Home > > Amsterdam Centraal jaaroverzicht 2010

Amsterdam Centraal jaaroverzicht 2010

Het leek een mager jaar voor Amsterdam Centraal, maar we publiceerden toch meer dan in 2009, mede dankzij een aantal nieuwe (gast-)correspondenten en een onvermoeibare Arnoud de Jong. Voor de minder frequente bezoeker én de echte fans zetten we de hoogtepunten nog eens bij elkaar; Amsterdam Centraal in tekst, foto's en video's:

De Amsterdamse binnenstad werd uitgeroepen tot cultureel erfgoed. Verdween daarmee de ruimte voor spontaniteit?

Dé boom viel, de schreeuwer schreeuwde en Betty Jas werd aan de vergetelheid onttrokken.

Nieuw kabinet: stadsvernieuwing op een laag pitje, openbaar vervoer toch aanbesteed en criminaliteit voorkomen is verleden tijd.

'Zorgend sociaal beleid' werd dit jaar veranderd in 'emanciperend sociaal beleid'. Wie het slecht gaat, moet wél assertief zijn.

Zwarte scholen, witte scholen... Het doet er niet echt toe. Wat telt is de verhouding tussen kansrijke en kansarme leerlingen.

Uiteraard hadden we het ook over vrachtwagens, niet-varende boten, iets te lustige taxichauffeurs en fietsen.

D66 won de verkiezingen, maar kwam niet in het college. Waarom ging het mis?

Wel weer in het college: de PvdA. Maar wie krijgt het het zwaarst in het nieuwe college?

Cohen vertrok en Van der Laan kwam. Had dat niet eigenlijk Jorritsma moeten zijn?

Amsterdam in beeld 2010

Zoals elk jaar overtrof het aantal bijdragen van fotograaf Thomas Schlijper dat van ieder ander. Klik op het beeld om al zijn foto's te bekijken:

Get the Flash Player to see this player.

Video's

Op het Museumplein luidde men het nieuwe jaar in op 1 januari en schreeuwde men om cultuur in november.

Strooizout was schaars dit jaar. Zowel in januari als in december was de stad dan ook on-Amsterdams wit.

Het boren van de tunnel voor de Noord/Zuidlijn kwam eindelijk op gang. En zo konden we ondergronds meelopen naar station Rokin en het transporttreintje volgen.

Niet nieuw, maar wel aanhoudend, was de taxichaos in Amsterdam, zoals te zien op het Leideseplein. Net als vandalisme elders in de stad.

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, zijn ook alle andere artikelen uit 2010 terug te vinden in het archief. Hebben we iets belangrijks overgeslagen? Meld dat dan in het reactiepaneel. Mist u iets in het archief, omdat er ten onrechte niet over geschreven is? Meld u dan aan als correspondent, zodat u kunt helpen dergelijke blunders volgend jaar te voorkomen.

drie reacties op "Amsterdam Centraal jaaroverzicht 2010"

robert
-1-  robert:
prachtige beelden, erg gewaardeerd.
Bart
-2-  Bart:
@ Redactie: alle waardering voor het 'in de lucht houden' van deze website: afgelopen jaar was bijzonder roerig voor Amsterdam, en daar heeft AC heel goed verslag van gedaan!Een veelheid van aspecten, belicht door correspondenten met zeer verschillende achtergronden, maakten AC in ieder geval steeds boeiend en leesbaar!
Voor iedereen waar ik afgelopen jaar mee geblogd heb via deze site, en soms zelfs 'ruzie' gemaakt heb: alle goeds voor 2011,de beste wensen, en blijf schrijven! ( ook op deze site!)
Bart
Sjon
-3-  Sjon:
'k mis de oranje vuvuzela, Thomas

Reageren?

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.