Er heeft een metro gereden op het peperdure traject van de Noordzuidlijn, het miljardenlijntje.
En er zijn geen ongelukken gebeurd.
Geen doden en gewonden gevallen.
Er brak massahysterie uit onder de persmuskieten die mochten meerijden.
Een groot propaganda-offensief is van start gegaan.
De inktkoelies en mediaslaven van de gelijkgeschakelde pers barsten onophoudelijk in juichkreten uit. De superlatieven kunnen niet op.
Want de Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, moet en zal de Amsterdammers door de strot geduwd worden.
De aanleg van de Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, is gevolg van een historische fout van de Amsterdamse gemeenteraad uit 2002.
Miljarden duurder dan begroot, maar alle onnozelaars die in de gemeenteraad zaten lieten zich in de luren leggen door de arrogante VVD-blaaskaak Geert Dales, die op zijn beurt weer een rad voor de ogen was gedraaid door een nietsontziende lobby vanuit de bouwwereld.
En wij zitten met de brokken.
De Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, zou een paar honderd miljoen kosten en zou in 2009 gaan rijden.
Uiteindelijk kostte dit onnodige metrolijntje een paar miljard.
Tot die tijd krijgen de Amsterdammers een pr-campagne van Noord-Koreaanse proporties over zich heen met louter goed nieuws en positieve berichten.
Allerlei spindokters, pr-professionals, voorlichters, slippendragende journalisten en media afhankelijk van de gemeente voor subsidie of reclame, zullen het van de toren schreeuwen en U de boodschap door de strot duwen dat de de Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, een zegen is.
Dat de Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, onmisbaar voor de toekomst van de stad en de economie, de werkgelegenheid, de multiculturele samenleving, de strijd tegen opwarming van de aarde, de zeespiegelstijging en de klimaatproblematiek, racisme, uitsluiting en discriminatie: allemaal alternatieve feiten die over de mensen zullen worden uitgestort.
De Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, is fantastisch, geweldig, een zegen voor de mensheid en essentieel voor voortbestaan van de planeet is de boodschap.
Geloof ze niet, die met judaspenningen betaalde valse profeten.
Voor de Amsterdammers wordt de noordzuidlijn, het miljardenlijntje, een en al ellende.
Het lijnennet waaraan we generaties gewend zijn wordt afgeschaft.
Het hele tram en bus verkeer wordt overhoop gegooid.
Alles wordt bij het oud vuil gezet.
En wat krijgen we terug:
Minder bussen en trams.
Einde van een wereldberoemde fijnmazig openbaar vervoerssysteem.
Onbereikbare wijken.
Meer betalen.
Vaker overstappen.
Minder haltes.
Meer lopen.
Langere wachttijden.
En dan wil ik nog niet eens denken aan de kinderziektes storingen en ongelukken die de hele operatie teweeg zal brengen.
Die dan ook weer honderden miljoenen extra zullen kosten.
Honderden miljoenen die wij arme bewoners moeten ophoesten.
De Noordzuidlijn, het miljardenlijntje, tekent de verdere achteruitgang van de publieke voorzieningen, de arrogantie van de macht en minachting voor de gewone man die heerst bij de elite.
Wij gaan er met zijn allen onderdoor.
elf reacties op "Het miljardenlijntje"
Ik ben blij dat er inderdaad een echt reizigerstreinstel heeft gereden door de NZ-buis. Dat de ellende van een moeizaam ontoegankelijk Rokin eindelijk spoedig voorbij zal zijn. Ik kijk uit naar nieuwe langparkeervoorzieningen aan de Noordring waarna de metro een deel van de autoinstroom naar de binnenstad door de IJtunnel kan afvangen. En misschien ook nog een deel van het vreselijke gedrang van de fietsers tijdens de spits bij het pontje Buiksloterdijk-Centraal Station.
Nou kunnen we maar eindeloos blijven zeuren over het geld en de incapabele bestuurders en de onnozele gemeenteraadsleden uit het verleden, maar dat maakt dat verleden niet ongedaan, het helpt alleen je humeur en gezondheid de put in. Kruip daar toch eens uit (en roep om de bijbehorende faciliteiten in het noordelijke stadsdeel wat nog steeds een beetje in het verdomhoekje lijkt te hangen, met uitzondering van het prestigieuze Overhoeks dan).
Bovendien ben ik het eens met John. Je kunt natuurlijk blijven hangen in een verleden van juridische, bestuurlijke en financiële onkunde, maar het lijkt me zinvol om te onderzoeken of we de vruchten kunnen plukken van de situatie zoals die straks gaat ontstaan.
Maar goed, iemand die in een zelfverkozen isolement leeft heeft sowieso niets aan openbaar vervoer.
Maar voor negativiteit moeten we nu maar eens de deuren sluiten, daarmee zijn we al overvoerd, hoe terecht soms ook, je moet er eens over ophouden. Vooral als je ouder wordt is dat een verstandige opstelling: niemand zit op ouwe zuurpruimen te wachten.
Morgen stort ik me weer in het gedrang voor het pontje, wie weet breekt daar het nostalgische weeklagen daarover ook nog uit als de NZ lijn tot het verminderen van het aantal afvaarten zal leiden...? In ieder geval weet ik wel waar ik voor kies als het zover is.
Nu een investeerder in een complex aan de zuidas een half miljard heeft geïnvesteerd en de ''betere'' woontorens op Overhoeks als paddenstoelen uit de grond schieten durf ik de voorspelling voor een goede bezetting van de metro wel aan. Over een paar jaar interesseert het geen hond meer wat die heeft gekost.
http://www.verkeerskunde.nl/ov-netwerk-a..
http://www.parool.nl/opinie/-tramnetwerk..