Vrijdagochtend reed een hufter in een Renault in op een groep voetgangers die op de Prins Hendrikkade overstak bij het zebrapad bij het Amrath hotel. De voetgangers konden nog net wegspringen, terwijl de chauffeur zijn raam opendraaide en riep: "Lul, kun je niet uitkijken!"
Om onduidelijke redenen doen de stoplichten het op deze blackspot op de Prins Hendrikkade af en toe niet. Vermoedelijk staan ze uit om de doorstroming van de streek- en stadsbussen mogelijk te maken. Die staan anders vanaf de IJ-tunnel in de file. De gemeente is voor het gemak de recente ongelukken, met dodelijke afloop, op deze kruising vergeten. Dat waren allemaal voetgangers…
Die dikke witte strepen op de weg betekenen niets meer in Amsterdam. Automobilisten, bussen, scooters, fietsers en voetgangers voeren een permanente oorlog voor mijn deur, waarbij iedereen elke verkeersregel lijkt te zijn vergeten.
Bewust maken
Het college van B&W heeft een Meerjarenplan vastgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren. De gemeente gaat door met het veiliger maken van het wegen- en fiestpadennet. Daarnaast zet het college van B&W in op maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van gevaarlijke situaties en hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Prima zaak, natuurlijk. Maar, in het Meerjarenplan staan nauwelijks plannen voor de verkeersveiligheid van voetgangers!
Prioriteiten
Er wordt terecht veel gepraat over verkeersveiligheid. Daarbij vliegen de cijfers over tafel om de prioriteiten mee te onderbouwen. Over toeristenbussen is alles tot in het laatste detail bekend. Over het gebruik van openbaar vervoer, de auto en scooters in de stad zijn rapporten vol geschreven. En, tenslotte is Amsterdam terecht trots op de enorme toename van fietsverkeer. Maar, er wordt nauwelijks gesproken over voetgangers. Waarom niet?
Voetgangerskilometers
Over voetgangerskilometers in de echte Amsterdam binnenstad zijn geen cijfers. En dan besta je simpelweg niet voor beleidsmakers. Die cijfers zijn er overigens wel voor Amsterdam-binnen-de-ring op basis van interviews onder bewoners, maar er zijn weer geen cijfers over wandelende bezoekers in hartje Amsterdam. Toch, de meest duurzame en schone vorm van verplaatsen.
Ongevallen
Bij de statistieken over ongevallen met voetgangers krijgt 60 tot 90% van de voetgangers de schuld. We steken massaal verkeerd over volgende de bonentellers. Gelukkig stellen de schrijvers van het rapport zelf al dat we deze cijfers met een korreltje zout moeten nemen: het heeft vooral te maken met geen voorrang verlenen aan de voetgangers op oversteekplaatsen. Maar, ze stellen geen maatregelen voor om dit aan te pakken.
Vogelvrij
Het is jammer dat goede statistieken ontbreken, want daarmee bestaan voetgangers niet voor de beleidsmakers. Als ik door de binnenstad loop denk ik dat toch zo’n tweederde van de kilometers te voet wordt afgelegd. Dat kan ook prima in zo’n mooie compacte stad. En als ik door de binnenstad loop dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat voetgangers bij oversteekplaatsen, en vanwege het geparkeerde roest op de trottoirs, noodzakelijk op de weg lopend, vogelvrij zijn.
Voetgangers verdienen meer aandacht bij verkeersveiligheid in Amsterdam op basis van betere cijfers. Ik wil veilige zebrapaden, meer voetgangerszones, vrije trottoirs, stopverboden bij scholen en handhaving op iedereen die zich niet aan de regeltjes houdt. Maar ja, zonder goede statistieken bestaan we niet… Tot er genoeg slachtoffers vallen.
Dan kunnen we al deze maatregelen die u voorstelt gewoon schrappen. :)