Al bijna een jaar ben ik in het trotse bezit van maar liefst twee (ongebruikte) OV-chipkaarten. Een kaart van het GVB en een kaart van de NS. Omdat de kaart een ware goudmijn van privé-gegevens blijkt te zijn had ik al snel spijt van mijn aanschaf. Gezien sommige reacties ("kijk uit het raam en geniet van het mooie weer(...)Ga lekker fietsen(...) Koop een auto.") moest ik me niet zoveel zorgen maken over mijn privé-gegevens.
Inmiddels zijn we een maand of acht verder en heeft het College Bescherming Persoonsgegevens, het Gemeentelijk Vervoersbedrijf op de vingers getikt omdat het GVB te veel privé gevoelige informatie vastlegt en omdat die gegevens te lang worden bewaard. Er is zelfs gedreigd met een boete.
Vandaag is er een spoeddebat met staatssecretaris Huizinga over de toestanden rond de chipkaart. Ik heb alvast een ideetje. Schrijf een wedstrijd uit om de chipkaart te kraken. En gebruik de resultaten van deze wedstrijd om een betere kaart te maken. Hoofdprijs: een levenlang gratis reizen, troostprijs een grote blauwe strippenkaart.
En om de wetenschap alvast een handje te helpen doe ik hierbij alvast een eenmalig en uniek aanbod: Gratis af te halen, OV-kaart, nauwelijks gebruikt, in zeer goede staat en makkelijk te kraken.
Alleen al dat je 2 kaarten hebt, terwijl het concept toch was dat je met één kaart in alle OV moet kunnen!
De OV-chipkaart is een mooi idee, maar de uitvoering is zo beneden de maat dat het meteen gestopt moet worden.
Niet alleen is er technisch van alles mis, ik vertrouw de OV-bedrijven voor geen cent met mijn privé-gegevens, en voor je het weet hebben allerlei overheden ook toegang. Ik weet wel, als net burger (ben ik, vind ik!) heb je niks te vrezen, maar het zint me gewoon niet. GVB overtreedt nu blijkbaar al de wet, en Trans Link bagatelliseert en liegt dat het gedrukt staat; en dat soort clubs moet ik - eenzijdig- gaan vertrouwen? Ze beginnen al met de mea culpa's voordat de kaart in produktie is genomen.
Ik wil graag dat mijn overheid een OV-kaart maakt, met als *enige* doel het OV-gebruik gemakkelijker te maken.
Opsporing en marketing, ik heb er geen behoefte aan. Dat kan nu ook al niet, dus is er geen noodzaak dat het straks wel kan.
Ik snap dat je gegevens zult moeten opslaan, ook bijv. voor klachtafhandeling van betwiste transacties, maar die opslag moet zo minimaal en transparant mogelijk gebeuren. Ik zou het een prettiger idee vinden als de privé-gegevens worden beheerd door een andere club dan de OV-bedrijven of TLS. Een consumenten-organisatie o.i.d.