Home > > De lusten en lasten van de toeristenbus

De lusten en lasten van de toeristenbus

busparking prins hendrikkade

Het toeristenseizoen is begonnen en de bussen met Duitse en Oost-Europese dagjesmensen stromen 's ochtends vroeg de stad binnen.
In een lange file staan ze voor de, al vroeg overvolle, busparking tegenover het Amrath-hotel.
Mijn auto staat daar ook en ik verbaas me over wat daar gebeurt.

Die dagjesmensen nemen zelf alles mee… brood, water en bier. In de volle overtuiging dat een omhooggestoken paraplu in Nederland een officieel verkeersteken is waarmee je bij een rood stoplicht mag oversteken en midden op straat mag lopen, struinen de kuddes door de stad.
De buschauffeur blijft in zijn bus met ronkende motor voor de airco.
En zo rond zeven uur 's avonds verdwijnen de horden weer naar huis, hun afval achterlatend...
De afgelopen paasdagen was de buschaos rond het Stationsplein en in de binnenstad compleet.

Plannen
In de plannen voor de Rode Loper gaan de bussen een rondje door de Amsterdamse binnenstad rijden. Terecht dat ondernemers en bewoners zich daarover zorgen maken. Dat is onveilig voor fietsers en voetgangers, slecht voor het winkelend publiek en de leefbaarheid van de stad en ronduit ongezond.

De gemeente verplaatst bovendien de opstapplaats voor toeristenbussen naar het bewoonde deel van de Prins Hendrikkade. Bij de halte bij het Victoria Hotel staan nu al de bussen twee rijen dik te wachten, met hun stinkende motoren aan. Er staan horden schreeuwende toeristen op de stoep die afval en peuken achter laten.
Handhaving vindt niet plaats.
Voor de bewoners op de Prins Hendrikkade betekent dit straks een Chinese muur van ronkende bussen van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht. Dat is geen prettig vooruitzicht.

Dossierkennis
De plannen zijn ongewenst en bieden geen duurzame oplossing voor het probleem met toeristenbussen. Bovendien is het aantal geplande halteplaatsen veel te klein voor de enorme stroom bussen van en naar het Stationsplein. Vanuit verkeerskundig perspectief is niet goed nagedacht.

Dossierkennis kan sommige politici in elk geval niet worden verweten. Een VVD-er Twitterde over de busparking bij het Amrath. Die zou voldoende capaciteit hebben om het probleem op te vangen. Behalve dat dit gewoon niet waar is (er kunnen daar maar 25 bussen staan), verdwijnt deze parking over 2 tot 3 jaar helemaal. Ze weten dus niet waarover ze praten. Straks zitten wij met de 'gebakken peren'.

Goochelen met cijfers
De toeristensector schermt met het grote economische belang van deze toeristen voor de stad.
Ik heb even gerekend met de 300 toeristenbussen die de gemeente noemt. Daarin zitten 50 mensen. Die besteden elk niet meer dan 75 euro aan een rondvaart, een kopje koffie, een Edammer kaasje, een Delfts Blauw klompje (overigens made in China) en een ticket voor Madame Tussauds. Zelfs mijn lieve schoonmoeder uit Limburg besteedt meer als ze met haar Kruidvat-treinkaartje naar Amsterdam komt.

Dat een bustoerist, zoals de gemeente stelt, bijna 350 euro uitgeeft is niet geloofwaardig, en daarmee de 300 miljoen euro die de gemeente noemt ook niet.
De hele Amsterdamse toeristensector doet meer dan 5 miljard.
Zijn die bussen nu echt van vitaal belang voor Amsterdam? Of worden de bussen naar de Keukenhof en Volendam op één hoop gegooid met die Poolse en Duitse bussen die ik elke dag tegenkom?
Er wordt gegoocheld met de cijfers, dat maakt de discussie lastig.

Ik wil best mijn prachtige Amsterdam delen met liefhebbers van over de hele wereld. Maar, zou de gemeente niet gewoon veel meer moeten inzetten op toeristen die in Amsterdam komen slapen, eten, dansen en echt serieus besteden? Of de Passengers Terminal aandoen met die mooie cruiseschepen? Of op toeristen die duurzaam naar Amsterdam komen met Thalys of ICE?
Maar, toch vooral op toeristen die zuinig omgaan met onze prachtige stad! Dat is pas echt duurzaam.

De discussie over de toeristenbussen in de binnenstad geeft me steeds meer het gevoel dat Amsterdam nu de Efteling van Europa wordt.


27 reacties op "De lusten en lasten van de toeristenbus"

Anton
-1-  Anton:
Die bustoeristen geven zeker geen 350 Euro p.p. uit zoals de gemeente beweert. De toeristenbussen verstoppen het verkeer in de toch al moeilijk bereikbare binnenstad enorm en ook menig buschauffeur wordt er radeloos van. Beter een bustransferium creëren buiten de stad met goede metro- of tramverbinding, dagkaart GVB, plattegrondje en een ticket voor de rondvaartboot.
joop
-2-  joop:
Hollanders gaan met de bus naar Praag en Boedapest,zelfde verhaal,dus de score is 1-1
Rome Berlijn precies hetzelfde probleem,veel Hollanders die zomaar oversteken ,honds brutaal zijn,en als je niet op let nemen ze nog 5 kilo aardappelen van thuis mee,eigen brood en fris,
bier kopen ze bij de chauffeur.
Eerst de hand in eigen boezem steken dus...
joop
-3-  joop:
En vergeet de Japanners in Amsterdam niet...die geven in korte tijd een vermogen uit.
Ook de Duitse gast is niet te beroerd om redelijk duur te eten.
Gemiddeld 350,- zou best is kunnen kloppen,per toerist per dag.
En U weet Amsterdam is duur...erg duur .
Berk
-4-  Berk:
Het blijft een lastige kwestie. Het plan om verkeer te weren uit de binnenstad is goed, de vraag is alleen waar dit verkeer dan wel naartoe moet.
Die toeristen afzetten aan de overkant van het IJ en dan maar met een toeristenpontje naar het CS? ;)
JohnN
-5-  JohnN:
Het afgeven op de dagjestoeristen vind ik wel wat minnetjes. Zeker wanneer dat zou komen van welgestelde bewoners van de duurste delen van de binnenstad.
Dit gezegd hebbende vind ik dat bussen niet massaal de binnenstad mogen bestormen. Als de stad zelf aardgasbussen en roetfilters inzet moet dat natuurlijk niet teniet gedaan worden door onbeperkt buitenlandse dieselbussen zonder roetfilters toe te laten. Afzetten van passagiers moet natuurlijk wel gebeuren, maar daarna wegwezen naar een plek buiten. Het urenlang met stationnair draaiende motor een plek in de stad bezetten kan natuurlijk verboden worden: handhaven! Oja dat is een van de problemen van Amsterdam. Het stenen tijdperk dat een dieselmotor moeizaam aan de praat te krijgen is ligt ver ver achter ons. Einde rit? STOP, contact uit. De airco is geen valide excuus als de bus geen passagiers aan boord heeft.
De suggestie van Berk om buspassagiers af te zetten aan het eind van de Buiksloterweg is natuurlijk totale waanzin. De pont naar CS is op drukke uren nu al een enorme chaos van voetgangers, fietsers, brommers en invalidenvervoer alles door elkaar. Tel daarbij op de wachtende afhaler-auto's op de pontkade. Zie je het voor je als daar nog van die grote reisbussen komen lossen en laden?
Voor de reizigers om aan de andere kant, achterzijde CS, in de anarchie terecht te komen?? Slechter entree voor een toerist kan ik me nauwelijks voorstellen.
Want tot slot: het zijn ook toeristen, misschien beginners, die later meer komen besteden, tenzij ze afknappen op de afwezige gastvrijheid. Vergeet niet dat wij, toen we nog geen EU standaard nummerplaten hadden een NL sticker achterop onze auto's moesten plakken: NUR LIMONADE betekende dat volgens onze oosterburen.
De Lutsjes
-6-  De Lutsjes:
@Walter Ploos van Amstel:

De Gemeente Amsterdam zou er goed aan doen deze stad wat meer grandeur te geven zodat de financieel beter gesitueerde toerist zich hier thuis gaat voelen maar hoe valt dit te verwezenlijken?

Goede hotels in overvloed, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een concert, balletvoorstelling of andere culturele activiteiten zijn veelal voorbehouden aan de Amsterdamse elite die middels abonnementen reeds verzekerd is van de beste plaatsen; uiteraard is daar niets op tegen, maar op die manier komt de toerist er bekaaid af, zeker als men van tevoren geen planning maakt. Het wel en wee van onze musea zal ongetwijfeld mondiaal doorgedrongen zijn, dus rest nog het verpozen op volkse pleinen, waarbij de bijbehorende mentaliteit dan maar voor lief genomen dient te worden en in geval men deze stad in december aandoet: de werkelijk niet te evenaren kerstmarkten en ijsbaantjes.
Maar men kan uiteraard ook kiezen voor de zg .Bierfiets: drinken gedurende deze verheffende gebeurtenis mag dan tot het verleden behoren, maar er zijn genoeg –opstapplaatsen- in de nabijheid van cafés, zodat men toch nog beschonken, lallend en wel op genoemde fiets plaats kan nemen.

Niet alleen in vrijwel de gehele binnenstad maar ook aan onze prachtige grachten, wordt men getracteerd op –walmende- coffeeshops en groezelig rugzakvolk dat daar in grote getale knetter stoned rondhangt om vervolgens in parken, auto’s en in het beste geval, in één van de vele budget-hotels, de nacht door te brengen.

Onlangs vernamen wij dat een deel van de Amsterdamse middenstand zich keert tegen de kermissen op de Dam, terecht uiteraard en laten we hopen dat Stadsdeel Centrum zich in hun standpunt kan vinden.
Niet dat er al veel van te merken valt, maar men is kennelijk ook druk bezig met de Rode Loper, kortom toch een paar lichtpuntjes.

Ons moet wel van het hart dat bustoeristen ook welkom zijn, ook al heeft men misschien niet meer dan 75 euro te besteden en dit waarschijnlijk op een manier die de onze niet is. Het is in ieder geval wél duidelijk dat men aan de grens van Amsterdam uit dient te stappen en er schoon OV-vervoer plaats moet vinden richting binnenstad. Misschien wordt dat laatste haalbaar als dit wordt verrekend middels een voucher bij zo’n stedentripje.
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
Jammer dat onze bijdragen nogal eens ontsiert worden door 8217-codes, etc, iedere keer als we een bepaald leesteken
willen gebruiken.

Weet iemand een oplossing?

Om bepaalde personen het gras onder de voeten weg te maaien: stoppen met bijdragen leveren is beslist geen optie!
De Lutsjes
-8-  De Lutsjes:
Excuses: ontsiert=ontsierd
Bart
-9-  Bart:
Nee Lutsjes, geen 8217 codes meer gebruiken...
(om jullie uit de brand te helpen: zorg dat je de laatste versie van Windows (7) hebt, en stel je toetsenbord in op “unicode 9” , dat is amerikaans/ universeel. Maar ik zie dat het ook met het goede oude Windows 2000 Pro gaat, juliie hebben vast een verkeerde Ipod...
Bart
-10-  Bart:
En wat die toeristenbussen aangaat: weren uit de 'binnenste binnenstad', maar laat de gemeente zorgen voor een eigen “toeristenbus”, vaste route binnenstad, ieder kwartier 50 plaatsen, vanaf vast punt, en langs alle belanrijke hotels. Moet niet echt heel moeilijk zijn, en dan kun je ook contact met de trams houden om te zorgen dat er geen file ontstaat omdat de chauffeur de weg niet weet naar het Hotel de L'Europe...
De Lutsjes
-11-  De Lutsjes:
@Bart:

Getuige Uw reactie, heeft U weinig begrepen van de bijdrage van de heer Ploos van Amstel...
Bart
-12-  Bart:
Beste Lutsjes, 'opa' legt het nog even uit:
Het 'schribeeld' van Walther Ploos van Amstel is de hoeveelheid toeristenbussen, al dan niet parkerend of opstoppingen veroorzakend,in de binnenstad, en het rampscenario wordt slechts erger bij uitvoering van het 'rode loper'project, kort samengevat.
Mijn (gejatte) oplossing is om al die bussen de toegang tot 1012 te ontzeggen, als IAMsterdam, of gemeente een eigen 'shuttlebusproject te lanceren, waarmee al die horden bustoeristen de mogelijkheid krijgen om naar hun hotel naar keuze vervoerd te worden, of gewoon een 'rondje binnenstad' te doen en uitstappen bij 1 van de hotels, rest wandelen bijv. tram terugnemen...
Dat voorkomt eindeloze files van poolse/roemeense/schotse en andere bussen die 'de weg kwijt zijn'.
Zo'n 'shuttlebus'zien we in vele grote steden, die eerder dichtgeplaveid waren met eindeloze stromen buitenlandse bussen.
Als je het in eigen beheer houdt, kun dan ook goed afstemmen met de tram, zodat je niet eindeloos de rails blokkeert bij het 'uitladen'.
Ik had uw IQ wat hoger ingeschat, naar nu blijkt.
Overigens moest het natuurlijk 'IpAd' zijn in mijn vorige bijdrage, dat zal dan door de leeftijd komen...
De Lutsjes
-13-  De Lutsjes:
@Bart:

-Dagjesmensen- en route meenemen langs de belangrijkste hotels?

Wij werken overigens op een iMac!

U geeft het zelf reeds aan: die leeftijd....
Bart
-14-  Bart:
@ Lutsen: iMac of Ipad, het blijft natuurlijk klunzen als je steeds die '8217'codes in beeld ziet verschijnen... Dat zal ook wel aan de leeftijd liggen, als het zelfs met W2xpro nog wel gewoon lukt... Het voordeel: de ervaring! Blijkt ook uit de laatste opmerking, maar 'opa' is niet gek natuurlijk.
De Lutsjes
-15-  De Lutsjes:
@Bart:

Gewoon ingaan op hetgeen wij/anderen stellen en niet verzwelgen in egotisme!
hans
-16-  hans:
oplossing voor bus parkeer brobleem is vaste op en afstap plaatsen ,en betalen als stad in rijden net als in parijs,rome,met een btaal vinjet voor het raam en parkeren bijten de stad.
door piethein tunnel grote pakeerplaats
motor telang laten lopen zonder mensen in de bus 50 euro,dan is het zo over met konsant met motor te laten lopen
Bart
-17-  Bart:
@ Lutsen: dat zou ik u willen raden!!
willie
-18-  willie:
Als oplossing graag prins hendrickkade als in en uitstap plaats gebruiken en bussen laten pakeren bij ijburg alleen moet die veel meer bussen aankunne dan nu er kunnen maar 20 staan.
Frank Mortier
-19-  Frank Mortier:
toch gek dat enkel de bussen met de frigobox-toeristen besproken worden, waar blijft de uitleg over de bussen met de toeristen die voor honderden euro's spenderen in de stad, Amerikanen, Engelsen noem maar op,groepen die hetzij 1 of meer dagen Amsterdam op hun programma hebben en die voor vele euro's uitgeven aan restaurants en inkomgelden. Ik ben zelf autocarchauffeur en kom geregeld in Amsterdam, ook soms met frigobox-toeristen maar verdorie meer met groepen die op tour zijn. Als wij in Amsterdam parkeren kost ons dat gemiddeld 40¤ per dag om op een van de zeldzame busparkings te staan. Kom eens naar bv. Brugge waar de nederlandse bussen op de drop-off plaatsen blijven staan om geen 20¤ (helft goedkoper als bij jullie)te moeten betalen of in Gent waar de busparking max 8¤ kost voor een ganse dag parkeren maar de afzetpunten toch gebruiken om “gratis te staan” ,dit zouden wij als Belgische chauffeurs of andere Nationaliteiten eens moeten proberen. Denk daar eens over na , maak je eerst eens druk over deftige parkeerplaatsen die het voor ons mogelijk maken toeristen op een verantwoorde manier naar de stad te brengen,stof tot nadenken. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat jullie rekenen met twee maten en gewichten en dat betreur ik ten zeerste ,

Mvgr, Frank Mortier
Dr.D
-20-  Dr.D:
Zou zelf Noord als uitstapplaats nomineren, zit er nog een gratis boottochtje aan vast ook.. Kom daar maar eens om in Brugge!
Suffie
-21-  Suffie:
@Dr.D.: Ik ga steil achterover, maar ik vind dat geeneens een raar idee!
HenkvP
-22-  HenkvP:
Misschien iets te radicaal: alleen toegang via de Piet Heintunnel, vrije busbaan naar het Marineterein. Busparkeergarage van een paar verdiepingen. Vandaar elektrische bus en boot shuttles naar de binnenstad.
JohnN
-23-  JohnN:
Dr.D en Suffie komen zeker nooit in Noord aan de Buiksloterweg. Anders zouden ze weten dat er daar helemaal geen ruimte is binnen loopafstand van de pont om colonnes t-bussen te ontvangen.
Bovendien is die pont zeker geen visitekaartje voor 'welkom in Amsterdam'.
Verder naar buiten, aan de A10 lijkt me wenselijk en dan elektrische shuttles de stad in laten rijden naar tourist-strategische plekken.
Idee van HenkvP om busparkeergarages te gaan bouwen lijkt me niet realistisch voor een stad die nog jaren zal zuchten onder de schuldenlast van de NZ lijn.
HenkvP
-24-  HenkvP:
@JohnN:
Noord: inderdaad niet of nauwelijks ruimte
Aan de A10: wordt ook zoeken naar geschikte ruimte maar is zeker haalbaar.
Busparkeergarage op Marineterrein: geen geld voor. Waarschijnlijk heb je gelijk maar wanneer ons eigen ideetjes-wethouder Poelgeest op 8 april 11 in het Parool verkondigd: > Als het rijk de grond aan Amsterdam wil verkopen, heeft de gemeente daar ondanks de bezuinigingen wel degelijk geld voor, zegt Van Poelgeest. De aankoop moeten we terugverdienen door het terrein te ontwikkelen. We moeten dus goed bedenken wat we met de grond willen doen.< Dan kan m.i. een stukje van het grote terrein ontwikkeld worden voor commerciele stalling van toeristenbussen. Vergelijk het met de passengers-terminal. Dat blijkt ook een financieel succes te zijn. elektrische boot en bus shuttles zijn goed voor de werkgelegenheid en het imago van de Stad.
Bedenk wat een eerste indruk dat zal zijn: met de boot langs de klipper De Amsterdam, Scheepvaartmuseum, Nemo en het scheepvaarthuis en met uitzicht op de Nicolaaskerk en het Centraal Station in oude glorie. heel wat anders dan een file rondje in de Spuistraat
Arie
-25-  Arie:
Overigens is een volgeladen bus minstens net zo 'duurzaam' (om dat modewoord maar weer te gebruiken) als een trein. De elektriciteit waar een trein op rijdt, wordt ook met een beperkt rendement in een met rokende centrale gegenereerd, afgezien van alle transportverliezen. Als je de rendementen uitrekent, liggen die vlak bij elkaar.

Echt duurzaam zou zijn om de binnenstad (personen-)autovrij te maken, maar goed, in de parkeerbranche gaan daarvoor veel te veel miljoenen om.
hannes
-26-  hannes:
alle ideeën ten spijt is de Amsterdamse raad van mening dat de bus de stad uit moet.
In Noord is een schitterende gelegenheid om uren lang gratis te parkeren aan de Ridderspoorweg. Plaats genoeg en een febo op loopafstand.
Daarnaast is in de planning voor de rode loper opgenomen om het gebied voor het Victoria hotel uit te graven ten behoeve van het water.
Het zou niet meer dan logisch zijn om, als men daar toch aan het graven is, de schop wat dieper in de grond te steken en op die locatie een parkeergarage te bouwen.
Dan zouden wij aan twee zijden van de stad een parkeergarage hebben en kunnen de bussen, via een directe aanrijroute, direct uit het straatbeeld verdwijnen.
Voor de gasten ideaal, dicht bij alle bezienswaardigheden, en voor de Amsterdammers (en gemeenteraad)een opluchting.
Wij zien dit systeem in Monaco prima werken.
Zoals altijd is het een kwestie van geld en verkeerde prioriteiten.
Wellicht dat het besef nog eens gaat komen om in te zien dat een stad als Amsterdam niet alleen van de Amsterdammers is, maar dat de gehele wereld interesse heeft in deze stad en bereid is daar geld voor uit te geven. Amsterdam kan niet zonder toeristen.
Bram
-27-  Bram:
Een heel groot probleem zou al op gelost zijn als iedereen zich aan de regels hield. Als TCCers na het laden en lossen vertrekken van de plek en gaan parkeren maar zeker ook al die mensen die met een personen auto of zelfs politie autos rijden geen gebruik zouden maken van de laad en los plaatsen van TC's. Want die zorgen er 9 van de 10 keer voor dat de TC niet gewoon kan halteren op de daarvoor aangewezen plaatsen.
Daar en tegen in het buitenland moet al grote bedragen betalen om de stad in te mogen en te parkeren, dat loopt in sommige landden op tot boven de 400 euro, en dat weerhoudt niemand om weg te blijven behalve ons eigen volk. Want de buitenlandse toerist blijft dit geld gewoon betalen plus dat het in deze steden ook niks uit maakt dat de op en uit stapplaatsen rustiger worden en parkeer plaatsen zijn ook gewoon overvol.
Dus je kan verzinnen wat je wil maar de tc blijft ondanks dat ie soms in de weg staat het schoonste vervoermiddel wat er bestaat. En daar kunnnen de meest personen auto's nog wat van leren, en als je eens goed om je heen kijkt rijden er duizenden personenauto's en allemaal geladen met alleen de bestuurder. Dus gemeente doe daar maar wat aan. pas de stad in met meer dan 2 pers.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.