Home > > Bus met batterijen

Bus met batterijen

eBus van Siemens in Wenen

Nou, maar eventjes snel terugkomen op het artikel van gisteren over de trolleybussen. De media (AT5 en Parool) hadden het helemaal verkeerd begrepen en daardoor werd ook ik op het verkeerde been gezet: Amsterdam gaat in 2017 niet gedeeltelijk over op trolleybussen, maar op E-bussen. Bussen met batterijen die opgeladen kunnen worden via de bovenleiding van de tram.

Lezer Herbert merkte zeer terecht op dat voor een trolleybus een min- en een pluspool nodig zijn en die heeft een trambovenleiding niet. De bovenleiding is de ene pool, de rails de andere. We krijgen dus geen trolleybussen.

Maar wél elektrische bussen op batterijen en dat is op zich heel goed nieuws. In Wenen rijden al bussen van Siemens volgens dit principe. Geleidelijk word ik een steeds groter voorstander van bussen in plaats van de logge, gevaarlijke trams die eigenlijk niet passen in het drukke en chaotische stadsverkeer. Elektrische bussen op vrije busbanen zijn denk ik de toekomst.


zeven reacties op "Bus met batterijen"

JohnN
-1-  JohnN:
Helemaal eens Arnoud, trams hooguit in het verlengde van de metro, elektrische bussen op vrije busbanen. De grote media zijn te gretig om als eerste over nieuwsfeiten te berichten en slaan daarom nogal eens de plank mis, daarbij zijn veel journalisten zwak in techniek.
Nu maar hopen dat het GVB de nieuwe bussen van een beproefd type bij een gerenommeerde fabrikant bestelt
Herbert
-2-  Herbert:
Bewezen techniek is er eigenlijk nog niet. Men is al wel heel lang bezig om op accu's te rijden maar het nadeel is nog steeds dat het opladen lang duurt en de batterijen zwaar. De grote doorbraak op dat gebied is er nog steeds niet.
Als je die in een gelede versie wilt hebben, dan weegt hij zomaar 30 ton. En dat is net zo zwaar als een Combino.
Als je deze techniek wilt gaan gebruiken moet je dus eerst langdurig gaan testen met een paar bussen.

Overigens werkt de eBus van Siemens niet op de manier die GVB voorstelt. Volgens Siemens worden de accu's gewoon opgeladen in de remise die blijkbaar gedeeld wordt met de tram. Daar word dan wel de stroom van de bovenleiding van de tram gebruikt. Kwestie van de stroomcirkel rondmaken en het werkt. Maar die stroom kan ook gewoon uit het stopcontact komen.
Zo spectaculair en innovatief is het dus niet. Alleen de ingewikkelde manier van opladen.

http://www.mobility.siemens.com/mobility..
JohnN
-3-  JohnN:
@Herbert: De ontwikkeling van nieuwe accu'/s zou in een stroomversnelling moeten komen. Niet alleen in gewicht maar ook in levensduur valt er nog een wereld te winnen. Het zou inderdaad vreselijk jammer zijn als het GVB een hele trits Siemens bussen zou aanschaffen om er binnen een paar jaar achter te komen dat de accusets vervangen moeten worden om de state-of-art bij te houden.
Soms heeft oude techniek een nieuwe visie en invulling nodig. In de 17e eeuw wist men al goed gebruik te maken van windenergie in de Zaanse molens, waar de planken en balken voor de VOC schepen van Amsterdam werden gezaagd. Bijna 3 eeuwen later richtte men zich op nieuwe ontwikkeling om elektriciteit met molens op te wekken. De accu werd meer dan honderd jaar geleden hooguit ingezet om via elektrische startmotoren een verbrandingsmotor op te starten. Pas een eeuw later werd er serieus gedacht om auto's en bussen elektriciteit als directe energiebron voor aandrijving te gebruiken. Daarvoor heb je heel andere accu's nodig en die zijn er blijkbaar nog niet, gezien de populariteit van hybride auto's die zichzelf kunnen opladen met hun diesel. Maar zo help je het milieu natuurlijk niet. Onze rijksoverheid schijnt daar niets van te begrijpen gezien de belastingvoordelen die zij aan de aanschaffers biedt. Dubbele aandrijving en ook nog eens dieseluitstoot, verkeerd besteed belastinggeld.
Boris
-4-  Boris:
Ik dacht al dat het artikel in het Parool niet helemaal klopte... Dat was namelijk ook de conclusie nav mijn initiatiefvoorstel voor elektrische bussen (http://www.red-amsterdam.nl/2012/11/21/initiatiefvoorstel-electrische-stadsbussen/ ) dat Trolley inderdaad niet direct een optie was (vanwege 1 draad).
Het was wel een optie om in de nacht Rondvaartboten op te laden via het tramnet, bijvoorbeeld bij Kooij op het Rokin die anders moeilijk aan voldoende stroomcapaciteit uit het net kunnen komen. (http://www.red-amsterdam.nl/2013/08/30/rondvaartboot-van-de-toekomst/)

De optie van tussentijds laden wordt ook toegepast door Proov, zij hebben net een concessie in Londen binnen gehaald. En passen inductie techniek toe. (http://www.proov.nl/over-proov/) Kost wel iets capaciteit, maar wel gemakkelijk, snel en veilig.

Maar hoop nog steeds dat ze een uitgebreide proef doen, want er zijn diverse mogelijkheden; retrofit van de oude Volvo's (http://www.elektrischebus.nl/volvo-7700.html) of een compleet nieuwe zoals nu op Vlieland rijdt (http://www.bydeurope.com/vehicles/ebus/index.php ) of (http://www.proterra.com) of (http://www.ebusco.eu/en/electric-buses) keus genoeg....

Ben benieuwd!
Herbert
-5-  Herbert:
@JohnN, of de Rijksoverheid daar niets van begrijpt betwijfel ik. Wet en regelgeving is meestal een geval van compromissen sluit. Jij jou belastingkorting op de hybrides, ik mijn subsidie op windmolens. Dat werk.
Ook wordt er wel eens gekeken of het belastinginstrument tot gedragsverandering kan leiden.
Be belastingkorting op hybrides e.d. is overigens al afgeschaft. Alleen auto's die heel weinig uitstoot geven krijgen nog korting.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens. Hybrides zijn de kleren van de keizer. De auto's zijn moddervet qua gewicht en het grootste deel van de tijd wordt er gewoon op diesel gereden.
Herbert
-6-  Herbert:
@Brois, ik ben er niet zo voor om het tramnet daarvoor te ge/misbruiken. GVB gebruikt de nacht om bijvoorbeeld aan de bovenleiding te sleutelen en het zou me niet verbazen dat sowieso het tramnet in de nacht stroomloos is om energie te besparen.

Daarnaast moet je functies niet door elkaar halen. De bovenleiding is voor de tram, het openbare energienet voor anderen. Als de kabel naar Kooy te weinig ampère geeft, dan moet hij gewoon aan zijn leverancier om een zwaardere stroomtoevoer. Dat is niets bijzonders.

P.S., als je geen () om je weblinks zet dan zijn ze direct aanklikbaar. Of je met er een spatie tussen zetten.
JohnN
-7-  JohnN:
@Herbert: In Singapore schijnen ze op de NTU (Nanyang Technical University) al een preproductie stadium te hebben bereikt van de lithium-ion batterij waarvan het laadproces 20x sneller gaat dan bij de huidige batterij van een ecar of ebus. De levensduur ervan, die bij de huidige generatie accu's ook nog een probleem is, nl. 5 tot hooguit 6 jaar, zou ook aanzienlijk langer zijn. Misschien moet het GVB wachten tor 2016 met een proefserie ebussen? http://media.ntu.edu.sg/NewsReleases/Pag..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.