'Er schijnt op 4 augustus een pakje voor mij aangeboden te zijn hier in huis. Heeft iemand dat voor mij in ontvangst genomen?'
Een lief briefje van onze buurvrouw op onze voordeur. Er is weer eens een pakje kwijt.
De Adidas-webshop had uitverkoop. Alles ingevuld, iDeal bij de hand en toen kwam het slechte nieuws. Adidas levert met UPS. Wij werken en dan is er niemand om pakjes aan te nemen. Niet een keer, maar vaak twee keer komt UPS voor niks. Er zit dan niets anders op dan maar met de auto te rijden naar een desolaat afhaalpunt op Amsterdam Westpoort. Natuurlijk is dat afhaalpunt alleen open tijdens kantooruren. De meeste pakje gaan gewoon retour afzender. Maatschappelijk niet verantwoord, in onze toch al volle binnenstad, en hoogst klantonvriendelijk.
Leverproblemen
Ik sta niet alleen. Veertig procent van de consumenten heeft wel eens problemen. De grootste ergernissen zijn de hoge verzendkosten, het tijdstip van bezorgen en het uit voorraad zijn van producten. Een vakblad meldde dat de helft van de online shoppers thuis wacht op zijn aankoop. Ziek zijn of een afspraak hebben bij de dokter zijn de meest gebruikte smoezen waarmee de werkgever om de tuin wordt geleid.
Leveren op afspraak
Waarom mag ik als klant niet gewoon zelf kiezen wie er, en vooral wanneer, bij me aan de deur komt? De oplossing ligt voor de hand. We kennen iDeal voor betalen. Een enkele interface, lekker makkelijk, en daarna de betaalopties. Waarom is er nog geen iDeal voor leveringen. Je plaatst je bestelling, je kiest het afleveradres en kunt via iDeal de leverwijze kiezen. Welke pakjesbezorger, welke tijdstip en tegen welke kosten. En als ik heb gekozen, de bevestig-knop heb ingedrukt, dan wil ik natuurlijk dat het pakje op tijd komt. Eerst was ‘veilig betalen’ de hobbel voor de groei van webwinkels, is ‘veilig afleveren’ de volgende hobbel?
Pakjesavond
Sinterklaas en zijn Pietermannen moeten dit jaar 36 procent meer pakjes op tijd in de schoentjes bezorgen. Webwinkelen zit in de lift. En als Sinterklaas het niet redt dan mag de Kerstman zeker weer de naleveringen doen?
Ik voorspel veel nee-verkopen en burenruzies over zoekgeraakte pakjes, Russische toestanden bij de Amsterdamse postkantoren, overbelaste websites, duizenden helpdeskmailtjes naar youp@nrc.nl, zwetende mama’s en papa’s die op het laatste moment nog naar de winkel moeten en veel, heel veel teleurgestelde kindergezichtjes.
Ik ga dit jaar weer ouderwets shoppen in de Kalverstraat en de Haarlemmerdijk.
Nu weet ik niet exact de details van de webshop van Adidas of van jouw werk of dat van jouw partner, maar wij laten meestal dit soort zaken op het werk bezorgen. Veel van de webshops waar wij iets bestellen geven deze optie. Daarmee is een eventuele Sinterklaas stress ook afgewend.