Het WK-voetbal is nog maar amper begonnen en het blonde goud vloeit rijkelijk over de Amsterdamse grachten. Vorige week mocht ik met Groen Links Amsterdam in gesprek over duurzame stedelijke distributie. Samen met raadslid Zeeger Ernsting, MKB-Amsterdam directeur Ellen Jacobs en Gezonde Stad directeur Jupijn Haffmans bespraken we de aanpak van stedelijke distributie in Amsterdam. Horecadistributie is aanvoerder in de lijst van de veeltransporteurs in de stad. Kan dat niet slimmer?
Stedelijke distributie is actueel. ’s Middags presenteerden D66, VVD en SP hun coalitie-akkoord. De coalitie erkent de noodzaak van een goede en snelle doorstroming in de stad. Daarbij spelen veel, ogenschijnlijk, tegenstrijdige belangen. De coalitie zet in op het verminderen van de uitstoot van fijnstof en roet door het verkeer, te beginnen bij de grootste vervuilers. Het eerder door wethouder Wiebes ingezette beleid, gebaseerd op de effectiviteit per euro, wordt uitgebreid. De distributie van goederen wordt samen met koplopers uit de sector stiller, schoner en veiliger gemaakt, net als het toeristenvervoer en het GVB.
De leden van Groen Links hadden niet de illusie dat we in Amsterdam zonder vrachtvervoer kunnen. Dat is nodig om in Amsterdam te kunnen blijven wonen, ondernemen, werken en ontspannen. Suggesties genoeg… van Amsterdamse vrachttrams, vervoer over water, elektrische voertuigen, transport via de metrolijnen, zeppelins tot hele grote drones boven het Rokin.
Pascal Noort, bewoner van de Leidse Buurt, kwam met het idee voor een centrale ondergrondse bieropslag met leidingen naar de horecazaken; gas, licht, water en straks ook bier. Dit kan bij de grote horecapleinen zoals het Leidseplein, het Rembrandtplein en de omgeving van het Centraal Station. Het is een realistisch plan dat in het Limburgse Arcen al bestaat.
De vier grote brouwers Heineken AB InBev, Grolsch en Bavaria leveren het grootste deel van hun bier nu al als tank- of kelderbier aan de horeca. Zou het niet veel eenvoudiger, en voordeliger, werken als ze dat met grote, en schone, tankwagens of kleine tankschepen via de grachten centraal afleveren in het horecagebied. Dan hoeven de vele kleine tankwagens niet op de meest uiteenlopende tijdstippen de kleine straatjes in. Elke kroeg heeft nu nog een eigen levermoment, afhankelijk van de openingstijden.
Het is een waardevol idee van Pascal Noort om de bierbevoorrading in de stad zo slimmer, schoner en veiliger te regelen. Het is een ‘win’ voor de brouwers, die minder kosten hebben en beter kunnen inspelen op de vraag bij grote evenementen. En, het is een ‘win’ voor de horecaondernemers die geen vrachtwagens meer voor hun terras krijgen, aanwezig moeten zijn voor de aflevering en straks minder hoeven te investeren in biertanks. Ook de klant wint erbij. Altijd een echt vers biertje. Ik zeg: doen!
vier reacties op "Horecalevering: gas, licht en... bier"
Als ergens een grote veemarkt wordt gehouden ziet het terrein er na afloop uit... inderdaad: als een ouderwetse varkensstal. Daarvoor hebben steden zoals bv Groningen of Utrecht die sinds mensenheugenis dit fenomeen kennen hun oude veemarkten al lang geleden verbannen naar grote terreinen buiten de stad. Reuze makkelijk om schoon te spuiten na afloop, en het menselijk afval verdwijnt in één moeite door.
Bij grote evenementen die vooral in trek zijn bij het overconsumerende publieksdeel, voor wat bier betreft, zouden die ook allang buiten de stad moeten worden gehouden, want nu ziet de binnenstad er na afloop uit als ... inderdaad: als een varkensstal. Is er al enige berekening gemaakt wat het opruimen de gemeente kost op jaarbasis in verhouding tot het schoonspuiten van een marktterrein waarmee ook de grote urinestroom tegen oude gevels en monumenten wordt afgeleid?
Ik zou zeggen: opnieuw vergaderen, en dan realistisch en in samenhang met het idee van een stralende metropool die vol zit met schitterende historische en kunstschatten, waarvan je beter geniet zonder je buik vol bier.
Overigens schijnt aan pis in groothandels hoeveelheden ook geld zijn te verdienen, lees ik elders. Misschien moet ik mijn afvalvisie nog eens herzien en moeten we toch maar gelijk met de biertanks ook mega ondergrondse urinetanks gaan bouwen. "Een win-win situatie", ik hoor het een politicus al roepen!