Home > > De fietspolitie

De fietspolitie

Fietsenmassa op de Dam. Foto: Arnoud de Jong

Vrijdagochtend, Prins Hendrikkade, hoek Damrak, de oversteekplaats naar het CS. Een fietser rijdt vol in op een groep net aangekomen toeristen. Gillend en tierend, vrij vertaald: ‘uit welk achterlijk ontwikkelingsland komen jullie dat je zomaar op straat loopt’. In elk geval komen die toeristen uit een land waar het groene stoplicht en een zebrapad betekenen dat je door mag lopen… Welkom in Amsterdam.

Ik geef meteen toe dat ik me ook groen en geel erger aan de toeristen die midden op de Warmoesstraat of Zeedijk lopen of met hun gele, oranje of rode huurfiets de Leidse Straat onveilig maken. Dat doen wij toch ook niet in Parijs, Rome of Madrid?

Het negeren van rode stoplichten, fietsen in voetgangersgebieden, blind zijn voor zebrapaden, vergeten richting aan te geven en wildparkeren zijn inmiddels vaste onderdelen van het Amsterdamse gedoogbeleid.
Ik vind het prima zolang die fietsers zich roekeloos gedragen op de weg. Tegen een auto, bus of vrachtwagen leggen ze dat toch af. En, als je denkt daarmee je eigen kinderen een goed voorbeeld te geven… Het zal allemaal best.

Maar, ik vind het vervelend dat fietsers steeds minder respect lijken te hebben voor voetgangers. De volgende keer geeft een voetganger, net met het verkeerde been uit bed, zo’n fietser een verdiende elleboogstoot. Dat wil toch niemand?

Amsterdam is een fietsstad. Alle Amsterdammers hebben een stalen ros. Tegen de landelijke trend in is het fietsgebruik in Amsterdam de afgelopen twintig jaar met 20% toegenomen. Dat is prachtig nieuws, voor het milieu, voor het ruimtegebruik, en voor onze gezondheid. Maar, de stad kan de groeiende stroom fietsers nog maar net aan. De fietspaden worden voller, en minder veilig, en de stoep staat vol met die tweewielers en bakfietsen.

Het is tijd voor wat meer respect en fatsoen. Simpele spelregels die je vroeger op school in de verkeerslessen hebt geleerd. Stoppen voor rood, wachten bij een zebrapad, ’s avonds je licht aan en je hand uitsteken. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Toen de stadsdelen in mei dit jaar optraden tegen fietsers die zich aan god noch gebod stoorden was er veel onbegrip voor de handhaving. Dat is toch vreemd?

Of wordt Amsterdam de eerste grote stad met een eigen fietspolitie, omdat we het zelf niet kunnen?


veertien reacties op "De fietspolitie"

Suffie
-1-  Suffie:
Ik denk dat het wachten is op de eerste fietsende cavia....

Overigens: amen...
Jeroen Mirck
Dit verhaal kun je ook houden over automobilisten. Het is een kwestie van perspectief: voetgangers hebben last van fietsers, fietsers hebben last van auto's, en beide vice versa. Niet fietsers zijn asocialer geworden, wij allemaal zijn asocialer geworden.
sigi
-3-  sigi:
Als er een groep is die de verkeerslichten daar negeert is het de groep voetgangers wel. Ik zal niet ontkennen dat fietsers zich vreselijk asociaal kunnen gedragen maar op dat stuk zijn het voornamelijk de voetgangers die zich en masse als levensmoede lemmingen voor het fietsverkeer storten.
Mijn ervaring is dat het gros van de fietsers daar keurig voor rood wachten maar dus ook door willen fietsen als het groen wordt!
Er is een tijdje terug bekeurt voor fietsers die op voetpaden reden, ga voetgangers die op fietspaden lopen bekeuren en je wordt helemaal slapende rijk.
De Lutsjes
-4-  De Lutsjes:
@ Sigi:

"Mijn ervaring is dat het gros van de fietsers daar keurig voor rood wachten maar dus ook door willen fietsen als het groen wordt!..."

Benieuwd naar mensen die Uw ervaring delen!
Kleurpotlood
-5-  Kleurpotlood:
Bij het geven van oordelen heeft het geen zin om verkeersdeelnemers per groep over één kam te scheren, het gaat niet om de vorm van verplaatsing maar om het gedrag van de persoon in kwestie. Ik ben voetganger, fietser, automobilist en motorrijder.
JohnN
-6-  JohnN:
Ben geneigd kleurpotlood te onderschrijven.
Als ik voetganger ben scheld ik op fietsers die ervan uitgaan dat elke cm2 die verhard is fietspad is, ook als ik er toevallig loop. Als ik automobilist ben scheld ik op fietsers die levenmoe zijn of zich als zodanig gedragen. Als ik fietser ben... scheld ik. Nee dat durf ik niet. Fietsen eigenlijk ook niet. Veel te link. Met al die fietsers.
sigi
-7-  sigi:
@4
Ga er zelf eens een tijdje staan, zaterdagmiddag rond 14.00.
Arnoud
-9-  Arnoud:
@ afj (8): Links regeert helemaal niet. In uw afkeer van links ziet u over het hoofd dat de huidige wethouder van Verkeer, Vervoer en Infrastructuur -Erik Wiebes- lid is van de VVD.
De Lutsjes
-11-  De Lutsjes:
@7:

Niet alleen op zaterdag om 14.00 uur; wij komen er vrijwel dagelijks!
Komend vanaf de Zeedijk, wordt men eerst geconfronteerd met het fietspad: geen fietser/scooter die de moeite neemt te stoppen bij rood. Het middengedeelte is redelijk oké: tram en autoverkeer wachten over het algemeen keurig. Dan het laatste stukje richting Victoria Hotel: afbuigende fietsers vanaf de Prins Hendrikkade, afbuigende fietsers vanaf de Zeedijk, fietsers komend vanaf links: vrijwel niemand stopt voor rood.
Dat er soms ook voetgangers door rood lopen, heeft alles te maken met de afstelling van de stoplichten (met veel bagage haalt men de overkant soms niet tijdig) of de aanwezigheid van een verkeersregelaar én fietsers waarvoor de aarzelende voetganger toch maar liever even wacht, ondanks het feit dat hun licht op groen staat.
JohnN
-12-  JohnN:
Het is - op deze kruising - misschien minder het probleem dat fietsers anarchistisch gewoon door rood rijden, maar meer dat fietsers bij wisseling van groen naar rood toch maar doorrijden omdat ze zo lekker de gang erin hebben. Dan ontstaat het conflict met de stroom voetgangers die al een poosje aan de stoeprand op scherp staat om bij groen (eindelijk) te mogen oversteken, terecht merken de Lutsjes op dat je als je op groen als voetganger oversteekt flink moet aanstappen als je de overkant wilt halen, zeker als dat oversteken eerst nog belemmerd wordt door kruisende fietsers. Zo zitten we elkaar dus allemaal behoorlijk in de weg. Waarom wel miljarden voor een Noord-Zuidlijn en nog nooit een paar ton voor een tunnel tussen CS en Damrak voor voetgangers?
Mekkel
-13-  Mekkel:
Ik fiets hier ook dagelijks en denk dat 90% van de fietsers netjes voor rood stopt. Overigens is het zo dat als je tussen de Martelaarsgracht en het Damrak een rustig tempo aanhoudt je groen hebt zodra je bij het Damrak aankomt. Moet je alleen even die voetgangers die allemaal nog door rood lopen ontwijken. Wat dat betreft is het probleem dat het er druk is en ligt het niet direct aan een van de partijen.
Dick
-14-  Dick:
En wat dacht u van het 'parkeren' van de fietsen? Kijk eens op de Dam ... respectloos tegen de leeuw die onderdeel is van Het Monument op de Dam of respectloos tegen Het Paleis op de Dam ... normaliter 'parkeerden' de meeste fietsers hun fiets op het Beursplein, maarja ... die Occupie he.
Dan kan je wel roepen dat de gemeente meer 'stallingen' moet creeeren, maar het begint toch echt bij de fietser zelf. Tuurlijk wordt het steeds drukker met die fietsen en kan, mag en uiteindelijk moet de gemeente meedenken en meewerken, maar men kan op dit moment zeker wel op een betere manier hun fiets stallen dan dat men het nu doet

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.