Home > > The Love Boat Experience

The Love Boat Experience

Cruise

De afgelopen zomer hebben we een cruisetocht over de Middellandse Zee gemaakt. Samen met vrienden van over de hele wereld hebben we een week lang op de Allure of the Seas gevaren. Met 6.200 passagiers het een na grootste cruise schip van de wereld. Het is een groot rondvarend Las Vegas met 17 etages.

Het is een unieke ervaring. Aan boord kun je genieten van het mooie weer aan het zwembad, de restaurants en drank, heel veel drank. En, voor wie er zin in heeft, kan plezier maken in de theaters, elke avond mee blèren met Mama Mia, het wellness centrum, de klimmuur, bij de kermisattracties, de wildwaterbaan, de winkels, in de clubs aan boord of een gokje wagen in het casino. Voor Europeanen is zo'n 24 uurs-Tupperwarefeestje bijzonder.

Voor wie van drukte houdt, en het zich kan veroorloven, is dit drijvende Amerikaanse pretpark een groot Luilekkerland. Je moet wel van Amerikanen houden. Ze praten allemaal alsof ze een jeugdvoetbalteam coachen. Heel luid! 

's Nachts voeren we van de ene haven naar de andere volgens een strikt tijdschema. Dagelijks kreeg de meute die van boord wilde gaan strakke marsorders. Elke dag wordt er een nieuwsbrief in de cabines bezorgd met de verplichte dagmars langs de top 5 'must see' attracties en de plekken waar je veilig kunt eten en shoppen. Hardrock Cafe stond steevast bovenaan de lijst van lokale culinaire hotspots. De eerste dag zagen we de taxi's nog aan komen rijden met verwarde passagiers terwijl het schip inmiddels het ruime sop koos. De kapitein is onverbiddelijk: toeeeetttttt... 

Mallorca, Marseille, Florence, Napels, Barcelona en Rome waren de bestemmingen. Elke ochtend om 8 uur gingen de duizenden passagiers aan land. In een razend tempo reden honderden touringcars en taxibusjes van de havens naar de steden. De rit naar Florence was 3 uur in een bus zonder airco. De prijs van een excursie is 60 tot meer dan 350 euro. Maar, dan mocht je overal wel als eerste naar binnen en werd je met de VIP-bus voor de deur gebracht. Wie meer betaalt krijgt alle deuren open.

In Florence waren er op 'onze dag' nog 2 andere cruiseschepen. Met zo'n 15.000 toeristen bestormden we de prachtige binnenstad. Aan de rand van de stad moesten we uitstappen. Florence heeft al jaren geleden besloten dat touringcars niet in de oude stad passen. 

In groepen van 60 tot 70 toeristen werden we door de overvolle stad geleid. Allemaal in dezelfde volgorde volgens de strikte dagorders van de kapitein. De Amerikaanse gasten klaagden steen en been over het feit dat ze moesten wandelen: 'we are here to take pictures'. De meeste toeristen doen zo'n trip maar een keer in hun leven: 'we want it all, and we want it now'. Onze duidelijk geïrriteerde gids wond er geen doekjes om: ‘locuste’.

In Mallorca hadden we 3 uur om met meer dan 10.000 andere toeristen de prachtige Basiliek te zien, het ene loopje door de stad te maken en een ronde te doen met de hop-on-hop-off bus. Volgens de dagelijkse nieuwsbrief de 'must do' in elke stad net als de Hardrock Cafe die ook hier als culinair bedevaartsoord werd aangeprezen. In Rome had het toeristenleger 6 uur tijd voor 8 topattracties. Voor museumbezoek of eigen plannen is gewoon geen tijd.

Aan boord wordt alles voor je verzorgd. Tot je flesjes water voor de excursies aan toe. Met veel moeite hebben we aan de wal in een week per persoon 120 euro uitgegeven. Een schijntje van wat zo'n reis kost. Meer tijd is er niet en meer ruimte in je koffers heb je niet. Alleen de haven van vertrek en aankomst vaart er wel bij. Daar spenderen veel gasten nog enkele dagen.

Ik begrijp nu beter het liefdeloze 'haasttoerisme' dat de Amsterdamse toplocaties in de zomer gijzelt. De gidsen hebben 30 minuten om hun groep van 60 man of meer de Wallen over te jagen. En, een kwartiertje voor een fotomoment op de Dam. Niemand wil weten wat de gids vertelt. Iedereen wil dezelfde foto's van dezelfde plekjes die de kapitein heeft verordineerd. Ze hebben geen enkele behoefte om de 'locals' te ontmoeten.

En waar halen ze in hemelsnaam de tijd vandaan om een wafel of ijsje te kopen? Het is een militaire missie op orders van de kapitein: 'we take Amsterdam in 4 hours'. Ik vraag me na onze reis af wat de waarde is van de cruisepassagiers voor Amsterdam. Dan misschien toch liever die relaxte coffeeshopliefhebbers op De Wallen?

Vond ik de cruisetocht leuk? Absoluut. Maar ik laat die excursies voortaan gewoon zitten. Aan boord is het prettig vertoeven. We hebben al weer geboekt voor de Bahamas in het voorjaar. Ik kan niet wachten wat de kapitein ons straks weer elke dag voorschotelt. Vermoedelijk weer veel en vaak Hardrock Cafe.

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.

trefwoorden.

Een reactie op "The Love Boat Experience"

JohnN
-1-  JohnN:
Wie zoveel verdient, verdient niet beter. De zweep erover, lopen zullen jullie, tempo graag!
''What's your point?'' Moet het zo ook in Amsterdam gaan? Of is dit ter afschrikking...
Gelukkig passen de allergrootste niet aan het TPA. Als oud-zeeman gruw ik van zoveel massale decadentie, wie zo wil varen is het varen niet waard. Foei Walther ;-)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.