Home > > Eiland

Eiland

Fietsparkeren - Foto: Wouter Meijer

Normaal gesproken zorg ik dat ik zo min mogelijk met Amsterdamse ambtenarij te maken heb. Helemaal sinds ik ooit een paar maanden op een gemeentelijke dienst heb gewerkt als uitzendkracht en alle vooroordelen over ambtenaren niet alleen werden bevestigd, maar de realiteit gewoon nog veel erger bleek te zijn. Het werk naar elkaar toe proberen te schuiven, de organisatorische chaos, een stuitend gebrek aan computervaardigheden bij het personeel, twintig mensen die het werk doen van vier. Eén man van achterin de vijftig gaf ronduit toe dat hij de hele dag niks zat te doen en vanwege een reorganisatie was weggezet in een onnodige functie. Jeugdige collega’s die nu zijn werk deden, waren als gevolg van onervarenheid fout op fout aan het stapelen.

Afgelopen jaar kreeg ik helaas twee keer ongevraagd te maken met de gemeentelijke bureaucratie. Eerst werd er ten onrechte 15.000 euro op mijn rekening gestort door de gemeente. Ik had überhaupt nergens om gevraagd, maar had blijkbaar recht op 150 euro en dat werden er door een ‘foutje’ honderd keer zoveel. Iedereen die iets weet over het inrichten van procedures rond dit soort transacties weet dat dit geen toevallige fout is maar het gevolg van amateuristisch leidinggeven. In een professionele omgeving gaan er bij minstens drie mensen belletjes rinkelen voordat een foutje een fout wordt, maar bij de gemeente Amsterdam niet. Worden de verantwoordelijken dan niet ontslagen? Het lijkt soms wel zo, maar als je goed leest staat er dat desbetreffende directeur ‘zich mag gaan bezighouden met andere gemeentelijke projecten’. Of met een ander woord: nee.

Weer raak
In juni dit jaar was het weer raak. Ik parkeerde mijn fiets vanaf de stad gezien voorbij het tunneltje en vóór de fietsbrug richting het stationseiland, vlakbij de fietsflat. Uiteraard houd ik mij als burger aan de wet en had op het bord gelezen dat fietsen op het stationseiland in de voorzieningen geplaatst moeten worden of anders kunnen worden weggehaald. Aangezien ik mijn fiets parkeerde tegen de ronde leuning vlak na het tunneltje, dus vóór de fietsbrug en dus vóór het water rondom het stationsgebied, (kaartje) dacht ik als een braaf burger op de trein te kunnen stappen. Brug, water, eiland, het is ook niet zo heel ingewikkeld zou je denken.

Kaart Stationseiland

[Klik voor hele afbeelding]

Eigen schuld
De gemeente Amsterdam dacht daar anders over. Bij terugkomst was mijn fiets verwijderd en kon ik deze ergens halverwege Haarlem ophalen tegen 10 euro administratiekosten. En ik kon een nieuw slot kopen uiteraard. Maar het bleek allemaal m’n eigen fout, want ik had voordat ik m’n fiets daar parkeerde natuurlijk even op m’n telefoon 'Art.4.2 en 4.27 APV' erbij moeten pakken. Daar had ik kunnen lezen dat de gemeente inderdaad het recht heeft om bepaalde gebieden aan te wijzen waar fietsen in de voorziening moeten staan. Er staat weliswaar nergens welk gebied de gemeente beschouwt als stationseiland (op het bord ook niet met hoofdletter geschreven), daarom had ik eerst ook nog even moeten googelen op 'Aanwijzingsbesluit Stationseiland' (stom, vergeten) en daar staat duidelijk dat het stationseiland begint bij ‘de rooilijn van de Prins Hendrikkade’. De pdf opent trouwens niet op mijn verder uitstekend werkende Android (met geïnstalleerde pdf reader), maar dat ligt vast aan mijn telefoon.

Uiteraard heb ik meteen bezwaar gemaakt, en vandaag, 50 dagen later, kreeg ik bericht dat mijn bezwaar ongegrond is verklaard. Ik kan tegen dit besluit wel binnen 6 weken beroep instellen bij de rechtbank, maar aangezien de gemeente graag  op kosten van de burger eindeloos procedeert tegen diezelfde burger, denk ik dat ik hiervoor bedank.


acht reacties op "Eiland"

wk
-1-  wk:
Natuurlijk zou ik óók boos zijn als het mij gebeurde. Mijn fiets staat op nog geen 100 m daarvandaan. Maar Wouter moet wel weten dat er aan de betreffende brugleuning (van Prins Hendrikkade naar de Wgons-Lits-Zilveren Toren) een groot geel bord met zwarte letters heeft gestaan met de mededeling: Wij gaan hier de fietsen weghalen. Of dat met de exacte datum overeenkomt van jouw verlies- dat heb ik niet bijgehouden. Of dat conform de naamgeving Stationseiland (in de zin van het aanwijzingsbesluit) is - daar kun je over twisten. Maar die waarschuwing staat er vaker, dus houd er maar rekening mee. De stoep is daar namelijk niet zo breed en er komen vaak toeristen met rolkoffers langs.
Het zou mij niks verbazen als de knipacties tot en met de Haarlemmersluis dóórgaan. Daar staan òòk nieuwe fietsenrekken en officiëel is het recht vóór het huisnummer 1 van de Prins Hendrikkade. Dat is namelijk de hoek met de 'Korte' Nieuwendijk.
wk
-2-  wk:
Dat de gemeente een andere definitie gebruikt: Stationsgebied in plaats van Stationseiland zie je op het kaartje op http://www.amsterdamcentraal.nu/bereikba.. = http://www.amsterdamcentraal.nu/portals/..
Het helpt allemaal niet tegen boosheid - maar houd er toch maar rekening mee.
JohnN
-3-  JohnN:
10 euro + de kosten van een slot vind ik nog een aanvaardbare sanctie als je rekening houdt met de daarvoor geleverde prestatie: losknippen. opladen, afvoeren, administreren. Vergelijk eens met de automobilist die ergens parkeert waar dat niet mag: voor een simpel printje uit de handcomputer variëren de kosten al gauw tussen de 75 en 125 euro.
Ook daar kan de dader te goeder trouw zijn: sommige gemeenten zijn royaal met het plaatsen van borden "betaald parkeren", andere vinden 1 bord bij het binnengaan van de zone genoeg. Kun je makkelijk over het hoofd zien, vooral als er een bestelbus voor geparkeerd staat :-( Ook dan is "bezwaar ongegrond". Overigens ben ik er voor dat de omgeving van CS regelmatig geschoond wordt van hinderlijk achtergelaten fietsen.
Arnoud
-4-  Arnoud:
John, een goed slot kost ook al tegen de honderd euro hoor. ;-)
Wouter Meijer
-5-  Wouter Meijer:
@JohnN: Ja maar in dit geval klopt het bord dus gewoon niet. Vooral als je het met een kleine letter schrijft betekent stationseiland gewoon het eiland waar het station op staat. En de gemeente voelt blijkbaar zelf ook nattigheid want ze zijn op dat stuk nu gestopt met wegknippen.
ReindeR Rustema
-6-  ReindeR Rustema:
Sinds ik de APV eens helemaal heb gelezen zorg ik dat ik nergens meer mijn fiets zomaar aan een paal of brugleuning vast maak, zeker niet voor lang. De gemeente heeft het juridisch dicht getimmerd om je fiets weg te mogen halen dan.

In een hele groep fietsers ben ik de nerd die tientallen meters voor de bestemming al stopt omdat ik een plaatsje in een fietsenrek zie. Of ik voeg me na aankomst pas minuten later weer bij mijn gezelschap omdat ik nog een blokje om ben gefietst op zoek naar een goede parkeerplek.

Het gaat tot nu toe eigenlijk altijd prima en het is wel zo fijn voor de andere Amsterdammers.
Zeker als je ervaring van binnenuit hebt met bureaucratische organisaties zou je toch moeten weten dat je heel goed de spelregels moet weten om te kunnen winnen.

De APV op amsterdam.nl staat trouwens niet in een PDF maar gewoon op http://www.regelgeving.amsterdam.nl/alge..

Ik zie dat ik uitging van een versie van voor 2008. Die was veel strenger, deze is minder erg.
wk
-7-  wk:
@ReindeR Rustema:
Advies tegen diefstal is: Zet je fiets ALTIJD vast aan een paal. Of een brugleuning, zoals Wouter deed.
Arnoud
-8-  Arnoud:
Er komt weer een opruimactie voor fietsen, dus ik waarschuw maar even:
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.