Home > > Op de barricades!

Op de barricades!

Foto: Arnoud de Jong
Slotervaart - Ha, ik kan eindelijk weer eens wat schrijven over mijn directe omgeving. Er is een heuse actie gaande! Bewoners van de Comeniusstraat komen in opstand. En dan in het bijzonder de mensen die wonen in het gedeelte tussen de Johan Huizingalaan en de Hemsterhuisstraat (klik voor kaart).

Wat is er aan de hand?
Een aantal jaren geleden is dit gebied door het stadsdeel aangewezen als 30 kilometer zone. Er zijn namelijk diverse scholen, crèches en een verzorgingshuis in deze buurt, dus een beetje kalmer aan is wel zo veilig.
De inrichting van de Comeniusstraat is echter nog niet zodanig aangepast dat de snelheidsbeperking vanzelf wordt afgedwongen. Men heeft een bordje geplaatst, enkele keren het getal 30 op de weg gekalkt en drie lullige drempeltjes aangebracht. Dit alles in afwachting van een echte herprofilering.
Dit deel van de Comeniusstraat is een typisch voorbeeld van tegenstrijdige functies en belangen. Enerzijds is het gewoon een smalle straat in een tamelijk senioren- en kinderrijke woonbuurt, anderzijds leidt hij naar een oprit van de Cornelis Lelylaan en rijdt er een bus doorheen. Dit veroorzaakt veel sluipverkeer en geluidsoverlast. De brommerkoeriers van de pizzabakker maken het overlastprofiel compleet.
In de nabije toekomst gaat het verzorgingshuis De Schutse zichzelf upgraden naar de 'hedendaagse eisen' en die ambitie is dan weer goed voor een gigantische slooppartij, de bouw van een vijf verdiepingen hoge seniorenstalling met parkeerdek en jarenlang intensief bouwverkeer.

De bewoners zijn beschaafd begonnen met hun verzet. Zij hebben een voorlichtingsblad in de buurt verspreid en zijn een handtekeningenactie gestart om bij het stadsdeel aandacht te vragen voor hun misère.

Mijn gevoel zegt dat het daarbij niet zal blijven. Er gaat bikkelharde actie komen!
Dit maak ik op uit het feit dat elke week naast de vuilcontainers in de Comeniusstraat een gigantische berg afval wordt klaargelegd. Afgedankte inbouwkeukens, doorgezeten bankstellen en complete slaapkamer- of kantoorameublementen staan gereed voor de strijd!
Dat worden barricades, let maar op!

Aan het stadsdeel de moeilijke taak om dit onheil af te wenden en een oplossing te vinden die voor alle partijen aanvaardbaar is.

negen reacties op "Op de barricades!"

Berry v/d D.
-1-  Berry v/d D.:
Prachtig idee, die 30-kilometerzones. Maar werken doen ze haast nergens. De Spaarndammerstraat is officieel ook een 30-kilometerzone, maar de gemiddelde snelheid is er ongeveer 60. Als ik daar met 30 rijd (als suffe burger, rekening houdend met de medemens en vrezend voor oom agent) word ik telkens ingehaald. Leuk voor het winkelend publiek en de basisscholieren in de straat.

Mijn stelling: handhaven op opheffen die 30-kilometerzone.
Berry v/d D.
-2-  Berry v/d D.:
op = of in de laatste zin ;-)
John Zwart
-3-  John Zwart:
Borden en 'lullige' (zelfs flinke) drempeltjes werken niet, nooit, nergens in Nederland. Het is een kwestie van mentaliteit. Moeilijke zaak in een land van 'dat maak ik zelf wel uit.
arie
-4-  arie:
tja 30 km geldt ook bij mij voor de deur maar weinig mensen die zich eraan houden;-(
ik vind de asvaltweg commeniusstraat inderdaad niet het voorbeeld voor een 30 km weg dat komt doordat er een bus rijdt en veel verkeer

mijn stelling: een dagelijkse busroute kan nooit door een 30 km zone
robbie
-5-  robbie:
Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de hardrijders bewoners van de wijk of aangrenzende wijken zijn.Er is niet in deze wijk een onderzoek geweest maar in andere wijken,en daar kwam dit aantal uit naar voren.Meestal zijn de mensen die aktie voeren,zelf ook een overtreder,of mensen die zelf geen auto meer besturen en dan gaan ze maar andere mensen pesten met akties,doen wij mensen graag.Zelf rijd ik ook te hard,maar dan niet bij mij in de 30 zone,maar wel in andere wijken.Dus aktie voeders kijk eerst eens naar jezelf en dan pas naar andere.En met een aktie berijk je toch niets,er is altijd wel weer iets anders om over te zeuren.DAT IS NEDERLAND
Jaro
-6-  Jaro:
Het schijnt slecht te gaan met de bouw in Nederland. Niet genoeg opdrachten. Ik hoop het. Even niet bouwen... Lekker rustig!
De Clerck straat is bijna af. Eerst hadden we twee rijbanen en twee fietspaden. Nu ook. Ik zie de verbetering niet zo.
Jaap
-7-  Jaap:
Ho ho Jaro, wat dacht je van die fantastische bloembakken die nu zijn geplaatst in de Clerckstraat? Die waren er eerst niet. En ook die leuke zogenaamde veilige fietspaden waar je nauwelijks met twee naast elkaar kunt fietsen omdat er een fietsenrek staat waar de fietsen uitpuilen. Dan nog een keer het uitstappen uit de auto van een aantal mensen die dan het fietspad oplopen. Dat was er voorheen ook niet. Dus....jawel er is wat veranderd.
Bart
-8-  Bart:
Tja, het is wat met die barricades en (verkeers)drempels.. Wat ongetwijfeld waar is, is dat de eigen buurtbewoners, gehaast als ze zijn, het hardst door de buurt scheuren; die dienen dan ook tegen zichzelf beschermd te worden.. En 30 km? da's toch lachen, met 60 wordt je nog niet op de bon geslingerd (want ze kunnen je pas beboeten als je minstens 1000 m zo hard gereden hebt (zie 'Blik op de weg' ed.) En, Arnoud, je verhaal heeft veel weg van mijn ervaringen in Lelystad, these days, het lijkt of alle ambtenaren inmiddels dezelfde opleiding krijgen (ik bedoeld de afdelingen RO natuurlijk, wat is dat vreselijk, zo'n fietspad met links openslaande autodeuren, en rechts voortdurend uitwijken voor obstakels (bomen, fietsen, kerstbomen, uitstallingen etc..)
Ik vrees dat het stadsdeel er nooit uit zal komen, tenzij er echt 'verlichte geesten' aan het werk gaan.. (nou ja, tís bijna Kerst, je weet maar nooit)..
Met zo'n 'herprofilering' verandert er wel degelijk wat, maar of dat nu weggegooid geld is?!
Ketelbinkie
-9-  Ketelbinkie:
Volgens mij slaat Arie de spijker op de kop. Een bus kan niet door een echte 30km zone en de bus niet door de Comeniusstraat laten rijden gaat ook niet vanwge het bejaardenhuis dat er staat. 30km op de weg schilderen helpt niet en andere maatregelen zijn een belemmering voor de bus. De Comeniusstraat is een sluiproute voor de Pieter Calandlaan waar regelmatig files voor de Huizingalaan staan als gevolg van een te krappe capaciteit. Als je goed hebt opgelet de laatste jaren, zijn er veel wegen versmald en zijn er binnen het stadsdeel veel files, ook buiten de gebruikelijke spitsuren.
Men wil Amsterdam auto onvriendelijk maken om te bewerkstelligen dat mensen niet meer met de auto naar Amsterdam komen. Vandaar dat vooral Almere, maar ook andere plaatsen groeien als kool.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.