Ik ben niet zo’n fietser. Ja, ‘s zomers wel.
Maar ‘s winters niet. Ik haat kou en vind in het donker fietsen in mijn buurt griezelig.
Gelukkig rijdt er nog een tram. Maar die stopt er om 0.30 uur mee.
Dus als deze dame het laat maakt in Mokum dan neemt ze een taxi naar huis.
Meestal gaat het goed. Hoewel ook ondanks de TomTom de meeste chauffeurs mijn adres niet weten te vinden.
Zit je daar achterin de weg te wijzen, ik zou korting moeten krijgen. Die krijg ik niet.
Wel invitaties.
Het schijnt vaak voor te komen. Dat zo’n chauffeur tegen een dame zegt: "Dit is mijn laatste rit". Ik heb het zelf al heel vaak moeten aanhoren.
Ik vond dat altijd vervelend. Nu niet meer.
Onlangs had ik er weer zo een.
Zet me voor de deur af, vist naar mijn burgerlijke staat, en zegt dat hij wel iets met me wil gaan drinken.
Vroeger werd ik daar ongemakkelijk van. Nu zeg ik "Prima, geef je telefoonnummer maar".
En die verdwijnt vervolgens onder mijn luide gelach in de vuilnisbak.
Dit is nog onschuldig.
Je zou het als vleiend kunnen opvatten. Maar de deur voor je open doen, ho maar.
Ook ben ik wel eens voor een hoer aangezien. Dat is minder vleiend om te horen.
Okay, ik had een bontjas aan, een grote tas bij me en liet me om 3 uur des morgens oppikken voor een hotel.
Toen ik instapte vroeg de chauffeur: "Heb je gewerkt?"
Ik moest lachen, ik snapte wat hij bedoelde.
"Nee", zei ik. "Ik heb in de Melkweg opgetreden."
Hoewel het waar was, klonk dat blijkbaar zo ongeloofwaardig, dat de chauffeur mij ging wijzen op de kenmerken van hoeren die ik ook bezat.
De hele weg naar huis bleef hij erop hameren.
Gelukkig vroeg hij niet of ik in natura wilde betalen.
Het kan ook enger. Een vriendin van mij had ook eens zo’n chauffeur die met zijn laatste rit bezig was. Hij wilde graag met haar mee.
Natuurlijk was het antwoord "Nee!", maar meneer bleef maar aanbellen toen hij haar thuis had afgezet.
Dat is eng.
Je neemt een taxi om veilig naar huis te gaan. Vervolgens stap je in een soort vreemd en ongewild dating scenario.
Getuigt het niet van een flagrant gebrek aan respect om geëmancipeerde Amsterdamse vrouwen als loslopend wild te behandelen als zij ‘s nachts een taxi nemen?
Er is al veel geschreven en gezegd over de toestanden in de Amsterdamse taxibranche.
En er wordt ook wel wat aan gedaan.
Maar de Amsterdamse taxichauffeurs moeten nu toch echt eens gaan leren hoe ze met een dame omgaan.
39 reacties op "Taxi en seks"
Dus moet iedereen die dit overkomt direct een klacht indienen bij de taxicentrale.
De onbekende taxichauffeur wordt op dit moment nog altijd gezocht door de politie....
Hoe haal je het in je tuttige, stijve hark/burgerlijke en verwaande rotkop om de gedragingen van 4 of 5 chauffeurs op een hoop van 10.000 Amsterdamse chauffeurs te gooien?
Wat weet jij van al die kotsende, zeurende, negerende, afdingende klanten die het leven van fatsoenlijke taxichauffeurs zuur maken?
En hoe vaak heb jij stukjes geschreven over flirtende barkeepers, liftboys, collegas, kledingverkopers?
Taxichauffeurs hebben een pas + klachtenlijn. Daarnaast kan je naar politie aangifte doen van ongewenst gedrag. Maar zit niet hier die paar rotte appels te vergelijken met die duizenden jongens die wel hun stinkende best doen.
And while we are at it, de volgende keer dat je in een Amsterdamse taxi stapt, identificeer jezelf gelijk aub. Dan mag je gelijk uitstappen namelijk. Ik ga jou en je generaliserende muts namelijk niet meer naar huis brengen.
Met vriendelijke groet,
Jack
@ Dave
hahahahahaha
Die van de TCA, die zijn wel ok tegenwoordig.
Maakt dat de kat wijs...
Wat mij betreft heffen we taxi's op. Alles binnen de ring oplossen met extra openbaar vervoer, meer nacht treinen etc. meer tuktuks en ander alternatief vervoer.
Het is nooit wat geweest, het zal nooit wat worden als iemand klote is voor het image van Amsterdam zijn het die criminelen.
Je kan al decenia geen taxi nemen op de toeristisch punten, buiten centraal waren plekken zoals de dam ook compleet bagger, beste wat je kon doen is taxi's pakken van standplaatsen bij grote hotels
“waar wil je heen, ja zeg, dat is om de hoek, ik krijg net bericht van een gast in Buitenveldert, bezwaar als ik die eerst even ophaal? Om vervolgens door heel Amsterdam te worden vervoerd (waarbij ik al 3 x Stop riep)vervolgens in Buitenveldert een klant instapte die zwaar onder de dope zat, waarna mijnheer vroeg: 'en waar moest u ook weer heen? ”Hij“, doelend op de zwaar benevelde persoon op de achterbank, ”heeft vast nog wel een lijntje“... Het kostte veel moeite om deze neanderthaler met een 10'tje af te schepen (blij dat ik niet door m'n hoofd geschoten ben).
Ik ben voor het gemak vergeten dat ik ook wel eens aanbiedingen van sexuele aard kreeg, daar zal ik niet verder op in gaan, maar de ”gemiddelde" Amsterdamse taxiwereld is net zo ziek als de 'scene'op de Wallen...
Natuurlijk zijn er kotsende, vervelende en afdingende klanten: daar is die taximeter voor, jouw eigen inzicht, en de politie in geval van erger...
Als ik jou als chauffeur had, wist ik het nog niet, wie garandeerd mij dat je mij tegen normaal tarief van het centraal naar de Ferdinand Bol brengt?: Niets en niemand, behalve jouw al dan niet betrouwbaarheid. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand als Maaike NOOIT meer bij jou in een taxi stapt...
Enige kanttekening is dat het publiek hier ook debet aan heeft .
Men blijft maar instappen in de eerste de beste taxi die ze tegenkomen, zelfs als een chauffeur geen Nederlands spreekt en de kinkerstraat niet weet te vinden, stapt men toch in. De gevraagde woekerprijzen worden gewoon betaald.
Er ontstaat een grote chaos in de Amsterdamse fietstaxibranche. Dat zegt het bedrijf Fiets Taxi Amsterdam.
De fietstaximarkt is vorig jaar juni vrijgegeven waardoor er steeds meer eenmansondernemingen bijkomen. Volgens Fiets Taxi Amsterdam geven deze kleine bedrijfjes een slecht imago aan de fietstaxi's in de stad en ontstaat er zo een enorme chaos.
“Veel van deze eenmanszaakjes rijden met verpauperde riksja's rond. De chauffeurs, veel Oost-Europeanen, spreken nauwelijks Engels en weten vaak niet eens waar de Dam is”, aldus Jordy Slats van Fiets Taxi Amsterdam. Volgens Slats geeft dit een slechte naam aan de fietstaxi's. “Alle chauffeurs worden als boeman gezien.”
De gemeente heeft nog geen officiële standplaats voor fietstaxi's, maar er zijn wel duidelijke afspraken gemaakt over waar de taxi's wel en niet mogen staan. Veel taxi's houden zich hier niet aan volgens Slats. De SP heeft in de gemeenteraad vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Wiebes over de problemen in de fietstaxibranche.
De gemeente laat weten dat de uitgave van nieuwe vergunningen tijdelijk is stopgezet. De honderd vergunningen die inmiddels al zijn uitgegeven blijven gehandhaafd
“Hoe haal je het in je tuttige, stijve hark/burgerlijke en verwaande rotkop”
“Taxichauffeurs hebben een pas + klachtenlijn”
“And while we are at it, de volgende keer dat je in een Amsterdamse taxi stapt, identificeer jezelf gelijk aub. Dan mag je gelijk uitstappen namelijk. Ik ga jou en je generaliserende muts namelijk niet meer naar huis brengen.”
Nou Jack (of rijd je voor het 'chique' TCA, dan noem ik je Jacques), als dit de reactie is van een 'fatsoenlijke' (nogmaals: jouw woorden) taxichauffeur, bespaar me dan de onfatsoenlijke...
Maar voeg de daad bij eens bij het woord: graag ontvangt iedereen hier je pas- en daklichtnummer.
Dan zal iedere lezer hier, die wel eens afdingt of niet gediend is van al te sociale chauffeurs, jouw fatsoenlijke leven niet langer verzuren met haar of zijn klandizie...
Het onderwerp taxi leeft in ieder geval, niet alleen bij mij...
Het is tegenwoordig: wie beschermt wie tegen wie? Net als in de Oostvaarderplassen of de dierentuin...
Of gewoon het beroep taxichauffeur opwaarderen: de gemeente betaalt een soort basis (opleiding, registratie etc.) en de chauffeur krijgt een vast loon, iig. het minimum + overwerktijdentoeslag, vervolgens registreert de gemeente het aantal gereden ritten, en maakt de recesse op: de extra's (fooi) worden verdeeld onder de op dat moment rijdende chauffeurs....
Dat halveert de cowboys en andere ongewenste mercedes/bwm-freaks...
Duidelijk dat Amsterdam moet gaan ingrijpen! (zeiden ze al veel vaker...)
Dank.
Collega parkeert zijn taxi en neemt de auto mee, ik moet ze volgen naar duivendrecht en moet de collega weer terug meenemen naar de stad waar zijn taxi staat geparkeerd. Klant betaalt 2 taxis alleen HEEN.
We vragen aan de centrale dat de klant ook de TERUG-weg moet betalen, want ja het kost allemaal veel tijd om een collega van Duivendrecht naar zijn auto terug te brengen de stad in, en in die tussentijd mis je gewoon op zo een kostbare avond veel werk. Voor hetzelfde geld heb je een ritje in Duivendrecht, of onderweg, en ja dan kan je die niet uitvoeren omdat je je collega terug de stad in moet brengen.
Centrale zegt geen sprake van, gaat niet in discussie en hangt zo die telefoon in onze gezicht.
Is dit nu eerlijk? Ik doe dit soort ritten nooit meer tenzij de klant ook de terugweg betaalt.
Wat the FUCK, de klant mag zich lekker platzuipen en ik moet voor de helft van de prijs, hem een pleziertje doen..... Zo werkt het niet toch? Of heb ik ongelijk?
Als chauffeurs zich met dit soort zaken moeten/ gaan bemoeien, is er m.i. sprake van branchevervaging, toch?
Waar de één onbewust generaliseert en daarmee mensen beschadigt, doet de ander dat om een leuke discussie op gang te helpen.
Helaas zijn er veel te veel 'rotte appels' in de branche, en dat komt helaas (inderdaad) door onvoldoende ingrijpen van de Gemeente Amsterdam: veel mooie beloftes, maar weinig resultaat.
Aan de andere kant: Amsterdam stikt van de malafide personen die zich 'taxichauffeur'noemen, die liever deals met de onderwereld sluiten en zich met andere vreemde zaken bezighouden, dan 'gewoon' passagiers vervoeren. Logisch, want dat levert sommigen van deze branche te weinig op: paar avonden rijden, hele week verdienen.. Zo werkt het dus niet! Gewoon 40 uur werken, en inderdaad overwerk en avond/nachtdienst, hoort bij het vak: er zou een goede CAO voor de taxibranche moeten komen, zijn de 'idioten' ook snel weg...
En volgens mij heeft Maaike een persoonlijke ervaring opgeschreven, daarmee niet direct de hele taxiwereld uitkotsend...
Wie de schoen treft...
Generaliseren doen we allemaal.
Alleen doen we dat niet allemaal onder eigen naam.
Door de politie is contact gezocht met alle taxibedrijven in de regio. Dit leverde helaas niets op. Om achter de identiteit van de bestuurder en de taxi te komen, verzoekt de politie getuigen of anderen die iets weten van dit misdrijf te bellen met de politie Asmterdam-Amstelland. Dat kan op nummer 0900 8844. Mocht u om welke reden dan ook onbekend willen blijven, dan kan dat ook via Meld Misdaad Anoniem, telefoonnummer 0800 7000.
bron : politie Amsterdam Amstelland
Daar hoort meneer Jack niet bij, deze man bevestigd het hele verhaal van Maaike en mij.Dank u wel meneer Jack voor uw bijdrage, ons punt is gemaakt!
De beschuldiging van generalisatie is m.i. loos en ongegrond.
Loos omdat het de verantwoordelijkheid van de groep is om zichzelf zuiver te houden en generalisatie in negatieve zin voor te zijn.
Ongegrond omdat de gemiddelde taxichauf, niet overgaat tot seksuele insinuatie / intimidatie maar in zn onbeschofte doen en laten dichter bij dit beeld staat dat bij het beeld van een fatsoenlijke, betrouwbare taxichauffeur.
Het (correcte) uitgangspunt is dat een taxi een veilig manier van thuiskomen dient te zijn. Niet alleen fysiek veilig maar ook emotioneel veilig. Dit is meestal niet het geval.
Zelf ben ik blij dat Amsterdam niet zo groot is en ik altijd lopend binnen het uur thuis kan zijn. Dit prefereer ik boven een taxirit van 15 minuten die vervolgens ¤30 kost, ik zelf de weg moet wijzen, de chauf zit te bellen, of ik afgesnauwd wordt.
Als vrouw in Amsterdam moet je zeker zorgen dat je het telefoonnummer van een betrouwbare chauf in je telefoon hebt staan. Hij komt, of stuurt een even betrouwbare collega langs. Gebruik geen standplaats!!
Ik geloof niet dat de chauffeurs door de gemeente betaald moeten worden.
Mijn idee is het volgende:
1. Taxi's inderdaad a la London of NYC. Duidelijk herkenbaar, veilig voor zowel chauf als passagier en alleen als taxi te gebruiken.
2. Vergunningsstelsel dat voorziet in enkele minimum eisen, om te beginnen: beheersing van de NL en EN taal en (basis) stratenkennis.
3. controle- en klachtensysteem dat onafhankelijk van de centrales de boel beoordeeld en sancties kan opleggen.
Dit bereikt:
Als je privé een dikke bak wilt dan helpt een taxibaan niet.
Als klant ben en voel je je veilig.
Rotte chauffeurs verliezen vergunning en taxi's kreigen het imago dat ze nodig hebben: veiligheid en betrouwbaarheid.
Het concept van 'dedicated' taxi's kun je vervolgens naar de 21e eeuw halen door via een touchscreen de klant de mogelijkheid te geven een bestemming te kiezen. Centraal gestuurd zou dan de route kunnen worden bedacht zodat je niet afhankelijk bent van de kennis van de chauf en er rekening kan worden gehouden met opbrekingen en drukte.
Ondertussen zou de klant (toeristische)informatie of reclame te zien kunnen krijgen. Een kaart van de route draagt bij aan het vertrouwen en de ervaring.
Slimmere mensen hebben vast betere ideeën. taxiwet 2011 gaat het niet worden denk ik.
Het gezeur met de Amsterdamse taxichauffeurs duurt nu al minstens vijftien jaar en er verandert helemaal niets. Nog altijd weigeren ze, zodra ze de kans krijgen, ritten die ze te kort vinden. Nog altijd vallen ze vrouwen lastig, nog altijd bedonderen ze je zodra ze de kans krijgen en nog altijd zijn de Amsterdamse taxiprijzen het dubbele van die in Londen, Parijs, New York, Berlijn, noem maar een wereldstad.
En dat huiliehuilie van de TCA - dezelfde jongens die tien jaar geleden concurrenten het ziekenhuis in mepten, weten we nog - kan ik al helemaal niet meer horen. Betrouwbare en aardige taxichauffeurs in Amsterdam zijn de uitzondering, niet de regel. Het is overduidelijk de aard van het beestje. Google d'r maar op. De negatieve ervaringen met Amsterdamse taxi's overstijgen de positieve ervaringen met een veelvoud.
Praktijkvoorbeeld? Volgens de TCA-site (klik op 'tarief') moet een ritje van CS naar mijn huis (4,3 km) 12,56 euro kosten (7,50 plus 2,3 keer 2,20). Vreemd genoeg heb ik nog nooit minder dan 20 euro betaald, vaak stond de meter zelfs tegen de 25 euro, en dat óók in TCA-taxi's.
Tweede voorbeeld? Onlangs tijdens de NS-chaos 's avonds laat een TCA-taxi van station Weesp naar huis genomen. Volgens de TCA-site had me dat 38 euro moeten kosten. De meter stond tegen de 50 euro.
En zo zijn er nog wel tig voorbeelden, maar ik weet het goed gemaakt: ik loop wel.
Dus ze weten wel hoe het moet!
Vrouw thuis aangerand door taxichauffeur
Een vrouw is op Tweede Kerstdag in haar eigen huis aangerand door een taxichauffeur.
Volgens het slachtoffer gebeurde dat nadat ze door de chauffeur vanaf het Leidseplein naar huis was gebracht na een avondje stappen.
Tijdens de rit zelf houdt de chauffeur zich nog koest, maar als ze bij de woning van de vrouw aankomen gaat het mis. Volgens het slachtoffer wordt ze op het moment dat ze haar voordeur opent van achteren vastgepakt door de chauffeur. Hij duwt haar de woning in en betast haar. De vrouw weet zich aan hem te ontworstelen en vlucht het toilet in
Het blijkt haar redding, want de taxi-chauffeur druipt af. Maar niet voordat hij haar laptop meeneemt.
De vrouw heeft aangifte gedaan bij de politie. Die is een zoekactie naar de chauffeur gestart, maar dat heeft nog niet veel opgeleverd. Ondanks de aangifte, is het signalement summier. Het gaat om een man die zou rijden in een donkerkleurige Mercedes. Ook is onduidelijk of hij een vrije rijder is of dat hij is aangesloten bij een taxicentrale.
Stelletje hufters! (de goeden, en dat zijn er echt maar weinig, niet te na gesproken)