Ik wil graag minder scooters op de stoep op de Zeedijk, een schone buurt, minder agressieve straatdealers en handhaving van het nachtelijke parkeerverbod op de touringcarhaltes voor onze deur. Ook mijn buren hebben vaak goede ideeën over hoe het beter kan. Ze willen meer ruimte voor kinderen in de buurt, meer veiligheid in het verkeer en schone lucht.
Als ik dan vraag of ze hun ideeën en klachten ook hebben gemeld bij de gemeente of het stadsdeel dan halen ze hun schouders op. Ze weten vaak niet waar ze het moeten melden. Of ze hebben het gevoel dat er niks met hun melding gebeurt. Dat is jammer, want dan gebeurt er ook letterlijk niets met al die ideeën en klachten.
Buurtbewoners en –ondernemers, en ook de bezoekers, zijn de ogen en oren van de buurt. Zonder onze meldingen kan de gemeente niets doen. De handhaving komt niet meteen in actie. En structurele maatregelen om bijvoorbeeld het zwerfvuil in mijn straat aan te pakken of meer ruimte te maken voor voetgangers blijven dan achterwege.
Als ‘smart city’ gebruikt Amsterdam naast de telefonische meldlijn (14020) en het internet de app Verbeterdebuurt. Hiermee kan ik eenvoudig met een smartphone melding maken van zaken die ik wil verbeteren in de buurt. In drie stappen belandt mijn vraag direct bij juiste afdeling. De smartphone weet zelf ‘location based’ waar ik de melding doe, ik geef aan waar de melding over gaat en kan een foto toevoegen. Ik kan zien wie er in de buurt ook een melding heeft gedaan en daarop commentaar geven. En, ik kan zien wat de gemeente heeft gedaan met mijn meldingen. Hoe simpel is dat?
Ik ben een veelgebruiker van de app en meld regelmatig. Zoals dat er weer huisvuil voor de deur staat, vaak al een uur na de ophaalronde, plekken waar meer ruimte voor voetgangers nodig is en dat er ’s nachts ronkende touringcars voor de deur staan. Melden helpt. Soms direct met handhaving. En soms met maatregelen die het probleem echt oplossen.
Amsterdammers zijn de ogen en oren van de buurt. Met veel meldingen kan de gemeente niet alleen direct actie nemen, maar ook incidentele klachten onderscheiden van de echte problemen. Hoe vaak komt een probleem voor en op welke plek? Wanneer gaat het om perceptie en wanneer is er serieus wat aan de hand?
Als je dat weet, dan kun je het probleem bij de kern aanpakken met de juiste, trefzekere maatregelen; bijvoorbeeld vaker en gericht handhaven, op een andere manier de afvalinzameling regelen, een ondernemer aanspreken of de openbare ruimte anders inrichten.
Ben je een zeurpiet als je de app veel gebruikt? Absoluut niet. Je helpt de gemeente met al die suggesties en vragen de buurt beter, leefbaarder en aantrekkelijker te maken. Ik wil daarom dat mijn buren mee gaan doen. Installeer die Verbeterdebuurt–app op je smartphone en gebruik hem vaak en veel.
Voor belangstellenden.... op 16 oktober organiseert de Hogeschool van Amsterdam het congres Measuring Amsterdam over het betrekken van bewoners en ondernemers bij het beleid in de stad met inzet van slimme technologie.
negen reacties op "Verbeterdebuurt: de ogen en oren van de stad"
En inderdaad: burgers lijken lamgeslagen. En ik snap dat. Op een (kapotte) vuilcontainer stond een telefoonnummer voor het melden van klachten. Dat nummer bleek niet te bestaan. Niet echt heel handig. Uiteindelijk opgelost door 14 020 te bellen. Een week later was de bak gerepareerd én zat er een sticker over het oude nummer heen met het goede nummer. En die app is inderdaad handig.
Op 4 oktober, buiten kantoortijden dus, deed ik een melding http://www.verbeterdebuurt.nl/amsterdam/.. en het is een paar dagen geleden gerepareerd.
De kaart is niet perfect, niet actueel en heeft geen historie. Dus ook daar is verbetering mogelijk. Zo kan je niet zien of jouw klacht over de vuilniszakken bij nummer 6 de eerste of de tiende klacht is.