Home > > Moet de Hop on-Hop off bus uit Amsterdam?

Moet de Hop on-Hop off bus uit Amsterdam?

De Hop on-Hop off toeristenbussen moeten uit de Amsterdamse binnenstad verdwijnen vinden SP, PvdA en GroenLinks in het stadsdeel Centrum. „We willen af van de vervuilende, grote bussen die rondjes rijden door het Centrum, alleen voor de toeristen”, stelt Michiel Wetzer van SP. Moet de Hop on-Hop off bus uit Amsterdam verdwijnen? Of, zijn er andere mogelijkheden om onze bezoekers beter van dienst te zijn?

In mei 2015 is het de bedoeling van de Stadsregio om opnieuw een concessie af te geven aan de exploitant van de Hop on-Hop off bussen. Zelfs met een uitbreiding. SP, PvdA en GroenLinks vinden het nu het moment om op de rem te trappen. De bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum adviseert de gemeenteraad om de Stadsregio te verzoeken vanaf 2017 geen nieuwe concessie te verlenen. Volgens de indieners zijn er met de komst van de Noord-Zuidlijn en het herstellen van de 'Circle-tram' voldoende alternatieven voor de Amsterdamse bezoekers.

Maar kan Amsterdam eigenlijk wel zonder een Hop on-Hop off achtig systeem dat toeristen langs de 'topattracties' als Gazan Diamodss, het Anne Frank Huis, de musea en de Heineken Experience voert? De Hop on-Hop off bus kan misschien juist bijdragen aan meer spreiding van bezoekers door de stad. En, wie betaalt straks de rekening voor al dat extra openbaar vervoer? Moet er niet eerst een evaluatie van de afgelopen 5 jaar plaats vinden? Wat vinden bezoekers, ondernemers en bewoners? 

De gemeenteraad kan, samen met de Stadsregio, wel een daad stellen in het kader van meer 'balans in de stad'. Zorg bijvoorbeeld voor vervoersmiddelen op de Hop on-Hop off lijn die beter bij de maat van Amsterdam passen: kleiner, 30 km/uur en 100% elektrisch. De huidige bussen rijden toch niet altijd vol bezet rond. Samen met UvA en HvA kan de exploitant een 'Living Lab' starten bij het Amsterdam Smart City project voor een slimmer en schoner concept. Zet de toeristen- of vermakelijkheidsbelasting, die de exploitant betaalt, hiervoor in.

Geen enkel plan werkt als de Amsterdamse bezoekers er niet beter mee worden bediend. Ontwikkel daarom vervoersdiensten in Amsterdam die hun gastvrij, snel, betrouwbaar, veilig, plezierig, goed geïnformeerd en met een enkele ticket van A naar B brengen. Zeker met de toename, en de vergrijzing, van de bezoekers wordt dat belangrijker.

Laten we onze bezoekers ook verleiden tot het gebruik van schoner transport. Dat kunnen ook de fiets en de benenwagen zijn. Een Hop on-Hop off faciliteit kan een waardevolle rol vervullen. Zorg op de halteplaatsen daarom voor leenfietsen en goede verbindingen met het Amsterdamse openbaar vervoer van het GVB, watertaxi's en het hoofdnet voor voetgangers zodat de bezoekers op een eeenvoudige wijze meer van Amsterdam kunnen meemaken. Organiseer een enkele ticket voor alle vervoersmogelijkheden in Amsterdam. Hop on-Hop off zou ook moeten werken als hop on en hop off naar die andere, schone vervoersmogelijkheden.

Er ligt huiswerk voor de gemeenteraad, de Stadsregio en de exploitant om hier nog eens goed over na te denken. Het kan slimmer, schoner en vooral veel leuker...


elf reacties op "Moet de Hop on-Hop off bus uit Amsterdam?"

Herbert
-1-  Herbert:
Helemaal zeker weten die ik het niet maar volgens mij gaat het niet om een concessie om bussen te laten rijden maar om de vergunning om op busbanen te rijden en gebruik te maken van het busstation op de PH-kade. De HoHo-bus is namelijk geen openbaar vervoer.
In de huidige vorm kan hij wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen. Het is een enorm bakbeest dat helemaal niet past in Amsterdam. Als toerist heb je er ook niet veel aan want hij mag niet door een groot deel van de binnenstad rijden omdat hij veel te zwaar is.

Kleiner en elektrisch spreekt me zeer aan. De busjes van de Opstapper, maximum 8 passagiers, waren te klein en daarom te duur.

Ook een kaartje voor Amsterdam of een kaartje voor Amsterdam plus regio vind ik prima. Er zijn teveel kaartjes die alleen maar geldig zijn bij GVB, Connexxion of EBS. De laatste 2 verzorgen toch een behoorlijk deel van het stadsvervoer in sommige delen van Amsterdam.
ReindeR Rustema
-2-  ReindeR Rustema:
Niet in de huidige vorm inderdaad. Vies, log, onhandig, niet fijn voor fietsers en voetgangers. Lelijk ook. Ik ben ook voor iets dat electrisch aangedreven wordt. Maar liever niet op de weg, ook niet zoiets als de Opstopper.

Toeristen hoeven toch niet zo snel te gaan, dus ze kunnen over het water lijkt mij. Als de dienstregeling maar betrouwbaar is. Dat heb je op het water eerder dan op de weg lijkt me. Elektrisch aangedreven boten? CanalBus, maar dan schoon.
inge buytaert
-3-  inge buytaert:
Een bus hoeft helemaal geen vervuilend bakbeest te zijn, er bestaan al elektrisch aangedreven bussen. En de uitlaat van de huidige dieselnorm euro 6 bussen kan je bij wijze van spreken inademen zonder problemen.
Een bus blijft veel flexibeler (en goedkoper!) dan een tram.
Een combi met watertaxi's lijkt vanuit een toeristisch standpunt daarentegen zeer leuk.
Maar bussen bestempelen als 'vervuilende bakbeesten' is anno 2015 verkeerd, dat getuigt van onvoldoende kennis.
JohnN
-4-  JohnN:
Onze rijks- en provinciale overheid is een beetje gefixeerd op dieselauto's wat vervuiling betreft. Dat is een verdachte fixatie, het gaat namelijk om forse belastingtoeslag en provinciale opcenten (lees: begrotingseuro's). De stadsmilieu verantwoordelijken haken hier gedachteloos op in. Moderne diesels zijn zeker niet vervuilender dan benzine motoren integendeel, het enige probleem vormen de roetdeeltjes. Daar is al acht jaar geleden het roetfilter voor uitgevonden. Dat stadsbestuurders dieselauto's binnen de ring willen weren is daarom discutabel. Zolang roetfilters niet wettelijk verplicht zijn en er financieel geen enkele prikkel is om oude auto's zonder roetfilter af te schrijven en te vervangen door nieuwe up-to-date exemplaren, blijven we ermee zitten dat oude diesels blijven rijden. Ik kocht in 2006 een middenklasser op diesel inclusief roetfilter. Het gewicht door de motorkeuze 1300 kg i.p.v. 1175 kg. Dat scheelt al een aantal treden in de belastingtabel. Daarbovenop komen dan de toeslagen. Het is dus idioot dat ik, milieufreak, die auto onverplicht kocht en er al bijna 8 jaar mee rijd (overigens bijna nooit binnen de ring). De CO2 uitstoot overigens zou (ware het uit een benzineuitlaat komend) de auto een Klasse B auto maken met een verbruik van 5 ltr per 100 km.
Een kleine 10% van Nederland heeft met dit dilemma te maken, de grote meerderheid stelt "ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee" en kiest niet voor een schone zuinige diesel waarvoor de overheid hem/haar straft.
Hetzelfde geldt voor bussen, ik zie nog steeds toeristenbussen uit MOE landen en zuid-Europa zonder roetfilter rondrijden in Amsterdam. Die moeten dus weg, dat kan met een roetfilter verplichting voor ALLE bussen, niet alleen die van het GVB.
Wat hop-on/hop-off betrteft: prima met minibusjes te doen, liefst nog elektrische natuurlijk. En zorgen voor brede dubbele schuifdeuren met lage instap, die het vlot "hoppen" bevorderen.
JohnN
-5-  JohnN:
@ Inge en Reijnder: Voor zover ik weet vaart er al vele jaren een Museumboot die vanaf het Rokin een hele trits musea op de grachtengordel aandoet. Uitgaande van die situatie zou een uitbreiding hiervan als aanvulling op de tram zeker een overweging waard zijn.
chauffeur van zo'n ding
-6-  chauffeur van zo'n ding:
Ik heb enige tijd op zo'n bus gereden. Had en heeft beslist potentieel. De bus voldoet aan de EEV-milieunorm, dus veel schoner dan menig oud barrel (diesel of benzine) waarmee de stadsbewoners door de stad komen. Waarom wil men 3 Volvo's, één MAN, drie Amerikaanse schoolbussen en een Berkhof-dubbeldekker uit de stad weren? Wordt de stad schoner van de niet-langer-inzet van welgeteld a c h t bussen? De bussen rijden over het hoofdwegennet en logischerwijs niet door kleine straatjes (maar dan vanwege de afmetingen en in veel mindere mate vanwege het gewicht).
Walther
-7-  Walther:
Veel goed suggesties! We moeten er voor waken dat de 8 bussen niet het een symbool worden van 'drukte in de stad', zoals dat de bierfietsen is overkomen. Dan is de aanpak symptoombestrijding.
Inderdaad levert de aanpak van slechts 8 bussen in Amsterdam (vanwege luchtkwaliteit) weinig op tegenover het verschonen van de GVB vloot en het mogelijk weren van buitenlandse vervuilende bussen met een milieuzone. Maar, het gaat natuurlijk niet alleen om luchtkwaliteit, maar ook om de openbare ruimte die de bus gebruikt voor halteren in de stad. Dat er bekwame chauffeurs op de bus zitten staan buiten discussie. Naar mijn beste weten is er nog nooit een ongeval geweest met de bus.
Het zou goed zijn als er een formele evaluatie van het project komt samen met de exploitant (op basis van de ervaringen van klanten en bewoners), de stadsregio en de gemeente. Vervolgens is de vraag waar in het vervoer van toeristen de Hop-on Hop-off bus waardevol is of juist nog verbeterd kan worden om bezoekers beter van dienst te zijn. Juist met een kleine vloot in een Amsterdam heb je een unieke kans om met andere concepten (zoals EEV en elektrisch) te experimenteren; een mooie proeftuin.
Walther
-8-  Walther:
Bijzonder is dat de gemeente de 8 halteplekken voor het Victoria opheft in 2016... waar moeten straks die 8 (en meer, bij uitbreiding) Hop-on Hop-off bussen staan? Ik weet het niet?
Herbert
-9-  Herbert:
De bussen van GVB zijn behoorlijk schoon. De bussen die nu in dienst zijn voldoen aan de normen Euro V, EEV of Euro VI.
De Jonckeeren die normering Euro II of Euro III hadden zijn eind december uit dienst gegaan.

Of die Amerikaanse schoolbussen voldoen aan norm EEV betwijfel ik. Daarvoor lijken me ze te oud.
De gegevens daarover kan je opvragen bij http://www.rdw.nl
wk
-10-  wk:
... een hop-on/hop-off-TRAM misschien?
Hans
-11-  Hans:
Deze bussen zijn een smet op het stadsbeeld en stadsleven. Sinds oud-en-nieuw lijkt het wel alsof er steeds meer van deze bussen rond rijden. Ik woon op 1 hoog en kijk elke 10 minuten oog in oog met toeristen die met dit vervoer zich laten rond rijden vanuit de huiskamer. Daarnaast zien ze er oerlelijk uit. Het centrum is al zodanig klein dat je alles op de voet kan bereiken, dit is pure gemakszucht om je als toerist zo te laten vervoeren.
Ik snap dat Amsterdam van de toeristen en exploitanten is geworden, maar we zijn wel keihard op weg naar een zielloze stad de laatste jaren...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.