Home > > Parkeerbeheer: klem, zonder wielklem

Parkeerbeheer: klem, zonder wielklem

Foto: Thomas Schlijper

Je hebt er, na jaren van wachten, recht op. Je betaalt er elke maand vet voor. Dan mag je als Amsterdamse burger toch op een beetje service rekenen? Niet bij Parkeerbeheer.

Prima, dat je vaak geen parkeerplek kan vinden begrijp ik... Onze mooie stad is vol. En nog voller na het afschaffen van die vertrouwde wielklem. Maar, wat ik niet begrijp, is dat je voor de meeste simpele wijziging je in-persona moet melden met een steeds veranderende waslijst aan officiële documenten.
Drie uur kostte het mij om de parkeervergunning over te zetten op een nieuwe auto. Ik was 30 euro armer voor documenten, meer dan 20 autokilometers verder, en had buikpijn van de ergernis.

Eerst naar de Kamer van Koophandel voor een recent uittreksel en vervolgens met legitimatie, kentekenbewijs, een officiële brief en nog zo ’t een en ’t ander naar het onbereikbare single-service-point op een desolaat industrieterrein in Zuid-Oost, waar je nergens kan parkeren en waar je bijna een uur mag wachten. Langzaam aftellen van 672 naar 704, het nummer van mijn bonnetje. En natuurlijk maar een enkele balie open.
Overigens, met achter die balie een hardwerkende, reddende engel.

Dat kan zoveel klantvriendelijker! Wat is er gebeurd met het koppelen van data? De overheid gebruikt dat al jaren ‘tegen’ burgers (Belastingdienst, RDW, de Marechaussee en de parkeerboetes). Waarom nu niet een keer iets doen ‘voor’ de burgers. Het was zo gemakkelijk geweest. Even op internet de gegevens aanpassen. Je checkt dat vervolgens on-line-real-time automatisch met GBA, RDW, KvK en DIGIG.
Daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd.

Het is tijd voor zo’n ouderwetse wielklem op de auto van die ambtenaar, die dit heeft bedacht. Die heeft besloten eerst alle servicepunten in de stad te sluiten (‘om de service aan de burgers te verbeteren’), het aantal baliemedewerkers tot een minimum weg te saneren en die de meest onmogelijke procedures heeft bedacht. Het is toch niet verboden om te leren?


zestien reacties op "Parkeerbeheer: klem, zonder wielklem"

Marco
-1-  Marco:
Helemaal met je eens. Instellingen die een monopolische inslag hebben of geen belang bij winst, zoals Parkeerbeheer en de gemiddelde overheidsdienst, hebben dus schijt aan dienstverlening en modern denken. Doodergerlijk.
Arnoud de Jong
Vermoedelijk is dat dezelfde ambtenaar die van bovenaf heeft opgelegd gekregen om de loonkosten te drukken onder druk van.....ons!
WK
-3-  WK:
Heb je ooit een grachtenrondvaart gemaakt met zicht op de ònderkant van de huizen?
Heb je ooit een gracht gezien zónder geparkeerd blik?
Er is méér werk te doen voor de autobestrijding.
Ik wil de wielklem terug!
En de amsterdammertjes.
Het enige dat tegen foutparkeren op de stoepen en bruggen helpt is: fysiek beperken. Al is het met een boom over de weg, ... mij best.
Hulde voor deze ambtenaren; misschien kan de dienst zich nog splitsen in een afdeling Sloten/Bijlmer, een rayon Zeeburg/Geuzenveld en het laatste stempel laten halen bij de Stopera.
Hoe krijg je anders die automobilisten aan het verstand gebracht dat ze eens een ànder vervoermiddel moeten uitproberen?
Frans Smit
-4-  Frans Smit:
Gegevens goed gebruiken en koppelen is al jaren een extreem groot probleem bij de overheid. Dit gaat ' toevallig' over een parkeervergunning, maar het geldt feitelijk voor alle vergunningen waar meer dan 1 instantie bij betrokken is. Ik heb ervaring met een verblijfsvergunning, waar we uiteindelijk met 20 instellingen aan het corresponderen waren. Omdat ze elkaars gegevens niet goed gebruikten.
Ik meen dat dit een van de redenen is waarom de burger zo weinig vertrouwen meer heeft in de overheid. Veel bezuinigingen zijn doorgevoerd met als argument dat ICT het werk goedkoper en beter zou maken. Tot nu toe is dat tot ergernis van velen niet bepaald waarheid gebleken.
Johan
-5-  Johan:
De overheid, zowel lokaal als landelijk, is veel te log om met moderne apparatuur te werken. Voordat veranderingen worden doorgevoerd loopt men achter de feiten aan te hobbelen. Heeft er ook mee te maken dat overheden altijd naar binnen gekeerd werken. De gemiddelde burger is tegenwoordig beter opgeleid en weet veel sneller en beter waar “Abraham de mosterd haalt”.
Marieke
-6-  Marieke:
Gelukkig is er in de directe omgeving van het kantoor meer dan genoeg te doen. Zo heb ik met meer dan 35 wachtenden voor mij:
1) verf en hout bij de Bouwmaat kunnen halen, om eindelijk de voordeur af te timmeren;
2) geweldige broodjes kroket gegeten bij die snackbar op de hoek (met verse leesmapinhoud!);
3) goedkoop getankt bij de Makro;
4) mijn auto door de wasstraat gehaald.

Toen ik na iets meer dan een uur terug kwam (hoe naief, alsof men twee minuten per klant bezig is) waren we slechts een paar nummers verder.

Na ruim acht weken wachten (en de nodige boetes tussendoor) werd mijn verhuizing van Oost naar Centrum - en mijn geduld - beloond met een meeverhuisde parkeervergunning. Onbegrijpelijk dat dat zo lang moet duren, terwijl ik wist dat ik bij aanvraag al nummer 1 op de wachtlijst stond. “Administratieve verwerking,” aldus de (inderdaad vriendelijke) ambtenaar in zijn hokje.
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
Recentelijk aangevraagd: parkeervergunning bij PCH. Mijn vriendin meldt zich, MET uittreksel uit GBA, overeenkomstig de informatie via de internetsite van gemeente Amsterdam. Dit uittreksel blijkt echter bij PCH niet nodig te zijn. Dus EUR 11,10 uitgegeven voor niets.

Ik snap het ook werkelijk niet. Een ID-kaart is voldoende voor het vaststellen van identiteit. Waarom zou een gemeentelijke dienst op basis daarvan niet zelf de gemeentelijke basisadministratie mogen raadplegen om het inschrijvingsadres te verifieren? Zo ingewikkeld is dat niet en de kosten zijn minimaal.
Arnoud de Jong
@Jochem:
Nog gefeliciteerd met je raadslidmaatschap. En je kunt er meteen vol tegenaan, lees ik hier. ;-)
Walter
-9-  Walter:
Dank voor de leuke reacties! Marieke, je hebt gelijk ik had gewoon moeten gaan shoppen ;-)

En WK:
Een leefbare stad is een stad zonder onnodig blik op straat. De hoge parkeertarieven, de afschrikwekkende werking van de wielklem en de strenge blik van de klemmende ambtenaar houden veel auto’s buiten de stad. Daar hebben wij als bewoners (en autobezitters) allemaal baat bij.

Als je dan toch absoluut al met je auto de stad in wil, dan laat je het wel uit je hoofd om niet te betalen. De wielklem was een prima sanctie; direct en hard. Dat is een boete die je mogelijk ooit eens thuis krijgt niet.

Amsterdam is gastvrij. Als de wethouders de moeite zou nemen eens op een zondagmorgen over de grachten te lopen dan is de vraag of we juist die Italiaans en Franse toeristen, die bij mij in de buurt de meeste klemmen lijken te krijgen, wel gastvrij moeten willen ontvangen. Slapend in hun auto, pissend in de grachten en het weinige geld dat ze uitgeven besteden in Amsterdam soft drugsscène.

Of moeten we juist gastvrij voor de toeristen die naar Amsterdam gaan, omdat ze van de sfeer en de cultuur houden en met respect onze schitterende stad bezoeken en beleven? Verwen die toeristen en bezoekers met een echt gastvrije stad, die schoon en veilig is. De wethouder mag mij nog eens uitleggen hoe gastvrijheid en meer auto’s in de stad daarin passen.
Bewaar die klemmen dus nog maar even…
mrc
-10-  mrc:
Veel groezelige italianen, verwassen vodden aan het lijf, totaal vermagerde schichtige honden aan een touw, en maar blowen breeduit op bankjes aan het Spui, geen mens die daar nog naast gaat zitten, iedereen loopt er met een boog omheen, WAAROM moeten die soft-drugs-verslaafde altijd zich zo pontificaal manifesteren, ga lekker naar het park, je hotel of nog beter lekker terug naar Berlusconi-land. De stad verdient hier helemaal geen zier aan, overlast en rotzooi.
f.bol
-11-  f.bol:
Zo mrc laat weer eens het fijnbesnaarde tolerante gezicht van een aantal amsterdammers zien.
Maar goed, het ging over parkeerbeheer. Er is ook een vestiging in de Clercqstraat en gek genoeg heb ik de laatste jaren nooit langer dan een kwartiertje hoeven wachten en liep alles altijd prima, zeker als je eerst even op het internet kijkt naar wat je moet meenemen. Daar staat ook dat men zelf in de GBA voor je kijkt. Nu moeten ze dat ook nog even bij de KvK doen.
Marco
-12-  Marco:
@mrc, als ze vermagerde honden bij ze hebben zijn t geen toeristen maar krakers. Tot in Italie, Spanje en Polen weten de uitvreters dat je hier gratis en legaal bezit van een ander mag openbreken en er gratis in wonen, met dank aan geestelijk gestoord links bestuur.
En nee, t maakt me geen moer uit al staat t TIEN jaar leeg, is niet goed, maar je hebt met je poten af te blijven van andermans bezit.
Chris
-13-  Chris:
Waar ik als bezoeker last van heb, zijn die nieuwe touchscreen parkeerautomaten die volstrekt niet reageren. Wel een handige manier om mensen te weren: een hoog tarief om mensen af te schrikken en wie dan nog komt maak je het onmogelijk te betalen zodat ze, bang voor de boete, in max 15 minuten weer weg zijn...
Jochem Floor
-14-  Jochem Floor:
[i] Arnoud de Jong:12 april 2009 18:35 uur @Jochem:
Nog gefeliciteerd met je raadslidmaatschap. [/i]

Misverstand, zeker? Ik ben nog nooit raadslid geweest?
Arnoud de Jong
@Jochem:
Sorry, dan verwar ik je naam met iemand anders. Ik kan er even niet opkomen wie ik dan wel bedoel.
Jasper
-16-  Jasper:
Kan me in jouw geval van lang wachten wel wat frustratie indenken. Gisteravond was ik echter een stuk beter af. Kwam om 22:00 uur 's avonds terug van een dealer waar ik mijn nieuwe auto had gekocht en kachelde rustig door naar het servicepunt aan de Daniel Goedkoopstraat waar 2 relaxte jongens aan de balie mij super vriendelijk hebben geholpen. In 2 minuten stond ik weer buiten, parkeervergunning keurig op m'n nieuwe kenteken. En al die documenten valt nou ook wel weer mee; van te voren had ik even een uittreksel GBA geregeld, zoals op de site te lezen was, rijbewijs en kentkenbewijs mee en klaar.. (als ik tijdens kantoortijden was gekomen was dat uittreksel GBA niet eens nodig, dan kijken ze gewoon met jouw toestemming in de computers van DPG).

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.