Home > > Amsterdam is niet te redden

Amsterdam is niet te redden

Foto: Thomas Schlijper
Ik kan u nu al zeggen dat het geen enkele zin heeft om op de anti-metropartij 'Red Amsterdam' te gaan stemmen. De Noord-Zuidlijn wordt namelijk gewoon afgebouwd. Pas als het halve Damrak inclusief de Bijenkorf instort gaat men zich misschien eens achter de oren krabben. Maar ook dan zal er vast wel weer een commissie komen die de verdere risico's beheersbaar acht. Het gaat immers niet alleen om de Noord-Zuidlijn, maar tevens om andere grote belangen en plannen.
Ga maar na. Waar gaat de Noord-Zuidlijn uiteindelijk naartoe? Naar de RAI. Waar ligt de RAI? Inderdaad, bij de toekomstige Zuidas. Als daar geen metroverbinding is wordt dit project nog veel minder interessant voor de investeerders dan het kennelijk nu al is.
Prestige speelt eveneens een doorslaggevende rol. Sommige ambitieuze Amsterdammers willen de Olympische Spelen van 2028 en het WK Voetbal in 2018. Geen denken aan dat die evenementen (gedeeltelijk) aan Amsterdam worden toegewezen als men hier niet eens in staat blijkt om een metro aan te leggen. Iets waar ze in China bijvoorbeeld slechts een paar jaar over doen.

Gek genoeg spreken partijen zich blijkbaar niet uit over megaprojecten als de Zuidas, het WK Voetbal of de Olympische Spelen. In zowel Stemwijzer als Kieskompas komen Zuidas, WK en Olympische Spelen tenminste niet aan de orde. Alleen de Stemwijzer komt met iets vaags als 'Amsterdam moet veel meer topsportevenementen binnenhalen'.

Ik concludeer daar maar uit dat er in de partijprogramma's niets concreets staat over de genoemde projecten. Politiek logisch, want anders kun je daarop worden afgerekend en heb je als partij geen enkele armslag meer. Bovendien zullen ze stiekem van mening zijn dat je dergelijke beslissingen niet aan het gewone volk moet overlaten. Dan komt er nooit wat van de grond, nietwaar?
Ik durf te gokken dat destijds de ambitie tot de aanleg van de Noord-Zuidlijn ook in geen enkel verkiezingsprogramma heeft gestaan.

Tot slot nog eventjes terug naar Red Amsterdam. Alle 27 punten in het verkiezingsprogramma beginnen met red dit of red dat, behalve uitgerekend dat punt (22) over de Zuidas. Daar staat een vaag verhaal. Ook is nergens een standpunt te vinden over de organisatie van de grote internationale sportevenementen. Zelfs niet bij 'Red de sport en de recreatie'. Toch zal op deze grote onderwerpen in de komende raadsperiode beleid worden ontwikkeld, zullen er verdere plannen worden gemaakt, beslissingen worden genomen, zal er geld aan eventuele voorbereidingen worden uitgegeven.
Wanneer je als partij zo nodig Amsterdam moet gaan redden, pak die punten dan óók even mee!

Ikzelf ben voorstander van het afbouwen van de Noord-Zuidlijn. Dan kunnen we straks tenminste een beetje makkelijk naar de Huishoudbeurs en de Miljonair Fair. Of naar de kelder.

31 reacties op "Amsterdam is niet te redden"

Theo
-1-  Theo:
Amsterdam, die grote stad,
Die is gebouwd op palen.
Als die stad eens ommeviel,
Wie zou dat betalen?
John Zwart
-2-  John Zwart:
Op het veen,
zakt alles inéén.

@Arnoud - Ik ben een tegenstander van het afbouwen van de Noord-Zuidlijn, juist vanwege die dreigende nieuwe golf prestigeobjecten, waarop politici zich zo graag storten, en die jij opnoemt. En - ja ik geef het toe - dat ik dan ook goedkoop kan blijven parkeren in Noord als ik een dagje Amsterdam doe en niet uitgeschud wil worden door die parkeergaragemaffia in de rest van de stad binnen de ring.
Het ergste zou natuurlijk zijn als: En die Noordzuidlijn NIET wordt afgebouwd en dat er TOCH torenhoog betaald parkeren wordt ingevoerd in Noord, grrrrmpf.

Zoals het in mijn oren klinkt, dubbelzinnig als het is, “naar de kelder” de laatste woorden...
mb
-3-  mb:
Publiek geld is voor de publieke sector, in welke mate behoort de NZ-lijn daar nog toe ? Volgens mij kunnen de overblijvende 2 mld beter in het aantrekkelijker, mooier en schoner maken van Amsterdam gestopt worden. Als er andere projecten profiteren van de NZ-lijn , dan zou via die projecten ook weer geld terug moeten vloeien naar de gemeente ter financiering van de NZ-lijn.
Herbert
-4-  Herbert:
Dat de Zuidas niet genoemd wordt in de verkiezingsprogramma's komt omdat het plan al in uitvoering is. Verleden toekomst om het maar eens dichterlijk te zeggen.

De PvdA noemt de OS wel in haar verkiezingsprogramma:“We zetten ons ervoor in de Olympische Spelen naar Nederland/Amsterdam te halen.”

Ik ben even te lui om de andere programma's te gaan bekijken.
Maar wel vreemd dat daar niets over in staat in de Stemwijzer en het Kieskompas.

Het is trouwens een misverstand dat de NZ-lijn alleen maar aangelegd wordt om sneller van CS bij de Zuidas te komen. Hij wordt juist aangelegd om het Centrum beter te ontsluiten. De trams door het Centrum zijn vol en en kunnen domweg niet meer trams door de NZVBW en het Rokin.
Frans
-5-  Frans:
Ik kan niets vinden over Unesco, wereld erfgoedlijst. Toch weet ik dat een aantal partijen (D66 in ieder geval) daar erg voor ijveren. Ik denk dat als dit doorgaat, het zeker zijn stempel gaat drukken op de stad, en mogelijk extra regels met zich meebrengt. Terwijl je nu al bijna geen spijker in je huis (monument) mag slaan, of dubbele beglazing aanbrengen. Ik had graag gezien dat daar meer uitleg over kwam en meer openheid bij politieke partijen.
Robert Boerleider
-6-  Robert Boerleider:
De ongein van de Noord/Zuidlijn
Wilt u een brug naar de hel? De aannemer bouwt hem wel! Het gemeentebestuur van Amsterdam het groteske dromen. Het megalomane superproject moest en zal er komen.

De oude Amsterdamse binnenstad is verworden tot een haast ontoegankelijke bouwput. Zoveel ellende in de stad, wie had dat nou verwacht? Is hier dan niet door knappe koppen en talloze adviseurs over nagedacht? Nostalgische panden zakken weg, bewoners dikke pech. Wat wil je dan? Alles is al verwerkt in het risicoanalyse berekeningsplan.

Nu stoppen is geen optie, we gaan gewoon door. We zijn nog niet eens begonnen met die gigantische tunnelboor. Als dat ding eenmaal de grond in gaat, weten we pas écht hoe slecht het de stad vergaat. Wij, van het Amsterdamsgemeentebestuur gaan over lijken. Dus Amsterdammers begin nu niet steeds weer te zeiken, obstakeltje hier, verzakkinkje daar. Voordat u tussen zes planken ligt is het immense werk heus wel klaar!

We bouwen een tunnel in een zandbak, met wat stationnetjes diep in de grond. Een precair project als dit, is niet eerder in de wereld gedaan. Dus treft ons eigenlijk geen blaam. Aan het einde van de metrotunnel schijnt het langverwachte licht.

Infrastructureel, architectonisch, futuristisch, bombastisch baanbrekend en volledig kostenoverschrijdend zal deze topprestatie na de uiteindelijke oplevering tot het 8e Wereldwonder gaan behoren.

Door de eeuwen heen staat onze natie waar ook ter Wereld bekent, om haar strijd tegen het wassende water. Niet veel later winnen wij het ook van de ongein van de Noord/Zuidlijn.

Een bombardement in de 2e wereldoorlog was de oorzaak voor de vernietiging van de Rotterdamse binnenstad.

In Amsterdam hebben wij straks een soortelijk euvel te danken aan de onverantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

Miljarden euro’s verdwenen in de grond waar eens de historische binnenstad stond.

Als Koningin Amalia zwanger is van haar 3e kind,dan knipt zij vrolijk in de zomer van 2038 voor de Noord/Zuidlijn het ozo langverwachte fluwelen lint.



met vriendelijke groet Robert Boerleider the Amsterdam columnist
ROLAND
-7-  ROLAND:
Over megaprojekten vind je weinig in de programma's. Daarover zijn de partijen eensgezind met meer dan 100 miljoen euro voor een grote (rijks!)sluis. Wie heeft het over bezuinigen?
De Zuidas is ook zo'n mega projekt waar de stad graag meer dan 1 miljard wil steken Ook hier zijn de partijen eensgezind en valt er dus weinig te kiezen.
Gelukkig is het Rijk zuinig met geld voor de Zuidas DE rede voor de vertraging!
Willem
-8-  Willem:
Red jezelf !

En verhuis naar het platteland.
Bart
-9-  Bart:
@ Willem: heb ik al gedaan! Want ik was ook niet meer zeker van de grond onder m'n huisje in de Govert Flinckstraat. Nu woon ik 3,8 meter onder NAP en voel me een stuk zekerder.(werk bij de Bataviawerf in Lelystad, kun je altijd nog de boot -en wat voor één!- nemen als er iets fout gaat met klimaat, sluizen of infrastructuur...)
Met die metro weet je maar nooit!
henk
-10-  henk:
Een gekke opmerking misschien, maar zou 't allemaal beter gaan met Amsterdam als wat nu stadsdelen zijn (de nieuwe dan), hergeprofileert werden als 'steden'? Dat Centrum dan een stad binnen de gemeente Amsterdam zou zijn?

Als ze er in Duivendrecht zo veel beter op worden (terwijl ze practisch gezien een Amsterdams stadsdeel zijn), zou het voor de overige (echte) stadsdelen dan ook niet beter zijn als het officieel steden/plaatsen werden?

Met de stadsdelen hebben mensen pas wat te zeggen over hun eigen omgeving, maar met steden hebben de mensen misschien NOG MEER te zeggen over hun eigen omgeving?
Hein
-11-  Hein:
Amsterdam nog geen 1 miljoen inwoners.Het dorp met ster allures. Kom wel eens in São Paulo in Brazilie. Inwoners 25 miljoen. Daar wordt alles door elkaar heen gebouwt. Soms rommelig en gaotisch. Maar gek genoeg voelde ik daar het Amsterdam gevoel van de jaren 90. Tot dit jaar. Ook daar een rookverbod in de horeca. En daar nu ook 2.00 de kroeg dicht. Mijn idee in Amsterdam hebben de mensen ruimte en rust nodig. Niet de rust van een bibliotheek. Nee rust van al die grote projecten. En rare ideeen die je door politiek en media de strot door geduwt worden.Creeer eens kleine projecten waar iedereen wat aan heeft. En waar de buurtbewoner zich bij betrokken voelt. Wanneer je iets bouwt in een stadsdeel betrek dan ook de buurtbewoners en middenstand erbij. Maar wel op de volgende manier. Timmerlieden nodig. Kijk eerst in eigen stadsdeel. Lunch nodig voor werklieden. Kijk wat je in de buurt hebt. Zo worden mensen bij projecten betrokken.
henk
-12-  henk:
@Hein

Tsja, ik voel me stiekum toch wel betrokken bij de n/z lijn. Lijkt me heerlijk om lekker snel en makkelijk naar 't buikslotermeerplein te kunnen b.v.

Dat het zo ongeloofijk belachelijk totaal van de pot gerukt idioot lang duurt allemaal, dat is een 2de, maar ik voel het wel echt als iets waar ik zelf wat aan heb.

Hoe zouden ze eigenlijk in Duivendrecht de n/z lijn aangepakt hebben?
John Zwart
-13-  John Zwart:
Niet
O. Schmidt
-14-  O. Schmidt:
@Henk

Hoe het komt dat we het allemaal zo verrekte lang duurt? Omdat de politiek er onder druk van de monumentenneukers voor gekozen heeft om te gaan boren en geen ouderwetse tunnel aan te leggen. Want er zou toch 'ns een pandje worden afgebroken... Voor het laatste scenario moet een aantal ouwe krotten wijken (die je daarna overigens gewoon weer kunt terug bouwen als je dat wilt).

Daarom horen de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad de rekening voor het boren te betalen.
Eucalypta
-15-  Eucalypta:
Wat een volksverlakkerij welk project mag zes keer zijn budged overschrijden??
Tot 2028 geweldig evenement; “Bouwput amsterdam”
En dan de spelen willen binnenhalen, wat een lachertje!!
Als ze gaan boren zet ik een klapstoeltje bij de Munt om een nieuwe attractie te verwelkomen; “De scheve Toren van Amsterdam” (ze weten nog niet eens hoe die gebouwd is; op palen of niet)..
Daar zullen tenminste nog wat toeristen op af komen! Laten ze dat laatste stuk van de Isolator weg eens doortrekken, DAT snijdt hout en kost een scheet!
En trouwens waar ik nooit iemand over hoor; Hoeveel moet een kaartje eigenlijk gaan kosten, ¤10-, ¤15-?? Of hoeft hij zoals de betuwelijn nooit rendabel te worden??..
Jan Kors
-16-  Jan Kors:
Stoppen met bouwen, en het deel van Noord naar CS afmaken. Voor de overige bouwputten een goeden bestemming vinden, zoals een parkeergarage, een discotheek of een overdekte kinderspeelplaats (zie Tun-Fun).
Onze financiele topspelers hebben de bouw van de Zuidas redelijk ondergraven door ons financiele bouwsel bijna in te laten storten en het is nog maar de vraag of dat ooit zo weer uit de steigers komt dat het lijkt op de vorige megalomane constructie.
Verder is de tentoonstelling over het project, die naast CS te zien is, een eye-opener. De geplande route bereikt een al bestaand station, maar met een tijdwinst van 5 (!) minuten. Een beetje hotemetoot verdient ¤ 900,- per dagdeel, dus bespaart ¤ 187,50. Aangezien deze mensen dat ook graag betalen voor een snelheidsovertreding kan dat geen argument zijn om de lijn te bouwen.
Het enige bestaansrecht zou op den duur kunnen komen als dit boemeltje doortrekt via Amstelveen naar Schiphol maar ik denk dat de geprivatiseerde NS daar inmiddels wel een legertje advocaten voor heeft klaar staan.

Kortom, een nette manier van stervensbegeleiding zou hier wel getuigen van enige realiteitszin, zeker nur de gemeente ons voorbereid op ernstige bezuinigingen.
Walther Schoonenberg
-17-  Walther Schoonenberg:
De verzakking van het belangrijke monument van Holtkamp - met het prachtige winkelinterieur, pas gerestaureerd - is een ernstige zaak. Het precaire evenwicht waarin oude panden op palen staan, kan snel worden verstoord. Dat dat met de enorme bouwactiviteiten op de Vijzelgracht ook daadwerkelijk gebeurt, verbaast niemand, die wel eens oude houten funderingen heeft gezien.
De gemeente heeft alle panden langs de route van de Noord/Zuidlijn gecontroleerd en sommige funderingen afgekeurd, vooral op basis van uiterlijke symptomen als verzakking en scheuren. Aangezien je pas weet hoe het werkelijk met een fundering staat wanneer je deze opgraaft en het controleren van één paal nog niet veel zegt, kan niet verwacht worden dat alle gebouwen met een slechte fundering zijn ontdekt. Honderden panden lopen gevaar te verzakken door de metroaanleg, zoals expert De Waal op een bijeenkomst van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) veertien jaar geleden al voorspelde en op de hoorzitting vorige maand herhaalde. Toen deed iedereen alsof dat een nieuwe boodschap was.
Op verzoek van de VVAB vindt overigens aanvulllend onderzoek plaats naar de bouwfysische toestand van de panden langs het tracé.
Destijds zeiden ze ons dat er niets zou gebeuren. Inmiddels laat de Vijzelgracht ons een treurig beeld zien van ingepakte en gestutte panden en het einde lijkt nog lang niet in zicht. Hoeveel panden moeten er nog onherstelbaar worden beschadigd voordat het rampzalige metroproject wordt stopgezet? Het klonk jaren geleden allemaal zo mooi, een nieuwe metroverbinding om de binnenstad autoluw te kunnen maken, maar er komt een moment dat we moeten vaststellen dat de prijs te hoog is.
John Zwart
-18-  John Zwart:
er komt niet een moment dat de prijs te hoog is, er was allang een te hoge prijs toen men van start ging met een 3 procent marge voor onvoorziene tegenslagen.
Walther Schoonenberg
-19-  Walther Schoonenberg:
@Frans, vraag het gerust aan mij, als je er iets over wilt weten. Of kijk naar de informatie over de Unesco-aanwijzing op http://www.amsterdamsebinne...
henk
-20-  henk:
@Walther
Het precaire evenwicht waarin oude panden op palen staan, kan snel worden verstoord.

Kan zo'n pant dan ook niet opeens spontaan gaan verzakken? Wat dat betreft is het misschien wel een goede zaak dat die panden nu getest worden terwijl alle ogen, metertjes en sensors er zijn op gericht. Is het alternatief dat zomaar op een drukke zaterdagmiddag terwijl niemand oplet de boel verzakt en misschien wel instort, of kan dit niet gebeuren?

Overigens kom ik graag in het kleine winkeltje van Holtkamp, dus ik hoop echt dat alles goed gaat!
Walther Schoonenberg
-21-  Walther Schoonenberg:
@Henk,

Wat ik bedoelde met precair evenwicht is dat panden waarvan de fundering niet in orde is, op een andere manier in evenwicht zijn, bijvoorbeeld gebruik maken van een betonnen vloer of bouwmuren dus fundering van de buren om overeind te blijven. Zolang je ervan af blijft is er niets aan de hand. Maar als je iets verandert of uit balans brengt, bijvoorbeeld door grondwerkzaamheden die trillingen veroorzaken of als er door grondwater zand wordt weggespoeld, etc. etc. kan het evenwicht worden verstuurd en gaat het pand opeens verzakken. Dat kan zomaar gebeuren.
Maar doorgaans komen er wel signalen voordat een pand instort. Ik ken een geval op de Keizersgracht waar men een betonvloer in de kelder had weggesloopt waarvan men niet wist dat het de fundering was geworden omdat de bouwmuren niet meer op de echte fundering stonden, het pand opeens ontzettend ging trillen en kreunen, er stof naar beneden dwarrelde, alle bouwvakkers op tijd het pand konden verlaten voordat het instortte.
Een pand stort echter niet zo snel in. Dat komt gelukkig heel weinig voor. Meestal blijft een pand 'uit gewoonte' overeind staan, zelfs als de fundering niet meer goed is. Maar als er dan iets gebeurt waardoor dat precaire evenwicht wordt verstoord, kun je snel verzakking krijgen. Doorgaans is er dan nog wel tijd om het pand te stabiliseren zoals op de Vijzelgracht gebeurd is bij de Wevershuizen.
Jan Stender
-22-  Jan Stender:
Amsterdam is wel te redden
Theo
-23-  Theo:
Amsterdam is de redder.
Bruno
-24-  Bruno:
Lekker afbouwen. Er is ook in het verleden verzet geweest tegen de aanleg van ander metrolijnen. Nu kunnen hele volksmassa's niet meer zonder. Als die Noord-Zuidlijn er eenmaal ligt, zal er ongetwijfeld ook weer massaal van worden gebruikgemaakt.
Sanne
-25-  Sanne:
een paar pandjes op de Vijzelstraat verzakt: dat is alles wat dit project tot nog toe aan derden heeft veroorzaakt (en een noodlottig ongeval langs de Leeuwarderweg natuurlijk). Uiteraard erg vervelend voor de eigenaren, daar niet van.
Ik zeg, kunststukje! Het hele CS is volledig voorzien van nieuwe fundering: geen verzakkingen. In het smalste stuk (F Bol), geen verzakkingen. De RAI ruwbouw is af, de Leeuwardenweg is af in ruwbouw.
Technisch gezien waren de diepwanden maken voor de stations m.i. veel riskanter dan het boren zelf. Komt allemaal wel goed dus!
Walther Schoonenberg
-26-  Walther Schoonenberg:
@Bruno, inderdaad, dan zal er veel van gebruikt worden, namelijk omdat de bovengrondse tramlijnen zijn opgeheven en lijn 51 naar Amstelveen eveneens.
John Zwart
-27-  John Zwart:
@Sanne - Ik bewonder je onverwoestbare optimisme. Blijf je dat ook als je zelf een huis bouwt en de aannemer laat je zes keer opnieuw betalen?
Theo
-28-  Theo:
In China hadden ze die panden gewoon neergebuldozerd.

Staatsbelang weegt zwaarder dan het individu.
John Zwart
-29-  John Zwart:
@Theo wat wil je hier nu weer zeggen?
Dat wij ons China als voorbeeld moeten stellen? Het bejubelen van de totalitaire staatsvormen?
Diametraal tegenover het devies van Amsterdam? Duizend jaar recalcitrante geschiedenis van knokken voor persoonlijke vrijheid en belangen. Zulke opmerkingen zijn een Amsterdammer onwaardig.
Theo
-30-  Theo:
U is toch geen liberaal?
Sanne
-31-  Sanne:
Je kunt veel van de Chinezen vinden maar er een projectje doorheen douwen dat is wel aan ze besteedt, daarvoor verdienen ze credits.
In China had deze lijn al een paar jaar operationeel geweest en was de cashflow op gang gekomen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.