Ze hebben in die stad heel simpele strippenkaarten, wist u dat?
Maar laten we het dáár nu maar niet over hebben.
Ze hadden er ook een goede methode om drukke kruisingen voor fietsers veiliger te maken.
De fietspaden zijn op die punten blauw ingekleurd.
Dat is ook wel iets voor onze Amsterdamse kruisingen, dacht ik toen.
Vooral als ze erg gecompliceerd en gevaarlijk zijn.
Lichtblauw moet het zijn.
Er komt dan vast wel weer een ambtenaar of een deskundige met het bezwaar dat blauw al gebruikt wordt voor blauwe parkeerzones.
Met dergelijk bureaucratisch gezeur willen wij natuurlijk niet lastiggevallen worden.
Want is dit duidelijk of niet?
PS: stuur dit bericht door aan uw favoriete lokale politici! Het helpt (af en toe)! Zo is Inmiddels ons idee om dekentjes te verstrekken op terrassen ook al opgepikt!
twaalf reacties op "Meer blauw op straat"
Een duidelijk afwijkende kleur voor fietspaden heeft nog een voordeel: scheelt ongetwijfeld veel bijna-botsingen met nietsvermoedende toeristen. Ook voor iedereen prettig.
Trouwens Arnoud: bij West-Pacific hebben ze al heel lang dekentjes. En vuurkorven. Ik zou er bijne weer voor gaan roken, zo gezellig is dat.
Misschien niet alleen naar de lokale amateurs mailen, maar ook naar de professionals van de hoofdstedelijke verkeerskundige dienst, Arnoud?
Maar terug on topic, zoals dat hier heet: ik vind het op tijd en frequent herhaald bijhouden van zebra's en witte belijning de eerste bijdrage, die eigenlijk normaal zou moeten zijn. Gewoon vaker de spuit eroverheen, net zoals in Kopenhagen, wat duidelijk te zien is op de foto.
Bijvoorbeeld bij de busterminal van het NS-station Groningen.
Ze geven aan waar de voetgangersoversteekplaats het fietspad en de busbaan kruist.
Maarrrrr..... Je kunt er geen voorrang aan ontlenen of zo. Ze geven uitsluitend aan 'Gevaarlijk punt', 'Àls je oversteekt, doe het dan hier, maar alles op eigen risico'.
En fietspaden die een weg oversteken worden ook al lang aangegeven d.m.v. streepjes of blokken.
Het probleem ligt niet bij het aangeven van wie waar hoort. Dat staat al lang aangegeven (en we houden ons er eventueel aan als ons dat zo uitkomt).
Je kunt het gedrag van weggebruikers wel beïnvloeden - maar dan vooral door de weginrichting: brede vrijliggende fietspaden en nette parkeervakken voor laden en lossen (zodat dat niet midden op de rijweg hoeft te gebeuren).
Anders hebben we straks mooie blauwe dubbelparkeerstroken .....
Je hoeft er ook geen voorrang o.i.d. aan te kunnen ontlenen. Het gaat er alleen om duidelijk te laten zien waar je fietsers kunt en mag verwachten. Ik denk dat er ook een betere 'sturende' werking van uitgaat: fietsers zullen sneller geneigd zijn om op een blauwe baan te blijven rijden dan tussen een paar witte lijntjes. Dat is althans mijn inschatting.
Zodat bestuurders van buiten de stad meteen een beeld hebben van de weggebruikers die ze deze ruimte dienen te gunnen, voordat ze er zelf met hun vehikel overheen rollen?