Home > > Parkeren in de openbare ruimte

Parkeren in de openbare ruimte

In de discussie over de volle stad wordt de olifant in de kamer vaak niet benoemd. Ja, stilstaande auto's zijn een probleem, maar heb het dan ook over de parkeervergunningen. Door dit asociale privilege kan een minderheid van Amsterdammers voor een koopje de openbare ruimte disproportioneel bezetten.

Car Terminal in de Amsterdamse Haven

[Klik voor hele afbeelding - Bron: Google Earth]

Als het sneeuwt, wordt pijnlijk zichtbaar dat veel geparkeerde auto's lang stilstaan. Laat ze de straatprijs betalen! Het wordt dan goedkoper een valetparkingdienst die de auto buiten de ring parkeert te nemen of een Car2Go naar je geparkeerde auto. Leg een autoschip bij de Petroleumhavenweg en je hebt in één klap een derde van de parkeerplaatsen in het centrum erbij.

Dit artikel verscheen op 29 januari ook in Het Laatste Woord van Het Parool.


tien reacties op "Parkeren in de openbare ruimte"

JohnN
-1-  JohnN:
Het is hier al door meerderen zo vaak vastgesteld dat de mensen liever op straat parkeren dan in een parkeergarage. Desnoods op de stoep! Om de verliesgevendheid (!) van de parkeergarages (ondanks de hoge tarieven, gevalletje van kip en ei) te bestrijden wil de gemeente de mensen de parkeergarages in "dwingen" door straatparkeerplekken weg te saneren. Of dat medicijn de toestand zal genezen... In datzelfde verband betwijfel ik of je vergunninghouders in de binnenstad ertoe zal brengen om hun vehikel buiten de ring te parkeren (waar?) en bij gebruik van die auto naar de parkeerplek te gaan pendelen. Grote parkeer-velden of -kelders aan de ring zijn alleen nuttig voor stadbezoekers die van buiten Groot-Amsterdam naar de stad komen MITS er snel, gerieflijk en goedkoop naar de binnenstad verder te reizen valt. Ik heb zelf geen ervaring met de Arena langparkeer voorzieningen maar ik zie wel nut in een groot parkeerveld nabij de aansluiting van de Leeuwarderweg op de A10 als je er op een pendelbus kan stappen. Zodra de NZ-metro gaat rijden ga ik proberen of die als pendel op Damrak etc. nuttig is. Maar dan moet je niet eerst een kwartier onderweg zijn voor je op het perron staat. Hiermee is de zere plek van de kelders (onder de Stopera bij voorbeeld) benoemd, parkeren in een citykelder vreet tijd bij aankomst en vertrek (zelfs als je precies de plek nog weet waar je staat). Daarom kiezen zoveel mensen voor een straatparkeerplek.
Bewoners met een parkeervergunning die zo'n plek alleen als permanente 7/24 stalling gebruiken moeten aangemoedigd worden hun auto op te geven. Met als enkele uitzondering echt zwaar gehandicapten voor wie het loopje naar tram- of bushalte een onmogelijk struikelblok betekent. Anderen: gewoon geen vergunning, dan hoef je het niet in de vergunningprijs te zoeken. Dan hebben we immers alleen te maken met gerechtigden die op een of andere manier toch al compensatie in de vorm van vergoedingen etc. genieten. Rondpompen van geld is zinloos. Het overschot aan straat parkeerplaatsen kan den als "kiss & ride" op- en afstapplek ingesteld worden (binnen 5 minuten wegwezen).
ReindeR Rustema
-2-  ReindeR Rustema:
Waar de mensen moeten parkeren? Leg een autoschip aan de Petroleumhavenweg en je hebt er 5000 parkeerplaatsen erbij. Je hoeft er niet zelf naartoe met je auto, dat kan een valetparkingdienst doen. Die roep je op met een app en heeft een kopie van je autosleutel. Je parkeert je auto en je klikt op de app. Vanaf dat moment betaalt de valetparkingdienst het straattarief en is dus gemotiveerd om je auto zo snel mogelijk van straat te halen. Hoe sneller en vaker je auto nodig hebt, hoe duurder. Je kan 'm dan ook elders in de stad laten afleveren, daar waar je spullen en/of mensen gaat inladen bijvoorbeeld.

Het dwingend gebruik maken van parkeergarages of buiten de-ring-parkeren wordt pas wat als die spotgoedkope parkeervergunningen stoppen. Mensen zijn gemakzuchtig en vragen zo'n parkeervergunning aan als dat makkelijk is. Op de wachtlijst staan kost ook niks, dus waarom niet?

Minstens zou er een inhoudelijke afweging moeten zijn wie in aanmerking komt voor een parkeervergunning. Medische noodzaak lijkt me een goede reden (want dan kan je niet fietsen). Het verslepen van spullen ook. De geluidstechnicus met apparatuur die na middernacht thuiskomt van een tournee langs theaters in de provincie.

Op straat parkeren moet alleen voor laden/lossen worden, zo blijft de stad in leven, maar staat er minder blik. Die ruimte hebben de voetgangers en fietsers hard nodig. En is ook een prettiger gezicht.
JohnN
-3-  JohnN:
Alsof een autotransporter niks kost ! Schepen liggen steeds korter langs de kant omdat uren van stilliggen zwaar op het rendement van de enorme investering drukt. Dan zo'n ding permanent in havens west stationeren? Ik geloof ook totaal niet in die valet-optie. Een parkeerkelder heeft al nadeel tov straatparkeren, je auto laten halen en brengen... alleen nuttig voor de luchtreiziger die naar Schiphol rijdt en langere tijd wegblijft. De meeste bezoekers van de stad komen voor een aantal uren of een dagdeel. Die zijn gebaat bij goed OV en gerieflijk en niet te duur parkeren aan de ring.
ReindeR Rustema
-4-  ReindeR Rustema:
JohnN. Is mijn oorspronkelijke tekst " Parkeren in de openbare ruimte " zichtbaar op jouw scherm? Daar reageer je toch op? Of reageer je op een andere tekst? Ik heb het namelijk niet over bezoekers die parkeren maar over bewoners. Ik schreef daarom ook: "Als het sneeuwt, wordt pijnlijk zichtbaar dat veel geparkeerde auto's lang stilstaan." Met de toevoeging "laat ze de straatprijs betalen" bedoel ik dan ook dat degenen die nu een parkeervergunning hebben de parkeermeter prijs zouden moeten betalen. Dan wordt het wel aantrekkelijk om je auto buiten de stad te parkeren, eerder niet. Dat doen de autobezitters die nu op een wachtlijst staan dan ook. Net vorige week vertelde een collega dat hij zijn auto altijd naar Sloterdijk moet wegbrengen na het uitladen van zijn gezin en dat de zondag daarom favoriet is voor een uitje, dan kan je 'm zonder vergunning de rest van de dag op straat laten staan. Voor het slapen gaan of 's morgens vroeg pas wegbrengen. Is toch fijn als daar een dienst voor komt?

Die autoschepen zijn voor enkele tientallen miljoenen te koop. Het zijn dan misschien wel oudjes, maar ze hoeven niet meer te varen. Ze houden altijd nog de oud-ijzer prijs, blijven verhandelbaar, nooit weggegooid geld. In vergelijking met de 60 miljoen voor een ondergrondse parkeergarage van beton in de Singelgracht met 800 parkeerplaatsen heb je voor de helft van dat bedrag in één klap 5000 parkeerplaatsen in een nieuw schip ($30 miljoen volgens Wikipedia). Een afdankertje die te inefficient is geworden zou dus veel goedkoper moeten zijn. Het bouwen van een parkeergarage is ook definitief, je blijft tot in lengte van dagen met die betonnen kist onder de grond zitten. Die exploitatiekosten blijven op je begroting drukken. Of je moet Qpark ofzo die parkeergarage in de maag splitsen, maar die wil er dan bezoekers in hebben. Zo'n schip kan je weer verkopen als je er geen emplooi meer voor hebt.

Ben je al overtuigd?
Herbert
-5-  Herbert:
Ik vind de plannen van Reinder aan krankzinnigheid grenzen.
Valetparking is alleen voor mensen met veel geld. Daarnaast veroorzaakt valetparking extra verkeer, iets wat je nu juist niet wil hebben.
En die geluidstechnicus met zijn busje, nu die stopt zijn spullen maar in de opslag waar die dat nu doet. Buiten de Singegracht.
Arnoud
-6-  Arnoud:
Herbert, laten we nu niet meteen termen als krankzinnigheid gaan bezigen als je er niets in ziet. Ik vind het toch wel een goed voorbeeld van out of the box denken. Of iets direct haalbaar is of niet, ons stadsbestuur zou dit ook wel eens wat meer mogen doen. Maar daar gaat het puur om de centen.
ReindeR Rustema
-7-  ReindeR Rustema:
De opgave is om het parkeren buiten de stad een realistisch alternatief te maken. Dat doe je door eerst iedereen in de stad de straatprijs te laten betalen en de parkeerplaatsen buiten de stad heel goedkoop of gratis. Valetparking moet je goedkoop zien te krijgen. Als er vraag naar is moet de markt daar voor kunnen zorgen. Misschien moeten ze hun team met chauffeurs dan in de tram rondjes laten rijden om het oude centrum zodat er altijd iemand dichtbij is die op een oproep kan reageren. En maar een klein stukje hoeft te lopen naar de auto.

Het parkeren op zo'n boot is te combineren met al die projecten waarbij je je eigen auto kan verhuren aan derden. Je verwijst de huurder naar die parkeerboot buiten de stad. Als je je daar op de juiste manier identificeert krijg je de auto mee. En dat kan anderen weer over de streep trekken om hun auto helemaal weg te doen, als je altijd wel goedkoop een auto daar kan huren. Ook weer winst.
Herbert
-8-  Herbert:
Reinder, in feite gooi je het probleem bij iemand anders over de schutting. Je lost het probleem niet op maar je verplaatst het.
Maak in eerste instantie de parkeervergunning een stuk duurder. Daarna moet er een flink deel van de parkeerplaatsen opgeheven worden. Mensen gaan zich achter de oren krabben of ze die auto wel nodig hebben. Profijtbeginsel zou een VVD-er zeggen. Vergeet ook niet dat de gemiddelde auto 23 uur per dag stilstaat. Een fabriek waarvan zijn productiemiddelen maar 1 uur per dag gebruikt wordt zou dat niet lang volhouden.
ReindeR Rustema
-9-  ReindeR Rustema:
Herbert, Je voorstel kan op mijn volledige steun rekenen. Ga verder en laat parkeerplaatsen in het centrum alleen nog over voor laden/lossen. Alleen ik vermoed dat het pas in te voeren is als er een parkeeralternatief is voor die autobezitters. Vandaar mijn voorstel, zodat je door het (tijdelijk) inhuren van zo'n boot de noodzakelijke maatregelen makkelijker kan invoeren.
ReindeR Rustema
Vandaag schrijft Tim Klein Schiphorst dit ook in het Parool.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.