De Passengers Terminal Amsterdam (PTA) moet worden verplaatst omdat de passagiers van de 125 zeecruiseschepen die per jaar Amsterdam aandoen zo veel overlast zouden veroorzaken in de binnenstad. Het enthousiasme van de Amsterdamse politieke partijen voor het uitplaatsen van PTA snap ik niet. Waar zit die overlast? En, verdwijnt die straks echt als er een nieuwe terminal komt? Of, is het allemaal alleen maar te doen om de bruggen voor de sprong over het IJ?
Flitstoerisme
Hoe zit het nu echt met die overlast? Het gaat om zo’n 300.000 passagiers. Dat valt toch in het niet bij die andere 20 miljoen bezoekers? Problemen zijn er vooral bij de cruiseschepen die hier 4 tot 8 uur aanleggen. Dan moet iedereen gehaast door de stad heen, liefst in groepen van 40 of 60 passagiers, in een strikte marsvolgorde langs de topattracties. Dat is hinderlijk.
Buiten de stad komt een nieuwe cruiseterminal. Elk schip dat straks daar aanlegt leidt tot 40 tot 60 touringcars om de passagiers naar de binnenstad te brengen en later weer op te halen. Dat wilden we nu juist niet meer. Het vervoer van die vele duizenden passagiers naar de binnenstad met het openbaar vervoer of met rondvaartenboten vanuit de nieuwe terminal is geen optie. Dat vervoer moet razendsnel, omdat de passagiers maar enkele uren hebben voor hun excursies of een bezoek aan een museum. Als ervaringsdeskundige weet ik dat je tijdens een bezoek aan de wal nauwelijks geld uitgeeft. Je moet voor het all-inclusive aperitief en diner weer op tijd aan boord zijn. Zelfs je flesje water krijg je van boord mee.
Vertrek- en eindbestemming
Ongeveer een derde van de schepen heeft Amsterdam als vertrek- en eindbestemming. Dat zijn voor de stad wel waardevolle schepen. Die passagiers besteden hier een of enkele dagen voor of na de reis en nemen de tijd om Amsterdam in alle rust te ervaren. Misschien zit daar wel een deel van de oplossing?
De cruisemarkt is de afgelopen 10 jaar met 60 procent gegroeid en de verwachting is dat markt verder groeit. Er is maar een Amsterdam en die stad wordt door cruisepassagiers enorm gewaardeerd. Waarom houden we die mooie PTA niet open voor de snel groeiende cruisemarkt en maken we betere afspraken met de reders die daar willen aanleggen?
Betere afspraken
Je bent als reder extra welkom in Amsterdam als dit je vertrek- of aankomsthaven is. Dan draagt de cruisesector meer bij aan de stad. Die passagiers komen echt wel in zo’n snel groeiende markt. Beloon die reders met lagere havengelden.
Laten we afspraken maken over het vervoer van de passagiers binnen Amsterdam en de veel te grote excursiegroepen. De aanleg van de rondvaartsteiger en touringcarhaltes bij de Zouthaven zijn prima initiatieven.
Laten we ook afspraken maken met de reders over lokale inkoop, zodat de Amsterdamse ondernemers profiteren bij de bevoorrading.
Natuurlijk maken we ook afspraken over schonere schepen. Maak binnen 10 jaar van de PTA de eerste ‘zero emissie’ cruisehaven van de wereld. De nieuwe schepen zijn er klaar voor.
Bijzonder bij de discussie over de PTA is dat alleen naar de zeecruiseschepen wordt gekeken. Wat gebeurt er dan met de meer dan 1.500 riviercruiseschepen die per jaar aanleggen achter het Centraal Station. Veroorzaken die 500.000 passagiers geen overlast? Ook hier zijn betere afspraken nodig met de reders.
Laat de PTA open
Mijn opa was scheepsjongen en ik ben opgegroeid met een groot hart voor schepen en varen. Ik zou die prachtige schepen toch wel missen. Sluiting van de PTA, en opening van een nieuwe terminal, leidt niet tot minder passagiers of vervoersbewegingen en dus niet tot minder overlast. En, komen er met de enorme groei van het cruisetoerisme, straks niet veel meer schepen naar de nieuwe terminal? Laat de PTA vooral open en werk met de reders aan betere afspraken om de ervaren overlast te verminderen. Dat is een kort lijstje van actiepunten: schone schepen, geen grote excursiegroepen en het vervoer van passagiers naar de stad goed regelen.
Vraag er ook om, het zou dan gelijk Europees moeten om geen ongelijkheid te veroorzaken.
Teken ook https://inplugplichtschepen.petities.nl