Mijn partner staat donderdag stipt om kwart voor acht voor de deur van de Bijenkorf. Met een klein lijstje gewenste ‘goodies’ in ene hand en de dure BIJ-card in de andere hand. Het is weer Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf!
Het Bijenkorfpersoneel, van hoog tot laag, wacht hem op in de winkel, klaar voor hun jaarlijkse driedaagse saamhorigheidsuitje, klaar voor hun management game en survival weekend met echte klanten in hun koopjesjungle.
Spits kopte bij een van de vorige Drie Dwaze Dagen: Vanochtend bestormen wilde horden koopjesjagers de Bijenkorf, die tijdens de Drie Dwaze Dagen een wespennest van shoppers is. “We zien graag dat klanten spullen uit elkaars handen trekken. De eerste keer vergeet ik van m’n leven niet meer. We konden we de producten die we speciaal aanschaften voor het festival nergens kwijt, zelfs de personeelskantine stond tot de nok toe vol met dozen”, vertelt Jan van der Sluijs, die al tientallen jaren bij de Haagse Bijenkorf werkt, nu als etalagechef
Een mager aanbod?
Wij zijn elk jaar wel een beetje teleurgesteld. De catalogus is al jaren bijna identiek. Dezelfde messensets, broeken, kandelaars, parfums en pepermolens. En, elk jaar zijn de producten weer slechter. Een tafelventilator stond er vorig jaar zelfs op ware grootte in (dat is heel klein) en de pepermolen was goedkoper dan normaal (maar de batterijen en het lampje zaten er dus niet bij).
Elk jaar weet het personeel absoluut niet waar de producten liggen en galoppeert de hysterische meute van etage naar etage. En elk jaar is dat wat je zoekt snel uitverkocht. Dat daar nu niet eens een goede iPhone app voor is gemaakt: die bereidt de missie goed voor, zoekt uit of het product nog op voorraad ligt en geeft gerichte bevelen naar de juiste plek in de winkel... of stuurt je meteen naar de webwinkel.
De webwinkel
Bijna alle artikelen die tijdens de driedaagse uitverkoop in de warenhuizen te koop zijn, zijn ook online te bestellen. Dat levert veel extra verkeer wat in vorige jaren wel eens tot overbelasting leidde. Daarom krijgt de webwinkel dit jaar een virtuele portier.
De portier moet er vanaf donderdagmorgen 8.00 uur in ieder geval voor zorgen dat wachtende klanten weten waar ze aan toe zijn. ‘Als het te druk is, vraagt de portier u vriendelijk om even geduldig te zijn. U kunt uw e-mailadres of telefoonnummer achterlaten. Zodra u aan de beurt bent, ontvangt u een bericht dat u naar binnen mag met een toegangscode.’ Daar is goed over nagedacht.
Een gouden formule
Ook wij stinken er dit jaar, alweer voor de 27e keer, in om het jaarlijkse saamhorigheidsuitje van de Bijenkorvers kleur te geven. Als we de zee aan gele tassen straks weer op het Stationsplein zien, wanneer de shoppers met de tram, trein en bus naar huis gaan, moet ik toch wel toegeven dat dit een gouden formule is. Helemaal echt Bijenkorf.
Bijvoorbeeld nieuwe laarzen te zien op pagina 27 van folder dag 2 @ http://www.foldersenkranten.nl/folders/W..
Die van het merk 'Dune' wel te verstaan. Dus dezelfde items.... Who cares;p Het zijn de prijzen die mij het er toe doen. Shop ze ladies!!