Home > > Gegeven paard of stalen ros

Gegeven paard of stalen ros

Lijnenkaart GVB

Sinds vorige maand heb ik een nieuwe baan, en mijn werkgever was zo goed mij te voorzien van een GVB-abonnement. Voor het traject van de Bijlmer naar Slotervaart heb je een driesterrenkaart nodig, zodat ik nu kostenloos heel Groot-Amsterdam kan doorkruisen.

Dat kwam afgelopen woensdag mooi uit. Kon ik na het werk rechtstreeks met de metro naar Ajax-ADO Den Haag, en na afloop zou ik in een comfortabele bus stappen die me in luttele minuten naar huis brengt. Gratis en voor niks!

Tot zover de theorie.

De wedstrijd zelf, ach. In een heel aardige eerste helft liep Ajax al gauw uit naar een 2-0 voorsprong, en toen hadden de heren het wel weer gezien. In de tweede helft striemde de regen op het dichte dak van de Arena. Maar ik ging lekker met de bus.

Vanaf station Bijlmer rijden 's avonds vier GVB-lijnen naar station Ganzenhoef of Kraaiennest (waar ik zo'n beetje tussenin woon), allemaal twee keer per uur. Gemiddeld hoef je dus nooit langer dan zeveneneenhalve minuut te wachten.

Maar zoals je kunt verdrinken in een meertje dat gemiddeld 30 centimeter diep is, zo kun je je ook lelijk verkijken op de statistieken van de Amsterdamse dienstregelingen. Die vier buslijnen doen de halte namelijk allemaal binnen een tijdspanne van enkele minuten aan. Arriveer je om kwart over tien bij de abri, dan sta je tot kwart voor elf naar de punten van je natgeregende schoenen te staren.

In dat half uur is het traject ook lopend af te leggen. Dat heb ik dus maar gedaan, onderwijl het stuk onbenul vervloekend dat deze dienstregeling in elkaar geflansd heeft.

Vanavond speelt Ajax uit tegen Heerenveen. Na afloop levert een intercity mij nog vóór middernacht af op Amsterdam Centraal. En voor het laatste stukje vertrouw ik maar op de dienstregeling van mijn fiets.


negentien reacties op "Gegeven paard of stalen ros"

arie
-1-  arie:
Wat te denken van het feit dat station bijlmer na iedere voetbalwedstrijd nu al 10 jaar (ja echt al 10 jaar!!!!)

afgesloten, dicht, opslot, niet toegangkelijk, gesloten is!!
omdat ze bij de opening van de arena tot de ondekking kwamen dat het perron te kort was voor de grote hoeveelheid mensen!!! (nix geen tijdelijke aanpassing ofzoo gewoon zoek het maar uit!!!)alsof ze bij de bouw van de arena niet wisten hoeveel mensen er in konden!!!

deze ellendige situatie is dan nu (bijna) voorbij door de verbouwing van het station!!!
vinus
-2-  vinus:
als er écht iets onbetrouwbaars is in deze héle wereld, dan is het wel de dienstgregeling van het GVB in Amsterdam.

Gelukkig gaan ze aanstaande dinsdag staken, van 5 voor 12 tot 12. Dat zal dan vast wél volgens hun eigengemaakte dienstregeling precies op tijd gebeuren.
Wiard
-3-  Wiard:
Wat ik nog steeds niet snap is dat GVB noch NS extra materieel inzet na een wedstrijd. Voor de wedstrijd moet iedereen zich in een metro met slechts twee wagens persen en als dat niet past, kun je op zondag gewoon 12,5 minuten wachten. Na de wedstrijd is het metrostation inderdaad afgesloten (het station is zo goed als klaar, waarom moet dit nog?) en gaan dus veel mensen met de trein (waaronder ik). Als je daar dan met 100-zoveel mensen op het perron staat, komt er een sprinter bestaand uit welgeteld één treinstel.
Woestijnvis
-4-  Woestijnvis:
oh we gaan weer eens een tegen het GVB aanschoppen. jullie moeten echt eens wat vaker het dorp uit jongens. het ov in Amsterdam is echt een van de weinige gemeentelijke diensten die wereld top zijn. maar dat duurt niet meer lang. jullie gezeik is koren op de privateringsmolen. als het een maal zover is ergens in de komende twee jaar, dan gaan je nog eens terugverlangen naar die goeie ouwe gvb. maar ja, dan is het te laat, he?
Wiard
-5-  Wiard:
@woestijnvis: ik zeg niet dat het GVB slecht is, ik vind het gewoon vreemd dat bepaalde logische dingen (extra materieel inzetten bij grote evenementen) niet gebeuren. Als ik overigens de metro in Barcelona vergelijk met die in Amsterdam, dan vind ik die in Amsterdam nou niet bepaald een toonbeeld van goede dienstverlening.
Brulaap!
-6-  Brulaap!:
@Woestijnvis

Wereldtop?!?
HAHAHAHAHAHAHAHAHA

HAHAHAHA

HAHA

HA

ha

laat me niet lachen.
Woestijnvis
-7-  Woestijnvis:
Amsterdam heeft veel beter OV dan Barcelona. Er szijn echt hele lappen van Barcelona die gewoon niet te bereiken zijn met het OV, terwijl je in Amsterdam, overal snel en confortabel kunt komen. Dat je af en toe wat langer moet wachten omdat er 50.000 mensen tegelijk van een plek als de Arena weg willen lijkt me logisch.

Heb je wel eens geprobeert van het Camp Nou naar de stad terug te gaan na een wedstrijd van Barcelona? Eerst loop je een half uur naat het dichstbijzijnde metro station. Vervolgens doe je er kwartiet over om het metro station binnen te komen, en als je dan ontzettend veel mazzel hebt kun je nog net de laatste metro terug naar de Ramblas krijgen, waarna je alsnog 20 minuten naar je appartement in de Bario Gottica kan lopen. En het was niet eens uitverkocht!
Wiard
-8-  Wiard:
@Woestijnvis: er rijdt een zeer frequente tram langs Camp Nou. De metro rijdt in het weekend vaak de hele nacht door en in het Barcelonastadion kunnen ruim 100.000 mensen (het hoeft dus niet uitverkocht te zijn om ruim meer bezoekers dan de arena te hebben). Ik vind het ook niet gek om even te wachten als er een wedstrijd in de Arena is geweest maar extra materieel inzetten is toch niet te veel gevraagd?
Woestijnvis
-9-  Woestijnvis:
Ik ben een paar keer naar het Camp Nou geweest, de laatste keer vorig jaar tegen Osassuna, maar een tram heb ik nog niet kunnen ontdekken. Aan welke kant van het stadion komt-ie?

Als de metros de hele nacht doorrijden in het weekend, dan is dat iets nieuws en zeker een verbetering van de situatie t.o.v vorig jaar. In ieder geval wisten zelfs de Catalanen die ik vorig jaar vroeg naar OV terug naar de stad, daar toen niets van.

Weet je zeker dat het GVB geen extra materieel inzet na een Ajax wedstrijd? Zouden ze wel moeten doen, maar zoiets kost een hoop geld. Het OV in Amsterdam is dan wel zeer goedkoop, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Lonen, maar zouden mensen bereid zijn meer te betalen om de extra kosten te dekken?
Brulaap!
-10-  Brulaap!:
@Woestijnvis:

Extra materiaal kost inderdaad meer geld. Toch kun je ervan uitgaan dat een extra metro na een voetbalwedstrijd voller zit dan de gemiddelde metro in de daluren en dus per saldo een hogere opbrengst heeft.
Wostijnvis
-11-  Wostijnvis:
Ja maar bij lange na niet kosten dekkend.
Wiard
-12-  Wiard:
Maar is het GVB er niet gewoon om mensen te vervoeren? Uiteindelijk is het natuurlijk de centrale stad die de eisen opstelt, dus wellicht dat we daar moeten zijn. Neemt niet weg dat ik denk dat het GVB veel aan z'n imago kan werken door meer materieel in te zetten bij een hoge (zij het tijdelijke) vraag.

Ik denk sowieso dat op het gebied van imago, marketing en uitstraling nog heel veel te winnen is. Achterhaalde nieuwsberichten in de metro, aankomsttijden die elke minuut een minuut verspringen, de situatie uitleggen als de metro stilstaat en het ranzige uiterlijk van het materieel verhelpen. Overigens: is het jullie ook opgevallen dat de oude zilveren metrostellen weer onder de graffiti zitten? Is er een nieuwe groep actief of wordt er minder schoongemaakt?
Brulaap!
-14-  Brulaap!:
@Woestijnvis

Kun je dat hard maken?
Woestijnvis
-15-  Woestijnvis:
Ik denk dat je gelijk hebt dat we moeten klagen bij de Centrale Stad, maar dat duurt niet lang meer. De verzelfstandiging (en dus privatisering) van het GVB is aanstaande.

Het zou best kunnen dat commerciele managers de zaak beter kunnen runnen dat een stelletje ingedutte ambtenaren op het Waterloopplein. Maar raad maar eens wie er voor de extra kosten gaan opdraaien. Bereid je maar vast voor op Londense prijzen.

Wat wil je dat ik hard maak, Aap? Dat de exploitatie van de metro niet helemaal gedekt wordt door strippenkaarten? Kijk maar op de jaarrekening van het GVB (http://www.gvb.nl).
Brulaap!
-16-  Brulaap!:
@Woestijnvis:

Ik heb de jaarrekening even bekeken en ik moet zeggen dat ik er met mijn bar slechte kennis van boekhoudingen weinig van begrijp. Wat me wel opviel is dat het netto bedrijfsresultaat over 2005 ca. 10 mln euro bedroeg. Kun je mij precies aanwijzen waar ik kan vinden dat de kosten van de metro niet gedekt worden door de opbrengsten? Zit er soms een groot deel subsidie in of iets dergelijks? Want dat wordt mij op het eerste oog niet duidelijk.
Woestijnvis
-17-  Woestijnvis:
Sorry Aap, je hebt gelijk. Zo gedetailleerd is zo'n jaarrekeing niet. Wat we nodig hebben zijn een gedetallieerd overzicht van hoe de inkomstenstructuur in elkaar zit. Het probleem is dat strippenkaarteninkomsten niet direct naar het GVB vloeien, maar naar de staatskas, die vandaaruit weer subsidies aan o.a. het GVB geeft. Dus het wordt een beetje moeilijk om het inzichtelijk te krijgen. Maar het lijkt me sterk dat de exploitatie van het GVB (370 miljoen), geheel en al gedekt kan worden uit in Amsterdam gestempelde strippen.

Kortom ik buig nederig voor U neer en geef toe dat ik het niet hard kan maken.
Wiard
-18-  Wiard:
@Woestijnvis: ook als het GVB geprivatiseerd is en er (in theorie) een ander vervoerberijf in Amsterdam kan komen, zullen we bij de centrale stad (of eigenlijk het ROA) aan moeten kloppen als de service onder de maat is. Het ROA stelt de eisen op waar de vervoerder aan moet voldoen en moet bonus/malusregelingen uitvoeren. In deze eisen moet ook wat gezegd worden over prijzen, waarvan de marges nog steeds op landelijk niveau worden vastgesteld. Binnen deze marges mogen de decentrale overheden (provincies en WGR+-regio's) de prijzen vaststellen. Bij alle aanbestedingen in de rest van het land wordt tot nu toe meer OV voor minder geld aangeboden. Wat ik overigens opvallend vind, is dat de stakingen die nu in het kader van de privatisering worden gehouden alleen maar gaan over de arbeidsomstandigheden en niet over het niveau van openbaar vervoer.

Ps sorry voor de dubbele posting, ben altijd wat ongeduldig :-)
Ko
-19-  Ko:
Je kunt ook, net als Ome Ko, een bierbuik kweken. Dan regenen in elk geval de punten van je schoenen niet nat.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.