Een half jaar geleden waren er nog plannen voor een restaurant op die spoorbrug….
Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
tien reacties op "Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart"
Waternet wilde die brug gewoon weghebben. Eerst ging het om nautische redenen, dronken schippers wilden nog wel eens tegen die peiler aan varen, nu is het ineens om capaciteit voor het doorspoelen van de grachten. Alleen dat doorspoelen, om het vuile water in de grachten af te voeren, gebeurt sinds een tijdje niet meer omdat het water schoon genoeg is. Plus dat die brug er simpelweg 100 jaar daar zonder problemen ligt. Commercieel vervoer komt daar niet, op enkele rondvaartboot na, meer en de verkeersbrug die daarnaast ligt is een vaste brug worden.
Gewoon dom systeemdenken van Waternet onder het motto:"Geen brug is beter dan één brug." En het stadsdeel heeft geen notie van de geschiedenis van dat gebied.
Doodzonde, stelletje cultuurbarbaren.
Overigens zaten daar nog meer spoorgerelateerde bedrijven, Werkspoor en Van Gend & Loos bijvoorbeeld. Hier de situatie uit 1965 http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/..
Het is inderdaad jammer dat we deze brug moesten verwijderen, maar de veiligheid van de omwonenden heeft natuurlijk prioriteit. De waterafvoerroute naar gemaal Zeeburg is namelijk erg belangrijk voor de waterveiligheid in Amsterdam en het achterliggende gebied, Amstelland.
In de route naar het gemaal zitten meerdere knelpunten die ervoor zorgen dat het water daar niet snel genoeg kan doorstromen. Daardoor heb je de kans dat het water te snel stijgt. Dit is de reden dat we dergelijke knelpunten, zoals de oude spoorbrug, moeten aanpakken.
Voor meer informatie kun je ook kijken op: https://www.waternet.nl/projecten/betere..
Groetjes Fabian,
Webcare Team
Waternet
Daarnaast water de boezem van het Amstelland niet af op het Markermeer maar op de boezem van het Noordzeekanaal.
Alleen in extreme omstandigheden spuit het gemaal bij Zeebrug op het Markermeer.
Het klopt dat er nog meer van zulke palen/bruggen zijn. Er zijn al plannen om de andere bruggen te stroomlijnen voor een betere waterafvoer.
Ook klopt het dat wij gebruik maken van het Noordzeekanaal. Echter doen Hoogheemraadschappen Rijnland en Hollands Noorderkwartier dat ook. Wanneer het water in de Noordzee te hoog staat, wijken wij af naar het Markermeer.
Rijnland en Hollands Noorderkwartier kunnen dan met z'n tweeën gebruik maken van de volledige capaciteit en in Amsterdam houden we zo droge voeten.
Dat het al 100 jaar goed gaat, zijn we natuurlijk alleen maar blij mee, maar wij zien ook dat het één en ander, met name het waterpeil, aan het veranderen is.
In het verleden behaalde resultaten bieden helaas geen garantie voor de toekomst en daarom moeten er nu maatregelen worden genomen om zo de veiligheid in dat gebied te garanderen.
Groetjes Fabian,
Webcare Team
Waternet