Het project Singelgrachtgarage-Marnix is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Maandag hebben de portefeuillehouders verkeer en parkeren van Centrum en West in de bestuurscommissies ieder afzonderlijk een gemeenschappelijke verklaring afgelegd. Er is een dekkingsprobleem voor de financiering van verschillende projecten in Amsterdam die uit het parkeerfonds betaald worden of zouden worden.
Er zijn verschillende redenen voor het uitstel van het project.
Ten eerste wordt de besteding van de parkeerfondsgelden van de stadsdelen niet langer door de stadsdelen vastgesteld, maar nu door de Centrale Stad. Dit heeft geleid tot fors afromen van de parkeergelden van de stadsdelen.
Verder is in het coalitieakkoord van de Centrale Stad afgesproken dat de parkeertarieven ‘maar’ met maximaal 25% verhoogd mogen worden. Begin dit jaar vond de Gemeenteraad het nog goed dat de parkeertarieven in West en Oud-West met 75% over 3 jaar gefaseerd mochten stijgen. Dat is nu dus van de baan.
En tenslotte heeft het coalitieakkoord van de Centrale Stad ertoe geleid dat er uit het parkeerfonds ook andere zaken gefinancierd kunnen worden zoals Onderwijs en Armoedebestrijding.
De parkeertarieven stijgen niet genoeg (waardoor er ook een exploitatieverlies zou ontstaan) en de komende tariefsverhoging gaat nu naar andere goede zaken. Er is dus een dekkingsprobleem en men weet niet hoe dit opgelost kan worden. Te meer gezien de financiële situatie van de stad en de daaraan gerelateerde noodzakelijke bezuinigingen om de schuld van Amsterdam te verlagen.
Deze besluiten van de Centrale Stad treffen diverse grootschalige projecten zoals de Rode Loper, de herinrichting van het Leidseplein en de Singelgrachtgarage-Marnix.
In samenwerking met de stadsdelen Centrum & West en gemeenteraadsleden van alle politieke partijen met verantwoordelijkheid voor Verkeer, gaat wethouder Litjens in oktober de financiële haalbaarheid evalueren van de Singelgrachtgarage-Marnix. Tot dit proces is afgerond zijn alle voorbereidingen van dit project stilgelegd.
Al die jaren hebben mensen parkeergeld in de meter gestopt en parkeervergunningen betaald onder de garantie dat het fonds wat daarmee gevuld wordt alleen voor 'mobiliteitsoplossingen' zou worden aangewend. Dat was een keiharde garantie. In alle discussies over die Singelgrachtgarage heb ik dat elke keer genoemd.
Zo kan je geen enkele afspraak meer vertrouwen als dit waar is. Een hoogst onbetrouwbare overheid heb je dan, hoe zit dit precies?