De afstand tussen burger en politiek is te groot, is de veelgehoorde kritiek van burgers aan het adres van diezelfde politiek. Reden voor Ageeth Telleman, lijsttrekker van D66 Amsterdam, om zogenoemde huiskamerbijeenkomsten te beleggen waar politiek en burger bijeenkomen om over actuele maatschappelijke onderwerpen te praten. Geen debatavonden, maar informele sessies waar iedereen aan het woord kan komen. Afgelopen donderdag kwam Telleman naar Osdorp om over onderwijs te praten, een avond die ik in goede banen mocht leiden. Het werd een heel inspirerende avond.
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart wil de Amsterdamse afdeling van D66 in die veertien huidige (straks nog maar zeven) stadsdelen zeker honderd huiskamerbijeenkomsten organiseren. Er is zelfs een speciale actiewebsite voor in het leven geroepen, die eerder deze maand op de lokale nieuwjaarsborrel in Hotel Arena werd gelanceerd.
Hoe pakt zo'n concept uit in de praktijk? In een ruime huiskamer in Osdorp kwam een vijftiental mensen bijeen: D66'ers uit het stadsdeel maar ook uit andere delen van Amsterdam (waaronder Telleman zelf), enkele docenten, twee schooldirecteuren en iemand van de Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO).
Vooral de twee directeuren zorgden voor vuurwerk
De een had bewust een carrièrestap gemaakt van een middelbare school in Zuid naar het Comenius Lyceum in Slotervaart, 'omdat daar echt een uitdaging ligt'. Achterstandsjeugd opleiden zag hij als een hoger doel dan de kinderen van welgestelde ouders onderwijzen. Het probleem bij onderwijs in Nieuw-West: "Taal, taal, taal." Om deze kinderen goed terecht te laten komen, is veel meer geld nodig dan de gelijkelijke verdeling van gelden over alle stadsdelen. "Er moet veel meer onderwijsgeld naar West, om de leerachterstanden weg te werken."
De andere schooldirecteur is werkzaam in Oost, eveneens op een zwarte school. Een basisschool. Zijn grootste uitdaging: allochtone ouders bij de schoolprestaties van hun kind betrekken. Vaak beheersen die ouders zelf het Nederlands te slecht om op ouderavonden goed uit hun woorden te komen, dus blijven ze daar weg. Anderen komen wel, maar begrijpen de adviezen van de leerkracht onvoldoende.
De oplossing van deze directeur is het voeren van oudergesprekken aan huis. Daar doet hij nu aan een pilot mee, met drie leerkrachten. Het levert veel meer inzicht op van de omgeving waarin een kind opgroeit, leert en gestimuleerd wordt om zijn huiswerk te doen. Tegelijk is het heel tijdsintensief, maar door het schuiven van taken kon deze directeur dat vooralsnog inplannen.
Beide directeuren namen een groep op sleeptouw. Ideeën werden op gele post-it's geschreven, waarna de groep ze rangschikte en er een selectie van beste suggesties van maakte. Volop inspiratie om onderwijs ook straks na 3 maart de aandacht te geven die het verdient.
Jeroen Mirck is actief lid van D66. Dit artikel verscheen ook op D66blog.nl en op zijn eigen weblog.
Maar .. dan meteen ook het moeilijke.
Die huiskamers (van welke partij dan ook) raken vol, maar niet met 'burgers'.
Weet ook niet of de politiek daar goed aan doet om dat te pretenderen.
Is dit het panacea tegen het hedendaags geschreeuw?
Cohen mag geen thee drinken, d66 koffie wordt ook niet geschonken vrees ik?