Home > > Schiphol heeft een hekel aan bezoek

Schiphol heeft een hekel aan bezoek

Parkeren op Schiphol is duur

Schiphol geldt als de beste luchthaven van Europa. Althans, gezien vanuit het perspectief van de reizigers. Wereldwijd staat  het vliegveld in de top drie. Voor de andere particuliere gebruikers van Schiphol, zoals de halers en de brengers, is de luchthaven vooral een irritante, klantonvriendelijke, geldgraaiende lokatie waar je liever wegblijft.

Regelmatig kom ik op Schiphol om mensen op te halen of weg te brengen. Dat ophalen is het ergst, want dan moet ik verplicht parkeren in één van de dure parkeergarages. Alternatieven zijn er niet.
Daarbij heeft de bezoeker tegenwoordig ook nog eens te maken met het onsymphatieke verschijnsel Privium: frequent vliegende zakenmensen krijgen voor een paar honderd euro per jaar een voorkeursbehandeling. Alle parkeerplaatsen die het dichtst bij de hal zijn worden voor hen gereserveerd. En dat zijn er heel veel, waardoor het plebs vele honderden meters moet lopen (kost ook allemaal weer extra parkeertijd, dus dat tikt lekker aan).

Wanneer de auto eindelijk is weggezet op een van de parkeerdekken met lullige namen als 'molen' of 'kaas' en de aankomsthal is bereikt, begint het lange saaie wachten. Ik moet meestal bij hal 3 zijn.

Staand wachten. Links de horeca.

[Klik voor hele afbeelding]

Dat wachten is eveneens heel klantvriendelijk aangepakt. De ruimte met de bagagebanden is maar zeer beperkt te overzien.
Het zal wel iets met veiligheid te maken hebben, alleen kan ik niet bedenken wát.

De bagageband die je wél kunt zien is altijd leeg.

[Klik voor hele afbeelding]

En dus rest mij niets anders dan wezenloos te turen naar schuifdeuren die eindeloos open en dicht gaan, maar die altijd reizigers uitbraken waar ik niet op sta te wachten. Vertoon op een groot scherm eens live beelden van de landingsbanen, dan valt er tenminste nog wat te zien.

Wanneer ik iemand niet wil mislopen moet ik blijven staan. Dat duurt in de praktijk minstens een half uur, meestal langer. Ik haat staan. De enige stoeltjes tegenover de schuifdeuren zijn die van de horeca. Dure consumptie verplicht.
De gratis stoeltjes zijn verderop. Vanaf die stoeltjes kan ik nét niet de monitoren met reizigersinformatie in de gaten houden ('Geland', 'Bagage op band'). Daar is dus goed over nagedacht, *snuif*.

Links de zitjes, rechtsboven de informatieschermen.

[Klik voor gehele afbeelding, met uitleg]

Ik kan begrijpen dat direct voor de uitgangen geen bankjes worden neergezet, want die zouden teveel de uitstroom blokkeren van de reizigers met hun trolleys. Maar zorg dan in elk geval dat iedereen op een bepaalde plek rustig kan zitten en van daaruit de voorgang van het aankomstproces kan volgen. Dat is toch wel het minste dat Schiphol kan doen ter compensatie van al die herrie en luchtvervuiling die de luchthaven dagelijks over de Amsterdammers uitstort.
Amsterdam is meen ik groot-aandeelhouder van de luchthaven. Tijd om die macht eens te gebruiken ten nutte van al die trouwe wegbrengers en afhalers.


zestien reacties op "Schiphol heeft een hekel aan bezoek"

Paul Hermans
Afgelopen zondagochtend was ik op Schiphol (zie URL) en 't was rustig, in 2013 met 52,6 miljoen passagiers de op drie na drukste luchthaven van Europa. Hieronder de mooiste luchthavens waar "Amsterdam airport", natuurlijk beter genoemd - Schiphol International Airport - niet in staat :
1. Changhi Airport Singapore
2. Madrid Barajas Airport (mijn favoriet)
3. Seoul Incheon Airport
4. Beijing Airport
Edwin
-2-  Edwin:
Even los van het punt dat je wilt maken; je kunt aankomsttijden e.d. volgen via de site van Schiphol. En wellicht ook wel via de app, heb ik nog nooit uitgeprobeerd...
JJP
-3-  JJP:
Als men in parkeerplaats P1 gaat staan kan men over rolbanden de aankomsthal bereiken. Komt weinig lopen aan te pas. Bij terugkomst staan de betaalautomaten direct aan het begin, dus met die extra parkeertijd valt het ook wel mee.
Lullige benamingen als Kaas en Molen. Tja. Toch weten mensen hun auto nog niet terug te vinden.
In aankomsthal 3 is het zelfs mogelijk om met een gratis telefoon te praten met de mensen waarop je wacht, terwijl je ze kan zien aan de andere kant van het glas. Het andere gedeelte is inderdaad geblindeerd ivm de veiligheid. Het feit dat u niet kan verzinnen waarom wil niet zeggen dat het onnodig is.
Alternatief voor het dure ophalen: wacht even op een plek waar je niets hoeft te betalen, zoals de McDonald's op Schiphol Noord. Zodra je een belletje krijgt van de mensen die je opgaalt rij je naar de aankomsr of vertrekhal. Mensen in laten stappen en weer weg. Laden en lossen is daar immers toegestaan.
Ik denk niet dat de invloed van de gemeente Amsterdam veel gaat helpen. Althans, niet als ik naar de parkeertarieven kijk in die stad. En dan hebben we het over een stad. Schiphol is een commercieel bedrijf.
De ruimte op Schiphol Centrum is beperkt. Men weigert de terminals te verspreiden over het terrein, omdat dit overlast met zich meenbrengt voor de passagiers, zoals het belabberde Londen Heathrow. Het One Terminal concept is ideel voor de passagier. Uiteindelijk gaat het erom dat die passagier fijn het vliegtuig in en uit kan. Dat is waar een luchthaven immers om draait.
lijn
-4-  lijn:
Aankomsttijd in de gaten houden via app, website of teletekst. Of laat degenen die afgehaald moeten worden even sms'en als ze er zijn. Even nadenken: vanuit een schengenland met alleen handbagage sta je in ongeveer 20 minuten buiten, moet je door de douane en wachten op je koffer, dan duurt het ongeveer een uur.
Op de juiste tijd in de auto springen, naar P6 rijden, en daar 15 minuten GRATIS parkeren. Reizigers hoeven alleen het stationsplein over te steken naar P6, dus dat hoeft gen bezwaar te zijn. Drie dikke klapzoenen, koffers achterin, en hop, weg. Of inderdaad even bij de drop-off voor de vertrekhal gaan staan en je reizigers even naar boven laten lopen.
Gaat hier altijd goed, heb echt al in tijden niet meer hoeven betalen.
Arnoud
-5-  Arnoud:
Natuurlijk zijn er wel de trucjes die jullie noemen, maar die zijn meestal alleen bekend bij de mensen die goed thuis zijn op Schiphol. Ik begon me pas te ergeren toen ik merkte dat steeds meer parkeerruimte gereserveerd is voor Privium. De argeloze bezoeker die Schiphol komt binnenrijden ziet aanvankelijk alleen de eerste twee parkeergarages, want daar verwijzen de borden naar. En dan staat er ineens een mededeling dat aleen Privium leden toegang hebben. Ik heb al dikwijls iemand vertwijfeld bij de slagboom zien staan. Dat er ook nog een P6 is, is gewoon niet duidelijk genoeg aangegeven volgens mij. Je kunt het ook allemaal zo snel niet zien, want met een maximum snelheid van 70km kun je ook niet even rustig rondkijken.
De telefoon in de aankomsthal waarmee je gratis (toe maar!) door het glas heen kunt converseren met mensen die aankomen is eigenlijk te ridicuul voor woorden. Om het bestaan ervan te kennen moet je écht een frequent flyer zijn en tja, als de persoon waarom je wacht eenmaal bij het glas staat is het toch een beetje mosterd na de maaltijd.
JJP
-6-  JJP:
Staat allemaal prima aangegeven. De max snelheid is 70. Dat is niet de snelheid die je moet rijden. Nogmaals, de Privium zoef je voorbij op de rolbanden.
De telefoons hangen naast de bankjes waar u graag zou willen zitten.
Ik zou zeggen, kijk eens wat beter om u heen.
Privium members komen wekelijk op Schiphol. Op zich niet zo vreemd dat ze wat makkelijker op de terminal kunnen komen dan de jaarlijkse afhaler, toch?
Arnoud
-7-  Arnoud:
@JJP: De stelligheid van uw beweringen doet mij vermoeden dat u banden heeft met Schiphol.
Die stelligheid is overigens niet terecht, want het is allemaal een kwestie van beleving. Die verschilt per bezoeker. Zeker, je kunt langzamer rijden dan zeventig om 'eens goed om je heen te kijken', maar dan heb je al snel drie taxi's in je nek of andere gehaaste automobilisten.
Zo beleeft u de rolbanden als 'zoevend', ik ervaar het als een boemelgangetje. Privium is met name onvriendelijk voor de (incidentele) bezoeker omdat hij eerst via de borden naar parkeergarages wordt geleid, terwijl die bij nader inzien gereserveerd zijn voor Privium. Dan moet je maar net weten wat dat is. Pas toen ik er een keer mee geconfronteerd was heb ik het opgezocht. Maar op het moment zelf heb je daar niets aan.
JJP
-8-  JJP:
Ik begrijp dat de luchthaven af en toe wat verwarrend is. U ergerde zich aan de lange loopafstand door het grote Priviumgedeelte. Dat vind ik onzin, omdat de vaste klant terecht prevaleert boven de incidentele bezoeker.
Het is inderdaad beleving. Natuurlijk is het lastig om iedereen het naar de zin te maken, maar ik begrijp dat Schiphol haar prioriteiten bij de passagiers legt. Zeker gezien het beschikbare aantal vierkante meters.
Ik heb vrijwel geen banden met Schiphol, anders dan dat ik er net zoals u er regelmatig kom. Ik ben het gewoon niet eens met het negatieve beeld dat u schetst. Veel van de "problemen" kunt u namelijk prima ondervangen door even slim na te denken en goed om u heen te kijken. Schiphol is overigens digitaal erg actief. Mocht u suggesties hebben voor verbetering dan is een Tweet of een mailtje al voldoende.
JohnN
-9-  JohnN:
Laat ik beginnen te zeggen dat er, sinds ik niet meer op drie kwartier aanrijtijd van Schiphol woon, geen diensten van mij worden verlangd als wegbrengen en afhalen. Mijn ervaringen zijn dus al van wat langer geleden. Ach ja, je bewijst desgevraagd graag een dienst maar enthousiast over die ritjes ben ik nooit geweest. Ik ervoer het altijd als nogal stressvol. vooral als je op weg al in een file hebt gestaan. Op het 'drop off punt had ik destijds al steevast ruzie met taxi's en andere wegbrengers. De afstand naar de kort parkeerders vond ik wel groot en er waren toen nog geen rollenbanen, dus dat merk ik graag aan als een verbetering.
Vroeger kwam ik wel vaak op Schiphol, maar dat was meest om expresse luchtvracht op te halen. Daar had ik nooit parkeerproblemen, de vervoerders hadden hun eigen vakken voor besteldiensten. Ik parkeerde daar wel eens illegaal om in alle rust naar de aankomsthal te wandelen als ik iemand begroeten wilde...
Het zal nu allemaal wel wat strakker zijn georganiseerd met de gestage groei van het aantal vluchten. Ook moet je er rekening mee houden dat het woord 'terroristen' nu voortdurend in ieders verantwoordelijkheidsbesef rondspookts. Niet zo mopperen hoor, het valt allemaal wel mee denk ik. Overigens kunnen de mensen ook de trein pakken toch? De nachtelijke uren is een andere zaak, maar dan waren er nooit stress en harde woorden op de "kiss & ride" vakken.
Franc
-10-  Franc:
Wat ik nou net weer zo mooi vind aan Schiphol is dat juist consumpties in de horeca bij de aankomsthallen helemaal niet veplicht zijn zoals wordt gesteld ("dure consumptie verplicht"), heb al een aantal malen zelf ervaren dat je er prima even kan zitten en dat het ok is als je niets besteld. En vluchinfo via de Schiphol app bekijken is überhaupt veel handiger, daar hoef je echt niet voor naar schermen te gaan lopen..
Arnoud
-11-  Arnoud:
@Franc: Tóch ben ik benieuwd hoe die horeca gaat reageren als dat op grote schaal gebeurt. Als je bijvoorbeeld bij Heineken op het terras gaat zitten word je wel degelijk geacht iets te bestellen. Waarom komt er anders iemand vragen wat je wilt hebben?
Howard
-12-  Howard:
Arnoud
Een wat naif bericht? Er zijn ook treinen en bussen in overvloed, waarom deze niet gebruiken?

Als engelsman ben ik bezoeker en ook inheemse gebruiker geweest van Schiphol en wel met auto. Schiphol is een van de enige luchthavens waar je je passagier zowel kunt ophalen als loslaten zonder kosten. Anderen hebben uitgelegd hoe het kan an kennelijk heb je een computer, dus waarom hem niet gebruiken?

Overigens, Schengen accord heeft niets te maken met het verlaten van de luchthaven. Iedereen moet via Marechaussee en douane.

Graag mijn taalfouten corrigeren. Ik heb ook geen NL 'spellchecker'.
Milena Tsareva
-13-  Milena Tsareva:
@JJP
Negatieve beelden schetsen, daar is Arnoud nu eenmaal goed in. Zo voorspelbaar selectief ook. Alles wat rechts is, naar kapitalisme neigt, succesvol en niet echt groen is, wordt doorgaans meedogenloos beschimpt.

@Arnoud
Ik vind het artikel overigens wel leuk geschreven. Heb het met een onophoudelijke glimlach gelezen.
Arnoud
-14-  Arnoud:
@Milena: ik weet niet welk stuk je hebt gelezen, maar dit stuk was niet komisch bedoeld. In jouw ogen is kritiek hebben dus negatief en links. Wat een vreemde kijk op het dagelijks leven. Er hebben hier genoeg mensen gereageerd met een andere visie, daar leer ik ook weer van.
Ik zie jou al bij de supermarkt: een pak melk is flink over de datum, jij zegt daar wat van, maar de filiaalchef zegt: "Niet zo negatief doen mevrouw, gaat u maar ergens anders heen met al die linkse praat!"
Kortom: ik ben een consument van Schiphol en als dingen mij niet bevallen, volgens mij beter kunnen, mag ik daar zoals elke klant aanmerkingen op hebben.
JohnN
-15-  JohnN:
Goed nieuws! Ingang 1.1.2015 de nieuwe dienstregeling rijden er weer de hele nacht treinen op Schiphol.
Milena Tsareva
-16-  Milena Tsareva:
@Arnoud
Ik vond dit artikel toch echt tamelijk humoristisch, tegen het cynische aan. Ik kan er smakelijk om lachen, wellicht ook omdat ik je artikelen al wat langer lees. In gedachten zie ik je met een rood aangelopen hoofd achter je laptop zitten schrijven. Daarnaast is het ook de herkenning van de problemen die je schetst, want die zijn er uiteraard wel degelijk voor de niet zo doorgewinterde Schipholbezoeker... en je vergroot ze zo heerlijk uit.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.