Adem in, adem uit
Westerpark - Mijn moeder komt verward bij me binnen. "Ik gooide 5 euro in de parkeerautomaat en ik kan maar een uurtje blijven!". Als ik het check op internet blijkt mijn deel van de Staatsliedenbuurt in het nieuwe '4 euro'-gebied te vallen. Een prijsverhoging van 54 procent! Een dagkaart kost nu geen 13 euro 20, maar 24 euro. Het is een van de maatregelen van de gemeente voor een
Nieuw Amsterdams Klimaat. Het tarief is zo hoog, om de korte ritten naar Amsterdam te verminderen en de luchtkwaliteit op die manier te verbeteren.
Prima doel om na te streven, maar wekt agressie op bij gebrek aan goede alternatieven en de aanblik van een hele lege straat overdag en voldoende plek 's avonds. Wat zijn bijvoorbeeld de opties van mijn moeder om in Amsterdam te komen? Met de auto is ze 20 minuten kwijt. Met het Openbaar Vervoer is ze er in minimaal 1 uur en 22 minuten. Dan heeft ze nog de opties van de P + R op station Sloterdijk: 20 autominuten + minimaal 20 minuten met de bus. Daarvoor moet ze dan twee bussen nemen, want de Staatsliedenbuurt heeft nog steeds geen rechtstreekse lijn met Sloterdijk. Het gevolg is dat je al snel je bezoek naar de 'gratis parkeren' - zondag verplaatst. En op deze dag is het overvol in de wijk, dus zal de gratis dag in de toekomst sneuvelen.
Voor het eerst voel ik me redelijk beperkt door dit parkeerbeleid. Bezoek komt niet snel meer door de week en op zondag ga ik soms zelf niet weg, omdat ik geen zin heb om eeuwig rondjes te rijden op zoek naar een parkeerplek. Waarom gaat Amsterdam niet wat soepeler om met hun bewoners? Utrecht kent bijvoorbeeld de
bezoekerskaart. Deze kaart kan aangeschaft worden door bewoners. Zij hebben per kwartaal recht op 70 bezoekuren tegen een sterk gereduceerd tarief. Amsterdam heeft een soortgelijk systeem - de
kraskaart - maar is enkel bestemd voor gehandicapte en oudere bewoners.
Amsterdam kan volgens mij wel wat vriendelijker worden voor zijn bewoners. Of dat gaat gebeuren? Ik denk het niet. Maandag zag ik iets wapperen op de achterruit van mijn auto. Reclame? Nee, een parkeerboete ondanks een parkeervergunning....
35 reacties op "Adem in, adem uit"
Overigens kan je ook makkelijk bezoekers aanmelden via Parkmobile, dan neem je zelf een account en betaal je voor je moeder en ander bezoek het parkeergeld.
Maar uiteindelijk zal de 4 euro per uur 4 euro blijven. Helaas.....
Meer tijd = minder geld
Flauwe opmerking natuurlijk. De echte klacht is dat het OV in Nederland niet behoorlijk kan concurreren met de auto, terwijl dat wél zou moeten als je begaan bent met het milieu.
De echte klacht is dat steeds meer laten betalen voor parkeren inderdaad mensen belemmert in hun sociale contacten, met name ouderen. En dan die uiterst lullige en bekrompen kraskaart: de overheid zal wel even regelen hoeveel bezoekuren de oudjes mogen hebben.
Parkeerbelasting is in deze tijd op zich redelijk, maar de overheid gaat er uiterst onredelijk mee om en rekent alleen maar naar zichzelf toe.
Waar blijven al die transferia aan de rand van de stad, zodat je ook inderdaad redelijke alternatieven kunt bieden? Je zou daar ook fietsen kunnen verhuren, taxistandplaatsen kunnen maken (ook elektrische tuctucs). Goede aansluitingen op snel openbaar vervoer.
Maar nee, de stadsdelen en de centrale stad leunen liever achterover. Het geld stroomt toch wel binnen. Als milieubewust burger verwacht ik véél meer inspanningen in die richting.
Cathrien Drenthe: 25 februari 2009 02:42 uur
“In onze straat is in 2009 een busbaan gepland door stadsdeel Westerpark. Buurtbewoners zijn fel tegen.
Kan straks door de kredietcrisis buurtprotest bij openbare aanbestedingen al als economisch ongewenst worden bestempeld?
Een schoon milieu in Amsterdam centrum doordat in ons straatje de vervuiling mag toenemen?”
Tsja.
Zou het concurrentie-nadeel van ons OV kunnen liggen in het feit dat de desbetreffende beleidsmakers verstokte fietsers, wandelaars of automobilisten zijn - kortom allesbehalve ervaringsdeskundigen?
Of zit t m in het wijdverbreide ongeloof waarvan Geert hier blijk geeft?
Mij viel namelijk op dat als je met de bus naar een plek buiten Amsterdam wil, er geen enkele overzichtskaart te vinden is van de regio Amsterdam waarop alle haltes van alle buslijnen en NS e.a. stations aangegeven zijn.
Het tweede, daar ben ik het mee eens. Het systeem van slechts via de portemonne bepalen wie waar kan parkeren is onbillijk tegenover sommige getroffenen. Dat blijft in stand door de taaiheid en traagheid van besluitvoorming. Alle problemen waarmee we nu worstelen, waren 12 tot 16 jaar geleden ook al bekend.
@ Arti: de voorlichting aan de reiziger is volgens mij ten opzichte van 16 jaar geleden alleen maar teruggelopen.
Wat de Staatsliedenbuurt betreft is het inderdaad nog steeds van de zotte dat de buurt vanaf het CS vooral lopend het beste te bereiken is.
Op de fiets is alles te bereiken, wat het succes van OV fiets onderstreept.
(Anders ter kennisgeving; bus 18, 22(halte H`lemmerplein of lijn 10)
De afstanden zijn zo klein dat de stapvoets rijdende auto, of even snel optrekken naar het volgende stoplicht, getuigd van weinig realiteitszin.
Zoals in London; de gemiddelde snelheid van het autoverkeer bedraagt 12 kilometer per uur en dat is net zo snel als het stadsverkeer van 100 jaar geleden...
Voorlichting? Hoort die term bij je forumnaam misschien? OV dus.
OV als alternatief voor eigen vervoer. En het praktisch nut daarbij van een lijnenkaart waarop je in een oogopslag kunt aflezen welke bestemmingen in de regio met OV te bereiken zijn en niet.
De suggestie dat je o.a. bezoekers van buiten moet opzadelen met beeldscherm-activiteiten terwijl ze niets liever doen dan rondzwerven met een duidelijke OV-lijnenkaart in de tas, getuigt niet echt van gastvrijheid. Maar ja, dat was geloof ik ook aanleiding voor een Wellcome campagne een tijdje terug.
En lees nog even de topic: het gaat om de regio ~ niet het stukje vastgelopen stad binnen de ring.
Neem het centrum:
Inzet van het parkeerbeleid begin jaren 90 was het terugdringen van de automobiliteit met 25 %. Dit is gelukt. Het creeëren van meer parkeerruimte voor minder auto's, m.a.w. parkeerplaatsen opheffen terwijl het niet moeilijker wordt om te parkeren, maar juist makkelijker. Ook dit is gelukt.
Verder is de luchtvervuiling en uitstoot fijnstof zeer sterk verminderd door de vervolmaking van de A10 en het feit dat auto's schoner worden. En omdat er minder van rondrijden. Tel uw zegeningen, zou ik zeggen.
Toch moet parkeren steeds duurder, alleen nog bereikbaar voor vermogenden, met een links stadsbestuur. Waanzin.
Het maakt van ex-delinquenten herintreders.
Zoek je voor parkeerbeleid goedkopere oplossingen voor de burger met de kleine beurs, zul je de overheid eerst een andere geldbron als alternatief moeten aanbieden.
Je weet, dat als je in een stad woont, er een groot parkeerprobleem is. Toch weer daarover zeuren zal het aantal auto's niet verminderen en het aantal parkeerplekken ook niet vermeerderen. De oplossing is wellicht dat mensen, die hier niet mee kunnen leven, de stad dan maar verlaten?
Wat zie ik nu? Dr.D. met een reactie van meer dan twee regels? :) Tsjonge.
Wel idioot dat ze de uitleg voor de P + R SPELREGELS noemen. Alsof met de auto naar Amsterdam een spel is...pfht!
In de binnenstad is de auto NIET sneller. (Weddenschapje?)
@Arti
De Staatsliedenbuurt is geen regio maar een klein buurtje. (Dat in het verleden moedig weerstand bood)
Een buurtje dat onder stadsdeel Westerpark valt, een stadsdeel dat zich meer bezighoudt met prestigieuze projekten die de media halen. De Westergasfabriek dus, i.p.v. de dingen te doen waarvoor ze 'democratisch gekozen' in het dagelijks bestuur zitten.
De opzet die ooit luidde; “bestuurlijke beslissingen dichter bij de burger brengen”.
Anders de auto in Noord parkeren en met de kleine pont, wat nog een echt bootje lijkt op de golven, naar de Tasmanstraat.
Alles gratis!
De stad veranderd niet, het zijn de mensen en hun wensen. Met als duidelijkste voorbeeld de types die hun/haar SUV door veels te smalle straatjes drukken..
Maar nu je het toch zo stelt, het volgende. Ik weet niet hoe klein je de binnenstad dan definifeert. Ik vermoed tamelijk klein. En het gebied rond CS is inderdaad geen genot voor de automobilist.
Zodra je echter als automobilist dat gebied een beetje weet te ontwijken door begin-, eindpunt en tussenliggende route een klein beetje handig te kiezen, dan maakt de auto een hele aardige kans de snelste te zijn. Daar durf ik best een weddenschapje op te sluiten.
Ik vind dan ook dat het OV ervoor moet zorgen op een reeks van punten aantrekkelijker te zijn dan de auto. Qua prijs (sterk punt); comfort (achterstand); veiligheidsbeleving (achterstand); sfeer (achterstand, nog verergerd door OV-chip en beveiligingsfixaties); en flexibiliteit (sterk punt, maar kan aanmerkelijk beter).
De verplaatsing Aalsmeer - Westerpark is regionaal. Dat heeft niets met buurtjes te maken of de stad binnen de ring.
Welk appeltje wil Dr. D nu precies met wie schillen?
Dààr gaat het over, de parkeertarieven krijgt iedere autobezitter voor zijn kiezen...
Duidelijk genoeg?
Als Amsterdam t slim bekijkt, voeren ze ook zoiets in, lees ik in haar verhaal?
Dat is geen wonder, want dankzij de vele nieuw (en verdichtings -minder groen!) bouw zijn hier meer mensen komen wonen met het idee dat het prima geregeld is qua openbaar vervoer.
Al voordat 'de 14' de halte Bilderdijkstraat had bereikt werden mensen geweigerd en reed de tram door. (dat kon ook niet anders)
Van een stad als Amsterdam mag je toch eens EEN keer hopen dat zij rekening houdt met de groei van de stad MET toegenomen behoefte aan mobiliteit en zorgen voor goed, vaak -en veilig- openbaar vervoer!
Maar nee, het was zondag dus mogen trams en bussen 10 minuten per uur uitslapen...
Iemand nog tips waar er gratis geparkeerd kan worden in de buurt. Ik geloof op Sloterdijk, maar inderdaad geen handige OV verbinding. Ik las net ook ergens op het industrieterein van Westerpark. Dat is aardig op loop afstand. Ga ik vanavond controleren.
Ook mijn schoonmoeder schrikt zich elke keer weer het leplazerus.
Overigens ondertussen de vergunning binnen, exact na 14 maanden.