Stil protest
Ik had me er zo op verheugd. Om eindelijk een keer op de fiets door de IJ-tunnel te kunnen racen. Want het openbaar vervoer in Amsterdam ging staken. Een actie tegen de marktwerking. Maar helaas, de pont over 't IJ deed niet mee aan de staking. Op de pont was niets van actiebereidheid te merken. Geen spoor van spandoeken, vlaggen of actievoerders. Gewoon heen en weer op een doordeweekse dag. De uitdeler van 'de Spits' stond weer eens heel erg in de weg. En wij reizigers gingen weer als makke schapen aan boord. Natuurlijk met het dagelijkse tafereel ongeduldige brommers en fietsers die zo snel mogelijk naar voren wilden dringen.
De klep omhoog en de pont ging op weg naar het Centraal Station. Maar na paar meter gebeurde er iets vreemds. De kapitein veranderde plotseling van koers. Een uitwijkmanoeuvre voor een vrachtschip, dacht ik. Maar toen het station helemaal uit het zicht verdween ontstond er lichte verwarring aan boord. Waar gingen we nu naartoe!
Nadat de kapitein een half rondje had gemaakt lagen we even stil. En na een paar seconde vervolgde de kapitein de tocht naar het station, maar dan achteruit. Tot groot ongenoegen van de brommers en fietsers op het voordek, want die stonden ineens achteraan.
''Nou die kapitein heeft vanmorgen zeker iets verkeerds gegeten, want hij heeft er echt zin in", hoorde ik iemand naast me zeggen. "Nee, joh, het heeft vast iets te maken met de acties van vandaag. En ze hebben groot gelijk want die marktwerking kan niet veel goeds brengen", merkte een andere reiziger op.
En zo werd, door dit stille protest, de staking tegen de marktwerking in het openbaar vervoer het gesprek van de dag op de pont. Dat noem ik nog eens actievoeren.
vijftien reacties op "Stil protest"
Ten eerste: voetgangers die per se als eerste van de pont af willen. Hoezo zou je als langzaamste verkeersdeelnemer de weg blokkeren voor mensen die je later toch wel in gaan halen?
Ten tweede: mensen die binnen roken. Gewoon, omdat het niet mag en ik het vervelend vind.
Wat een beetje mijn eigen probleem is:
Als racefietser hou ik brommers bij (als ze niet opgevoerd zijn). Maar omdat er tragere mensen zijn die nog grager vooraan willen staan, komt het dikwijls voor dat ik pas bij de sluis vaart kan maken.
Ook vervelend: mensen die op het fietspad achter het centraal met zn tweeen naast elkaar fietsen. Om ze in te halen moet je over de verkeerde baan, dan irriteer ik mijn tegenliggers en het is nog gevaarlijk ook.
Gelukkig compenseerdt de vijf-minuten-uitwaai het meeste.
Maar ondertussen, zou er niet een systeem af te spreken zijn (zoals in de londonse metro is) waarbij de snelste verkeersdeelnemers het eerste van de pont af mogen?
Ik heb, ik denk twee jaar geleden, ook eens door de ijtunnel gefietst. Valt eigenlijk best tegen, omdat het tweede deel zo stijl is...
De fietsbrug naar IJ-burg berijden met een flinke storm
is veel spannender!
De hoogte en de leuningen scheppen de burgers moed...
Ik bedoel; de tramconducteur was vast wel een beetje jaloers op hem..(al die vermaledijde waterratten ook!) (-; Groet; Yanny
Het meest hinderlijke aan de pontjes zijn echter de losers in ligfietsen: je ziet nog hoort ze aankomen en ze vinden het nooit nodig om even de fietsbel te laten rinkelen als ze je inhalen; ik ben al eens een keer bijna van mijn sokken gereden door zo'n idioot.
(Het zijn ook altijd een beetje van die geitewollen baarden die die krengen berijden...)
Gisteravond lichtcontrole in Noord door de politie, vlak na de pont in de bocht.
Dankzij waarschuwingen van voetgangers die van de pont kwamen geen bekeuring. Dank hiervoor!!
Of bagagedragerpoolen. Elke voetganger achterop bij een fietser. Behalve bij mij, ik heb geen bagagedrager...
Een van de artiesten uit ons management heeft een nummer geschreven over bovenstaande onderwerp.
Wij zijn hard op zoek naar een “officieel” (pers)bericht uit een krant o.i.d. hierover, maar hebben helaas nog niets anders kunnen vinden dan bovenstaand bericht.
Hebben jullie een idee bij wie ik hiermee terecht kan? Of waar het bericht wellicht in heeft gestaan. Ik heb onder andere al contact gehad met het stadsarchief, de koninklijke bibliotheek, GVB en Connexxion.
Ik hoor het graag!
Dank!