Vroeger stonden er altijd wel twee in hun stoere pakjes op het Sierplein.
Nu niet meer.
Het heeft vast te maken met het feit dat een jaar geleden de oorspronkelijke straatcoaches van het bedrijf To Serve and Protect werden vervangen door de veel voordeliger straatcoaches van Trigion.
Ik heb mij daar destijds al over opgewonden.
En waarschijnlijk terecht, blijkt nu.
Tegenwoordig kun je weer onbekommerd met fiets of scooter over het Sierplein scheuren.
Geen straatcoach die er iets van zegt, want die staat er niet.
Of vertrouwt men tegenwoordig alleen maar op het cameratoezicht?
Nu loop ik natuurlijk niet de godganse dag naar straatcoaches te speuren, maar juist daarom valt het op: er ontbreekt iets.
Heb ik misschien iets gemist?
Zijn de straatcoaches stilletjes opgeheven en naar huis gestuurd?
Is de subsidie ingetrokken? Is het project een zachte dood gestorven?
Heeft men ons daar niets van verteld om ons in de waan te laten dat alle problemen onder controle zijn?
Of doen de lui van Trigion misschien gewoon hun werk niet goed?
Zit men de godganse dag in het kantoortje van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam op de straatcoacheskrent een beetje te klaverjassen?
Kom op, nu niet meteen het slechtste van die mensen denken.
Er is vast een goede verklaring voor.
Nieuwe aanpak of zo...
zestien reacties op "Nieuwe aanpak: onzichtbare straatcoaches"
Hier in Alkmaar zie ik ze niet, wij hebben weer andere systemen en de problemen zijn er in het algemeen veel minder. Er zijn actieve buurtwerkers, maar die zijn niet op straat herkenbaar. We hebben stadswachten die vooral parkeerboetes uitschrijven in de binnenstad en rond het ziekenhuis en er zijn flink wat (teveel) agenten op straat.
Ik vind dat niet erg als ze lopen of policebiken, maar regelmatig rijden ze ook alleen in een auto of op een motorfiets door de autovrije fiets/voetgangersgebieden. Dat is nergens voor nodig, het bezorgt alleen overlast. Maar ja, vast een diender die nog geen fietsles heeft gehad.
Sinds de firma 'toserveandprotect' (daar was ooit iets mee, dacht ik) vervangen is door Trigion, is er volgens mij ook iets in de wijze van financieren veranderd...
Maar wat natuurlijk wel belangrijk is, is denk ik dat het volgens mij gaat om 'werkervaringsplaatsen', met begeleiding van de firma.
Kortom, ik denk dat die firma's wat meer duidelijkheid moeten geven over hun doelstellingen, hun werkzaamheden, en resultaten, natuurlijk!
Ik heb er vertrouwen in dat het vernieuwde project ook slaagt.
Ook voor Trigion geldt dat de straatcoaches allemaal gediplomeerde beveiligers zijn, dus geen opstappers. Wat wel zo is, is dat het aantal stadsdelen waar straatcoaches actief zijn behoorlijk is toegenomen, maar het aantal straatcoaches niet.
(de directeur van die vorige firma had iemand met een pistool bedreigd, stond ooit in het Parool...)
Die jongens worden als robots gebruikt zonder enige mensenlijke aspect. Jongens die diensten draaien van 8 uur krijgen maar 2 plas puazes over de hele dag van circa 5 min..
Vervang deze leiding gevende zonder enige ervaring en mangment kwailiteiten. Deze leiders moeten een zijn met de coachen om het gevoel te kunnen waarborgen.
De straatcoaches gaan met tegenzin naar hun werk omdat ze zich niet thuis voelen. Het is net een kat en muis spel die gespeelt wordt. Laat die jongens in hun waarden en zet een gevoelsmens met uitstekende kwaliteiten neer, en het zal zeker een succes worden.
met vriendelijke groeten,,
buurtbewoners Amsterdam