Vandaag wordt de uitslag van de Cito-toets bekend gemaakt. Basisschoolleerkrachten gebruiken deze uitslag ter bevestiging van hun middelbare-schooladvies. In Amsterdam komt het vaak voor dat basisscholieren een hoger resultaat behalen voor de Cito-toets dan op grond van hun advies kan worden verwacht. Het advies van de leerkracht is dus te laag, dit heet onderadvisering.
Uit een recent onderzoek (PDF) van het Ministerie van Onderwijs blijkt dat 31 procent van de Amsterdamse leerlingen wordt ondergeadviseerd. Onder Amsterdamse leerlingen met een Surinaamse, Marokkaanse en Turkse achtergrond is het percentage ondergeadviseerden respectievelijk 34, 41 en 44 procent.
Gesteld wordt echter dat deze verschillen niet worden verklaard door etniciteit. Leerkrachten baseren hun advies namelijk op factoren als de schoolprestaties van leerlingen, het opleidingsniveau van de ouders, de ondersteuning van het thuisfront en het zelfvertrouwen van de leerling. Het onderzoek concludeert dan ook dat er in Amsterdam géén sprake is van systematische onderadvisering van allochtone leerlingen. Niets aan de hand dus? Nee, de conclusie betekent feitelijk: allochtone leerlingen worden vaker ondergeadviseerd omdat leerkrachten hun advies nou eenmaal baseren op verschillende (veelal) irrelevante factoren.
Neem Fatima's voorbeeld: in groep 8 krijgt Fatima een vmbo-t advies van haar leerkracht. Vervolgens behaalt ze een Cito-toets score van 544 (solide havo/vwo).De leerkracht blijft echter bij zijn advies en rechtvaardigt dit met de argumenten dat Fatima al sinds groep 3 zwak is in spelling, haar ouders slecht Nederlands spreken en deze haar dus niet kunnen helpen met haar huiswerk, bovendien zal Fatima op het havo/vwo op haar tenen lopen.
Helaas zijn Fatima's ouders verbaal niet sterk genoeg om het advies van de leerkracht aan te vechten. Gevolg: Fatima gaat naar het vmbo-t. En dan? In het ergste geval raakt Fatima gedemotiveerd en zakt ze verder af (leerkracht: zie je wel!), in het beste geval komt Fatima via een omweg toch nog op het vwo en wordt ze dokter.
Fatima is één van de velen. Ook deze week zullen veel Amsterdamse basisscholieren een hogere Cito-toets score te horen krijgen dan op grond van het basisschooladvies kan worden verwacht. De leerkracht zou deze leerlingen moeten beschermen door zijn advies te heroverwegen. Want lageverwachtingen (gebaseerd op achterhaalde vooroordelen) van de leerkracht zullen inderdaad leiden tot lage prestaties van deze kwetsbare groep leerlingen. De onbevooroordeelde Cito-toets score zou dan ook zwaar moeten meewegen in het advies.
Foto: kmkuehler (via Flickr).
negentien reacties op "Hoge Cito maar toch een laag advies"
Mijn basisschool stond in Aalsmeer, mijn Cito uitslag wees 33 jaar geleden op Mavo/Havo (en dan meer Havo dan Mavo - vraag me niet naar de details want die weet ik niet meer), dat werd nog eens bevestigd door een extern onderzoek.
Maar de school hield vol dat het Mavo moest worden, en dat gebeurde dus ook. Daarna vrij eenvoudig ook mijn Havo gehaald en als ik al die jaren algemene vorming niet zat was geweest was VWO ook nog wel gelukt.
Bovendien zat er op de Mavo een jongen in mijn klas die vanuit 2-Mavo maar direct doorging naar 3-VWO - hoezo onderadvisering...
@Bernd: Natuurlijk overkomt het niet alleen allochtone leerlingen. Wel komt onderadvisering vaker voor bij leerlingen met een lage sociaal economische status (laag opleidingsniveau ouders etc.), dit zijn relatief vaak allochtone leerlingen.
@Brt: fijn dat je zo hebt genoten van het stuk. Oude info? Het rapport is het meest recente (genuanceerd, degelijk) onderzoek naar onderadvisering.
Ben zelf trouwens ook een prachtig voorbeeld van iemand die een vbo advies had gekregen omdat de hele klas (45 leerlingen) in een achterstandswijk in amsterdam noord dat advies had gekregen. De docent geloofde er niets van dat een kind meer zou kunnen dan zijn klasgenoten. Had echter een perfecte cito score (550) als enig kind in de klas, en de leerkracht zei dat dat puur geluk was. M'n middelbare school vond gelukkig het argument van m'n basisschoolleerkracht kul & liet me toe tot gymnasium. Ben er in één keer met mooie hoge cijfers doorheen gerold.
Toen ik m'n diploma had gehaald ben ik nog een keer bij m'n oude lerares langs geweest, haar reactie was dat alle kinderen uit die buurt van onderontwikkelde arbeiders kwamen die niets meer moetsen worden dan de kassajuffen in deze wereld omdat hun ouders dat ook waren.
Nouja .... Ben in iedergeval blij dat m'n middelbare school vond dat je beter boven je niveau kon beginnen dan eronder; afzakken kan immers altijd nog.
@Marco: alsof alle scholen alle niveaus in hun pakket hadden! Mavo's waren gewoon nog 'losstaande scholen', alleen havo en vwo waren in 'mijn tijd' samen te vinden op lycea.
Als je op een school zat waar dit anders was, of niet alle niveau's überhaupt beschikbaar waren mag je een klacht bij je ouders indienen, want zon school klopt al bij voorbaat niet.
Er hoort niet gekeken te worden naar wat de ouders kunnen. De cito-toets meet toch het leervermogen van het kind?!
Als er 44% van de kinderen ondergeadviseerd worden omdat de leraren de kennis van de ouders mee laten wegen dan is dat een grote schande!
Zo'n leraar zegt dan eigenlijk dat je een dubbeltje bent dat nooit een kwartje kan worden.. Ik denk dat wij de leraren eens per jaar een cito-toets moeten laten doen.
Ik denk dat 60% het niet haalt gezien het feit dat ze zelf niet meer goed kunnen rekenen en schrijven..(laat staan dat zij inzicht kunnen hebben in het bestaan van de ouders van hun leerlingen!)
De cito is een meetlat voor leerlingen en NIET voor foute leraren!