Vier jaar geleden had ik al zo mijn twijfels bij deze onderneming, maar van de twijfels van een simpele burger hoeven ze zich niks aan te trekken natuurlijk. Overheid en bedrijfsleven zijn tenslotte véél deskundiger in het inschatten van risico's omtrent de financiering van dergelijke projecten. Dat heeft het verleden wel bewezen, daar kennen wij allemaal de voorbeelden van, nietwaar?
Als de banken dus geen trek meer hebben in de Zuidas moeten we er niet aan beginnen. Want als er één ding is waar banken goed in zijn, is het wel het veiligstellen van de eigen winsten. Die gaan dus geen centjes steken in kansloze ondernemingen.
In al mijn nederigheid durf ik de vraag eigenlijk nooit op te werpen, maar laat ik eens roekeloos doen: ben ik nou gek of zijn zij het?
Je wilt toch niet een gigantisch kantorencomplex bouwen dat veel volk aantrekt naar een plaats die nú al verstopt is? Je wilt de stad toch niet dertig jaar lang opzadelen met een bouwput? Je gaat toch geen autoweg ondertunnelen die dagelijks helemaal vast staat? Je gaat toch niet beginnen aan een project van vier miljard als de ervaring leert dat zoiets uiteindelijk minstens het dubbele kost?
Toch ben ik er niet gerust op, want de gemeente en het Rijk gaan nu bekijken of ze de klus zónder het bedrijfsleven kunnen klaren, gewoon lekker samen, van het belastinggeld. Daar kun je je immers nooit een buil aan vallen, want belastinggeld is een onuitputtelijke bron.
Dik kans dat wij Amsterdammers dus onze oude dag in armoede slijten, maar dat is een klein offer als wij vanuit de goot trots kunnen opkijken naar de torens van de Zuidas.
Denk groot!
Ach, je moet groot durven denken, anders wordt het nooit wat met deze stad, zullen sommigen tegenwerpen. Misschien hebben ze gelijk. Maar gek dat er meestal alleen groot gedacht wordt bij bouwprojecten. Nou nooit eens bij dingen als de thuiszorg (inmiddels failliet), de kunst of de criminaliteitsbestrijding.
Maar er zit nog méér in het vat. Een ander voorbeeld van 'groot denken' is de organisatie van de Olympische Spelen in 2028. Wethouder Gehrels had bedacht dat het nu zo leuk zo zijn wanneer Amsterdam een eeuw na de Spelen van 1928 opnieuw dit evenement kon binnenhalen. Ze gaat daarom alvast lobbyen in Peking en trekt een slordige 6,5 miljoen uit voor het maken van leuke plannetjes.
Intussen schijnt de gemeenteraad nog niet helemaal overtuigd te zijn van het nut van die Spelen, maar wat niet is kan nog komen. Een volgende raad kan er tenslotte weer heel anders over denken. In de politiek en het zakenleven lijkt er immers een chronische behoefte om de stad wereldwijd 'op de kaart te zetten'.
Google Earth
Laten we dan eens resumeren hoe die 'kaart' er de komende decennia uitziet als alles doorgaat. Allereerst natuurlijk de bouwput aan de Zuidas. Dat project duurt dusdanig lang, dat men het risico loopt tijdens de uitvoering te vergeten hoe het ook alweer moest worden. Dan moet er ook nog ergens een megastadion komen om het WK voetbal 2018 binnen te slepen. Weliswaar niet binnen de stadsgrenzen, maar toch ergens in de nabije omgeving. Geeft ook weer een hoop gedoe. En tenslotte die Olympische Spelen met ettelijke sportlocaties.
Al die bouwactiviteiten zouden dus in ongeveer dezelfde twee decennia moeten plaatsvinden.
Google Earth toont ons over tien jaar een kaart waarop Amsterdam door een aardbeving getroffen lijkt.
De bevolking verblijft in vluchtelingenkampen op de Drentse hei.
We mogen ons verheugen in de aandacht van de hele wereld, dat dan weer wél!
Zo zie je maar, de Zuidas en de Olympische Spelen zijn uiteindelijk heel goed voor het toerisme. Het ramptoerisme.
In dit scenario ga ik ervan uit dat tegen die tijd de Noord-Zuidlijn, het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum eindelijk af zijn.
Anders hebben we een probleempje natuurlijk...
tien reacties op "In zak en as met de Zuidas"
Ooit was Amsterdam een wereldwonder op het gebied van stedenbouwkundige stadsplanning. De grachtengordel en de buurt van Berlage zijn daarvan het levende bewijs. Het huidige gemeentebestuur faalt. Het was voorspelbaar: er lag immers geen eenduidige stedenbouwkundige visie aan ten grondslag, maar uitsluitend de logica van de markt.
Ik hou wel van een beetje ramptoerisme, sinds ik in Lelystad neergestreken ben.. en ja, je hebt gelijk, die Zuid-as is nu al niet om aan te zien (kan ik weten, ik kom er iedere maandag voor mijn studie..)Mijn kwestie is eigenlijk: waar moeten ze al die 'rommel', dwz. kantoren van megalomane omvang (er staat er 1 tussen die, slechts half afgebouwd, nu al dreigt te bezwijken), nog wat 'spoor- en infrastructurele aanpassingen'= garantie voor 10 jaar trein- en metro-ontwrichting, zoals je al memoreerde, en dan ook nog een groots JOOP!(zal wel een andere naam krijgen) musicaltheater, een megastadion -het Johan Cruijf theater-(sic!)en nog wat van dat soort akkefietjes, het kan niet anders dan de Disney-uitwerking/filmversie van een heel eng stripboek (Jeremy?) worden. Daar zou ik nog wel het scenario voor kunnen schrijven...
Goed voor zo'n 12/15 kantoorgebouwen van pakweg 20 verdiepingen, op loopafstand van het WTC, bereikbaar met zowel trein (2 stations, RAI en WTC) en natuurlijk de onvolprezen Metro N/Z. Die natuurlijk in 2012 klaar is!En we gaan er natuurlijk vanuit dat ergeen 'vastgoedprobleempjes', dwz. conflictjes tussen onze gewaardeerde collega's en de gemeente (of de officier van justitie) meer plaatsvinden, als we dit voorheen leuke parkje gaan volbouwen. Deze kantoortuinen op niveau zijn volstrekt onmisbaar voor de Amsterdamse economie!
U zult zien: op termijn is dit zeker de meest gewaardeerde oplossing voor dit onderhouds-onvriendelijke, en zwaar op het budget van de gem. Amsterdam drukkende object..
enne....
http://www.parool.nl/parool...
need I say more?
die Zuid-as is nu al niet om aan te zien (kan ik weten, ik kom er iedere maandag voor mijn studie..)
Vanaf een hoog gebouw aan de wibaut straat ziet het er echter alleraardigst uit. Vooral 's avonds als het wat donkerder is en de al daar gebouwde kantoren mooi hun lichtjes laten zien.
Af en toe, als ik daar zo naar kijk, is het net alsof we in een beetje grote stad wonen ;)
Daarom blijf ik erbij dat dit gewoon de zoveelste gemiste kans is om echt iets bijzonders te scheppen, waar men in Europa van opkijkt... Maar er valt nog wat te redden: zet op de resterende plekken werkelijk vernieuwende architectuur neer, zorg dat het Beatrixpark goed bereikbaar blijft/wordt, en zorg dat er ook wat niet al te chic winkelareaal komt, dan kan het misschien nog goedkomen!