Home > > Scooters moeten op het achterdek

Scooters moeten op het achterdek

Pont over het IJ - foto: Arnoud de Jong

Vorige week liepen er toezichthouders rond op de veerboot over het IJ die de scooteraars vroegen hun motor af te zetten. Het staat op een bord, maar dat is niet genoeg. Ze leggen uit dat de boete €90 is. Maar zodra de toezichthouders een paar stappen verwijderd zijn, zet men de motor weer doodleuk aan.

Tja, niemand wil z'n scooter het dek op- of afduwen natuurlijk. Ook is het fijn om naar de voorkant te scheuren zodat je als eerste aan wal kan. Voetvolk en fietsers aan de kant!

Oplossing: alle scooters, brommers en Canta's naar het achterdek. Als laatste erop en als laatste eraf. Voetgangers en fietsers voor laten gaan. Aan wal kun je de voetgangers en fietsers wel weer inhalen, maar tegen die tijd heeft iedereen zich al verspreid in verschillende richtingen en over de lengte en breedte van de weg.

Teken de petitie die aan het GVB vraagt om scootersophetachterdek.petities.nl


dertien reacties op "Scooters moeten op het achterdek"

Suffie
-1-  Suffie:
En wie gaat dát handhaven?
JohnN
-2-  JohnN:
Ik weet al niet anders, het is al jaaaaaaaaren zo met die scooteraars, ben daarom al even pessimistisch als Suffie. Deze zomer heeft het GVB heel wat drukwerk en potten rode en groene verf besteed om de wachtzone voor de pontsteiger van de Buiksloterweg enigszins te reguleren: rood wegdek=vrijhouden voor afgaand verkeer, groen=wachtzone totdat de pont nieuwe passagiers kan opnemen. Als je het afkomende verkeer hindert omdat je denkt dan nét even eerder aan boord te zijn vertrekt die heus geen seconde eerder, maar vaart toch gewoon op schema af. Maar dat vindt zijn weg niet in die koppen.
Het resultaat van de wachtregulering is ook zeer matig, als je iemand erop wijst dat hij op de rode zone staat kijkt men je op zijn best wat glazig aan in de trant van "waar heb je het over man?"
Ik weet nu al zeker dat je de scooters nooit tot wachten brengen kunt om dan als laatste op het achterdek te gaan staan, die petitie is dus zinloos. Aanspreken lukt toch al niet want ze hebben hun oortjes in en de blik op oneindig.
ReindeR Rustema
Mijn voorstel is om een extra terugtel-klok op te hangen voor het tijdstip waarop de gemotoriseerde voertuigen aan boord mogen. Een klok voor de voetgangers en fietsers en een klok voor de rest. Als de kapitein iemand ziet die te vroeg aan boord gaat dan een hoorn laten loeien en instructies over de intercom geven om terug te gaan. Bij negeren van de instructies een boete bij aankomst. De kapitein kan ondertussen via telefoon/radio doorgeven wie er beboet moet worden. Welkomstcomité om te beboeten moet dan klaar staan. Of kenteken noteren en dan automatisch boete opsturen. Beter te handhaven dan het afzetten van de motor, is makkelijker te communiceren en te begrijpen. Logica van de maatregel is te bevatten. Als alle scooters op het achterdek staan is het ook raar om daar van af te wijken. Is zichtbaar.

Je kan eventueel ook nog een fysieke barrière bouwen die omhoog staat tot de scooters aan boord mogen. Een drempel waar voetgangers overheen kunnen stappen en fietswielen doorheen passen. Maar een scooterwiel past er niet doorheen. Als iedereen gewend is aan de nieuwe situatie is die niet meer nodig, maar als de kapitein ziet dat er scooters vooraan staan op de kade zet hij de drempel alvast omhoog.
Milena Tsareva
-4-  Milena Tsareva:
"En wie gaat dát handhaven?"

Ik heb een idee: dat kunnen de luie handhavers mooi doen, die op het nieuwe busplatform aan de IJzijde achter het CS gestationeerd zijn en 24/7 geen ene reet uitvoeren, behalve dan zichzelf volvreten in die afzichtelijke beschuitrol van waaruit af en toe met de meest exotische accenten door de omroepinstallatie geschreeuwd wordt dat mensen niet op de busbaan mogen lopen. Die gasten zitten er zelfs elke nacht tussen 1 en 6 uur te luieren als daar helemaal geen bussen en passagiers zijn. Laat de gemeente Amsterdam deze mensen en uren eens nuttig gaan inzetten, maar laat ze de 'handhavers' dan a.u.b. wel eerst een cursus algemeen beschaafd Nederlands laten volgen.
Arnoud
-5-  Arnoud:
Nou, kijk eens aan, dankzij Milena is dit probleem dan ook weer opgelost! :-)
Suffie
-6-  Suffie:
Lijkt me heerlijk, zo'n ongecompliceerd universum...
Milena Tsareva
-7-  Milena Tsareva:
@Arnoud
Dit specifieke "probleem" laat me eigenlijk volkomen koud en hoeft van mij niet eens opgelost te worden. Ik wil hiermee slechts aangeven hoeveel geld er in Nederland onnodig over de balk gesmeten wordt door bijv. in de door mij geschetste situatie een aantal luie niksnutten aan het "werk" te houden zonder dat iemand op enig niveau zich ook maar een moment afvraagt of het "werk" dat ze daar doen enig maatschappelijk nut of rendement heeft. Dat ik hiermee ook gelijk antwoord geef op de vraag die Suffie stelt, is uiteraard mooi meegenomen. Alleen jammer dat er waarschijnlijk niemand wakker zal worden bij de gemeente Amsterdam, zodat bergen gemeenschapsgeld in bodemloze putten gestort zullen blijven worden. Geld van jou en mij. En maar beweren dat ze tekort komen en dat de broekriem nog verder aangehaald moet worden. Ja hoor!
Suffie
-8-  Suffie:
En nu even serieus, dit bandje kennen we al....
Milena Tsareva
-9-  Milena Tsareva:
Dan ben ik gelukkig geen uitzondering, Suffie. Iedereen die hier reageert, speelt telkens zijn of haar eigen bekende bandje weer af. En die ken ik ook allemaal al.
Theo
-10-  Theo:
Laten we toch gewoon blij zijn met elkaar, ook zonder reden.
Wie kan zich nog een moment heugen waarop een ander u niet tot last was? Ik ook niet.
Laten we daarom toch vooral blij zijn met die scooters en nog een flinke teug uitlaatgassen happen.
Des te eerder is dit leven vol ergernissen voorbij. Hoera.
Suffie
-11-  Suffie:
Ach ja, je spuit je ouwe verhaal, vervangt 'taxichauffeurs' of 'sportschoolhouders' door 'handhavers' en je hebt een mening...
Suffie
-12-  Suffie:
Mijn belangrijkste bezwaar: het is leuk om allerlei ingewikkelde constructies te bedenken en iedereen rollen toe te dichten, maar dat is nou precies waar theoretische ideetjes aan ten onder gaan. Hou het simpel. Afgelopen week heeft de politie extra gecontroleerd op de pont en prompt zetten ze allemaal hun motor uit...
ReindeR Rustema
Dinsdag 18 februari wordt de petitie overhandigd aan het GVB. Teken nog snel even!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.