Ruim zeventig jongeren kwamen vrijdagavond af op het debat Humor en religie in de media. Het debat was georganiseerd door vrouwenvereniging Hilal Basak, in samenwerking met jongerencentrum MGT en de Studentenunie Nederland. Het debat vond plaats in de raadszaal van het stadsdeelkantoor in Bos en Lommer. Er werd uitgebreid gesproken over de combinatie humor, media en islam.
Hanife Ozer van Hilal Basak legt in haar openingswoord uit hoe moeilijk het voor welwillende allochtone jongeren is om zich staande te houden in de Nederlandse samenleving. Het aantal allochtonen dat studeert aan de hogeschool en universiteit groeit al jaren, toch hebben de jongeren continu te maken met vooroordelen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
Gemakkelijk hebben ze het niet, de jongste generatie nieuwe Nederlanders die probeert te integreren in de Nederlandse samenleving, maar ook de eigen cultuur wil behouden. De groep wordt in de media vaak negatief belicht en heeft te maken met veel vooroordelen. Sinds 11 september zijn deze vooroordelen alleen maar verergerd. Helder zet Ozer uiteen hoe moeilijk deze jongeren het hebben. De jongeren krijgen te maken met politici die hun geloof achterlijk noemen. Vrijheid van meningsuiting lijkt soms het enige belangrijke artikel in de grondwet. Media gaan mee in de verharding van de maatschappij. Het is jammer dat diegenen die de nuance zoeken en willen samenwerken als soft worden bestempeld.
Deze avond wordt in het debat wel gezocht naar nuance. Neemt niet weg dat het er af en toe stevig aan toegaat.
Een panel, onder leiding van tv-presentator Abdellah Dami, gaat in debat met elkaar en het publiek. Het panel bestaat uit islamdeskundige Mohammed Cheppih (o.a. oprichter van de Poldermoskee), dominee Wuister en Metro-columniste Ebru Umar. De eerste stelling luidt: Humor waar een godsdienstige zich mogelijk door gekwetst voelt, moet verboden worden. Geen van de panelleden blijkt hier voorstander van en ook de zaal vindt dat geen goed idee. Cheppih waarschuwt dat het opleggen van verboden over humor kan leiden tot het verbieden vanmeer dingen zoals het geloof.
Grof
De meeste mensen in de zaal vinden sommige media-uitingen veel te grof, zoals de Mohammed-cartoons. Maar de hype die daarna ontstond in de moslimwereld was niet handig.
Publiekslid Selma: Wij leven in een wereld waarin het geen zin heeft om die persvrijheid te beperken. Wij moslims moeten slimmer omgaan met zulke gebeurtenissen.
Dominee Wuister is al wat ouder en betreurt de grofheid van tegenwoordig: Vroeger was er een innerlijke beschaving, waardoor je vanzelf wist waar te stoppen.
Vooroordelen
Media spelen een grote rol spelen bij het reproduceren van vooroordelen over minderheden en religie. Publiekslid Fatima heeft hierover een mooi voorbeeld: Ik heb een vriendin uit Groningen. Twee jaar geleden ontmoetten wij elkaar. Zij zag toen voor het eerst in het echt een vrouw die een hoofddoek droeg. Die worden toch allemaal onderdrukt, vroeg ze mij. Dit stereotype beeld werd haar continu in de media voorgeschoteld. Ik bleek niet te worden onderdrukt tot haar grote verbazing.
Publiekslid Hassan merkt op dat er maar weinig moslims in de journalistiek werken. Het grootse deel van de journalisten is blank. Hij vermoedt dat er een 'checkpoint' is tegen moslims in de journalistiek.
Mohamed Cheppih betwijfelt dit: Hoeveel mensen van onze kleur studeren journalistiek? Dat zijn er niet zoveel.
Wel zit hier meteen een probleem, want veel aanhangers van Geert Wilders krijgen hun informatie uit de media. En veel nieuws over moslims is negatief.
Cheppih vindt dat moslims zelf slimmer om kunnen gaan met de media. Er zijn kansen zat om de media te bewerken, maar op dit moment maken moslims daar nog niet zo goed gebruik van.
Dom
Volgens Ebru Umar zijn journalisten dom: Ze gaan voor een goede kop, want dat verkoopt. Zat mogelijkheden dus om hen te bewerken.
Dominee Wuister legt aan de zaal uit hoe het volgens hem komt dat er in Nederland zo veel angst is voor moslims. Er is een angstcultuur ontstaan sinds de Tweede Wereldoorlog. Eerst was er de angst voor het communisme, toen voor de kernwapens, daarna voor milieuproblemen en nu is men bang voor moslims.
Hoofddoek
Ook over de hoofddoek wordt stevig gedebatteerd. Volgens Ebru Umar hét symbool van onderdrukking van de vrouw. Volgens haar is het voor vrouwen met een hoofddoek veel lastiger om carrière te maken.
De dames in de zaal denken daar heel anders over. Publiekslid Nisrin zit nu op het VWO en wil daarna Bestuurskunde studeren. Haar droom is om in de politiek actief te worden. Dat ik een hoofddoek draag betekent niet dat ik dan alleen maar moslims zal vertegenwoordigen. Ik kan prima de belangen van alle Nederlanders vertegenwoordigen. Ik ben niet alleen moslim, ook Amsterdammer.
Volgens Umar zal ze daar niemand van kunnen overtuigen. Of dit Nisrin wel lukt zal de tijd uitwijzen...
Hilal Basak, MGT en de Studentenunie proberen in de dialoog in Nederland gaande te houden. Vrijdag 13 maart is er weer een debat in de raadszaal van stadsdeel Bos en Lommer. Het onderwerp is: Braindrain en jongeren. Iedereen is vanaf 18.15 uur welkom om mee te debatteren. Het aantal plaatsen is beperkt dus aanmelden is noodzakelijk. Dat kan bij Bahattin Aydin: 06-42116048, reservering@studentenunie.nl
27 reacties op "Jongerendebat: Humor, media en islam"
Ik denk eerder dat de maatschappij wordt verpest door mensen zoals u. In dit artikel gaat het over mensen die serieus proberen bij te dragen aan deze samenleving, de problemen niet ontkennen en ook niet apathisch langs de zijlijn blijven staan.
Heeft helemaal niets met links of rechts te maken.
Wel opvallend dat zelfs deze groep Pavlov klassiek terugschiet in de hen welbekende slachtofferrol. Schijnt heel moeilijk te zijn de fouten eens bij hen zelf te zoeken, maar wel heeeeeel goed zijn in het wijzen naar een ander.
Apart dat ik dit gedrag constant bij een bepaald type nieuwe nederlander zie en niet bij andere nieuwe nederlanders zoals chinezen, koreanen, japanners, zimbabwanen, brazilianen etc.
Wat mij toch wel een beetje ergert is altijd weer dat nawauwelen van bepaalde media, zoals die reflex over de 'slachtofferrol'. Eén keer heeft iemand dat geroepen en het wordt daarna gretig overgenomen om een hele groep weg te zetten.
Die mensen mogen dus nooit meer over iets klagen, want dan krijgen meteen die 'slachtofferrol' weer naar hun hoofd.
Eigenlijk gaat ons land meer naar de klote door dit soort ongenuanceerd geblaat dan door de nieuwe Nederlanders.
Ik beoordeel iemand toch liever op het feit of hij/zij aardig is en normaal tegen me doet. Voor de rest zal het me een rotzorg zijn waar ie vandaan komt.
Toen er een tijdje geleden een Marokkaanse moppentapper naar Amsterdam kwam werd er een goeie bak vertaald voor AT5;
Een imam vraagt aan een zaal vol mannen: “Wie is er thuis de baas over zijn vrouw?”
Iedereen stak zijn hand op behalve één.
“Waarom steek jij je hand niet op?” Vroeg de Imam.
Waarop de man antwoordde: “Mijn vrouw heeft mijn handen afgehakt”.
U begrijpt we kwamen niet meer bij...
Ik heb heel veel bewondering voor de zwijgende meerderheid van de moslims die het volstrekt ongenuanceerde geblaat van Nederlanders over de moslimgemeenschap dagelijks over zich heen moeten laten komen. Dominee Wuister heeft gelijk; de Nederlander is doodsbenauwd, en in plaats van zich afvragen waarom hij zo benauwd en angstig is geeft hij de moslims de schuld. Hoeft hij zelf namelijk niet na te denken. Want de Nederlander heeft het kritisch vermogen om zelf na te denken en te handelen allang verloren. Vandaar dat iedereen elkaar nablaat. Wee degene die kritisch is, die wordt of knettergek verklaard, of als gevaarlijke gek neergezet.
De reactie van de heer Arnoud de Jong is exemplarisch voor het zogenaamde tolerante Nederland met zijn vrijheid van meningsuiting. Zolang je maar geen last van iemand hebt is er niets aan de hand. Het gaat om wederzijdse interesse, niet of iets je een rotzorg zal zijn. Daaruit spreekt een totale desinteresse. En dat is bijna erger dan angst.
Nou niet mijn woorden verdraaien. Ik heb alleen gezegd welke aspecten van iemand voor mij belangrijk zijn en dat het mij niet uitmaakt waar iemand vandaan komt (in iets Amsterdamser bewoordingen). Je kunt helemaal niet weten of er bij mij sprake is van desinteresse. Ik heb bijvoorbeeld zelf Marokkanen in mijn familie, heb twaalf jaar samengewerkt met Marokkaanse en Turkse Nederlanders en ik ben ook de redacteur die besloten heeft dit stuk te plaatsen.
Maar het is natuurlijk volstrekt belachelijk om dit op deze manier te moeten aantonen alleen omdat jij mijn interesse in twijfel trekt. Zoals gezegd, het maakt me geen ruk uit uit welke cultuur iemand komt, zolang ik er maar mee kan opschieten.
Dan heb ik de manier waarop jij je hier uitdrukt verkeerd begrepen. Excuses daarvoor. Maar het maakt mij wel een rotzorg uit waar iemand vandaan komt. Omdat ik daarmee interesse in iemand toon.
Goed, we begrijpen elkaar nu. Netjes dat je er even op terugkomt. Dank daarvoor.
Mag ik de islam als godsdienst, en deze denkbeelden en de aanhangers ervan om deze feiten niet afwijzen?
Wat betekent het om 'tolerant' te zijn tegen denkbeelden die mij tegen de borst stuiten?
Daarbij komt mijn ervaring dat moslimkinderen niet bij ons thuis mogen spelen, omdat hun ouders vrezen dat ze hier varkensvlees voorgeschoteld krijgen. Mijn kinderen zijn op school al herhaaldelijk uitgescholden omdat ze een boterham met ham of worst nuttigen.
Wie denkt dat vooroordelen van één kant komen, knijpt kennelijk één oog dicht.
De Moslim-kolonisten zullen pas stoppen met klagen als ze ons complete sociale leven controleren.
Waarop ik vriendelijk zei,dat ik niet rookte,en geen vuur had
Ze lopen weg,en een hoor ik hardop tegen z,n maat zeggen,dat ik een racist ben
En dan vinden ze het raar,dat ze weggekeken worden
Je wilt zo graag mee draaien,in de nederlandse maatschappij?
Prima,maar opmerkingen dat iemand racist is,omdat ie geen aansteker bij zich heeft,moet je fijn voor je houden
Als Wilders de komende verkiezingen niet wint, zijn we Nederland voorgoed kwijt aan de schotel-kolonisten.
Ik ga toch ook geen beslag leggen op Istanbul of Rabat?
En leest dan het bovenstaande.
Dan wordt er wel zo`n beetje aan ieder vooroordeel voldaan...
Pappen en nathouden dan maar, nog een kopje thee?
het is 5 voor 12 al die leedvermaak over de joden wij zijn de volgende wij moslims zijn slachtoffer van mohammed
en zijn islam wij kunnen alleen slopen demma hom is zijn naam de bloedvergieter
Moge de almachtige alle moslims bevrijden van de satanische macht van mohamed en demon in DE NAAM VAN JESUS
DE ALMASIH DIE alle zonden kan wegvegen van de aarde
er aan of al lah stuurt 99 draken met 7 koppen per draak
het zijn demonen in dienst van be el zebuul of tewel de god van de zwarte huis zo werd deze oud heidense god genoemd ten tijde van de oude profeten die absoluut nix re maken hebben met mohammed en dE beest wiens naam voor eeuwig is vervloekt
Zie de laatste 2 reactie,s