De Hop on-Hop off toeristenbussen moeten uit de Amsterdamse binnenstad verdwijnen vinden SP, PvdA en GroenLinks in het stadsdeel Centrum. „We willen af van de vervuilende, grote bussen die rondjes rijden door het Centrum, alleen voor de toeristen”, stelt Michiel Wetzer van SP. Moet de Hop on-Hop off bus uit Amsterdam verdwijnen? Of, zijn er andere mogelijkheden om onze bezoekers beter van dienst te zijn?
In mei 2015 is het de bedoeling van de Stadsregio om opnieuw een concessie af te geven aan de exploitant van de Hop on-Hop off bussen. Zelfs met een uitbreiding. SP, PvdA en GroenLinks vinden het nu het moment om op de rem te trappen. De bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum adviseert de gemeenteraad om de Stadsregio te verzoeken vanaf 2017 geen nieuwe concessie te verlenen. Volgens de indieners zijn er met de komst van de Noord-Zuidlijn en het herstellen van de 'Circle-tram' voldoende alternatieven voor de Amsterdamse bezoekers.
Maar kan Amsterdam eigenlijk wel zonder een Hop on-Hop off achtig systeem dat toeristen langs de 'topattracties' als Gazan Diamodss, het Anne Frank Huis, de musea en de Heineken Experience voert? De Hop on-Hop off bus kan misschien juist bijdragen aan meer spreiding van bezoekers door de stad. En, wie betaalt straks de rekening voor al dat extra openbaar vervoer? Moet er niet eerst een evaluatie van de afgelopen 5 jaar plaats vinden? Wat vinden bezoekers, ondernemers en bewoners?
De gemeenteraad kan, samen met de Stadsregio, wel een daad stellen in het kader van meer 'balans in de stad'. Zorg bijvoorbeeld voor vervoersmiddelen op de Hop on-Hop off lijn die beter bij de maat van Amsterdam passen: kleiner, 30 km/uur en 100% elektrisch. De huidige bussen rijden toch niet altijd vol bezet rond. Samen met UvA en HvA kan de exploitant een 'Living Lab' starten bij het Amsterdam Smart City project voor een slimmer en schoner concept. Zet de toeristen- of vermakelijkheidsbelasting, die de exploitant betaalt, hiervoor in.
Geen enkel plan werkt als de Amsterdamse bezoekers er niet beter mee worden bediend. Ontwikkel daarom vervoersdiensten in Amsterdam die hun gastvrij, snel, betrouwbaar, veilig, plezierig, goed geïnformeerd en met een enkele ticket van A naar B brengen. Zeker met de toename, en de vergrijzing, van de bezoekers wordt dat belangrijker.
Laten we onze bezoekers ook verleiden tot het gebruik van schoner transport. Dat kunnen ook de fiets en de benenwagen zijn. Een Hop on-Hop off faciliteit kan een waardevolle rol vervullen. Zorg op de halteplaatsen daarom voor leenfietsen en goede verbindingen met het Amsterdamse openbaar vervoer van het GVB, watertaxi's en het hoofdnet voor voetgangers zodat de bezoekers op een eeenvoudige wijze meer van Amsterdam kunnen meemaken. Organiseer een enkele ticket voor alle vervoersmogelijkheden in Amsterdam. Hop on-Hop off zou ook moeten werken als hop on en hop off naar die andere, schone vervoersmogelijkheden.
Er ligt huiswerk voor de gemeenteraad, de Stadsregio en de exploitant om hier nog eens goed over na te denken. Het kan slimmer, schoner en vooral veel leuker...
In de huidige vorm kan hij wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen. Het is een enorm bakbeest dat helemaal niet past in Amsterdam. Als toerist heb je er ook niet veel aan want hij mag niet door een groot deel van de binnenstad rijden omdat hij veel te zwaar is.
Kleiner en elektrisch spreekt me zeer aan. De busjes van de Opstapper, maximum 8 passagiers, waren te klein en daarom te duur.
Ook een kaartje voor Amsterdam of een kaartje voor Amsterdam plus regio vind ik prima. Er zijn teveel kaartjes die alleen maar geldig zijn bij GVB, Connexxion of EBS. De laatste 2 verzorgen toch een behoorlijk deel van het stadsvervoer in sommige delen van Amsterdam.