Nou, maar eventjes snel terugkomen op het artikel van gisteren over de trolleybussen. De media (AT5 en Parool) hadden het helemaal verkeerd begrepen en daardoor werd ook ik op het verkeerde been gezet: Amsterdam gaat in 2017 niet gedeeltelijk over op trolleybussen, maar op E-bussen. Bussen met batterijen die opgeladen kunnen worden via de bovenleiding van de tram.
Lezer Herbert merkte zeer terecht op dat voor een trolleybus een min- en een pluspool nodig zijn en die heeft een trambovenleiding niet. De bovenleiding is de ene pool, de rails de andere. We krijgen dus geen trolleybussen.
Maar wél elektrische bussen op batterijen en dat is op zich heel goed nieuws. In Wenen rijden al bussen van Siemens volgens dit principe. Geleidelijk word ik een steeds groter voorstander van bussen in plaats van de logge, gevaarlijke trams die eigenlijk niet passen in het drukke en chaotische stadsverkeer. Elektrische bussen op vrije busbanen zijn denk ik de toekomst.
Nu maar hopen dat het GVB de nieuwe bussen van een beproefd type bij een gerenommeerde fabrikant bestelt