Op tweede kerstdag stond er weer een auto de hele dag op de stoep voor onze deur. De grote gele ontheffingskaart op het dashboard voor gratis stoepparkeren. ’s Avonds komt de familie bepakt en bezakt met kerstaankopen weer bij de auto. Terug naar Purmerend, Almere of Uithoorn. Er gaat iets goed verkeerd met die ontheffingen.
De aannemers van de Oostlijn hebben anderhalf jaar lang het Stationsplein als gratis parkeerterrein gebruikt. Het waren voornamelijk personenwagens voor de dagelijkse trip naar Twente. Liander, PostNL, de bierwagens en de schoonmakers van de illegale hotels in de straat hebben allemaal een ontheffing om overal in Amsterdam op de stoep te staan.
Op de stoep geparkeerde auto’s en bestelbusjes staan hoog in de irritatie top 10 van de Amsterdammers. Maar, met het huidige systeem van ontheffingen gaan we de overlast van auto’s en bestelbusjes op de Amsterdamse stoepen niet oplossen.
Integendeel, het wordt alleen maar erger. Vrijwel elke ondernemer komt ervoor in aanmerking. De ontheffingen worden zonder enig onderzoek naar noodzaak, voor de hele stad en meteen voor twee jaar gegeven voor 50 euro per jaar. Dat is minder dan de prijs van een parkeerdagkaart. De handhavers kunnen ook niets doen als er een ontheffing is verleend. Ik durf de vraag naar misbruik niet meer te stellen...
Ik snap dat zo’n ontheffing soms nodig is. Als Liander een calamiteit heeft. Als het riool bij de buren weer eens verstopt is. En, voor die tegelzetter die al zijn materiaal en gereedschap in zijn bestelbus heeft zitten. Binnenkort gaan wij verhuizen. Dan moet die verhuizer wel zijn lift kwijt kunnen.
Laten we morgen alle ontheffingen intrekken en de ontheffingen voortaan nog maar per dag, of voor enkele uren, digitaal verlenen voor een specifiek adres. Met de automatiseringssystemen van de bedrijven kan dat makkelijk. Koppel hun planning aan het ontheffingensysteem van de gemeente. Voor alle anderen? Het aloude principe van de strippenkaart; 20 keer per jaar. Het kan echt veel slimmer, waarbij die ondernemers die de ontheffing echt nodig hebben de ontheffing krijgen. En, is er dan toch nog misbruik? Dan verliest die ondernemer elk recht op een ontheffing. En, waarom zou die ontheffing nagenoeg gratis moeten zijn? Geef die gratis ontheffing alleen voor bedrijven die inzetten op schoon, elektrisch vervoer. Beloon goed gedrag.
Het kan ook anders. Waarom komt bouwpersoneel niet gewoon met het openbaar vervoer of parkeren ze niet in de vele parkeergarages en PenR’s? Dat moet ook het personeel van de Hema en het Ibis Hotel.
Waarom kan het niet met kleinschalig vervoer? Monteurs van Feenstra en CocaCola experimenteren met vrachtfietsen. Bouwer Heijmans oefent met een licht elektrisch voertuig in steden.
Ook zijn er goede ervaringen met het ontkoppelen van de materieel- en personeelsstroom. Dat is een kwestie van goed plannen.
Nog mooier zou zijn als ondernemers hun eigenlijk verantwoordelijkheid nemen en de ontheffing alleen gebruiken als die ook echt nodig is. Dus, wel bij een calamiteit en niet als je op zondag met je gezin gaat shoppen.
negen reacties op "De gemeente strooit met ontheffingen voor stoepparkeren"
@Milena: Het zou prettiger zijn als je niet voortdurend afgeeft op Rob Zwetsloot. Jouw zienswijze daaromtrent kennen we nu wel. Sla zijn stukjes gewoon over. Dit is stemmingmakerij tegenover een auteur en we houden de sfeer graag goed hier.
Maar hier ''on topic'' zoals dat tegenwoordig in goed Nederlands heet vind ik de invalshoek-diversiteit wel erg minimaal. Reinder Rustema en zijn commentatoren noemen dezelfde gebreken die het gemeentelijk algemeen ontheffingsbeleid vertoont. Te gemakkelijk,weinig afweging en vooral veel te goedkoop. Dit in combinatie met nauwelijks handhaving op oneigenlijk gebruik heeft geleid tot de bestaande stoep-chaos.
Ik denk dat de doublure van Walther vooral is ingegeven door zijn ergernis toen het op de stoep voor ZIJN deur gebeurde. Misschien nu de discussie in de Stopera voortzetten?