Home > > Terugblik op Sail 2015

Terugblik op Sail 2015

Sail 2015 - Foto: Vera Steenhart

Houten en vele ijzeren windjammers, met passie getuigd, hun rompen gebreeuwd, of geklonken en gelast – thans met evenveel inzet strak in de verf en blinkend schoongeschrobd: ziedaar de kern van Sail Amsterdam 2015. De IJ-oevers liggen weer bijna verlaten door de schepen die weer vertrokken om een andere havenstad te gaan opluisteren met hun opvallende aanwezigheid.

Twee grote publieksfestivals tegelijkertijd, Grachtenfestival en Sail – Amsterdam barstte bijna uit zijn voegen. Maar Sail gunt de stad nu vier jaar rust, het profiteerde van schitterend zomerweer juist tussen twee mindere perioden in. Van woensdag t/m zondag trok het evenement ruim 2,3 miljoen bezoekers. De organisatie gebruikt in haar verslaggeving woorden als 'gemoedelijk' en 'gezellig'. Dit zijn niet de kernwoorden die spontaan bij mij opkomen in mijn beleving van het 'event', zoals het nu is. 

Records
Het ongekende aantal schepen, boten en bootjes met dagelijks driekwart miljoen kijkers langs Noordzeekanaal en de oostelijke havenoevers vestigde ongetwijfeld nieuwe records. Een succes voor de organisatie, die hopelijk niet gaat mikken op nog grotere massaliteit in 2020. Want in dat geval zullen de nadelen die kleven aan steeds weer overtreffende kijkcijfers voelbaar worden. 
Amsterdam is een wereldstad, maar niet in oppervlak.

Gemoedelijk en gezellig
Het was dringen op de taluds en de kaden maar niet onaangenaam, dat kwam door de algemene verdraagzaamheid. Daardoor gebeurde er nauwelijks iets onvertogens. 'Gemoedelijk en gezellig' karakteriseert eerder de positieve instelling van een welwillend publiek dan de aard van dit volksfeest – dat niet ontkomt aan de kloof tussen arm en rijk door VIP arrangementen en off-limits area's, tegenover grote matrix-borden met dwingende loopaanwijzingen langs onvermijdelijke kramen voor verstrekking van loop-eten en loop-drinken. 

Pannenkoekenboten
Sail betekent in oorsprong: zeilen. Ook al is in het engels het mogelijk 'to sail' met een motor- of stoomschip, wij maken nog steeds onderscheid tussen 'zeilen' en 'varen'. Als ik naar het logo met die onmiskenbare driehoek kijk koos het evenement ooit ook die oorsprong. Dus als ik een wens mag uiten: niet nóg meer motorboten, salonboten, rondvaartboten, pannenkoekenboten, sleepboten en wat zich er verder nog aan drijvende uitzichtbelemmeringen opdringt. En waarom moet de marine zich manifesteren met twee van die joekels van grijze monsters plus een onderzeeër – defensie is armlastig! Konden we het niet af met de 'Zeeland' en de 'Urania'? 

Tumult
Er was nog een licht tumult over de Chileense clipper ''Esmeralda''. Dat is een 'bloedschip' geweest tijdens de junta van Pinochet. Amnesty International vond dat dit onder de aandacht moest worden gebracht en voerde een korte demonstratie uit nabij de gangway. Moet kunnen, dat past in onze ruimdenkendheid zoals die zich uit tijdens de jaarlijkse zwarte piet discussies. Natuurlijk ben ik sympathisant van Amnesty maar mijn gevoel voor gastvrijheid komt er toch mee in conflict bij zo'n demonstratie. Wat is er mis met dat prachtschip omdat ooit mensen er misbruik van maakten? En wat hebben die zeecadetten die toen nog niet geboren waren ermee te maken? 
Bij de 'Mir', de 'Sedov' en de 'Kruzensthern' werd niet gedemonstreerd, terwijl wij zelf nog heel wat appeltjes te schillen hebben met Poetin! Dáár had ik Amnesty nou eerder verwacht. Twintig jaar Siberië als je in Moskou zegt dat de verovering van de Krim verkeerd is en illegaal. Het publiek zal het overigens worst wezen: met vele honderden stonden ze geduldig in de felle zon in de rij om rondgeleid te worden door de gastvrije bemanning. Z.M. De Ruyter hield er een oogje op... 

Morsig
De prachtige 'Dar Mlodziezy' uit het EU-lid Polen lag vlakbij de wat morsige 'Sedov' die erop bogen kon het grootste schip van Sail Amsterdam 2015 te zijn. Beide schepen ook open voor publiek, zo lag het verschil tussen Polen en Rusland anno-nu te kijk.
De Noren, maar vooral de Portugezen en Zuid-Amerikanen toonden zich weer op hun best. 'Esmeralda' (Chile), 'Guayas' (Equador), 'Santa Maria Esmeralda' (Portugal), 'Gloria' (Colombia) waren onder de sporadische schepen die de moeite namen om tijdens Sail-in en Sail-out zeilen te voeren. Hun bemanningen hoog op de ra's of zingend en roepend op vóór en achterdek, zwaaiend met hun mutsen. 'Gloria' liet nationale muziek klinken die tot dansen uitdaagde, vrolijk volk die Colombianen die al bijna een halve eeuw in oorlogstoestand leven. Maar ze bewaren hun levenslust.

Gastvrijheid
Oja, dan de clipper 'Stad Amsterdam', prachtschip daar niet van. Gebouwd van ons belastinggeld en dat van Randstad. Je weet wel 'n organisatie die je duur verhuurt aan bedrijven en er een deel van aan jou doorbetaalt, misschien heb jij dus ook meebetaald aan die stadstrots.''Sorry no visitors'' aan de loopplank. Over gastvrijheid gesproken...

Sail Amsterdam 2015 De Parade bij IJmuiden. Video van Henk Geldermans, duur: ruim 45 minuten.


drie reacties op "Terugblik op Sail 2015"

JohnN
-1-  JohnN:
Correctie: Het Portugese schip heet natuurlijk Santa Maria Manuela, blijkbaar zong Esmeralda nog steeds door mijn hoofd. Excuus.
Suffie
-2-  Suffie:
Mooi beschouwend stuk, John. Jammer van de wat sfeermakende alinea aan het einde. Allereerst is de Stad Amsterdam voor een deel bedoeld voor reïntegratie-, werkervarings- en opleidingsprojecten die door de stad worden geïnitieerd. De investering vanuit onze belastingcentjes zijn ook voornamelijk bedoeld als bijdrage in de exploitatie, berekend naar het aantal dagen dat de gemeente Amsterdam daadwerkelijk mensen op het schip aan het werk zet. Voor wat betreft die 'gastvrijheid': zoals jij ongetwijfeld weet moet ook de Stad Amsterdam voldoen aan de veiligheidseisen zoals genoemd in de 'International Ship and Port facility Security Code'. Dat geldt niet alleen voor het schip, maar ook voor de bedrijven die op of met het schip werkzaam zijn. Dat betekent dat rondleidingen en bezoeken alleen onder strenge voorschriften mogen plaatsvinden en het lijkt me een inkoppertje om te bedenken dat die bij dit soort festivals niet voldoende kunnen worden gewaarborgd.

Volgende week ligt de Stad Amsterdam achter het Scheepvaartmuseum. Bezoekers van het museum krijgen gratis een rondleiding op het schip, maar wel conform de veiligheidseisen. Over gastvrijheid gesproken...
JohnN
-3-  JohnN:
Het blijft een impressiestuk Suffie, en hoeveel nuttige en zinnige achtergronden er ook zijn: als die niet worden gecommuniceerd werkt zo'n bordje "no visitors" erg grimmig, als het publiek zo mag aansluiten om rondgeleid te worden op Z.M. De Ruyter. Waar een wil is is een weg. In elk geval opent mijn stuk de mogelijkheid om de discussie over zulke zaken te starten. In de afgelopen 5 jaar ben ik ettelijke keren bij de 'Stad Amsterdam' geweest, maar het is me nog nooit gelukt maar 1 stap op haar dek te mogen zetten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.