Home > > Kaalslag in openbaar vervoer

Kaalslag in openbaar vervoer

Sorry, geen dienst

"Sorry, geen dienst." Dat gaan we steeds vaker horen in Amsterdam, als het aan VVD-wethouder Eric Wiebes ligt. De hoofdstad moet tientallen miljoenen bezuinigen op het openbaar vervoer en Wiebes dreigt daarom in Het Parool de helft van alle bus- en tramlijnen te gaan schrappen. Ook gaan ze minder vaak rijden, met name ‘s avonds en in het weekend. Mocht je nog denken dat Amsterdam een wereldstad is, dan kan die illusie definitief bij het grof vuil.

"De situatie is nog veel ernstiger dan veel Amsterdammers denken," zegt Wiebes dreigend in de avondkrant. Het plan: vervoersdienst GVB moet volgend jaar al avond- en weekenddiensten schrappen van bus- en tramlijnen. Ook worden routes ingekort en gaan de lijnen minder vaak rijden. Zo wil de gemeente 13 miljoen euro bezuinigen. Voor de jaren daarna is het beeld nog somberder: tussen 2013 en 2017 moet gemiddeld 70 miljoen per jaar worden bezuinigd. Dat betekent volgens Wiebes dat zes van de zestien tramlijnen zullen verdwijnen, net als 20 van de 44 buslijnen.

Met dit absurde plan krijgt de bereikbaarheid binnen Amsterdam een mokerslag, maar Wiebes doet alsof hij niet anders kan. "Op onderhoud en infrastructuur kunnen we nauwelijks besparen en dus zal het geld vooral uit het exploitatiebudget van 122 miljoen per jaar moeten komen. Dat wordt vanaf 2013 dus gehalveerd." Het GVB-personeel heeft al gedreigd op Valentijnsdag te gaan staken.

Geen steun
Wiebes krijgt geen steun van partijgenoot en vervoersminister Melanie Schultz van Haegen: "Met een dreigement proberen aan te tonen dat het hele openbaar vervoer kaalgeslagen zal worden, dat is een insteek van de wethouder. Misschien zou ik dat ook doen als wethouder." Volgens Schultz van Haegen kunnen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook de beoogde 120 miljoen euro bezuinigen door bijvoorbeeld een andere bedrijfsvoering of gezamenlijke inkoop.

Dreigementen
Of het nu loze dreigementen zijn van Wiebes of niet, het OV in Amsterdam gaat er hoe dan ook op achteruit. En dat terwijl met name de avonddiensten er voor een wannabe-wereldstad al absurd vroeg mee ophouden. "Mijn lieve Amsterdam, waar ben je in vredesnaam mee bezig?" schreef ik een kleine twee jaar geleden. Mijn betoog van toen is meer actueel dan ooit tevoren:

"Menig café gooit stipt om één uur ‘s nachts het grote licht aan. Wegwezen! En wie dacht dat het openbaar vervoer op die sluitingstijden was afgestemd, komt wederom bedrogen uit. Om half één rijden de laatste trams en metro’s. Daarna komt na uren pas een nachtbus vol kotsende studenten. En die prachtige nachttreinen, hoor ik u zeggen? Die slaan de helft van alle Amsterdamse stations over. (…)

Klink ik cynisch? Wellicht. Dit zijn echter wel punten waar je het gevecht wint om een hoofdstad met allure te zijn. Een bruisende stad met een bruisende cultuur en uitgaansleven. Zorg voor nachtelijke trams, metro’s én treinen tussen álle Amsterdamse stations. Zorg voor restaurants die koken tot na middernacht. Zorg voor kroegen en clubs die tot na drieën mogen doorfeesten. Zorg voor service, dan zorgt de rest van de wereld ervoor dat Amsterdam zijn allure hervindt. En worden we misschien ooit die wereldstad die we op grond van onze historische reputatie nog steeds hadden moeten zijn."


Wereldstad
De kans om ooit weer die wereldstad te worden die we ooit waren, is bij het uitkleden van het openbaar vervoer verder weg dan ooit.
"Onacceptabel", zo noemt loco-burgemeester Lodewijk Asscher de plannen, terwijl hij beschuldigend naar het kabinet-Rutte wijst. Toch is het zijn eigen collega Wiebes die dit doemscenario schetst. Het bestuur van Amsterdam doet er goed aan zijn huiswerk nog eens over te doen.

Dit artikel verscheen ook op de website van Jeroen Mirck.
Jeroen Mirck is journalist en duodeelraadslid voor D66 in Nieuw-West.


negen reacties op "Kaalslag in openbaar vervoer"

Herbert
-1-  Herbert:
Overdrijven is ook een vak. De nachtbussen beginnen vanaf 01.00 te rijden. Dus niet uren later.
Maaike
-2-  Maaike:
Vanuit Den Haag leggen ze liever onder druk van de Shell 14-baanssnelwegen aan.
6 trams wegbezuinigen is idiootveel.
Ook “mijn” tram staat op de nominatie om te verdwijnen. Ik ben (nog) ambtenaar en heb me hier binnen de gemeente tegen verzet.
Hoongelach was mijn deel.
Dat wordt fietsen mensen!
engine 54
-3-  engine 54:
Veel minder trams betekent ook veel minder slachtoffers van die racemonsters .
Dubbele bezuiniging dus!
Anna
-4-  Anna:
Absoluut één grote ellende wordt het in de stad als het OV nog minder wordt dan het nu al is. Deze bezuiniging gaat onze stad de nek omdraaien. Mensen worden weer gedwongen vaker de auto te nemen. Omdat parkeren in de stad onbetaalbaar is, zullen steeds meer mensen buiten de stad hun boodschappen gaan doen. Gevolg is dat ook de omzet van veel winkels achteruit zal gaan.
Door gebrek aan goed vervoer binnen de stad, zullen ook steeds meer dagjesmensen en toeristen de stad gaan mijden. En ik kan ze geen ongelijk geven! Amsterdam kon zich qua OV al niet meten met veel andere Europese steden en als het OV zo drastisch wordt gereduceerd, blijft er weinig meer over van de internationale allure die Amsterdam zou willen uitstralen!
Maaike
-5-  Maaike:
De internationale allure van Amsterdam bestaat vooral uit de ongeveer 300 coffeeshops en onze sexwerkers.
Van mij mogen de toeristen wegblijven.
Ze lopen/staan/zitten in de weg en hebben allemaal hetzelfde stomme mutsje op.
Maar on topic: het verkeersinfarct zal alleen maar groter worden. De winst van Shell zal navenant toenemen,
JohnN
-6-  JohnN:
Sustainable is de kreet van deze tijd. Amsterdam is geen stad geschikt voor particulier vervoer in de vorm van gemotoriseerd verkeer. O.V. zou dus helemaal aan het eind moeten komen in de lijst van te overwegen bezuinigingen. Slecht beleidsvoornemen dus, helemaal tegen de stroom van de geest van de tijd in.
Bart
-7-  Bart:
Maar goed, wethouder Wiebes is 'links' ingehaald door Melanie Schultz van Hagen,(óók VVD) die juist vind dat het OV in de grote steden het LAATSTE is waar op bezuinigd moet worden......
Sigi
-8-  Sigi:
Extreem dom plan. Bestaande bus en tramlijnen wegbezuinigen maar die NZ-lijn moet er koste wat kost wél komen? Er klopt hier iets niet.

Is dit stiekem ook een uitlopertje van vd Laans 1 bier en minder bezoekers op Koninginnedag beleid?
Bart
-9-  Bart:
@ Maaike: hé wat reageer jij nu weer ongenuanceerd... Natuurlijk, wat minder, vooral op sexanddrugsandrockenroll- belustte toeristen zou een zegen zijn voor de binnenstad... De coffeeshops zijn nu juist een verworvenheid van 'de grote stad'.
(ik ben raadslid in Lelystad, en daar moet na 10 jaar zeuren in de raad,de eerste verantwoordde-gecontroleerde- coffeeshop nóg geopend worden..)Iedereen moet in staat gesteld worden de drugs te nemen die bij zijn/haar persoon passen: alcohol is algemeen geaccepteerd, maar maakt onvoorstelbaar veel slachtoffers, naar mijn idee veel meer dan softdrugs..(om over harddrugs maar te zwijgen), koffie is algemeen geaccepteerd..
De sexdames, heren niet uitgezonderd: als er goede controle is op: uitbuiting/loverboys/pooiers/ illegale tewerkstelling etc. is dat toch geen 'hot item' meer in Amsterdam?
Maar goed, Maaike, je gooit een heleboel items op 1 hoop...HET OV in Amsterdam!
Daar heb je eigenlijk nog niets over gezegd? Toch? 'Internationale allure', wie heeft dat verzonnen? Dat vraagt ieder dom stads/dorpsbestuur zich af: “hebben wij wel....”
Tot slot: bezuinigen op openbaar vervoer is vooral : dom, kapitaalvernietiging, milieuonvriendelijk en 'verzieken van de bestaande infrastructuur'. Helaas, pindakaas, er zit een zooitje zeer rechtse, milieuonvriendelijke en baantjesgeile club 'landsbestuurders' in het kabinet.
Ik zeg (in het belang van openbaar vervoer voor iedereen): wegsturen die klungels!
(wordt vervolgd)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.