Home > > Jongerendebat: Humor, media en islam

Jongerendebat: Humor, media en islam

Jongerendebat

Ruim zeventig jongeren kwamen vrijdagavond af op het debat Humor en religie in de media. Het debat was georganiseerd door vrouwenvereniging Hilal Basak, in samenwerking met jongerencentrum MGT en de Studentenunie Nederland. Het debat vond plaats in de raadszaal van het stadsdeelkantoor in Bos en Lommer. Er werd uitgebreid gesproken over de combinatie humor, media en islam.

Hanife Ozer van Hilal Basak legt in haar openingswoord uit hoe moeilijk het voor welwillende allochtone jongeren is om zich staande te houden in de Nederlandse samenleving. Het aantal allochtonen dat studeert aan de hogeschool en universiteit groeit al jaren, toch hebben de jongeren continu te maken met vooroordelen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Gemakkelijk hebben ze het niet, de jongste generatie nieuwe Nederlanders die probeert te integreren in de Nederlandse samenleving, maar ook de eigen cultuur wil behouden. De groep wordt in de media vaak negatief belicht en heeft te maken met veel vooroordelen. Sinds 11 september zijn deze vooroordelen alleen maar verergerd. Helder zet Ozer uiteen hoe moeilijk deze jongeren het hebben. De jongeren krijgen te maken met politici die hun geloof achterlijk noemen. Vrijheid van meningsuiting lijkt soms het enige belangrijke artikel in de grondwet. Media gaan mee in de verharding van de maatschappij. Het is jammer dat diegenen die de nuance zoeken en willen samenwerken als soft worden bestempeld.
Deze avond wordt in het debat wel gezocht naar nuance. Neemt niet weg dat het er af en toe stevig aan toegaat.

Een panel, onder leiding van tv-presentator Abdellah Dami, gaat in debat met elkaar en het publiek. Het panel bestaat uit islamdeskundige Mohammed Cheppih (o.a. oprichter van de Poldermoskee), dominee Wuister en Metro-columniste Ebru Umar. De eerste stelling luidt: Humor waar een godsdienstige zich mogelijk door gekwetst voelt, moet verboden worden. Geen van de panelleden blijkt hier voorstander van en ook de zaal vindt dat geen goed idee. Cheppih waarschuwt dat het opleggen van verboden over humor kan leiden tot het verbieden vanmeer dingen zoals het geloof.

Grof
De meeste mensen in de zaal vinden sommige media-uitingen veel te grof, zoals de Mohammed-cartoons. Maar de hype die daarna ontstond in de moslimwereld was niet handig.
Publiekslid Selma: Wij leven in een wereld waarin het geen zin heeft om die persvrijheid te beperken. Wij moslims moeten slimmer omgaan met zulke gebeurtenissen.
Dominee Wuister is al wat ouder en betreurt de grofheid van tegenwoordig: Vroeger was er een innerlijke beschaving, waardoor je vanzelf wist waar te stoppen.

Vooroordelen
Media spelen een grote rol spelen bij het reproduceren van vooroordelen over minderheden en religie. Publiekslid Fatima heeft hierover een mooi voorbeeld: Ik heb een vriendin uit Groningen. Twee jaar geleden ontmoetten wij elkaar. Zij zag toen voor het eerst in het echt een vrouw die een hoofddoek droeg. Die worden toch allemaal onderdrukt, vroeg ze mij. Dit stereotype beeld werd haar continu in de media voorgeschoteld. Ik bleek niet te worden onderdrukt tot haar grote verbazing.

Publiekslid Hassan merkt op dat er maar weinig moslims in de journalistiek werken. Het grootse deel van de journalisten is blank. Hij vermoedt dat er een 'checkpoint' is tegen moslims in de journalistiek.
Mohamed Cheppih betwijfelt dit: Hoeveel mensen van onze kleur studeren journalistiek? Dat zijn er niet zoveel.
Wel zit hier meteen een probleem, want veel aanhangers van Geert Wilders krijgen hun informatie uit de media. En veel nieuws over moslims is negatief.
Cheppih vindt dat moslims zelf slimmer om kunnen gaan met de media. Er zijn kansen zat om de media te bewerken, maar op dit moment maken moslims daar nog niet zo goed gebruik van.

Dom
Volgens Ebru Umar zijn journalisten dom: Ze gaan voor een goede kop, want dat verkoopt. Zat mogelijkheden dus om hen te bewerken.
Dominee Wuister legt aan de zaal uit hoe het volgens hem komt dat er in Nederland zo veel angst is voor moslims. Er is een angstcultuur ontstaan sinds de Tweede Wereldoorlog. Eerst was er de angst voor het communisme, toen voor de kernwapens, daarna voor milieuproblemen en nu is men bang voor moslims.

Hoofddoek
Ook over de hoofddoek wordt stevig gedebatteerd. Volgens Ebru Umar hét symbool van onderdrukking van de vrouw. Volgens haar is het voor vrouwen met een hoofddoek veel lastiger om carrière te maken.
De dames in de zaal denken daar heel anders over. Publiekslid Nisrin zit nu op het VWO en wil daarna Bestuurskunde studeren. Haar droom is om in de politiek actief te worden. Dat ik een hoofddoek draag betekent niet dat ik dan alleen maar moslims zal vertegenwoordigen. Ik kan prima de belangen van alle Nederlanders vertegenwoordigen. Ik ben niet alleen moslim, ook Amsterdammer.
Volgens Umar zal ze daar niemand van kunnen overtuigen. Of dit Nisrin wel lukt zal de tijd uitwijzen...

Hilal Basak, MGT en de Studentenunie proberen in de dialoog in Nederland gaande te houden. Vrijdag 13 maart is er weer een debat in de raadszaal van stadsdeel Bos en Lommer. Het onderwerp is: Braindrain en jongeren. Iedereen is vanaf 18.15 uur welkom om mee te debatteren. Het aantal plaatsen is beperkt dus aanmelden is noodzakelijk. Dat kan bij Bahattin Aydin: 06-42116048, reservering@studentenunie.nl


27 reacties op "Jongerendebat: Humor, media en islam"

Rvos
-1-  Rvos:
Ach houd toch op. Standaard linkse rotzooi dat de Moslims weer probeert de verdedigen, iedereen weet dat er wel een paar goeie Moslims zijn. Maar toch kun je de feiten niet negeren, er is een heel grote groep Moslims die wel problemen veroorzaken en deze maatschappij verpesten. Dit is een eenzijdig verhaal en dus niet voor een goede discussie vatbaar.
Arnoud de Jong
@Rvos:
Ik denk eerder dat de maatschappij wordt verpest door mensen zoals u. In dit artikel gaat het over mensen die serieus proberen bij te dragen aan deze samenleving, de problemen niet ontkennen en ook niet apathisch langs de zijlijn blijven staan.
Heeft helemaal niets met links of rechts te maken.
Richard
-3-  Richard:
Wat mij erg intrigeert is het volgende. De eerste “gastarbeiders” die in Nederland kwamen en na verloop van tijd besloten te blijven kozen voor gezinshereniging. Niets mis mee, groot gelijk. Opmerkelijk was echter dat er in de jaren zeventig/tachtig nauwelijks vrouwen met hoofddoekjes te zien waren. Ook geen mannen in djelebba's. Hun kinderen, ik heb er zelfs mee in de klas gezeten en dan zeker de meisjes, droegen ook geen hoofddoeken. Wanneer is plots het een gewoonte geworden dat het dragen van hoofddoekjes in de mode' kwam? ik ben het met Ebru Umar eens dat het dragen van een hoofddoek of zelfs een volledige lichaamsbedekking een teken van onderdrukking is. Het begint er bijna op te lijken of er iets afgedwongen moet worden. Juist dat afdwingen kan soms niet op goedkeuring rekenen en/of zit een goede integratie in de weg. Het is namelijk wel heel opvallend dat in het land van herkomst er in de grote steden veel minder sprake is van het dragen van hoofddoeken. Volop moderne meiden en vrouwen maar ook jongens en mannen die net zo goed moslim zijn. Misschien kan daar eens uitleg over gegeven worden.
Marco
-4-  Marco:
“In dit artikel gaat het over mensen die serieus proberen bij te dragen aan deze samenleving”.

Wel opvallend dat zelfs deze groep Pavlov klassiek terugschiet in de hen welbekende slachtofferrol. Schijnt heel moeilijk te zijn de fouten eens bij hen zelf te zoeken, maar wel heeeeeel goed zijn in het wijzen naar een ander.

Apart dat ik dit gedrag constant bij een bepaald type nieuwe nederlander zie en niet bij andere nieuwe nederlanders zoals chinezen, koreanen, japanners, zimbabwanen, brazilianen etc.
bart
-5-  bart:
jank jank jank jank jank. flikker toch op met dat eeuwige "we hebben het zoooo moeilijk...jank jank
Esther
-6-  Esther:
Ik weet wel zeker dat de media je gedachten beinvloeden. Toen ik mijn buurvrouw voor het eerst ontmoette op de trap, dacht ik: “Ze heeft een hoofddoek, ze zal wel geen Nederlands praten”. In plaats daarvan sprak ze prima Nederlands en nodigde me meteen uit voor de koffie. Laten we toch eens stoppen met te wijzen naar moslims, we schieten er niks mee op. Ontmoet elkaar en drink dat koppie koffie bij de buurvrouw.
Marlies
-7-  Marlies:
Wat ik erg vervelend vind, is het feit, dat als je dus de groep Turken en Marokkaanse jongeren wil aanspreken op niet heemaal leuk gedrag dat je dan gelijk wordt beticht van discriminatie. Dat slaat elke normale discussie dus kennelijk helemaal dood. Dat is jammer. Daarnaast is het dus opvallend dat het juist deze groep is die voortdurend aandacht vraagt voor, maar voor een heel groot deel niet bereidt is zelf een hand uit te steken. Dat is jammer. Ik snap dat gewoon niet. Misschien dat daar eens op in gegaan kan worden. Wat doen mensen zelf en hoe kan hun gedrag (klinkt niet echt leuk allemaal, weet ik) wellicht bijdragen aan een betere verstandhouding.
Arnoud de Jong
Er wordt nu net gedaan alsof al die Marokkanen/Turken problemen geven. Ja, er is een groep jongeren die problemen geeft en daar mogen ze op aangesproken worden. Maar dat is dus niet de groep die debatavonden organiseert.
Wat mij toch wel een beetje ergert is altijd weer dat nawauwelen van bepaalde media, zoals die reflex over de 'slachtofferrol'. Eén keer heeft iemand dat geroepen en het wordt daarna gretig overgenomen om een hele groep weg te zetten.
Die mensen mogen dus nooit meer over iets klagen, want dan krijgen meteen die 'slachtofferrol' weer naar hun hoofd.
Eigenlijk gaat ons land meer naar de klote door dit soort ongenuanceerd geblaat dan door de nieuwe Nederlanders.
Ik beoordeel iemand toch liever op het feit of hij/zij aardig is en normaal tegen me doet. Voor de rest zal het me een rotzorg zijn waar ie vandaan komt.
Dr.D
-9-  Dr.D:
Vind de combinatie humor en Islam nogal paradoxaal, bedoel maar eens een geintje te maken over de Islam. Dan heb je ruzie.
Toen er een tijdje geleden een Marokkaanse moppentapper naar Amsterdam kwam werd er een goeie bak vertaald voor AT5;
Een imam vraagt aan een zaal vol mannen: “Wie is er thuis de baas over zijn vrouw?”
Iedereen stak zijn hand op behalve één.
“Waarom steek jij je hand niet op?” Vroeg de Imam.
Waarop de man antwoordde: “Mijn vrouw heeft mijn handen afgehakt”.

U begrijpt we kwamen niet meer bij...
esther
-10-  esther:
Ik beoordeel mensen niet naar hun geloof, maar naar hun karakter. Het boeit me gewoon niet wat je aanhangt, iemand daaronder scharen en er dan allerlei labels op plakken is me veel te algemeen en compleet uit de tijd. Als mensen die een geloof aanhangen dan nou ook doen..
Vinus
-11-  Vinus:
Als ik moslim zou zijn zou ik knettergek worden van dat gezeur en gezeik over hoe fout mijn geloof wel is. Dit is niet goed, dat is niet goed, ik doe alles fout, heb een verkeerd geloof, ik ben een terrorist in spe, noem maar op. Dan zou ik uit protest mij veel meer moslim gaan voelen en gedragen dan ik misschien daadwerkelijk ben. En meteen een hoofddoek omdoen.

Ik heb heel veel bewondering voor de zwijgende meerderheid van de moslims die het volstrekt ongenuanceerde geblaat van Nederlanders over de moslimgemeenschap dagelijks over zich heen moeten laten komen. Dominee Wuister heeft gelijk; de Nederlander is doodsbenauwd, en in plaats van zich afvragen waarom hij zo benauwd en angstig is geeft hij de moslims de schuld. Hoeft hij zelf namelijk niet na te denken. Want de Nederlander heeft het kritisch vermogen om zelf na te denken en te handelen allang verloren. Vandaar dat iedereen elkaar nablaat. Wee degene die kritisch is, die wordt of knettergek verklaard, of als gevaarlijke gek neergezet.

De reactie van de heer Arnoud de Jong is exemplarisch voor het zogenaamde tolerante Nederland met zijn vrijheid van meningsuiting. Zolang je maar geen last van iemand hebt is er niets aan de hand. Het gaat om wederzijdse interesse, niet of iets je een rotzorg zal zijn. Daaruit spreekt een totale desinteresse. En dat is bijna erger dan angst.
Sjon
-12-  Sjon:
Juist, en die angst (ze eten ons op, nemen ons over, pikken onze banen etc.etc.) is dus een zeer gevaarlijke voedingsbodem. Je zou mogen verwachten dat mensen hun les onderhand wel geleerd zouden hebben. Maar nee, niet dus. Inderdaad we zijn een volk geworden van napraters. Wie er niet aan meedoet wordt voor gek verklaard en heeft het knap lastig. Orde, tucht en discipline volgens het model van....degene die het hardst aan de zijlijn staat te bleren. Van de haatzaaiers die er goed garen bij spinnen. Dom, dom volk! Hoe verrechtst zijn we geworden.
Arnoud de Jong
@Vinus:
Nou niet mijn woorden verdraaien. Ik heb alleen gezegd welke aspecten van iemand voor mij belangrijk zijn en dat het mij niet uitmaakt waar iemand vandaan komt (in iets Amsterdamser bewoordingen). Je kunt helemaal niet weten of er bij mij sprake is van desinteresse. Ik heb bijvoorbeeld zelf Marokkanen in mijn familie, heb twaalf jaar samengewerkt met Marokkaanse en Turkse Nederlanders en ik ben ook de redacteur die besloten heeft dit stuk te plaatsen.
Maar het is natuurlijk volstrekt belachelijk om dit op deze manier te moeten aantonen alleen omdat jij mijn interesse in twijfel trekt. Zoals gezegd, het maakt me geen ruk uit uit welke cultuur iemand komt, zolang ik er maar mee kan opschieten.
Vinus
-14-  Vinus:
@ Arnoud
Dan heb ik de manier waarop jij je hier uitdrukt verkeerd begrepen. Excuses daarvoor. Maar het maakt mij wel een rotzorg uit waar iemand vandaan komt. Omdat ik daarmee interesse in iemand toon.
Arnoud de Jong
@Vinus:
Goed, we begrijpen elkaar nu. Netjes dat je er even op terugkomt. Dank daarvoor.
Hannes Minkema
-16-  Hannes Minkema:
Dat moslims mijn homosexuele familieleden en dito vrienden afwijst en vaak in woorden beledigt, en dat vrouwen minder rechten hebben volgens de islamitische wet is toch geen *vooroordeel*? Het is bij mijn weten een feit.

Mag ik de islam als godsdienst, en deze denkbeelden en de aanhangers ervan om deze feiten niet afwijzen?

Wat betekent het om 'tolerant' te zijn tegen denkbeelden die mij tegen de borst stuiten?

Daarbij komt mijn ervaring dat moslimkinderen niet bij ons thuis mogen spelen, omdat hun ouders vrezen dat ze hier varkensvlees voorgeschoteld krijgen. Mijn kinderen zijn op school al herhaaldelijk uitgescholden omdat ze een boterham met ham of worst nuttigen.

Wie denkt dat vooroordelen van één kant komen, knijpt kennelijk één oog dicht.
Hannes Minkema
-17-  Hannes Minkema:
Excuus voor de nare taalfout in de eerste zin. Ik verving 'islam' door 'moslims' en dat verklaart de incongruentie tussen ow en pv.
Kerwin
-18-  Kerwin:
Niet vanwege 11 september, niet door berichtgeving, maar door de dagelijkse negatieve ervaringen met deze zogenaamde cultuurverrijkers keert men zich tegen de Islam. Waar zijn Pim en Theo? En kan Geert inmiddels weer veilig rondlopen?

De Moslim-kolonisten zullen pas stoppen met klagen als ze ons complete sociale leven controleren.
Jan Stender
-19-  Jan Stender:
2 marokkaanse jongens vroegen mij eens om een vuurtje
Waarop ik vriendelijk zei,dat ik niet rookte,en geen vuur had
Ze lopen weg,en een hoor ik hardop tegen z,n maat zeggen,dat ik een racist ben
En dan vinden ze het raar,dat ze weggekeken worden
Je wilt zo graag mee draaien,in de nederlandse maatschappij?
Prima,maar opmerkingen dat iemand racist is,omdat ie geen aansteker bij zich heeft,moet je fijn voor je houden
Kerwin
-20-  Kerwin:
Geen geintje; Voor de koninginnendag worden nu al oranje hoofddoekjes uitgedeeld.

Als Wilders de komende verkiezingen niet wint, zijn we Nederland voorgoed kwijt aan de schotel-kolonisten.
Jan Stender
-21-  Jan Stender:
Mijn Nederland krijgen ze niet
Ik ga toch ook geen beslag leggen op Istanbul of Rabat?
Dr.D
-22-  Dr.D:
Stel, je bent een hier geboren, getogen en geschoolde marokkaanse nederlander.
En leest dan het bovenstaande.
Dan wordt er wel zo`n beetje aan ieder vooroordeel voldaan...
Theo
-23-  Theo:
Tja Dr.D, een enkele goeie Marokkaan zal er misschien wel tussen zitten. Zo waren er in 40-45 ook best goeie Duitsers. Maar met zulke gedachten hadden we de oorlog niet gewonnen.

Pappen en nathouden dan maar, nog een kopje thee?
abdel
-24-  abdel:
Beste moslims open je ogen
het is 5 voor 12 al die leedvermaak over de joden wij zijn de volgende wij moslims zijn slachtoffer van mohammed
en zijn islam wij kunnen alleen slopen demma hom is zijn naam de bloedvergieter
Moge de almachtige alle moslims bevrijden van de satanische macht van mohamed en demon in DE NAAM VAN JESUS
DE ALMASIH DIE alle zonden kan wegvegen van de aarde
Abdelgani el abassi
-25-  Abdelgani el abassi:
De islam is een wonderbaarlijke gevangenis echt waar het is satan,s meesterwerk op aarde o wee als je eruit stapt of je gaat
er aan of al lah stuurt 99 draken met 7 koppen per draak
het zijn demonen in dienst van be el zebuul of tewel de god van de zwarte huis zo werd deze oud heidense god genoemd ten tijde van de oude profeten die absoluut nix re maken hebben met mohammed en dE beest wiens naam voor eeuwig is vervloekt
Jan Stender
-26-  Jan Stender:
Waar gaat dit in godsnaam over?
Zie de laatste 2 reactie,s
Theo (nog niet dood)
-27-  Theo (nog niet dood):
Blijk dat religie meer kapot maakt dan je lief is. :)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.