Home > > Wie wil mijn OV-chip kraken?

Wie wil mijn OV-chip kraken?

null
Noord- Een maand of acht geleden stelde ik op deze plek de vraag "hoe kom ik van mijn OV-chipkaart af"? De oplossing is nabij want ik het besloten om mijn kaart ter beschikking te stellen van de wetenschap.
Al bijna een jaar ben ik in het trotse bezit van maar liefst twee (ongebruikte) OV-chipkaarten. Een kaart van het GVB en een kaart van de NS. Omdat de kaart een ware goudmijn van privé-gegevens blijkt te zijn had ik al snel spijt van mijn aanschaf. Gezien sommige reacties ("kijk uit het raam en geniet van het mooie weer(...)Ga lekker fietsen(...) Koop een auto.") moest ik me niet zoveel zorgen maken over mijn privé-gegevens.

Inmiddels zijn we een maand of acht verder en heeft het College Bescherming Persoonsgegevens, het Gemeentelijk Vervoersbedrijf op de vingers getikt omdat het GVB te veel privé gevoelige informatie vastlegt en omdat die gegevens te lang worden bewaard. Er is zelfs gedreigd met een boete.
Maar ja, ik ben nog steeds niet van mijn OV-kaart af. Maar dat is deze week wel een stapje dichterbij gekomen dankzij een slimme student van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij wist de chip van een dagkaart te kraken en kon zo een hele dag gratis reizen met de metro. Desondanks gelooft de directeur van Trans Link, het bedrijf dat de kaarten maakt, nog steeds dat de kaart in 2009 wordt ingevoerd. Ik wil wel een weddenschap afsluiten dat ik op 1 januari van het volgende jaar nog steeds met een strippenkaart kan reizen.

Vandaag is er een spoeddebat met staatssecretaris Huizinga over de toestanden rond de chipkaart. Ik heb alvast een ideetje. Schrijf een wedstrijd uit om de chipkaart te kraken. En gebruik de resultaten van deze wedstrijd om een betere kaart te maken. Hoofdprijs: een levenlang gratis reizen, troostprijs een grote blauwe strippenkaart.
En om de wetenschap alvast een handje te helpen doe ik hierbij alvast een eenmalig en uniek aanbod: Gratis af te halen, OV-kaart, nauwelijks gebruikt, in zeer goede staat en makkelijk te kraken.
ouder:
Cartoon
nieuwer:
Old MacDonald

27 reacties op "Wie wil mijn OV-chip kraken?"

Jan Westerhof
-1-  Jan Westerhof:
Helemaal mee eens.
Alleen al dat je 2 kaarten hebt, terwijl het concept toch was dat je met één kaart in alle OV moet kunnen!
De OV-chipkaart is een mooi idee, maar de uitvoering is zo beneden de maat dat het meteen gestopt moet worden.

Niet alleen is er technisch van alles mis, ik vertrouw de OV-bedrijven voor geen cent met mijn privé-gegevens, en voor je het weet hebben allerlei overheden ook toegang. Ik weet wel, als net burger (ben ik, vind ik!) heb je niks te vrezen, maar het zint me gewoon niet. GVB overtreedt nu blijkbaar al de wet, en Trans Link bagatelliseert en liegt dat het gedrukt staat; en dat soort clubs moet ik - eenzijdig- gaan vertrouwen? Ze beginnen al met de mea culpa's voordat de kaart in produktie is genomen.
Ik wil graag dat mijn overheid een OV-kaart maakt, met als *enige* doel het OV-gebruik gemakkelijker te maken.
Opsporing en marketing, ik heb er geen behoefte aan. Dat kan nu ook al niet, dus is er geen noodzaak dat het straks wel kan.

Ik snap dat je gegevens zult moeten opslaan, ook bijv. voor klachtafhandeling van betwiste transacties, maar die opslag moet zo minimaal en transparant mogelijk gebeuren. Ik zou het een prettiger idee vinden als de privé-gegevens worden beheerd door een andere club dan de OV-bedrijven of TLS. Een consumenten-organisatie o.i.d.
Miraim
-2-  Miraim:
Kennelijk is dit de nieuwe tendens dat veiligheid boven privacy wordt gesteld. Niemand vraagt zich echter af hoe het zit met het toezicht. Nu zie je voortdurend dat er van alles wordt geroepen over Veiligheid maar er is kennelijk niet vooraf nagedacht hoe een en ander in de klauw gehouden kan worden. Nee, erger nog we gaan alleen nog maar roepen: “als je niets op je kerfstok hebt, heb je niets te vrezen”.
Jermaine
-3-  Jermaine:
Ook ik maakte me zorgen over de privacy van de chipkaart. Maar 2 dingen, ze komen aan de centen van de OV bedrijven, niet aan mijn centen, want knappe jongen die mijn chipkaart kan kraken aangezien ik die in mijn portemonnee bewaar waar mijn bankpas, studentenpas, verzekeringspas, bedrijfspas en bibliotheekpas met dezelfde chip allemaal bij elkaar zitten. ik zou zeggen dat het makkelijker is mijn portemonnee te stelen. En dat op 40 centimeter afstand.....Ik heb mijn mobiele telefoon net als velen dag en nacht aanstaan dus waar ik ben weet men nu ook al. Voor wat de Nederlandse schijnprivacy waard is. Maar evengoed ben ik niet gediend van ongevraagde reclame/aanbiedingen.

Uiteindelijk zullen we ongetwijfeld gewend raken aan de kaart en van de voordelen kunnen profiteren.
Arti
-4-  Arti:
Is dit hele OV-Chip-Wiel niet al ergens anders uitgevonden ?
Ik herinner mij nu ook opeens een Jacobse en Van Es achtig type dat zgn een onvervalsbaar paspoort had geproduceerd voor de Staat der Nederlanden. Enfin.

Van mij mag GVB best weten hoeveel mensen op welke momenten van welke lijnen gebruik maken met welke eindbestemming en welke overstapplaatsen o.i.d., maar geen personalia svp.

Of willen ze alleen maar van de conducteurs en kaartverkoop-punten af?
RudiPensionado
-5-  RudiPensionado:
Volgens mij waren de conducteurs weer terug om iedereen weer een kaartje te laten kopen. Overigens bewijzen deze mensen de toeristen ook een dienst met hun (kaart)informatie.
Nee, laat die nou lekker blijven want het gaat juist beter omdat ze weer terug zijn.
ap
-6-  ap:
Schandalig die chipkaart..........
Waarom moet hij eigenlijk op naam zijn???
Ze kunnen toch ook gewoon een kaart gebruiken die iedereen kan gebruiken.
Dan kunnen ze zoals zeggen te willen wel zien hoeveel mensen waar, wanneer, hoe vaak reizen maar niet zien wie dat zijn.....

Ik (en nee heb niets te vrezen) heb me al voorgenomen geen kaart te kopen met mijn prive gegevens erop. Dan koop ik maar een kaart op de zwarte markt zonder personalia. Van mij part is die 50euro boeit me niet het is een principe kwestie. Of ik ga dan maar vaker met de auto of motor reizen, lekker smerig voor het milieu met mijn 1op7 rijden en lekker razen met de motor maar dat willen ze blijkbaar......
Democratie en privacy in Nederland????
Dacht het niet, de ov chip wordt verplicht gedwongen en je hebt geen ander alternatief. Dat is voor mij opdringen en dictatorschap!!!!!!!!!!!!
marialeguana
-7-  marialeguana:
ook ik reis al een jaar met TWEE kaarten: 1 voor de connexxion-bussen en 1 voor de metro van t GVB. het is een bedrijfsabonnement, dus keus...? nee, die heb ik niet. nu krijg ik verdikkeme ook nog een brief van t GVB dat ik “hun” kaart via internet moet verlengen voor 2008! straks gaat t GVB me nog vertellen dat ik de reis maar helemaal via internet moet gaan maken?! DAT scheelt! (geintje)
laatst viel me op dat op halte poortwachter van lijn 51 de automaat voor t aanmaken van een “onpersoonlijke” kaart gewoon helemaal niet werkt! een gezelschap japanners stond er hulpeloos en uiteindelijk hopeloos op alle schermgebieden aan te morrelen, maar er gebeurde niets. tekst OOK nog in t nederlands... oke, er KAN een engelstalige tekst worden aangezet. t clubje uiteindelijk uit de sores geholpen door ze de rode kaartautomaten in de tram aan te wijzen. daar kwamen ze dus ook niet uit... 8 illegaal reizende japanners, ik hoopte vurig dat ze voor de halte weesperplein gingen uitstappen, aangezien daar praktisch elke donderdag of vrijdag een soort van “razzia” plaatsvindt... gelukkig, het was rustig op station weesperplein!
wat ik me ook nog afvraag: met de in- en uitcheckpalen waar je dan dat gewraakte kaartje tegenaan moet houden: met hoeveel overstappende connexxion-passagiers met busabonnement op halte poortwachter gaan we daar braaf “inchecken”, als je de net voorrijdende lijn 51 wilt halen? die dingen zijn redelijk traag, zag ik. ik weiger ze te gebruiken hoor.
Jermaine
-8-  Jermaine:
AP, Een anonieme kaart kan uit de grijze automaten worden gehaald en kost 7,50 als ik het goed heb. Dan zijn je personalia ook niet bekend, maar kan je helaas geen abbonement op zetten...
Storm
-9-  Storm:
Het meest onbegrijpelijke aan het hele probleem met de OV-chipkaart is dat we hier in Nederland, zoals zovaak, weer het beste/braafste jongetje van de klas willen zijn. Het is echt niet zo dat het gegeven van digitale vervoersbewijzen iets geheel nieuws is. In Singapore werkt men al jaren met oplaadbare kaarten (met statiegeld tegen vervuiling en weggooien)met geen andere gegevens dan de daadwerkelijke noodzakelijke te weten: hoeveel geld staat op deze kaart en hoever kan ik daarmee reizen? Aanmerkelijk dichter bij huis vindt men in London de zogenaamde Oyster-Card. Een exact product als in Singapore dat naar volle tevredenheid werkt. Ook in de hectiek van het Londonse spitsuur werkt de kaart probleemloos. Dus waarom, met zoveel voorbeelden voorhanden, moet hier weer een superduur en niet werkend systeem uit de grond worden gestampt? Ergelijk is trouwens de reactie van de fabrikant van de chipcard: Op de radio meldde een woordvoerdster dat het weliswaar zo is dat de kaart gekraakt werd maar ja, dat is wel een geval van fraude en dat mag toch echt niet. ja, ik haal je de koekoek; het dupliceren van paspoorten en geld is ook verboden maar het getuigt van een onbegrensde naiviteit, maar ik vrees arrogante incompetentie, dit als argument ter verdediging van het falen van de veiligheidsvoorzieningen van kaart aan te voeren.
Semafoor
-10-  Semafoor:
Ach ja... wat mij betreft mag het GVB wel weten waar ik ben, hoe oud ik ben. Kan geen kwaad. Ze mogen alles van me weten behalve mijn pincode.
pim Sonnenberg
-11-  pim Sonnenberg:
De Ov kaart heeft nog een hoop te leren... Allereerst kan ik niet met mijn kind op een anonieme kaart reizen onder het mom dat kortingsregels persoonsgebonden zouden zijn! Ah me hoela! Aan mijn kind kun je duidelijk zien dt hij geen 18 jaar is, dus waarom zijn gegevens in de computer zetten?
verder kan ik geen twee kinderen mee nemen op een kaart, maar moeten die elk aparte kaarten hebben, welke ook nog bij iedere reis nar opa of oma mee moet, want anders betalen zij de hoofdprijs!
gewoon anoniem ( met legitimatie ) kortingskaart uitgeven is veel beter. verder werken de poortjes heel vaak niet ne kan je niet uitchecken. dan moet je eerst naar een ander station reizen om uit te checken om dan weer terug te “lopen ”naar het oude station. geld terug vragen lukt niet , omdat er simpelweg niet wordt gereageerd ...Waarom zoveel geld investeren zonder eerst de reiziger te raadplegen?

met vriendelijke groet, Pim Sonnenberg
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
“Dames en heren! Wij gaan iets nieuws doen!”

De strippenkaart kun je in de rest van het land niet in de trein gebruiken. Bovendien wordt-ie niet geaccepteerd in nachtbussen.

Eigenlijk zijn dat de enige tekortkomingen van de strippenkaart. En die laten zich buitengewoon eenvoudig opheffen.
Steven
-13-  Steven:
@ Jochem:
Er zijn wel meer tekortkomingen:
Je moet hem van tevoren kopen (wat afgezien van de extra moeite de situatie kan veroorzaken dat je net te weinig strippen of kleingeld bij je hebt en dus niet mee kan), dat je hem moet laten afstempelen (duurt langer dan langs de scanner halen), dat je zelf het aantal strippen moet berekenen bij lange of onbekende ritten, dat je met een strippenkaart geen tourniquets kan toepassen (die goed werken voor het tegenhouden van asociale figuren). Je stelling dat de strippenkaart zich “buitengewoon eenvoudig” in de trein laat gebruiken klopt natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat heel Nederland in duizenden kleine zones opgedeeld zou moeten worden, en dat als je een trein naar Friesland zou pakken je zou moeten gaan tellen: Zijn het nou 51, 52, of 53 strippen die ik moet afstempelen? Zie je de GIGANTISCHE strippenkaart al voor je?

Met andere woorden: er valt heel wat aan te merken op de OVkaart, dat ben ik met je eens. Maar dat neemt niet weg dat hij uiteindelijk wel degelijk handiger in het dagelijks gebruik zal zijn. Ik vraag me af of je wel hebt nagedacht voor je je kritiek postte.
Jochem Floor
-14-  Jochem Floor:
@ Steven. Ja hoor. Ik ga jou punten even stuk voor stuk af.

1. Je moet de strippenkaart van tevoren kopen. Dat moet met de chipkaart ook, ze komen niet uit de lucht vallen. Het aantal verkooppunten voor de strippenkaart is ingeperkt en dat helpt ook niet. Bedenk maar dat NS de strippenkaart uit de automaten heeft gehaald. Bovendien worden bij bushaltes of op verzamelplekken (winkelcentra) geen automaten voor strippenkaarten in de openbare ruimte geplaatst; dat doet men in de rest van Europa wel. Te weinig geld/tegoed bij je hebben is altijd een belemmering.

2. je moet de strippenkaart laten afstempelen. Je hebt zeker nog nooit een stempelautomaat gezien in een bus, tram of metro? Een beetje trambestuurder of buschauffeur is razendsnel met zijn stempel. Die tijdwinst is minimaal. Bovendien kan de reiziger zijn vervoerbewijs niet meer zelf controleren.

3. je moet zelf het aantal strippen moet berekenen. Dat is een kwestie van duidelijke voorlichting bij de haltes en stations. Informatievere vertrekstaten en/of interactieve voorlichtingspanelen dragen er ook aan bij. Dat is een stuk eenvoudiger dan het opbouwen van een volledig nieuw betaalsysteem; wie dit argument gebruikt, verwisselt doel en middel van het project.

4. Met een strippenkaart kunnen geen tourniquets worden toepast. Onzin, dat is een kwestie van tourniqets aanpassen met een kaartlezer voor strippenkaarten. Dat kost een fractie van het hele OV-Chipkaartproject.

5. Zijn het nou 51, 52, of 53 strippen die ik moet afstempelen? Zie je de GIGANTISCHE strippenkaart al voor je?Nederland is al een jaar of 35, 40 in dat soort zones opgedeeld. Lees de algemene voorwaarden op de achterzijde van een strippenkaart. 20 strippen is het maximum; met 45-strippenkaarten dus ruim twee ritten van maximale lengte. De enige reden dat de strippenkaart niet in de trein kan worden gebruikt is omdat het subsidieregime verschilt ten opzichte van het treinkaartje.

6. Over tourniquets: die werken uitdrukkelijk niet om zgn. asociale figuren tegen te houden. Dat moeten de mensen doen die ernaast zitten of staan, zo blijkt uit onderzoek (vindplaats even niet paraat). Volgens de gebruikelijke filosofie van OV-bedrijven (zo min mogelijk personeel) werkt plaatsing van tourniqets echter voornamelijk het inzetten van te weinig personeel in de hand. Het vertraagt verder de doorstroom in stations en verlaagt de veiligheid in het openbaar vervoer. Vluchten kan niet meer.
Jochem Floor
-15-  Jochem Floor:
jouW punten, natuurlijk. (redactie?)
Steven
-16-  Steven:
@Jochem:
Dat bedoel ik nou. Ik probeer een serieuze discussie aan te gaan, maar dat is duidelijk niet aan jou besteed. Je wil alleen maar ageren tegen de Ov-kaart. Zonde.
Jochem Floor
-17-  Jochem Floor:
@ Steven: Je draait de zaken een klein beetje om, vrees ik. Eerst kom je met een reeks van argumenten die aantoonbaar niet deugen of onvolledig zijn. Die je beeindig met een persoonlijke veeg uit de pan, of ik wel nadenk voordat ik schrijf.

Het volgende verwijt, dat ik geen serieuze discussie aan wil gaan laat ik dan ook maar voor jouw rekening. Ik heb rijkelijk veel argumenten gegeven, zowel pro strippenkaart als contra OV-chip. Daar zou je inhoudelijk op in kunnen gaan.
RudiPensionado
-18-  RudiPensionado:
Waarom kunnen sommigen niet op een wat minder vervelende toonzetting communiceren?
Ook het stellen van suggestieve vragen en cynische opmerkingen evenals sarcasme doen de gedachtenwisselingen geen goed.
Een andere mening en iets beter menen te weten gaan hier soms op puberale wijze hand in hand.
Karel
-19-  Karel:
Tsssss, dat zegt de heer Pensionado?
Kaatje
-20-  Kaatje:
@Steven en Jochem Floor
5. Zijn het nou 51, 52, of 53 strippen die ik moet afstempelen?
Het maximum aantal strippen dat je hoeft af te stempelen is 20 -> mag je 3.5 uur door ruim 16 zones reizen
of je koopt een 8-strippen kaart en laat die als dagkaart afstempelen (1 kaart = stedelijke dagkaart, 2 kaarten = landelijke dagkaart)

nog een voordeel van de strippenkaart -> je kan er met meerdere personen op reizen
RudiPensionado
-21-  RudiPensionado:
Karel,
Je bijdrage is de beste interactie van dit jaar.
Steven
-22-  Steven:
@ Jochem:
Veel plezier in je eigen wereldje. Daar waar jij gelijk hebt en argumenten er niet toe doen.
RudiPensionado
-23-  RudiPensionado:
Jochem krijg weer eens op z'n donder :)
Jermaine
-24-  Jermaine:
Jochem,

Je zet in je reactie foutieve informatie neer als feiten. Dus ben ik van mening dat je de weerstand die je oproept aan jezelf te danken hebt.
Je komt over alsof je meent het allemaal veel beter te kunnen, is dan een carriere in de politiek niks voor jou? Met genoeg steun mag je jou plannetjes dan ook gaan uitvoeren. Want nu lijkt het erop dat de beste stuurlui aan wal staan.
Jochem Floor
-25-  Jochem Floor:
@ Kaatje: Bedankt voor de aanvulling over de stedelijke/landelijke dagkaarten.
Jochem Floor
-26-  Jochem Floor:
@ Jermaine: Jeetjemekaatje, foutieve informatie? Je vergist je, vrees ik. Waar precies zou dat moeten zijn dan?
martijn
-27-  martijn:
hey mensen goeie avond welkom ik wil ok gratis reizen met het openbaar vervoer tussen leiden haarlem denhaag en beverwijk en alkmaar en den haag amstelveel bustsation wie mij ken helpen graag wandt vanaf 16 april zullen de kleine strippen kaarten verdwijnen bij de chafeurs op meerlanden zoals hoofddorp en schiphol en lijnen rond schiphol en hoofddorp wie mij msn wildt hebben ik weet hier namelijk nog veel infomatie vanaf ik krijg veel infomtie van chafeurs uit duin en bollenstreek mijn msn is martijn-007@live.nl als iemand mij 1 gratis ov-chipkaart ken sturen waar ik gratis ken reizen en niet hoeft te betalen

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.