De motie die de partij wil indienen volgt op een breder fietsenplan waar de partij zich al langer voor inzet. In dat plan worden het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad fors uitgebreid. Verantwoordelijk portefeuillehouder Erik Koldenaar (VVD) heeft positief gereageerd en toegezegd om aanvullende maatregelen te treffen. De stadsdeelraad zal zich 31 januari buigen over het plan. Dan GroenLinks waarschijnlijk ook de motie indienen. “Ik denk wel dat daar positief op gereageerd zal worden”, aldus Molenaar.
De AFAC, maar dan dichtbij
De motie die de partij wil indienen volgt op een breder fietsenplan waar de partij zich al langer voor inzet. In dat plan worden het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad fors uitgebreid. Verantwoordelijk portefeuillehouder Erik Koldenaar (VVD) heeft positief gereageerd en toegezegd om aanvullende maatregelen te treffen. De stadsdeelraad zal zich 31 januari buigen over het plan. Dan GroenLinks waarschijnlijk ook de motie indienen. “Ik denk wel dat daar positief op gereageerd zal worden”, aldus Molenaar.
Goede daad, geen dank?
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
33 reacties op "De AFAC, maar dan dichtbij"
Welke groep wordt er volgens u dan door deze plannen benadeeld?
Met je suggestieve vraag bereik je niets en haakt ook niet in op hetgeen ik schreef.
Ik merkte slechts op dat een groep, in dit geval de fietsers, worden bevoordeeld en daar ben ik tegen.
Wie er allemaal benadeeld worden in Amsterdam is toch een heel ander topic?
Ik wil liever niet met mijn volledige naam hier bekend worden maar de voornaam klopt en ik kan er nog bij vertellen dat ik destijds ook in Harderwijk stond.
Ken jij Ben Notmeijer trouwens?
Groetjes aan Marja.
maar stond jij op de camping dan?
ik heb echt geen idee haha
Geen wonder dat je dan anoniem wilt blijven.
Voor die paar mensen wiens fiets hen echt dierbaar is, is het wel een goed lesje, maar de meesten zitten totaal niet bij de pakken neer en halen ergens anders, en vooral dichter bij, wel weer een andere fiets.
Laat ik het er dan in elk geval maar op houden dat zo'n geintje als dit al een stuk meer co2-neutraal zou worden als er inderdaad in het centrum zo'n tijdelijke afhaalplek zou komen.
Mensen zoals jij passeren hier wel vaker en soms hebben zij gelijk en soms hebben zij ongelijk.
Feit blijft dat je nu gelijk hebt en dat natuurlijk al had kunnen concluderen maar je wilt natuurlijk graag een corrigerende opmerking maken. Wellicht typeert dit je karakter en/of professie? Ik bespeur hier natuurlijk wel het belerende pvda wijsvingertje. hahahaha
Wat dit topic betreft meen ik dat het beoogde tijdelijk opslagterrein voor fietsen een betere bestemming hoort te krijgen. Men is daar inmiddels goed bezig en moet kandidaat ondernemers niet frustreren met een opslagplaats voor verwijderde fietsen. Bovendien is de grondprijs te hoog om daar een dergelijke bestemming aan te geven.
Dat ik van mening ben dat de fietser een bevoordeeld positie krijgt lijkt bij sommigen verkeerd te vallen. Waarom? Wellicht omdat zij af en toe hun (onverlichte) fiets zien verdwijnen? Hoe dan ook, als je in overtreding bent moet je op de blaren zitten en ga je maar met het OV naar de fietsenopslag. We doen nu net of Amsterdam een vreselijke grote stad is en een buitenwijk op twee uur reizen ligt. Beetje overdreven zielig gedoe allemaal om zo verongelijkt te doen over een door jezelf veroorzaakt feit, nl je fiets fout parkeren.
Dit is Nederland/Amsterdam op z'n smalst.
Ben het deels met je eens, het terrein zou een betere bestemming kunnen of moeten krijgen. Maar het bevoordelen van fietsers is toch echt erg belangrijk. Natuurlijk zijn sommigen onverlicht of zorgen ze voor overlast wanneer ze lukraak geparkeerd staan, maar in een stad als Amsterdam zijn fietsen van het grootste belang. Rij je wel eens met de auto op de grachten? Daar zijn die dingen echt niet op ingesteld, veel te weinig ruimte. Bovendien komt het de kwaliteit van de lucht niet ten goede. De gemeente dient in te zetten op zoveel mogelijk mensen op de fiets en daar horen dit soort maatregelen bij. Daarbij kan je opmerken dat wanneer de voorzieningen adequaat zijn er geen fietsen meer weggesneden hoeven te worden omdat er 'gewoon' plek is. Dus, meer voorzieningen, opslag in het centrum en als ze daar niet worden opgehaald, opknappen en voor weinig geld verkopen in het Westelijk Havengebied. Amsterdam op z'n breedst!
Bijna helemaal met je eens maar er is nu te weinig ruimte om alle fietsen een parkeerplekje te geven en dan is het net als voor de automobilisten. Vol=Vol Je kunt van de gemeente niet verwachten dat zij er in kan voorzien dat men overal zijn fiets maar onbeperkt kan parkeren. De ruimte daartoe is te beperkt en zal in de toekomst vermoedelijk geld kosten.
Ik rij inderdaad regelmatig over de grachten en ervaar het als gevaarzettend als fietsers mij tegemoet rijden. Op de Herengracht vooraan ken ik zelfs een plek waar ouders met kinderen in die kleine bakfietsen tegen de rijrichting in rijden. Je aan de verkeersregels houden is blijkbaar voor een aantal “opvoeders” teveel gevraagd en zo brengen zij het over op de volgende generatie.
Het zou de politie niet misstaan om daar eens tegen op te treden.
Als je in een zijstraat van een gracht moet wezen kan je soms kiezen tussen een stukje tegen het verkeer in, of de 'omweg' via de volgende brug. Waarbij je met je bakfiets tegen de steile brug op moet en er weer af met een moeilijke steile bocht naar links. Soms zelfs nog een tweede brug op en af van een zijgracht.
Ik weet niet of dat in jouw geval zo was en praat het niet goed, maar wil er wel mee aangeven dat niet iedere ouder die zo rijd dat doet om jou te pesten.
Wat de tijdelijke AFAC-opslag aangaat: hoe dichterbij, hoe eerder thuis, hoe minder fietsen op de weg, hoe blijer derRudi, zou ik denken.
Alsof je fietsen in het Concertgebouw, de Schouwburg of de Hollandse manege neerkwakt!
http://nl.wikipedia.org/wik...
Dan vergelijk je autoparkeerplekken met fietsparkeerplekken. Een beetje appels en peren. Gemeente is bij het gebrek aan de fietsplekken wel degelijk een beentje schuldig. Immers, ze heeft een aantal jaren geleden in haar wijsheid besloten dat een berging niet meer verplicht was bij een nieuw te bouwen woning. Dat betekent dat bewoners hun fiets simpelweg buiten moeten stallen. Aangezien er veel geplitst is en wordt en er dus tal van appartementen ontstaan moeten al die mensen hun fiets buiten stallen. Beetje dom dus van die gemeente. Dat betekent dat je stimuleert dat mensen fietsen maar dat je de ruimte steeds meer beperkt. En dan nu het ei van Columbus door Groen Links om te pleiten voor meer stallingen. Wat een open deur en niet realistisch. Staat ok haaks op een schone opgeruime openbare ruimte. Kijk maar eens wat een stalling buiten voor ruimte inneemt. Gewoon bij splitsen verplicht bergingen realiseren en terug de eis van een berging bij nieuwbouwwoningen. Daarnaast wellicht een tip voor pensionade, altijd rekening houden en voorrang geven aan kwestbare weggebruikers.
Je weet best dat het door veel fietsers de regels genegeerd worden dus probeer nou niet een stukje gracht als voorbeeld te stellen als er kilometers lang regels genegeerd worden. Slapjes van je hoor. Dank voor je tip maar ik hield hier al rekeing mee toe het nog allemaal viel onder art. 31 WVW en bij de overgang enige jaren terug naar het NBW hoefde dat geen wijziging in mij rijgedrag met zich mee te brengen. Overigens nog nooit een (onverlichte)fietser geraakt maar dat lag altijd meer aan mijn defensieve rijgedrag dan aan het rijgedrag van de fietser.
Je idee dat ik appels met peren vergelijk gaat ook al niet op want het gaat immers over voertuigen die niet binnen geparkeerd kunnen worden. Waarom zouden wij de auto's en de fietsen apart behandelen. Voor beiden is ruimte nodig en je weet vooraf dat je een parkeerprobleem hebt als je in de stad gaat wonen en is het alweer wat slapjes om dan achteraf weer de oorzaak van een probleem over de schutting richting gemeente te gooien.
Mijn voorstel is dat je de politiek ingaat en je aansluit bij een partij die al jaren veel in de melk te brokkelen heeft en dit even op te lossen omdat die partij dat blijkbaar is vergeten. :)
Kortom: je bent weer eens je eigen 'urban myht' omtrent wangedragende fietsers aan het cre-eren. En dat allemaal omdat jij in je auto op de gracht niet even achterom kijkt, naar de verkeersborden die je passeert. Dat zou ik overigens ook vooral niet veranderen.
Tot slot nog een punt met betrekking tot gevaarzetting: dat is een objectief begrip, dat niet per se op ieder risico ziet, maar vooral op een fysiek risico dat men voor een ander cre-eert.
Men ervaart dus niet iets als 'gevaarzettend', men ervaart iets (gedrag) als 'onveilig' of 'riskant'. Jij persoonlijk benoemt dat bij deze fietsers als 'gevaarzettend' om een aansprakelijkheidsregel ter discussie te stellen. Dat mag. Maar het slaat volstrekt nergens op.
Het zelf gebruik maken van zo'n strook om jezelf in de ene of andere (en overigens dus toegestane) richting te begeven is niet gevaarzettend, dat is gewoon het normaal gebruik van de openbare weg. Het daarentegen doen bewegen van een object van anderhalf tot twee ton massa over een smalle strook voor algemeen gebruik met een tempo van 10 tot 12 meter per seconde, daarvan kan objectief worden vastgesteld dat dat 'gevaarzettend' handelen is. De risco's raken voornamelijk anderen dan de gebruiker van het object.
Ik heb sterk de indruk dat je veel tegen mensen spreekt terwijl ik met ze spreek.
Neem vanavond een borrel van mij en probeer het eens.
Waar kan ik die borrel komen halen?
Zoals je wellicht weet ga ik met anderen eerst naar het NH koffiehuis. :)
Chapeau!
Lijkt me een leuke uitdaging voor een journalist! Groetjes, Yanny