De gemeente wil in de komende vier jaar een kwart miljard bezuinigen door o.a. projecten reëel te begroten; het ambtelijk apparaat af te bouwen; vastgoed te verkopen; betere zorg te verlenen dan Den Haag dat deed voor minder kosten.
Tegen deze achtergrond is het plan onbegrijpelijk om vier nieuwe parkeergarages in de binnenstad te bouwen à raison van een slordige €125 miljoen. Te meer daar hiervoor niet genoeg geld is.
Die garages zouden nodig zijn om meer ruimte op straat te scheppen voor fietsers en voetgangers. Dat is begrijpelijk, vooral gezien het feit dat 60% (!) van de openbare ruimte in de stad in beslag wordt genomen door auto's.
Nu blijkt dat Cition 7500 parkeervergunningen heeft geïdentificeerd die onrechtmatig zijn verkregen. Dat zou een goede stap op weg zijn naar een autoluwere stad. Maar niks daarvan! De gemeente gaat nieuwe parkeervergunningen uitgeven aan mensen op de wachtlijst en nota bene ook nog bezoekerspassen! Waar is de logica?
Het streven naar een autoluwere binnenstad is kennelijk een loze kreet. En een noodzakelijke verbetering van de luchtkwaliteit - belangrijk voor alle Amsterdammers- weegt duidelijk niet zo zwaar als het belang van de auto lobby.
GroenLinks, bent u het eens met het VVD Parkeerplan 2015?
De geraamde kosten van de vier nieuwe parkeergarages: €125 miljoen. Hoeveel woningen kunnen hiermee gerealiseerd worden in leegstaande kantoorgebouwen om o.a. jaarlijkse 10.000 nieuwe Amsterdammers te huisvesten?
SP, bent u het eens met het VVD Parkeerplan 2015?
Er zijn betere en goedkopere alternatieven om de parkeerdruk aan te pakken. Bestuurscommissies van de stadsdelen hebben van de Centrale Stad de mogelijkheid gekregen om in bepaalde gebieden, waar veel parkeeroverlast is, proeven te doen met parkeren exclusief voor vergunninghouders. Gaan zij deze zinnige optie implementeren?
Daarnaast is ringparkeren verbonden met fijnmazig OV naar de binnenstad een betere optie dan parkeergarages die met hun zuigkracht nog meer verkeer naar het centrum trekken. En een natuurlijk verloop van parkeervergunningen is een aanzienlijk goedkopere oplossing om te komen tot een betere balans van de openbare ruimte tussen voetgangers, fietsers, OV en auto's.
Parkeergarages als 'oplossing' voor parkeerdruk gaat ook volledig voorbij aan het afnemend belang van eigen autobezit ten gunste van autodelen en een afnemende bereidheid om in garages te parkeren. Hoe zal dat plaatje er uit zien in de komende jaren?
Tijdens de verkiezingen pleitte Pieter Hilhorst (PvdA) er voor om het Mobiliteitsfonds ook aan te wenden voor andere zaken. Daar bestond toen veel verzet tegen maar met de nieuwe coalitie-afspraken is het precedent geschapen dat het Mobiliteitsfonds nu ook -terecht- voor andere zaken wordt ingezet.
PvdA, bent u het eens met het VVD Parkeerplan 2015?
De heer Paternotte (D66) zei tijdens de verkiezingen dat we vanaf nu projecten reëel gaan begroten. Die begrotings discipline is nu meer dan ooit essentieel.
D66, bent u het eens met het VVD Parkeerplan 2015?
Verder kan Amsterdam goedkoop leningen nemen voor parkeergarages. Daar komt ook een deel van het budget vandaan. Veilige leningen voor die garages voor de kredietverleners. Die kunnen altijd nog commercieel en lucratief uitgebaat worden immers, waardevast.
In ieder geval kan je dus niet 1 op 1 het budget voor die parkeergarages aan andere mooie zaken besteden.