In de discussie over de volle stad wordt de olifant in de kamer vaak niet benoemd. Ja, stilstaande auto's zijn een probleem, maar heb het dan ook over de parkeervergunningen. Door dit asociale privilege kan een minderheid van Amsterdammers voor een koopje de openbare ruimte disproportioneel bezetten.
[Klik voor hele afbeelding - Bron: Google Earth]
Als het sneeuwt, wordt pijnlijk zichtbaar dat veel geparkeerde auto's lang stilstaan. Laat ze de straatprijs betalen! Het wordt dan goedkoper een valetparkingdienst die de auto buiten de ring parkeert te nemen of een Car2Go naar je geparkeerde auto. Leg een autoschip bij de Petroleumhavenweg en je hebt in één klap een derde van de parkeerplaatsen in het centrum erbij.
Dit artikel verscheen op 29 januari ook in Het Laatste Woord van Het Parool.
Bewoners met een parkeervergunning die zo'n plek alleen als permanente 7/24 stalling gebruiken moeten aangemoedigd worden hun auto op te geven. Met als enkele uitzondering echt zwaar gehandicapten voor wie het loopje naar tram- of bushalte een onmogelijk struikelblok betekent. Anderen: gewoon geen vergunning, dan hoef je het niet in de vergunningprijs te zoeken. Dan hebben we immers alleen te maken met gerechtigden die op een of andere manier toch al compensatie in de vorm van vergoedingen etc. genieten. Rondpompen van geld is zinloos. Het overschot aan straat parkeerplaatsen kan den als "kiss & ride" op- en afstapplek ingesteld worden (binnen 5 minuten wegwezen).