Hoewel het seculier karakter wordt benadrukt, zal de Islam toch de gemeenschappelijke noemer zijn waaronder het centrum functioneert. Dertig procent van de Amsterdamse bevolking is Islamitisch. Die bevolkingsgroepen richten zich momenteel nog op de interpretaties van de Islam zoals die gelden in het land van herkomst.
Met Marhaba moet dit gaan veranderen. Het centrum heeft de intentie om op termijn een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een Europese, dan wel Amsterdamse moslimidentiteit. Daarvoor is een proces van zelfreflectie en en ook zelfkritiek bij de Amsterdamse moslims nodig.
De Islam is heden ten dage overwegend negatief in het nieuws. Een kunst- en cultuurcentrum kan via tentoonstellingen, ontmoetingen en activiteiten ook de aandacht richten op de positieve kanten van Islamgerelateerde cultuur en daarmee het zelfrespect van de Amsterdamse moslims versterken.
Wat hiervan te denken? Een eerste reflex bij sommige autochtone Amsterdammers zal zijn: waarom moet de overheid dit subsidiëren? Dergelijke geluiden waren ook al in de gemeenteraad te horen. Hoewel het officieel een buitenkerkelijk project is, is de relatie met godsdienst toch zonneklaar. Maar dat kan ook niet anders. De overgrote meerderheid van nieuwe Amsterdammers is nu eenmaal moslim en ontleent daar zijn culturele identiteit aan.
Hoewel het welslagen van dit project op termijn zal moeten worden afgewacht, zullen we er niet aan ontkomen het een kans te geven. Immers, het is voor een stad als Amsterdam belangrijk dat de focus komt te liggen op een Islam die beter is toegesneden op samenleven in een tolerante westerse cultuur. Dat is beter dan voortdurend opgezadeld worden met geïmporteerde denkbeelden en standpunten die zijn ontleend aan regio's in de wereld waar geweld en fanatisme de boventoon voeren.
Uitgebreide informatie over de gehele opzet en de doelstellingen van Marhaba leest u hier (PDF).
foto: Thomas Schlijper.
Dit suggereert dat alleen autochtonen die vraag stellen, uit een soort van gierigheid: 'Mijn belastingen? Naar die Moslims? Dat NOOIT!'
Ikzelf ben echter als let wel, officieel allochtoon, óók tegen dergelijke subsidies, en wel omdat ik als klassiek ontwikkelingsliberaal (lees: D66'er of VVD'er) vind dat de overheid zich pertinent niet met dat soort zaken bezig houdt, omdat het onrechtvaardig en illegitiem is. Mijn mening daarin zal velen hier tot vervelens toe allang bekend zijn, en daarom vind ik het lichtelijk verbazend dat je suggereert dat het alleen maar conservatieve autochtonen zijn die op emotionele gronden tegen en dergelijke subsidie zouden zijn, en niet ook de liberalen, van welke afkomst dan ook, op basis van principiële redenen.