Vorig jaar schreef de gemeente meer dan tachtigduizend naheffingen uit aan buitenlandse autobezitters. Zestienduizend daarvan werden daadwerkelijk geïnd. Slechts dertig procent van de buitenlanders die met de auto op de Wallen parkeren betaalt parkeergeld. Van de buitenlandse autobezitters die een bekeuring krijgen toegestuurd, betaalt nog geen twintig procent die naheffing. Het lijkt alsof parkeren voor buitenlanders op de Wallen gratis is.
In het centrum van Amsterdam zijn vijftienduizend parkeerplaatsen. Meestal zijn die vol, want de parkeerdruk is hoog. In het hoogseizoen wordt vijftien procent van de parkeerplaatsen bezet door een auto met een buitenlands kenteken. Dat kunnen toeristen zijn, maar ook klussers in de buurt.
Niet betalen lijkt lonend, ook voor Nederlanders. Slechts zestig procent van de Nederlandse parkeerders betaalt parkeergeld. De pakkans is laag en de naheffing is een schamele 40 euro. Amsterdam loopt daardoor jaarlijks zo’n 3 miljoen euro mis aan niet-betaalde naheffingen, berekende AT5 onlangs.
Pas wanneer een auto met buitenlands kenteken twee keer niet heeft betaald, volgt bij de derde gemeentelijke naheffing uiteindelijk een wielklem. Omdat de meeste toeristen zijn toch niet van plan zijn om nog eens in Amsterdam terug te komen, nemen ze dat risico dus voor lief.
Juridisch is het lastig om naheffingen in het buitenland te innen. De gemeente kan bij de meeste landen wel de kentekengegevens inzien, maar heeft geen middelen om de betaling van naheffingen af te dwingen. Dat is anders bij boetes die worden uitgeschreven voor toeristen die slapen in hun auto om een hotel uit te sparen. Daar moet direct worden afgerekend omdat er bij zo’n geval sprake is van een overtreding van de APV.
Wanbetaling is geen nieuw probleem voor de gemeente. In 2015 deed D66 de suggestie om de wielklem sneller in te zetten bij buitenlandse wanbetalers. D66 heeft nu opnieuw om opheldering gevraagd bij de wethouder, dit keer samen met het CDA. Wethouder Litjens van Verkeer wil sneller met wielklemmen gaan werken, maar loopt aan tegen capaciteitsproblemen bij de handhaving. Uit de evaluatie van de parkeermaatregelen op de Groenburgwal blijkt dat extra handhaving helpt om de pakkans te vergroten. Echter, de betalingsmoraal van de buitenlandse parkeerders verbetert hiermee niet.
Buitenlandse gasten beter laten betalen voor een Amsterdamse parkeerplek heeft niets met ongastvrijheid te maken. Zelfs de meest gastvrije kastelein laat zijn gasten ook niet zonder betalen zijn zaak verlaten. Bovendien zal een beter toezicht er uiteindelijk toe moeten leiden dat de parkeerdruk in de binnenstad vermindert, want het is kwalijk dat door het huidige lakse betaalgedrag veel parkeerplekken voor bewoners en ondernemers worden ingepikt door wanbetalers.
Een bijkomend gevolg is dat het zoeken naar een schaarse parkeerplaats resulteert in het eindeloos rondjes rijden. Daar wordt de luchtkwaliteit van de binnenstad niet beter van.
Op dit moment loopt overigens nog onderzoek van de gemeente naar aanleiding van het kentekenonderzoek op de Wallen. De komende periode worden die resultaten gepresenteerd aan bewoners en ondernemers in de buurt. De gemeente gaat in overleg met hen korte en de lange termijn maatregelen voor de buurt uitwerken en doorrekenen. In de zomer moeten de resultaten bekend zijn. Ongetwijfeld zullen daaruit veel discussies volgen over buurtparkeren door bewoners en ondernemers, minder ruimte voor de auto op de Wallen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Wordt vervolgd...
achttien reacties op "Gratis parkeren op de Wallen?"
En dat doen ze volgens de gemeentelijke website al. Alleen met auto's uit landen waarmee Nederland geen kentekeninformatie kan uitwisselen, gebeurt dat pas na twee parkeerbonnen niet betaald te hebben. Komen de parkeerovertreders u uit een land waar Nederland wél kentekeninformatie mee kan uitwisselen, dan krijgen ze pas na vijf openstaande parkeerbonnen een wielklem. Betalingsproblemen die vrij simpel opgelost zouden kunnen worden, worden dus gewoon op z'n Nederlands in stand gehouden door een te softe aanpak.
Daar laat ik het maar even bij. Anderen betalen voor colleges....
Maar goed, de parkeerboete is volgens mij gewoon een boete voor het niet betalen van parkeerbelasting. Enkele decennia geleden werd zonder omhaal de wielklem aangelegd en kon je je melden bij een kantoortje om de boete + verwijderingskosten te betalen. Toerist of niet.
Het stapelen van parkeerbonnen is mijns inziens gewoon een kwestie van laks beleid c.q. lakse handhaving. Niet te verantwoorden tegenover de Nederlandse ingezetenen, die wél zonder pardon de eerste boete moeten betalen. Gewoon oneerlijk dus, meten met twee maten. Niet recht praten wat krom is.
Arnoud, ik denk ook niet dat de Europese Unie ernstig gevaar loopt om uiteen te vallen als er straffer beleid is op het innen van parkeergelden. Het omgooien van parkeerbeleid om meer buitenlanders te kunnen 'pakken' kon in het buitenland echter in sommige steden wel een reden zijn om het eigen beleid eens tegen het licht te houden. Dat soort ambtelijke pesterijtjes heb je al snel als het om centjes gaat, zeker als één van de partijen zou besluiten om het parkeerbeleid onder een ander type wetgeving onder te brengen. Overigens schijnt het wel los te lopen met het uitknijpen van Nederlanders in het buitenland, maar dat is een ander onderwerp. Ik moet tenslotte voorkomen dat ik iets vertel dat als een opinie of standpunt zou kunnen worden gezien.
Milena, als het het hebt over het onderbrengen van parkeerbelasting onder de APV: nee, dat is een stuk lastiger. Allereerst zal de hele administratieve stroom moeten worden omgeleid van belastingtechnisch naar strafrechtelijk. Da's geen pennenstreek. Om wolligheden te voorkomen wil ik jullie motiveren om te bedenken wat dit organisatorisch en financieel voor consequenties heeft. Dan: de parkeerbelasting wordt tegenwoordig op commerciële basis geïnd door Cition. De controleurs van dit bedrijf zijn geen opsporingsambtenaar en mogen dus geen bonnen schrijven inzake de APV. Dan zouden dus óf die controleurs moeten worden omgeschoold tot BOA (over de wenselijkheid om medewerkers van een privaat commercieel bedrijf opsporingsbevoegdheden te geven die aan overheidsorganen toebehoren zal ik mij van enig standpunt onthouden), of Cition zal moeten worden omgebouwd tot cq. worden vervangen door een nieuw op te richten toezichtsorgaan. Even voor John: dit betreft een opsomming van consequenties, mocht je hier een standpunt of mening in ontdekken, dan hoor ik dat graag.
Nog even wat extra info: vorig jaar ontving Amsterdam zo'n 190 miljoen euro aan parkeergelden. Over de vraag of men geprikkeld zou kunnen worden om voor de extra 3 miljoen uit het buitenland verregaande organisatorische maatregelen te treffen verzoek ik jullie een eigen mening te vormen.
Overigens, je kunt de term 'gelijke monniken, gelijke kappen' ook wat breder zien: in veel vakantielanden komen ook Nederlanders vaak makkelijk weg met hun overtreding omdat onderlinge afspraken ontbreken. Lijkt me ook een soort van evenwicht....
Het gelijkheidsbeginsel is al lang gestorven, onopgemerkt, stapje voor stapje, bijvoorbeeld door het torpederen van rechtsbijstand door de reeks VVDers op het departement van justitie.
In zo'n samenleving vindt de commercie telkens ongeremd haar weg. Ook niet gehinderd door Don Quichotten als Walther Ploos van Amstel. Toch respect voor die man: ''Frappez, frappez toujours!'' Want Amsterdam is om van te houden, maar te vuil, te vol, te lawaaiig, te druk...