Home > > De zegeningen van de vrije taximarkt

De zegeningen van de vrije taximarkt

Beeld: Thomas Schlijper

Ruim tien jaar geleden liberaliseerden de achtereenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma en Tineke Netelenbos de taximarkt.
Een citaat uit de Wikipedia: 'Minister Jorritsma en later Netelenbos voorspelden dat met de liberalisering van de taximarkt het aanbod van taxi's zou stijgen, hierdoor zou de concurrentie toenemen. Taxiondernemers, zo dachten de ministers, zouden daardoor klantvriendelijker worden en de prijzen voor een taxirit zouden dalen.'

Graag wil ik beide ex-ministers uitnodigen ter evaluatie van hun beleid een filmpje van onze fotograaf Thomas Schlijper te bekijken. Hieruit blijkt inderdaad dat de servicegerichtheid in die tien jaar met sprongen is toegenomen. De taxichauffeurs weten tegenwoordig blijkbaar zélf al wanneer ze nodig zijn, blijkens de uitspraak: "Ik weet je te vinden!".
Handig! Ik kan niet anders zeggen.

Ook op het gebied van de klantvriendelijkheid is de verwachting van beide ministers helemaal uitgekomen. Onze fotograaf droeg een t-shirt met Hebreeuwse letters ('Tel Aviv') en werd door de taxichauffeur met slechts een enkel handgebaar gecomplimenteerd voor zijn stijlvolle keuzes op modegebied. Dat had je vroeger toch niet.

Op mijn beurt wil ik de taxichauffeur prijzen voor zijn uitgebreide kennis van de oncologie.
Het intellectueel niveau is dankzij het beleid van onze ministers evident gestegen.

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is de liberalisering toch tot volle bloei gekomen en plukken wij de vruchten van het mooie vrije ondernemerschap. Er rijden nu zelfs nep-taxichauffeurs rond met valse TCA-nummers.
Vrijer kan de taximarkt toch niet worden, lijkt mij.

Nep TCA-chauffeur from Thomas Schlijper on Vimeo.

Wethouder Lodewijk Asscher heeft inmiddels toegezegd dat hij de zaak zal onderzoeken, want hier is waarschijnlijk sprake van strafbare feiten.


31 reacties op "De zegeningen van de vrije taximarkt"

Herbert
-1-  Herbert:
Ik had het al via Twitter gevolgd. Wat een mafkees. Is de taxibranche nu de enige bedrijfstak die zijn klanten uitscheld i.p.v. zijn werk doet?
JohnN
-2-  JohnN:
Tja, het is zo waaar allemaal, we weten het. Helaas is het thans bij wet verboden ex-ministers te kielhalen of te vierendelen. Dus laat de dames maar met rust en verzin iets BETERS (ik had het al eens over Londen).
MarkP
-3-  MarkP:
Taxi's en Amsterdam het wordt nooit wat vrees ik. Misschien moeten we gewoon helemaal overstappen op fietstaxi's. Hoor je nooit wat over en past goed bij het imago van fietsstad.
Herbert
-4-  Herbert:
De Taxiwet is er eentje van: op zich goede wet, slechte uitvoering.
Het probleem bij controle is dat die niet door de gemeente mag worden gedaan, zoals vroeger, maar door de Inspectie Verkeer en Waterstaat die een onderdeel van het ministerie is.

Maar het meeste belang bij toezicht en de uitwerking daarvan ligt lokaal. Dus leg dan ook de bevoegheden lokaal op.

Of het met de taxi in Amsterdam nooit wat wordt geloof ik niet. Vergeleken met 10, 15 jaar geleden is TCA totaal veranderd. Ik neem graag een taxi van ze. Niet voor niets worden de taxilichten zo graag van ze gestolen.
Arnoud de Jong
“Deze video is verwijderd wegens een schending van het YouTube-beleid dat aanzetten tot haat verbiedt”..

Niet iedereen snapt dus waar het over gaat...
Arnoud de Jong
@Suffie: Voor sommige bedrijven is 'beleid' een te hoog gegrepen vorm van denken, dat blijkt maar weer bij YouTube.
Arnoud de Jong
Gelukkig zijn wij niet voor één gat te vangen. ;-)
jaap
-8-  jaap :
Laatst bracht een taxichauffeur mijn achtergelaten tas thuis.
Helaas heb ik daar geen filmpje van.
Arnoud de Jong
@Jaap: wij geloven in het algemeen in de goedheid van de mens. Wij geloven jouw verhaal dus ook zonder filmpje. Het zijn juist de dingen die niet te geloven zijn waar een filmpje voor nodig is. Zoals dit.
Arnoud de Jong
Update: video vervangen door versie op Vimeo.
JohnN
-11-  JohnN:
Kenteken duidelijk leesbaar.
Zou toch makkelijk te saneren zijn.
Bij twijfel, niet inhalen - geldt in het verkeer.
Analoog: bij twijfel, geen vergunning.
De Lutsjes
-12-  De Lutsjes:
Filmpje is nog steeds te zien op de AT5-site.
CHAIM AMSTERDAM CENTRUM
-13-  CHAIM AMSTERDAM CENTRUM:
En nu allemaal de ogen dicht en visualiseer ons aller Mokum over pak-hem-beet 50 jaar......Ik pak alvast de koffers, en ga ondertussen over mijn nek.
Arnoud de Jong
@chaim amsterdam centrum:
Zou ik niet doen zo, want dan ga je op pad met kots in je koffer.
CHAIM
-15-  CHAIM :
@A.de Jong. Uw bijdrage scharen wij onder intens dom en grof.
Arnoud de Jong
@Chaim: en die van u scharen wij onder een volslagen gebrek aan humor.
CHAIM
-17-  CHAIM :
@AdeJ. Die humor van u is net zo beroerd als uw amateuristische stukjes.
Suffie
-18-  Suffie:
Oh gut, meneer Chaim toch! Wat moet u zich eenzaam voelen...!
Bart
-19-  Bart:
Meneer CHAIM pakt z'n koffers en visualiseert zijn Jerusalem (metaforisch bedoelt, dus niet letterlijk!!) over pakweg 50 jaar: waarschijnlijk moet hij dan nog vele malen kotsen... Als ik u was zou ik terstond een goede arts raadplegen, meneer CHAIM!
De Lutsjes
-20-  De Lutsjes:
@Bart:

En U een psychiater, U bent nl. zum kotzen...
Bart
-21-  Bart:
Goh, dacht ik het niet, de Lutzen zijn weer onder andere paraplu bezig deze site te 'verkotsen'....
Uw psychiater, hoogachtend,
Suffie
-22-  Suffie:
Heren Lutsers, als dit jullie bijdrage moet wezen, laat dan maar....
Arnoud de Jong
Laten we nu niet allemaal het onhebbelijke gedrag van meneer Chaim gaan volgen. Ter zake graag.
Arnoud de Jong
@Chaim, EVA en Frank:
overigens moet ik u ook nog even wijzen op het feit dat het volgens de regels voor discussies op Amsterdam Centraal, niet is toegestaan onder verschillende namen te reageren. Als we dit opnieuw constateren wordt uw ip-nummer geblokkeerd.
Bart
-25-  Bart:
Fijn! @ Arnoud, de AC-politie is blijkbaar ernstig nodig om een gewone discussie mogelijk te maken, en niet steeds dit soort “trollen” te verwijderen...
En nu die Lutsen nog, tenzij ze spijt betonen en gewoon gaan meediscussiëren.
Dat betwijfel ik ernstig, overigens...
De Lutsjes
-26-  De Lutsjes:
@Bart:

Spijt betonen, hoezo, waarvoor?

Uw laatste conclusie is nogal prematuur, zoals vele van Uw uitspraken, overigens...

Wij zouden het hierbij willen laten, deze bijdrage gaat tenslotte over de zegeningen van de vrije taximarkt!
Bart
-27-  Bart:
@ Lutzen: u kunt uw bijdrage vanaf heden kwijt op http://www.pownet.nl/bijdragen
Wij hebben geconstateerd dat uw grofstoffelijke bijdragen , qua profiel beter bij dat medium passen...
Suffie
-28-  Suffie:
“Wij zouden het hierbij willen laten, deze bijdrage gaat tenslotte over de zegeningen van de vrije taximarkt!”

Heren Lutsters, die van jullie is beperkt tot één zinloze opmerking en een reeks plasjes over het hoofd van Bart.

Nu weer bij de les blijven, kinderen!
alex
-29-  alex:
Arnoud, de taximaffia is 100 procent een product van de PvdA Amsterdam: wanbeleid, desinteresse. Verdiep je in de geschiedenis. Laat het vingerwijzen naar Den Haag maar aan de lokale PvdA over.
HenkvP
-30-  HenkvP:
@alex: en dan kan je natuurlijk heel precies uitleggen waarom de taximaffia een product van de lokale PvdA is. Ik ben reuze benieuwd hoe de PvdA de vrijmarktwet invoering van een VVD minister omarmt heeft om een taximaffia te ondersteunen of misschien zelf heeft opgebouwd.
Bart
-31-  Bart:
Alex, volgens mij ben jij een racistische, vrouwonvriendelijke, PVV stemmende taximaffiosi? Klopt helemaal, denk ik...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.