Mijn buurtondernemers willen dat ik fietsbelasting ga betalen om fietsparkeerplekken in het centrum te kunnen realiseren. Meer fietsparkeerplekken zijn hard nodig. Maar, is het terecht dat de ondernemers de rekening daarvoor neerleggen bij de Amsterdammers? Volgens mij niet. Het is een vreemd plan van de ondernemers van Amsterdam City.
In een leefbare en economisch vitale binnenstad moeten voetgangers en fietsers ruim baan krijgen. Die geven meer geld uit in de binnenstad, tonen alle onderzoeken aan. Ook ik koop mijn boodschappen bij de lokale slager en de groentestal, ik haal de Nespressocups bij de Bijenkorf en drink vele biertjes op de terrassen van de ondernemers van Amsterdam City. Dat doe ik samen met 80.000 centrumbewoners en dagelijks zo’n 200.000 bezoekers. Die komen in overgrote meerderheid te voet en met de fiets in de binnenstad.
Lusten en lasten
De rekening van het fietsparkeren zonder meer bij de Amsterdammers neerleggen getuigt niet van creativiteit en klopt ook niet. Fietsers en voetgangers leveren veel meer op dan zij de maatschappij kosten. In tegenstelling tot personenauto’s, vrachtwagens en touringcars zijn fietsers (en voetgangers) nu al nettobetalers van infrastructuur. Fietsers en voetgangers zouden daarom juist minder moeten gaan betalen. Amsterdam City doet er verstandig aan meer ruimte te maken voor fietsers en voetgangers, en juist minder ruimte voor vrachtwagens en touringcars. Zij laten de maatschappij achter met onbetaalde rekeningen.
Bij de lusten van het ondernemen horen ook de lasten. De ondernemers zouden voorzieningen voor hun klanten en gasten, en ook voor hun naaste buren, toch zelf samen met de gemeente moeten regelen met publiek-private-samenwerking. Daar hebben zij zelf direct een belang bij.
Belonen
De goede ideeën achter het plan van Amsterdam City raken door de aandacht van de media voor de fietsbelasting buiten beeld. Amsterdam moet de enorme groei van fietsers in de binnenstad natuurlijk controleren. Er is simpelweg niet voldoende fietsparkeergelegenheid en vooral voetgangers krijgen niet de ruimte die ze verdienen.
Nu nadenken over fietsregistratie met chips is een prima plan. Zeker als die fietsregistratie wordt gebruikt om de goede gebruikers te belonen. Gratis, goede en beveiligde, fietsparkeervoorzieningen voor die fietsers die het nodig hebben. Betaald, voor die gebruikers die er slecht gebruik van maken. Ik wil dat gesprek graag nog eens aan met Amsterdam City.
twee reacties op "Ondernemers willen fietsbelasting voor bewoners?"