Ruim tien jaar geleden liberaliseerden de achtereenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma en Tineke Netelenbos de taximarkt.
Een citaat uit de Wikipedia: 'Minister Jorritsma en later Netelenbos voorspelden dat met de liberalisering van de taximarkt het aanbod van taxi's zou stijgen, hierdoor zou de concurrentie toenemen. Taxiondernemers, zo dachten de ministers, zouden daardoor klantvriendelijker worden en de prijzen voor een taxirit zouden dalen.'
Graag wil ik beide ex-ministers uitnodigen ter evaluatie van hun beleid een filmpje van onze fotograaf Thomas Schlijper te bekijken. Hieruit blijkt inderdaad dat de servicegerichtheid in die tien jaar met sprongen is toegenomen. De taxichauffeurs weten tegenwoordig blijkbaar zélf al wanneer ze nodig zijn, blijkens de uitspraak: "Ik weet je te vinden!".
Handig! Ik kan niet anders zeggen.
Ook op het gebied van de klantvriendelijkheid is de verwachting van beide ministers helemaal uitgekomen. Onze fotograaf droeg een t-shirt met Hebreeuwse letters ('Tel Aviv') en werd door de taxichauffeur met slechts een enkel handgebaar gecomplimenteerd voor zijn stijlvolle keuzes op modegebied. Dat had je vroeger toch niet.
Op mijn beurt wil ik de taxichauffeur prijzen voor zijn uitgebreide kennis van de oncologie.
Het intellectueel niveau is dankzij het beleid van onze ministers evident gestegen.
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is de liberalisering toch tot volle bloei gekomen en plukken wij de vruchten van het mooie vrije ondernemerschap. Er rijden nu zelfs nep-taxichauffeurs rond met valse TCA-nummers.
Vrijer kan de taximarkt toch niet worden, lijkt mij.
Nep TCA-chauffeur from Thomas Schlijper on Vimeo.
Wethouder Lodewijk Asscher heeft inmiddels toegezegd dat hij de zaak zal onderzoeken, want hier is waarschijnlijk sprake van strafbare feiten.
31 reacties op "De zegeningen van de vrije taximarkt"
Het probleem bij controle is dat die niet door de gemeente mag worden gedaan, zoals vroeger, maar door de Inspectie Verkeer en Waterstaat die een onderdeel van het ministerie is.
Maar het meeste belang bij toezicht en de uitwerking daarvan ligt lokaal. Dus leg dan ook de bevoegheden lokaal op.
Of het met de taxi in Amsterdam nooit wat wordt geloof ik niet. Vergeleken met 10, 15 jaar geleden is TCA totaal veranderd. Ik neem graag een taxi van ze. Niet voor niets worden de taxilichten zo graag van ze gestolen.
Niet iedereen snapt dus waar het over gaat...
Helaas heb ik daar geen filmpje van.
Zou toch makkelijk te saneren zijn.
Bij twijfel, niet inhalen - geldt in het verkeer.
Analoog: bij twijfel, geen vergunning.
Zou ik niet doen zo, want dan ga je op pad met kots in je koffer.
En U een psychiater, U bent nl. zum kotzen...
Uw psychiater, hoogachtend,
overigens moet ik u ook nog even wijzen op het feit dat het volgens de regels voor discussies op Amsterdam Centraal, niet is toegestaan onder verschillende namen te reageren. Als we dit opnieuw constateren wordt uw ip-nummer geblokkeerd.
En nu die Lutsen nog, tenzij ze spijt betonen en gewoon gaan meediscussiëren.
Dat betwijfel ik ernstig, overigens...
Spijt betonen, hoezo, waarvoor?
Uw laatste conclusie is nogal prematuur, zoals vele van Uw uitspraken, overigens...
Wij zouden het hierbij willen laten, deze bijdrage gaat tenslotte over de zegeningen van de vrije taximarkt!
Wij hebben geconstateerd dat uw grofstoffelijke bijdragen , qua profiel beter bij dat medium passen...
Heren Lutsters, die van jullie is beperkt tot één zinloze opmerking en een reeks plasjes over het hoofd van Bart.
Nu weer bij de les blijven, kinderen!