Home > > Controleren en ontmoedigen

Controleren en ontmoedigen

Foto: Marco Pauws

Het was voor mij een nieuwe start. Na in meerdere baantjes en verschillende opleidingen nooit mijn draai gevonden te hebben, kon ik bij een vriend een derde deel 'pachten'op een TCA taxi.
Het was eind jaren negentig gebruikelijk: je betaalde een x bedrag voor de vergunning en een deel voor de auto. Samen met de contributie voor de taxicentrale waren de kosten te overzien.
Ik vond de vrijheid geweldig, net als de mogelijkheid om mijn brood te verdienen met een beetje rondrijden. De enige vereiste was dat ik een cursus stratenkennis moest doen.
Als geboren Amsterdammer kostte mij dat geen enkele moeite. Mijn examenopdracht was vanaf de Meeuwenlaan in Noord de kortste weg te nemen via Artis naar de Prinsengracht, hoek Leidsestraat.
Ik had al gauw door, dat met een goed voorkomen, een schone auto en een beetje sociaal gevoel er meer te halen viel.
Met de goodwill van mijn toenmalige pachtbaas kon ik een auto leasen bij Mercedes. Bij Tip de Bruin heb ik mij een pak laten aanmeten, met TCA-korting op het innemen. Daarna alleen nog door het stof bij meneer Grijpink (het gaat goed met u, lees ik?). Dat was nodig om een bepaald taxinummer te krijgen voor luxer taxivervoer.
Dit beviel me beter dan de straattaxi spelen, met links collega's van de erven Bruinsma en rechts Ali en de veertig rovers.

Vanaf dat moment kwam ik alleen voor op bestelling, op en af naar Schiphol ,met toeristen Volendam en Marken bekijken.
De telecom- en Internetsector was booming voor hun was het nemen van een taxi hetzelfde als lunchen.
Totdat op 9-11 de torens in Amerika instortten. Dit samen met mijn grootste klant, die in datzelfde Amerika werd opgepakt voor het uitoefenen van de cursus creatief boekhouden voor gevorderden. Daarmee was mijn droom van stoppen met werken op mijn vijftigste hard onderuit gehaald.

Terug op straat, op het Leidseplein of Rembrandtsplein, wilde ik liever niet. Ik zocht mijn heil liever in de buitenwijken, net als vele anderen van de oude garde. Die hadden geen zin in toestanden, in vechten voor je werk.
De stad werd overspoeld met taxi's in alle soorten, maten en kleuren. Die wilden overleven. Er zijn nog een paar goede chauffeurs, de rest stapt in zijn auto om zo snel mogelijk een bepaald bedrag in zijn portemonnee te hebben, op wat voor manier dan ook. Dit gaat gepaard met oplichting en agressie.
Ik zal u het laatste jaar besparen. Ik heb mijn dure leaseauto met baksteen nog in de voorruit bij de dealer gezet. De laatste drie jaar ben ik op de vlucht voor diezelfde dealer en voor de Belastingdienst.

Drie of vier wethouders later is er een keurmerk, een blauw kenteken, een registratienummer, een klachtenlijn en weet ik veel wat nog meer. Het is nog steeds een rommel.
Ik heb het zwarte garen niet uitgevonden, maar mijn idee om dit op te lossen is gewoon meer controle door de politie (IVW).
Ik zie vaak genoeg taxi's rijden zonder daklicht. Ze staan op de parkeerplaats bij de Dirk van den Broek of op de zwarte markt in Beverwijk. Dit kan nooit of te nimmer verantwoord worden in een werkboekje. Negen van de tien keer gebruiken ze de auto voor privédoeleinden. Hier kan hard tegen opgetreden worden.
Mijn vrienden zijn het niet bij de Belastingdienst, maar een boordcomputer is de ultieme oplossing. Deze foute chauffeurs moet je namelijk blijven controleren en ontmoedigen, zodat het uiteindelijk niet meer de moeite is.

Foto: Marco Pauws (via Flickr).


dertien reacties op "Controleren en ontmoedigen"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
@ Simon: wat voor bedrag voor de vergunning ging het eigenlijk? En heb je daar nog wat van terug gezien?
mack
-2-  mack:
Eindelijk eens een inzichtelijk verhaal over wat zich werkelijk afspeelt , lijkt toch of amsterdam incl den haag een hele slechte constructie heeft bedacht , “knappe koppen ?”
Dr.D
-3-  Dr.D:
Maar ook toen was het imago van de straattaxi`s niet om over naar huis te schrijven. Ook toen was geweldadig gedrag in het verkeer aan de orde van dag en werden er bij conflicten via de radio massaal collega`s opgeroepen om 'los te gaan'.
Heb toevallig de week ervoor een taxichauffeur ff moeten tikken die uit het parkeervak schoot zonder in zijn spiegel te kijken.
Zei alleen maar:Pannenkoek! in het geopende raampje.
“Wat jij zeg?”
Om vervolgens zijn auto te gebruiken als wapen tegen deze fietser.
Hij stapte daarna uit en trof de verkeerde...
Dr.D
-4-  Dr.D:
Ter verduidelijking, in Amsterdam een taxi nemen? Nooit! Loop nog liever!
Dr.D
-5-  Dr.D:
En als het te ver is om te lopen hoor je gewoon het telefoonnummer te hebben van snorders, als de markt toch vrij is geen prop toch?
Bart
-6-  Bart:
Het hele probleem met de taxi's in Mokum is gewoon dat de goeden onder de kwaden lijden: was er een TCA, hadden we Grijpink, tegenwoordig actief in wietplantages en belastingontduiking, nu is er (hopelijk) wel een integer bestuur bij de TCA, hebben we de 'vrije jongens', oncontroleerbaar of ze nu wel of niet deugen..
Enige oplossing is heel,herhaal, heel streng controleren op gedrag, stratenkennis, klantvriendelijkheid, netheid en als laatste, maar zeer belangrijk: de aanwezigheid van een meter (verzegeld) die gewoon helder het tarief weergeeft en een daklicht met nummer.. (en die niet uitgezet kan worden)
En het was vroeger (nog geen 10 jaar geleden) heel gewoon als chauffeurs echt dronken passagiers weigerden, krijg je ook geen verhalen zoals vandaag in het Parool..
Er zijn veel goede taxichauffeurs, maar de tarieven zijn fors aan de hoge kant in Amsterdam (vgl. Brussel en Keulen), en daarnaast een zooitje tuig wat meeprofiteert van de chaos op de markt. En zeer dronken of stonede passagiers kun je gewoon weigeren, als ze vreemd gedrag vertonen (wel even de politie bellen). Maar een oudere passagier met hondje/ rollator/ krukken etc. moet je uit maatschappelijk oogpunt wel gewoon meenemen..
En het zou heel prettig zijn als alle Amsterdamse taxichauffeurs, ook de vrije rijders onder 1 of 2 nummers bereikbaar waren, dan waren de gevechten bij CS of Leidseplein ook verleden tijd.
Simon Westra
-7-  Simon Westra:
@jochem
in het begin betaalde ik 1200 per maand voor de vergunning ,zat in een soort vof met twee anderen,met deze twee collega's deelde ik ook een auto dat koste me als ik het goed herinner 150gulden.Ik had toen genoeg aan 300 gulden per dag aan omzet ,in mijn goeie tijd haalde ik als jonge hond en vrijgezel ,want dat scheelt wel.zo een 800 Euro.De vergunning was niet mijn eigendom ik betaalde liever wat meer per maand dus “pachte”ik voelde de dereguling al aankomen,de gemeente wou hoe dan ook van de TCA en hun monopolie af.Grijpink was en is een boef dat is duidelijk heb zijn freefighters ook wel is in de auto gehad omdat mijn daklicht niet voldeed aan de “TCA norm”.Maar achteraf kan je stellen dat je met de TCA nog niet zo slecht af bent,net zoals TCA chauffeurs moeten erkennen dat toendertijd te snel Taxidirect van de straat is “afgeslagen” .Amsterdam is groot genoeg voor twee centrales,wat bij mij de vraag oproept waarom al die vrije(alochtonen)chauffeurs zich niet verenigen in een bedrijf en zo de concurrentie met de TCA aan gaan? misschien een mentaliteits probleem ?
JAN
-9-  JAN:
Ze kunnen wel 1000 nieuwe regels bedenken.....uiteindelijk gaat het om de mentaliteit, beschaving, omgangsvormen, die is op te leggen door regels.
JAN
-10-  JAN:
* foutje..MOET ZIJN;.. is NIET op te leggen....
Hermien
-11-  Hermien:
@Dr D: Ter verduidelijking, in Amsterdam een taxi nemen? Nooit! Loop nog liever!

Inderdaad! Of pak gewoon een snorder, zoals we dat in Zuidoost doen. Vriendelijk en goedkoop!
Theo
-12-  Theo:
We zijn nu enkele weken verder, maar volgens het Parool is er nog niets veranderd...

http://www.parool.nl/parool...
Mohamed
-13-  Mohamed:
Een auto of vergunning kan je niet pachten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.