Het openbaaar vervoer blijft onaangenaam verrrassen. Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Een heel wat handiger ding dan de strippenklaart, maar ook nogal vreemd geprijsd.
Voorbeeld. Gisteren ging in van Artis naaar het eind van de Rozengracht. Dat zijn 7 haltes als ik goed geteld heb. Kosten 0,83 euro. Een uurtje later ging ik terug van het Spui naar Artis. Vier haltes volgens mijn telling. Kosten 1,03 euro. Nu zou ik graag eens een deskundige spreken die me uitlegt hoe dat zit.
Maar ik ga over zo'n futiel bedrag natuurlijk niet het GVB of de wethouder openbaar vervoer lastigvallen. En blijf achter met het opnaangename gevoel dat ik genept ben. En zo wordt waarschijnlijk over de rug van de gewone man het bedrijfsresultaat van het GVB met een dubbeltje per rit omhoog gestuwd.
Tis maar dat U het weet.
elf reacties op "Onaangenaam verrast"
Het tarief is overigens niet gebaseerd op het aantal haltes maar op kilometers, afgerond op 50 meter.
Er zal best nog wel iets niet helemaal goed lopen met die OVchip, maar de tram heeft nog altijd een groot voordeel boven de Amsterdamse taxi. Die rekent niet in dubbeltjes.
Goed nieuwjaar overigens nog!
In jouw geval is het inderdaad een UCI of UCO kwestie geweest (dat kan je op bonnetjes en internet, in geval van een persoonlijke kaart nazien)
Het systeem weet dan niet waar je in of uitgecheckt bent en rekent alleen basistarief: heb je een overstap (binnen 35 minuten na uitchecken weer ergens inchecken) dan zou een rit met die 'fout' helemaal gratis zijn.
@ JohnN: nou, dan val je wat mij betreft wel onder de volhouders, of zo u wilt naïeveligen: die chipkaart werkt belabberd, al sinds het begin, en er is nooit significante verbetering zichtbaar geweest: 'Er zal best nog wel iets niet helemaal goed lopen met die OVchip' ? Het zou tijd worden na bijna 3 jaar, waarvan 1,5 jaar verplichting en al 5,5 jaar aanmodderen in Rotterdam!
@ Henk: Ja die is er, dat werkt heel omslachtig en tijdrovend: je moet alles wat je wil controleren op juistheid in de reisplanner van 9292 gooien en dan hopen dat die niet iets zegt als 'Het is niet mogelijk dit reistarief te berekenen' of dat hij een andere bus of tram pakt dan waar jij in hebt gezeten. Een andere manier is er niet en in mijn ogen is dat bewust zo moeilijk mogelijk gemaakt, om al teveel claims te voorkomen.
Even voor de duidelijkheid: hetzelfde trajekt kostte voorheen twee strippen, ofwel 1 Euro.
Op het einde kostten strippenkaarten overigens €7,70, wat neerkomt op €0,51 per strip. Het 'omslagpunt' ligt voor een zone dus op €1,02 en voor twee zones op €1,53.