Amsterdam heeft er zojuist een nieuwe jazz-club in Hotel Krasnapolsky bij. Beleef het vijftiger jaren gevoel. Stijlvol uitgaan in ballroom-achtige sferen met klassieke en moderne jazz en swing. Bij Jazz on the Riverbank staat alles in het teken van exclusiviteit en stijl. Dresscode: Tenue De Ville. Allemaal bedoeld om de klantervaring en entourage compleet te maken. Aldus hun website…
Met Jazz on the Riverbank heeft Nederland er een jazzclub met wereldallure bij. Alle grote namen in de jazz wereld staan daar straks op het podium. Door samenwerking met het Conservatorium krijgen bovendien de beste studenten een mooie kans naam te maken via Jazz on the Riverbank. De club heeft als ambitie: ‘Amsterdam weer op de kaart zetten van beste jazzsteden ter wereld’.
Tot zover zit alles goed...
Geweldige artiesten voor het openingsweekend eind december. Dee Dee Bridgewater, Roy Ayers en Laura Fygi en DJ Maestro als hoofdacts. En de slotavond is voor de Brand New Heavies, een acid jazz en funkgroep uit Londen. Zij staan garant voor een avond swingen. Ze gaven eerder in 2007 een geweldig optreden in Paradiso… het dak ging eraf. Genoeg redenen om kaartjes te kopen bij het AUB.
Een stevige prijs, 100 euro, maar dan heb je ook wat. In Paradiso kostte een kaartje slechts 30 euro, maar dan had je geen glas champagne en geen ‘fingerfood’.
Tot zover zit ook dit nog goed… wij komen binnen. Sfeervolle zaal in het vertrouwde Kras! Meteen, een goed glas Champagne bij binnenkomst. Een gebakken gamba als ‘fingerfood’. Ja, wij hebben er zin in!
We zijn nog geen dertig seconden binnen. Twee collega’s van kantoor klampen me aan… Zij, keurig in smoking. Ik, in mijn vale G-star Raw broek, Ed Hardy t-shirt en behangen met de laatste Buddha 2 Buddha kettingen, voel me ineens een beetje underdressed. Dat vond de organisator duidelijk ook… nog geen blik keurt hij ons waardig.
Mijn collega’s vragen of wij ook van jazz houden? Eigenlijk niet zo… maar, wel van de Brand New Heavies. De collega’s hadden zelf nog nooit gehoord van de Heavies, maar zij hadden wel twee gratis kaartjes gekregen van de organisatie. En wij hadden net elk honderd euro betaald. Op vijftig trouwe fans na, bleek de zaal gevuld met kortingsbonnen van het Parool en de Telegraaf en genodigden, heel veel genodigden, die voor noppes naar het feestje mochten.
Dat voelt niet goed.
Het resultaat? Concertgebouw meets Zuidas meets Paradiso. Een dodelijke mix… In de zaal doodsaaie, verveelde vuttende accountants en bankiers. Op de dansvloer mobiel bellende hockeyshirt en doorgesnoven en kwetterende MOMO-dolly’s. Het plezier vergallend voor het handjevol echte fans, die wel het volle pond hadden betaald, wilden genieten en vooral wilden dansen. En op het podium de Brand New Heavies met een geluidsinstallatie, die net voldoende moet zijn geweest voor Laura Fygi, maar zeker niet voor de stevige dancemuziek van de Heavies. Jammer voor zo’n geweldige act en teleurstellend voor de fans, die stevig in de buidel hadden getast. Een avond om snel te vergeten dus.
Met welke Amsterdammers in gedachten bedacht de organisator van Jazz On The Riverbank deze avond? Wie had je een memorabele jazz-avond willen bezorgen? Een jonger publiek? Of juist het chique Amsterdam Zuid publiek? Of de echte liefhebbers?
Jazz On The Riverbank had een fantastische klantervaring kunnen zijn. En wat zou het geweldig zijn al we zo’n jazzclub hebben in Amsterdam. De slotavond was vlees noch vis. Ons restte na het concert enkel teleurstelling… en de restanten uit de artiestenfoyer die we daarom maar met de Brand New Heavies hebben gedeeld. Samen met de geweldige muziek van jazz DJ Maestro hebben we ons in elk geval nog geamuseerd met de achtergebleven bezoekers.
Het was nog lang onrustig in Krasnapolsky!
ik zou trouwens toch al afgeschrikt zijn door een toegangsprijs van honderd euro.
dan maar paradiso, ben toch al niet gek op champagnebubbels.