Het GVB maakte vorige week bekend in 2017 verouderde dieselbussen te willen vervangen door trolleybussen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bestaande (tram)bovenleiding.
Ik vind dat een sympathiek plan. Het voornaamste nadeel van trolleybussen is altijd dat je er speciaal bovenleidingen voor moet aanleggen, maar die hebben we dus al.
Nu maar hopen dat het GVB eens door durft te pakken met dit plan.
Een trolleybus heeft veel voordelen. Hij is milieuvriendelijk, hij is naar mijn inschatting goedkoper dan een tram (ook in exploitatie en onderhoud) en tevens wendbaarder dan een tram. Hij heeft naar beide kanten zo'n 3,5 meter uitwijkmogelijkheid. Het is lang geleden dat ik voor het laatst in een trolleybus reed, maar in mijn herinnering rijdt hij hardstikke lekker en tamelijk geruisloos. Doen dus, wat mij betreft.
De enige Nederlandse stad waar de trolleybus echt is ingeburgerd is Arnhem. Daar functioneert hij bij mijn weten prima, vooral ook omdat de krachtige elektromotoren met gemak de heuveltjes nemen. Ook andere Europese steden, zoals Bologna, Napels, Lyon, Nancy, Saint-Étienne, Boedapest, Athene en veel Zwitserse steden hebben trolleybussen.
Een uitgelezen mogelijkheid om over te stappen op trolleybussen zie ik voor de geplande vervanging van de metro tussen Amsterdam en Amstelveen. Zoals het er momenteel voorstaat wil men metro 51 vervangen door een gewone tram en de reizigers laten overstappen op station Zuid. Waardeloos idee natuurlijk.
Als men die tram nu eens laat voor wat hij is en trolleybussen gaat inzetten zijn er volgens mij alleen maar voordelen: goedkoper, milieuvriendelijker, veiliger (ook op de beruchte kruisingen) en geluidsarm. Bovendien is men flexibeler in het eventueel doortrekken van de route.
Eens kijken wie de politieke moed heeft om deze weg nu eens in te slaan.
Gebruikte bron: Wikipedia
Update 19:30 uur: Zin over vrachttram verwijderd. Was geen GVB initiatief.
Update 14-10-2014: Het worden geen trolleybussen maar e-bussen. Lees het vervolg van dit verhaal.
De vrachttram stond volledig los van GVB. Dat plan is ten onder gegaan aan mismanagement door City Cargo zelf.