Home > > Het wonderbaarlijke fietsavontuur

Het wonderbaarlijke fietsavontuur

AFAC
Amsterdam - Doe altijd aangifte van je gestolen fiets, maant de nieuwste en zoveelste campagne tegen fietsendiefstal en noteer ook altijd het framenummer. Nuttige tips, maar is het niet de dief die stevig moeten worden aangepakt? Daarbij, zou het noteren van het framenummer of het ingraveren van je postcode nou echt helpen? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat z'n fiets daadwerkelijk is teruggekomen, overpeinsde ik hier eerder.

Bijna vier jaar later kwam het antwoord per brief.
De Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC) schreef me dat mijn eerder dit jaar gestolen fiets was gevonden. Met een vreugdedansje vierde ik de naderende hereniging. Op naar de AFAC.

Lang geleden stuurde Amsterdam onderdanen die zich misdroegen naar de veenkoloniën in Drenthe. De AFAC is de moderne variant. Wie niet netjes op z'n fiets let, mag kennis maken met Westpoort. Het is zo ver weg dat het niet eens een stadsdeel is. Met de bus dus naar de AFAC en daarna terug op de fiets. Je moet even de tijd nemen en de regen voor lief, maar de fiets is er weer.

Goed stevig vastgeketend aan het hek voor de deur mocht mijn trouwe dienaar bekomen van z'n hachelijke avonturen. Mijn vreugdedansje dreunde nog wekenlang. Tot na het feestgedruis van de overwinning op Frankrijk. Zaterdagochtend vond ik naast het hek de resten van een doorgeknipt slot.

35 reacties op "Het wonderbaarlijke fietsavontuur"

Metten
-1-  Metten:
Een bezoekje aan de AFAC is altijd feest: Is je fiets niet gestolen door een onverlaat dan is je stalen ros wel ontvreemd door een stel ambtenaren met een slijptol. Weg fiets, slot kapot en toch 'administratiekosten' betalen.
Let dus goed op dat er geen bordjes staan 'fietsen worden verwijderd', want ze knippen de handel écht weg.

Overigens is het gebruiken van een goed/duur ketting/beugelslot een redelijk probaat middel tegen fietsendiefstal. Koop het allerduurste ABUS kettingslot en daar heb je je fietsleven lang plezier van...

tot je je fiets op de verkeerde plek neerzet!
Alwin
-2-  Alwin:
@ Metten: Nou de oplossing lijkt me simpel toch: Zorgen dat je je fiets niet op de verkeerde plek neerzet en/of te lang laat staan? Het is mij in ieder geval nog nooit overkomen, dus....
Metten
-3-  Metten:
klopt, het zal mij ook niet zo snel meer gebeuren, wilde alleen waarschuwen ;)

toen het mij overkwam was het trein halen, snel, geen plek, dan maar aan die lantaarnpaal daar. Toen ik terugkwam viel het bordje met 'fietsen worden verwijderd...' me pas op.

Achteraf gezien terecht trouwens dat ze daar fietsen losknippen. Als ze nou wat regelmatiger de fietsen voor de muntbios/aurora aan de vijzelstraat weghalen...
Harry
-4-  Harry:
Ah, de AFAC. Daar moet ik van de week ook nog heen. Weggeknipt bij CS omdat ik hem zo'n 50cm naast een fietsenrek had geplaatst.

Nee, ik had geen haast. Nee, ik hoefde de trein niet te halen. Ja, ik had het bordje gezien.

Maar er kan gewoon letterlijk niet één fiets meer bij in die rekken. Waar moet je hem dan kwijt?!
Marije
-5-  Marije:
@Metten, een (duur) slot van Abus is geen garantie voor een leven lang
fietsplezier. Na het uitpluizen van een onderzoek over fietsloten (
http://www.fietsersbond.nl/...) kocht ik de
nummer 1 geteste, een Abus slot. Het heeft niet geholpen...
Bart
-6-  Bart:
Fietsen losknippende of loszagende 'ambtenaren', die zou je toch onmiddelijk naar de AFAC(A F**K) sturen?..... (vanwege het 'vervreemden' van persoonlijk/privaat bezit)
Suffie
-7-  Suffie:
Bart, je hebt gelijk. Je persoonlijk bezit moet je ongemoeid overal waar je wilt onbekommerd op straat kunnen smijten.
Metten
-8-  Metten:
Marije: Dat is bijzonder spijtig, maar inderdaad, een garantie is het nooit. Ik spreek dan ook slechts uit eigen ervaring: Op mijn akkefietje met de gemeente na is mijn huidige fiets al sinds 2001 in mijn bezit, eerst een Abus slot, nu een Viro.
Als ik dan van anderen hoor als hun fiets (weer eens...) gestolen is en vraag wat voor slot eromheen hing dan zijn het eigenlijk altijd van die tientje-van-de-markt-sloten. Vandaar :)
tripleX
-9-  tripleX:
Het is eigenlijk ontzettend grof dat de gemeente zomaar eigendom vernietigd. Je dure slot(en) kapot knippen is net zoiets als de ramen van een auto kapotslaan. Zoiets doe je alleen in absolute noodgevallen, niet omdat je van een schone stoep houd of een signaal wil afgeven.
Tamira
-10-  Tamira:
officieel mag de gemeente alleen fietsen weg knippen als deze 'hinderlijk' zijn. Wat zouden jullie hinderlijke plekken vinden? En wat niet? Is een lantaarnpaal per definitie een hinderlijke plek voor een fiets?

En wie doet er mee met een actie voor meer gratis fietsenstalling bij CS? En voor fietsvriendelijker wegknipbeleid?
Gijs
-11-  Gijs:
@tripleX:
Maar natuurlijk. En je fiets neerzetten waar je maar wilt is net zo normaal als overal schijten waar je maar wilt.
Carolien
-12-  Carolien:
Hetis opvallend dat fietsen vooral rond het CS worden weggeknipt. Elders in de stad, waar fietsen hinderlijk zijn geplaatst worden ongemoeid gelaten. Ik erger me al jaren aan al die fietsgebruikers die hun fietsen aan palen zetten waardoor stoepen worden geblokkeerd, Daarnaast al die fietsen die aan die mooie brugleuningen hangen. Fietsen die kortom gewoon aan allerlei mooie dingen worden gehangen. Kwestie van nochalance. Maar....waarom ze ooit bouwers van woningen het “recht” hebben gegeven om geen bergingen meer bij woningen te bouwen, is mij een raadsel. Daarnaast, het fietsen wordt gestimuleerd maar men vergeet er goede faciliteiten bij te bedenken.
tripleX
-13-  tripleX:
@ Gijs
Ik was even vergeten dat een fiets hetzelfde is als een hoop stront voor sommige mensen.

@ Carolien:
Een fiets aan een brugleuning neemt minder plaats in, en staat minder in de weg, dan in een fietsenrek.
Als er geen fietsen staan is de brug leeg, maar een fietsenrek staat er altijd.
Ik ben erg voor fietsenrekken, als aanvulling, niet als verplichte stalplek.
Harry
-14-  Harry:
De gemeente zou het lot op zijn blote knieën moeten danken dat Amsterdammers zo graag fietsen. Dat is de enige reden dat de binnenstad nog enigszins begaanbaar is. Fietsen moet op welke manier dan ook gestimuleerd worden.

Afac-ers met slijptollen zijn geen stimulans. Ik pak volgende keer mijn Hummer zonder roetfilter wel.
rudipensionado
-15-  rudipensionado:
Wij zullen dus meer gebruik moeten maken van het openbaar vervoer. Voor de automobilisten was het destijds ook even door de zure appel heen bijten en nu moeten de fietsers er ook aan geloven.
Het is niet anders want de ruimte is beperkt.
Gelukkig is er een goed openbaar vervoer in Amsterdam.
Jan S.
-16-  Jan S.:
Ik fiets 18 jaar rond op dezelfde fiets, nooit gestolen, nooit weggeknipt,en woon midden in de binnenstad.... het is wel opvallend dat ALTIJD dezelfde types tekeer gaan tegen de gemeente en haar beleid ten aanzien van fietsen-overlast. Van die types die gaan zeiken, en alles in het werk stellen om hun drammerige gelijk te halen als er b.v. bij een fietsrek (dat weg moet wegens werkzaamheden), maar ÉÉN bord staat met info over de aanstaande veranderingen. Wegens juridisch gedoe MOET er dan bij elke fiets een bord geplaats worden, resultaat; een rek met 15 fietsen-15 borden! BELACHELIJK!...Als je oplet waar je je fiets plaatst, dan heb je NOOIT gedoe, en aan bovenstaande -Bart- U bent zo'n type!
Bart
-17-  Bart:
@suffie: ik had het natuurlijk niet over 'persoonlijk bezit overal en onbekommerd op straat smijten', maar gewoon over situaties dat je op vakantie gaat, je fiets netjes in het rek geparkeerd (voor je huis n.b.!), je komt terug van vakantie: fietsenrek weg, en fiets weg, en geen idee hoe dat komt. Blijkt een overijverig stadsdeel weer eens midden in de zomer de kolder in de kop te hebben gekregen om de straat te 'herprofileren', maar helaas vergeten de bewoners tijdig te informeren, laat staan ze mee te laten beslissen of dat fietsenrek nu echt weg moet of dat bewoners dat liever willen behouden...
Over DIE ambtenaren had ik het!
Bart
-18-  Bart:
en @Jan S.: ik hoop dat ik hiermee ook uw opmerking heb beantwoord: ik ben niet het type waar u het over had: de bovengeschetste situatie is -erewoord- mij 2 x overkomen, en niet omdat ik nooit brieven of folders van de gemeente lees...
Bart
-19-  Bart:
En @Suffie: hoe zit dat dan met al die vreselijk foutparkerende automobilisten? Smijten die ook niet 'hun persoonlijk bezit overal en onbekommerd op straat'? Met als gevolg dat je als voetganger of fietser (of erger: gehandicapte of oudere) er gewoon niet meer langs kunt? Maar ja, daar mag je niet aankomen, behalve de politie in uitzonderingsgevallen (als het 'ding' teveel, te lang in de weg staat, dan wordt er heel af en toewel eens iets weggesleept..)
Mark
-20-  Mark:
Mijn fiets is eens gestolen. Ik heb toen aangifte gedaan. Dankzij AFAC kreeg ik hem een paar weken later terug, hij werd zelfs thuisbezorgd! De nieuwe bezitter had hem verkeerd geparkeerd.
robin@labrijn.net
-21-  robin@labrijn.net:
@Marije: en de hoeveelste gestolen fiets was dat?
Harry
-22-  Harry:
@ rudipensionado:

En de ruimte in tram/trein/bus is onbeperkt ofo?
Schipahoy
-23-  Schipahoy:
Mijn fiets was onlangs gestolen. Vlakbij het Mercatorplein. Ik heb aangifte gedaan en drie dagen later kreeg ik een telefoontje van politie Surinameplein. Ze hadden mijn fiets gevonden! Een fiets van ruim 800 euro dus ik was erg blij. Ik dacht dat gebeurt niemand maar ik begreep dat dat anders ligt. Er worden heel veel fietsen terug gevonden, maar bijna niemand doet aangifte omdat ze niet verwachten hun fiets ooit nog terug te zien. Moraal van het verhaal... altijd aangifte doen dus!! En een dikke pluim voor de oplettendheid van politie Surinameplein.
Jochem Floor
-24-  Jochem Floor:
@ Suffie: Ik heb voor CS drie volle jaren achtereen hetzelfde fietswrak als vaste eigen parkeerplek kunnen gebruiken; pal onder zo'n bordje. Lege banden, gebrkoken spaken, bagagedrager en zadel eraf. Echt wrak dus. Drie maanden geleden was het eindelijk weg.

Dus vergeef me dat ik Bart begrijp. Hoe moeilijk is het om een tandje meer inspanning te verrichten? De inzet lijkt zich vooral te beperken tot het verwijderen van in de weg geparkeerde fietsen. Dat is dus eerder ymptoombestrijding, in plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken.
ReindeR Rustema
-25-  ReindeR Rustema:
Bart schreef: “Blijkt een overijverig stadsdeel weer eens midden in de zomer de kolder in de kop te hebben gekregen om de straat te 'herprofileren'”

De oplossing voor als je wekenlang op vakantie gaat is om je fiets middenin je huiskamer zetten tijdens je afwezigheid. Je hebt 'm immers toch niet op straat nodig. Is ook beter voor de fiets en je hebt minder kans op diefstal.

Mijn fiets is maar 1 keer gestolen sinds 1990, maar ik heb een vergelijkbare fiets terug gekregen door er een website over te maken en er op Radio 1 over te vertellen.

Gebruik altijd meerdere sloten. Bij voorkeur stevige sloten die niet op de Nederlandse markt te koop zijn. De dieven weten dan niet wat de snelle truuk is om de sloten te openen. Voor de Viro (niet de namaak) schijnt nog geen kraaktruuk te zijn.
ReindeR Rustema
-26-  ReindeR Rustema:
Schipahoy schreef: “Er worden heel veel fietsen terug gevonden, maar bijna niemand doet aangifte omdat ze niet verwachten hun fiets ooit nog terug te zien.” Het is nog erger heb ik begrepen van de politie. Ze vinden regelmatig enorme partijen fietsen waarvan ze denken dat ze gestolen zijn. Maar geen van de fietsen is dan aangegeven als gestolen, dus houdt hun verdenking tegen de eigenaar van de partij geen stand voor de rechter en moeten ze 'm laten gaan. Ze weten zo genoeg mannetjes in de stad met een tuin vol verdachte fietsen.

Wat dat betreft is die online database op fietsendiefstal.nl met fietsen die aangegeven zijn als gestolen onhandig, want dan hoeft de dief alleen te checken welke fietsen in z'n partij als gestolen zijn aangegeven. Alleen bij die fietsen hoeft hij serienummer te verwijderen en wat kenmerken te veranderen om een veroordeling te ontlopen.
Henk de W
-27-  Henk de W:
@ReindeR Rustema 21 juni 2008 15:04 uur
Gebruik altijd meerdere sloten. Bij voorkeur stevige sloten die niet op de Nederlandse markt te koop zijn.

Inderdaad. Uiteindelijk krijgt een goede dief elk slot wel open, maar de truuk is om jouw fiets minder aantrekkelijk te maken dan die er omheen staan. Ik gebruik altijd minimaal 3 sloten; eentje voor het voorwiel, eentje voor het frame, en eentje voor het achterwiel. Dat zijn dan alle drie vrij zware sloten. Op een axa slot na, zijn de andere 2 sloten die ik op vakantie in een motor winkel hebt gekocht en daar gebruikt worden om een motor mee op slot te zetten.

De verhouding kosten voor fiets / kosten voor sloten is wel een beetje zoek. Sloten zitten op 250,- euro ofzo, fiets is amper 10,- waard.
RudiPensionado
-28-  RudiPensionado:
Harry,
Nee dat niet maar er zijn nog voldoende mogelijkheden tot uitbreiding.
Suffie
-29-  Suffie:
Bart, los van dat ik dit een beetje een “maar Jantje doet het óók” argument vind, ben ik inderdaad van mening dat dit voor auto's, boten, rolschaatsen, kamelen en ruimteschepen net zo goed geldt. Mensen zíjn nu eenmaal makkelijk met het neerflikkeren van hun spullen en vervolgens hóógst verontwaardigd dat daar iets aan gedaan wordt.

@Jochem: Naast het CS staat een complete parkeergarage voor fietsen en ook elders in de stad zie je veel voorzieningen voor de plaatsing van fietsen terug. Waar het fout gaat is niet dat er te weinig plaatsen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel plekken worden bezet door mensen die daar een oud fietswrak neerzetten en er vervolgens niet meer naar omkijken, of mensen die vinden dat ze het recht hebben daar een fiets voor een jaar op te bergen.

Overigens vind ik de suggestie van Reinder niet zo gek: als je op vakantie gaat, haal dat ding dan gewoon naar binnen, daar staat ie niemand in de weg en wordt ie ook niet gejat...
Bart
-30-  Bart:
Suffie, als je nu toch een 'verweg-vakantie' boekt, zet je die SUV van je dan ook midden in de huiskamer? Of hebben auto's soms meer rechten dan fietsen? Ik weet niet of 'jantje' het ook doet, maar het zou mijn oplossing zijn voor het parkeerprobleem... Bewoner weg = auto weg: geeft alle ruimte aan de toeristen om ook parkeerbonnen te krijgen!
ReindeR Rustema
-31-  ReindeR Rustema:
Ja, Bart, goede oplossing. Op vakantie als Amsterdammer, haal dan je auto van straat. Ook mijn voorstel die ik in de nieuwsgroep nl.stad.amsterdam heb gepost. Oorspronkelijk wat het een suggestie van mij aan stadsdeel Centrum. Het idee om in het havengebied een autoschip met een paar duizend parkeerplaatsen te leggen voor de langparkeerders. In combinatie met valet parking met parkeergarages in het centrum als thuisbasis. Lees verder via de link die verstopt zit onder mijn naam.
boerke
-32-  boerke:
Ach ja, die fietsen,
toevallig ben ik postbode, en doe alles op mijn fiets....
Het toppertje was toch wel een gestolen fiets, voor het verdeelkantoor in a'dam west/osdorp. Fiets was wrak, amper 20 euro waard, stond op 1 slot voor de deur, maar toch weg...in de 5 minuten dat ik binnen was... en dat ook nog eens op een industrie-terrein. (weinig schuilruimte)

Ik snap best dat sommige mensen geld nodig hebben, maar dan steel je toch geen slecht uitziend wrak, met een slot?
de moeite van het slot verwijderen is al meer dan de opbrengst!
imad
-33-  imad:
julli maken druk voor niks. een fiets stelen is niet zo erg hoor, die fietsdieven moeten ook leven,meerheid van hun zijn gewoon slachtoffers mensen, misgebruikt door de profiteurs opportunist met dat western mentaliteit
imad
-34-  imad:
de echt dieven zijn bijvoorbeeld die 5566, sms247, die sturen je door smssen die je hebt niet nodig en ze weten dat je wilt dat niet,en later wordt een flink bedrag van jou rekening af. dat zijn de echt gevaarelijk mensen, niet die daklozen of junks die hebben niks te eten, julli moeten dingen in perspective zien
Josine
-35-  Josine:
Mijn fiets is 5 jaar geleden gestolen geweest, maar voordat ik doorhad dat mijn fiets weg was, was mijn fiets al teruggevonden door de politie! Ondanks dat mijn fiets niet gegraveerd ofzo was, ze hadden nl de rijwielhandelaar opgebeld of die nog wist aan wie hij mijn fiets had verkocht. En dat wist hij!!
Ik kreeg echter niet gelijk mijn fiets mee, eerst moest ik aangifte doen en toen nog een week wachten omdat mijn fiets bewijsmateriaal was. Nu een goede 5 jaar later fietste ik onlangs langs een actie van de politie en de Afac om gratis je fiets te laten graveren. Dat leek mij wel een goed idee, want je weet maar nooit. Toen ik eindelijk aan de beurt was, werd als eerste mijn framenummer ingevoerd om te controleren of ik geen gestolen fiets had. Niks aan de hand zou je zeggen, het was immers mijn eigen fiets. Niets was minder waar, mijn fiets stond als gestolen geregistreerd! De politie was 5 jaar geleden vergeten te vermelden dat mijn fiets weer terug was... Daar sta je dan met je goede bedoelingen. Gelukkig was het makkelijk op te lossen door in het systeem te kijken wie de aangifte had gedaan en die gegevens te vergelijke met mijn persoonsgegevens. Mijn fiets werd gelijk uit het systeem gehaald! Maar toch is het te zot voor woorden dat een fiets die 5 jaar geleden al is teruggevonden nu nog als gestolen te boek stond.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.