Home > > Gaat stadsdeelregie werken?

Gaat stadsdeelregie werken?

Foto: Thomas Schlijper

In één op de drie vrachtwagens op de Nederlandse wegen zitten bouwmaterialen.
In onze steden zelfs in vier op de tien vrachtwagens.
Overdag zijn de vele busjes met bouwpersoneel een ‘cash cow’ voor Parkeerbeheer en een doorn in het oog van de buurtbewoners.

Gisternacht brak het GVB de tramrails voor mijn deur voor de derde keer binnen twee maanden 's nachts open.
Weer geen oog dicht gedaan.
Een ongeorganiseerde logistiek naar de Amsterdamse bouwplaatsen is slecht voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid van steden.
Maar, hoe pak je dit probleem aan?
Gaat het Stadsdeelregieplan van wethouder Eric Wiebes werken?

Stadsdeelregie
De gemeente Amsterdam stelt straks in elk stadsdeel een stadsdeelregisseur aan. Die moet ervoor zorgen dat de stadsdelen bereikbaar blijven tijdens bijvoorbeeld werkzaamheden aan de weg. Hiermee hoopt Amsterdam de communicatie over projecten te verbeteren en beter te kunnen sturen waar straks wordt gewerkt.
Dat meldde wethouder Eric Wiebes bij de presentatie van een rapport over de 234 Amsterdamse bouwprojecten aan wegen en infrastructuur in de komende drie jaar. Nu heeft alleen de centrale stadsregisseur Cas van Eerden het overzicht en dan alleen nog voor de hoofdroutes.

BLVC
Amsterdam zet zich al veel langer in voor het afstemmen van de logistiek rond grote bouwprojecten in de stad. Met het coördinatiestelsel, en BLVC-plannen, worden de belangen van bouwers, bewoners en ondernemers in balans gebracht.

Amsterdam beoordeelt grote bouwprojecten vanuit vier perspectieven: bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. In een BLVC-plan staat met welke maatregelen de hinder van werkzaamheden voor de stad en de directe omgeving zo laag mogelijk wordt gehouden. Zonder een door de Werkgroep Werk in Uitvoering en de stadsdelen goedgekeurd BLVC-plan mag er niet met het werk worden begonnen. Het is dus niet vrijblijvend.

Stadsregie in Amsterdam gaat verder dan alleen maar een enkele ambtenaar achter een bureau die willekeurig aanwijzingen geeft. Dat zou pleisters plakken zijn. Het coördinatiestelsel, de achterliggende BLVC-plannen, rekenmodellen, onafhankelijke bouwcoördinatoren en, niet in de laatste plaats stevig overleg tussen alle betrokkenen in een bepaald gebied is een samenhangende aanpak. Dit maakt dat stadsregie, eerlijk, op basis van feiten, en met weging van de verschillende belangen zich in de praktijk bewijst. De ervaringen in bijvoorbeeld de Zuidoostlob zijn positief. Alle partijen tonen commitment aan de aanpak.

Minder vieze vrachtwagens
Bouwers en ontwikkelaars mogen blij zijn met de rol die de stadsdelen straks nemen. Door tijdig het werk in de openbare ruimte en het werk op verschillende bouwprojecten af te stemmen, kunnen bouwers sneller, met minder improvisatie en minder hinder bij de bevoorrading, en dus uiteindelijk goedkoper bouwen.
Ook kan in projectvoorbereiding worden gewerkt aan duurzame en veilige logistieke concepten, zoals vervoer over water met Mokum Mariteam, overslagcentra aan de rand van stad, elektrisch vervoer, verkeersmanagement, afbouwboxen en bundeling door groothandels.
Gewoon, minder vieze vrachtwagens in de stad.

Als binnenstadbewoner ben ik blij met het initiatief van de wethouder. De samenhangende aanpak bij stadsregie brengt de zaken dichter bij de burger. Een goed georganiseerde bouwplaats maakt mede dat Amsterdam een geweldige stad is, en blijft, om in te wonen, te werken, te winkelen en uit te gaan.


Reageer op "Gaat stadsdeelregie werken?"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.