Je hebt er, na jaren van wachten, recht op. Je betaalt er elke maand vet voor. Dan mag je als Amsterdamse burger toch op een beetje service rekenen? Niet bij Parkeerbeheer.
Prima, dat je vaak geen parkeerplek kan vinden begrijp ik... Onze mooie stad is vol. En nog voller na het afschaffen van die vertrouwde wielklem. Maar, wat ik niet begrijp, is dat je voor de meeste simpele wijziging je in-persona moet melden met een steeds veranderende waslijst aan officiële documenten.
Drie uur kostte het mij om de parkeervergunning over te zetten op een nieuwe auto. Ik was 30 euro armer voor documenten, meer dan 20 autokilometers verder, en had buikpijn van de ergernis.
Eerst naar de Kamer van Koophandel voor een recent uittreksel en vervolgens met legitimatie, kentekenbewijs, een officiële brief en nog zo ’t een en ’t ander naar het onbereikbare single-service-point op een desolaat industrieterrein in Zuid-Oost, waar je nergens kan parkeren en waar je bijna een uur mag wachten. Langzaam aftellen van 672 naar 704, het nummer van mijn bonnetje. En natuurlijk maar een enkele balie open.
Overigens, met achter die balie een hardwerkende, reddende engel.
Dat kan zoveel klantvriendelijker! Wat is er gebeurd met het koppelen van data? De overheid gebruikt dat al jaren ‘tegen’ burgers (Belastingdienst, RDW, de Marechaussee en de parkeerboetes). Waarom nu niet een keer iets doen ‘voor’ de burgers. Het was zo gemakkelijk geweest. Even op internet de gegevens aanpassen. Je checkt dat vervolgens on-line-real-time automatisch met GBA, RDW, KvK en DIGIG.
Daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd.
Het is tijd voor zo’n ouderwetse wielklem op de auto van die ambtenaar, die dit heeft bedacht. Die heeft besloten eerst alle servicepunten in de stad te sluiten (‘om de service aan de burgers te verbeteren’), het aantal baliemedewerkers tot een minimum weg te saneren en die de meest onmogelijke procedures heeft bedacht. Het is toch niet verboden om te leren?
zestien reacties op "Parkeerbeheer: klem, zonder wielklem"
Heb je ooit een gracht gezien zónder geparkeerd blik?
Er is méér werk te doen voor de autobestrijding.
Ik wil de wielklem terug!
En de amsterdammertjes.
Het enige dat tegen foutparkeren op de stoepen en bruggen helpt is: fysiek beperken. Al is het met een boom over de weg, ... mij best.
Hulde voor deze ambtenaren; misschien kan de dienst zich nog splitsen in een afdeling Sloten/Bijlmer, een rayon Zeeburg/Geuzenveld en het laatste stempel laten halen bij de Stopera.
Hoe krijg je anders die automobilisten aan het verstand gebracht dat ze eens een ànder vervoermiddel moeten uitproberen?
Ik meen dat dit een van de redenen is waarom de burger zo weinig vertrouwen meer heeft in de overheid. Veel bezuinigingen zijn doorgevoerd met als argument dat ICT het werk goedkoper en beter zou maken. Tot nu toe is dat tot ergernis van velen niet bepaald waarheid gebleken.
1) verf en hout bij de Bouwmaat kunnen halen, om eindelijk de voordeur af te timmeren;
2) geweldige broodjes kroket gegeten bij die snackbar op de hoek (met verse leesmapinhoud!);
3) goedkoop getankt bij de Makro;
4) mijn auto door de wasstraat gehaald.
Toen ik na iets meer dan een uur terug kwam (hoe naief, alsof men twee minuten per klant bezig is) waren we slechts een paar nummers verder.
Na ruim acht weken wachten (en de nodige boetes tussendoor) werd mijn verhuizing van Oost naar Centrum - en mijn geduld - beloond met een meeverhuisde parkeervergunning. Onbegrijpelijk dat dat zo lang moet duren, terwijl ik wist dat ik bij aanvraag al nummer 1 op de wachtlijst stond. “Administratieve verwerking,” aldus de (inderdaad vriendelijke) ambtenaar in zijn hokje.
Ik snap het ook werkelijk niet. Een ID-kaart is voldoende voor het vaststellen van identiteit. Waarom zou een gemeentelijke dienst op basis daarvan niet zelf de gemeentelijke basisadministratie mogen raadplegen om het inschrijvingsadres te verifieren? Zo ingewikkeld is dat niet en de kosten zijn minimaal.
Nog gefeliciteerd met je raadslidmaatschap. En je kunt er meteen vol tegenaan, lees ik hier.
En WK:
Een leefbare stad is een stad zonder onnodig blik op straat. De hoge parkeertarieven, de afschrikwekkende werking van de wielklem en de strenge blik van de klemmende ambtenaar houden veel auto’s buiten de stad. Daar hebben wij als bewoners (en autobezitters) allemaal baat bij.
Als je dan toch absoluut al met je auto de stad in wil, dan laat je het wel uit je hoofd om niet te betalen. De wielklem was een prima sanctie; direct en hard. Dat is een boete die je mogelijk ooit eens thuis krijgt niet.
Amsterdam is gastvrij. Als de wethouders de moeite zou nemen eens op een zondagmorgen over de grachten te lopen dan is de vraag of we juist die Italiaans en Franse toeristen, die bij mij in de buurt de meeste klemmen lijken te krijgen, wel gastvrij moeten willen ontvangen. Slapend in hun auto, pissend in de grachten en het weinige geld dat ze uitgeven besteden in Amsterdam soft drugsscène.
Of moeten we juist gastvrij voor de toeristen die naar Amsterdam gaan, omdat ze van de sfeer en de cultuur houden en met respect onze schitterende stad bezoeken en beleven? Verwen die toeristen en bezoekers met een echt gastvrije stad, die schoon en veilig is. De wethouder mag mij nog eens uitleggen hoe gastvrijheid en meer auto’s in de stad daarin passen.
Bewaar die klemmen dus nog maar even…
Maar goed, het ging over parkeerbeheer. Er is ook een vestiging in de Clercqstraat en gek genoeg heb ik de laatste jaren nooit langer dan een kwartiertje hoeven wachten en liep alles altijd prima, zeker als je eerst even op het internet kijkt naar wat je moet meenemen. Daar staat ook dat men zelf in de GBA voor je kijkt. Nu moeten ze dat ook nog even bij de KvK doen.
En nee, t maakt me geen moer uit al staat t TIEN jaar leeg, is niet goed, maar je hebt met je poten af te blijven van andermans bezit.
Nog gefeliciteerd met je raadslidmaatschap. [/i]
Misverstand, zeker? Ik ben nog nooit raadslid geweest?
Sorry, dan verwar ik je naam met iemand anders. Ik kan er even niet opkomen wie ik dan wel bedoel.