Home > > De uitritconstructie

De uitritconstructie

Oud Zuid - Ter hoogte van de Stadionkade schiet een fietser de Parnassusweg over. Een automobilist weet ter nauwer nood zijn auto tot stilstand te brengen. De fietser vloekt, steekt een middelvinger in de lucht en vervolgt zijn weg, alsof er niets aan de hand is. Verbaasd schreeuwt de automobilist nog wat terug, trekt langzaam op en vervolgt hoofdschuddend zijn weg. Ik sta erbij en kijk ernaar. Voor de zoveelste keer, want sinds de herprofilering is het kruispunt alleen maar gevaarlijker geworden. Stoplichten verdwijnen, uitritten verschijnen. En of dat gunstig is voor de verkeersveiligheid vraag ik me af.
Onlangs is er nog een fietser doodgereden in de Linnaeusstraat. Een vrachtwagen slaat rechtsaf, een fietser negeert enkele verkeersregelaars en wordt doodgereden. Ook hier is er sprake van een uitritconstructie, met daaroverheen een fietspad. Op het eerste gezicht heel veilig. Fietsers worden gescheiden van het autoverkeer en soms nog beschermd door een rij geparkeerde auto’s. Toch heb ik mijn vraagtekens bij de constructie, temeer omdat fietsers zich op een fiets vaak onsterfelijk wanen. Het vrijliggende fietspad versterkt dat idee alleen maar, terwijl de waarheid anders is. In ieder geval bij mij om de hoek.

Automobilisten moeten namelijk rekening houden met fietsers op het doorgaande fietspad, dat over de uitrit heen loopt. Voorsorteren op drukke momenten is haast onmogelijk, want eenmaal op het fietspad halen fietsers de raarste capriolen uit om een auto voorbij te komen. Voor veel fietsers reden om de desbetreffende automobilisten de huid vol te schelden. Vreemd, want andere mogelijkheden zijn er simpelweg niet. Dat is allemaal anders wanneer fietsers en automobilisten op één weg rijden. Deze dubbele constructie belemmert bovendien het zicht op de weg. Het gevolg: aanrijdingen.

Een causaal verband is moeilijk aan te tonen, het aantal aanrijdinkjes op de Parnassusweg is echter schikbarend toegenomen sinds de herprofilering. Ik fiets, wandel of rijd er dagelijks: het is schering en inslag. De constructies verschijnen inmiddels overal in de stad. Allemaal leuk en aardig, maar bevordert het de verkeersveiligheid ook daadwerkelijk?
ouder:
Gloria!
nieuwer:
Groene Kaart

veertien reacties op "De uitritconstructie"

f.bol
-1-  f.bol:
De vrijliggende fietspaden zijn één groot drama. Gevaarlijk voor fietsers ( inderdaad vaak door eigen gedrag ) , gevaarlijk voor voetgangers. Er rijden ook nog eens vaak brommers op, wat een afslaande automobilist niet verwacht.
De fietsstroken, gewoon tussen rijweg en trottoir/parkeerplaatsen in, waren duizendmaal veiliger in mijn ogen. Iedereen bleef er alerter door. Met name de overal verschijnende tweerichtings-fietspaden op onlogische plekken zijn levensgevaarlijk. Als automobilist weet je op een gegeven moment absoluut niet meer waar nu weer ineens fietsers vandaan kunnen komen.
Ik fiets vaak en rijd ook vaak auto in de stad en naast roekeloos gedrag is het gewoon lastig om je in de andere verkeersdeelnemer in te leven: fietsen of autorijden zijn zeer verschillende belevingen.
Het doel van de aparte fietspaden was het scheiden van de verkeersstromen. Het werkt niet omdat ze elkaar te vaak treffen en dan ook nog zeer onverwacht.
Egbert Rozeboom
-2-  Egbert Rozeboom:
40km/u

De Bilderdijkstraat moet geherprofileerd worden maar men wil het hier zonder die vrijliggende fietspaden doen, door een verlaging van de snelheid tot 30 of 40km/uur.

De dienst Ruimtelijke Ordening had al eens een dergelijk voorstel voor de Overtoom gedaan met een boulevard-achtig profiel maar vond onder Kohler de asfaltlobby van de eh, de ENFB (*!#)tegenover zich en delfde vervolgens het onderspit.

Kort na de herprofilering van de Nassaukade daaraanvoorafgaand had trouwens ook al een ongeluk plaatsgehad op een vrijliggend fietspad met afslaand verkeer en doorrijdende fietsers.

Een venster van 08'00 tot 18'00 binnen de ring met een snelheidsbeperking tot 40km/uur lijkt me als stadsbewoner het overwegen waard.
Daarmee komt ook nog rendement uit de studie van dRO die toen in een bureaula aan de Amstel verdwenen is. Ton Schaap c.s. waren volgens mij de initiatoren van deze oplossing.
Wie haalt ze erbij?
f.bol
-3-  f.bol:
In de praktijk gebeurt het uiterst zelden dat er een aanrijding plaatsvindt tussen auto en fiets als ze in dezelfde richting rijden en de auto haalt de fiets in ( tenzij bestuurder of fietser dronken is). De maximumsnelheid is niet zo heel relevant denk ik. Kom vaak langs het Roelof Hartplein en daar vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats tussen fietsers en afslaande auto's. De fietsers komen van twee kanten en het fietspad is onoverzichtelijk, je ziet ze vaak erg laat. En dan rijden die auto's nog geen 20 km/h want ze slaan af. Maar een max van 40 is prima, 50 rijden lukt toch haast nergens meer verantwoord.
Suffie
-4-  Suffie:
Er is geen hond die met 50 km/u een bocht in trekt, of hij moet bezopen of gek zijn en dan helpt een snelheidsbeperking ook niet.

Volgens mij is deze discussie hier een tijdje geleden ook al gevoerd. Ik blijf er bij dat het grote probleem is dat de uitritconstructie onvoldoende gedefiniëerd is en dus altijd zal blijven leiden tot onduidelijkheden.
Egbert Rozeboom
-5-  Egbert Rozeboom:
@S
Gewraakte constructies hoeven niet meer aangelegd te worden als de snelheid op 40of30km/u wordt beperkt. Er ligt ergens een rijksrichtlijn die voorschrijft dat je verkeersstromen en -zones zoveel mogelijk dient te scheiden, tenzij al sprake is van minder dan 50km/u gebieden.

In London wordt bijvoorbeeld ge-experimenteerd met een gelijke straatindeling van gevel tot gevel met hier en daar wat geleidingsstrepen voor de verschillende verkeersdeelnemers. Een beetje een level playing field zou je kunnen zeggen.

De omslag in het denken over het verkeer in de stad die door Ton Schaap c.s. werd ingezet vindt dus al parallellen buiten Nederland. Met een status quo van 50km/u redt je het m.i. niet; dan verschijnen er nog meer ongewenste uitritten en fietspaden.
engine 54
-6-  engine 54:
Je kunt bedenken en herprofileren wat je wilt,zolang de mentalitiet van de fietsers niet verandert zullen er ongelukken blijven gebeuren. Ik cross de hele dag met mijn taxibusje door de stad en als je ziet wat een capriolen fietsers uithalen valt het aantal ongelukken nog 100% mee!
By the way, het wordt ook hoogtijd om de maximum snelheid voor trams en bussen aan te passen/in te voeren.
Niet normaal, hoe die soms door de straten denderen.
Neem de Overtoom, dat is ook net een racebaan. Van de week was er weer een fietser aangereden. Zag er niet echt lekker uit allemaal!!
Of het drukke Bos en Lommerplein, waar ze via de Bos en Lommerweg keihard op af komen rijden. Laat de politie die bestuurders maar eens aanpakken. En dan geen smoesjes van op tijd moeten rijden!!
-7-  :
Ik woon dichtbij het Bos en Lommerplein en kan je vertellen dat er bijna wekelijks verkeerscontroles zijn. Over taxi(-busjes) gesproken: ik ken zo uit het blote hoofd al 3 mensen die door een taxi het ziekenhuis in zijn gereden. Wat die taxi's allemaal uithalen en de snelheid waarmee ze dat doen, daar kan ik nou niet over uit. Daar is de gemiddelde fietser niks bij.
Daan
-8-  Daan:
Wat een onzin. De veiligheid verbeter je niet door meer onzekerheid te creëren. Tuurlijk, fietser zijn meer alert als ze op de zelfde weg als de auto's rijden, maar dat komt doordat het minder veilig is. Dankzij de aparte fietspaden kunnen kinderen gewoon veilig naar school fietsen zonder dat ouders bang hoeven te zijn dat hun kind tussen een geparkeerde en een langsrijden of afslaande auto terecht komt.
Dat het minder overzichtelijk is, vooral gezien vanuit de afslaande auto, valt ook wel mee. Of ze nu direct naast je rijden, of anderhalve meter naast je, als bestuurder moet je toch omkijken of er wat aankomt. Wel moet je nu ook opletten of er wat van de andere kant aan komt, van voren, maar dat is toch niet zo'n groot probleem.

De aparte fietspaden zorgen voor meer veiligheid voor de fietsers en niet of nauwelijks voor minder overzicht. Het verband tussen meer ongelukken en deze constructie zal naar mijn idee dan ook niet terug te vinden zijn in harde cijfers.
-9-  :
Ter hoogte van de Stadionkade en de Parnassusweg vandaag: wederom een ongeluk, dit maal twee auto's. Top uitvinding, die uitritconstructie!
Ronald
-10-  Ronald:
Je zegt het goed “Ik cross de hele dag met mijn taxibusje door de stad”, dit getuigt niet van veel respect voor het overige verkeer.
Vooral als 'beroepschauffeur' hoor je je netjes te gedragen en niet als een of andere cowboy.
Misschien dat je daarna kan zien dat de overige het zo slecht nog niet doen.
Dick
-11-  Dick:
mensen verschillen en dat zie je terug in de meningen ... zo ook het gedrag in het verkeer ... het lijkt wel alsof wij niemand meer wat gunnen ... al heb je in sommige situatie's voorrang, kijk ook ff om je heen of niet toevallig iets in de weg staat voor het overige verkeer ... verplaats je eens in iemand anders in dezelfde situatie ... al heb je voorrang, geef voorrang als het voor het overige verkeer beter is. Uiteraard dient degene die voorrang KRIJGT extra op te letten. En voor wat betreft de herprofileringen ... het straatbeeld gaat er in mijn ogen op vooruit! Het is tegenwoordig overal zo druk dat je met de auto toch niet hard kan dus hou daar rekening mee als je met de auto weggaat. Maarja, het gevoel hebben iets in te leveren he ... houden wij mensen niet zo van!
RudiPensionado
-12-  RudiPensionado:
Engine 54
Smoesjes om op tijd te rijden? Moet een tram dan niet op tijd rijden volgens jou?
Ben jij iemand die gebruik maakt van de trambaan en hierdoor de lichten om op te rijden beinvloed waardoor de tram weer tijd moet inhalen. Weleens van de SRA gehoord?
On-topic
Wat de inrichting van straten en wegen betreft is het niet meer te volgen in Amsterdam. Trambanen gaan er uit en later weer dicht en vervolgens rijden trams en auto's weer achter elkaar ipv apart.
Zie topic Utrechtsestraat.
Blijft over dat wat je ook doet aan de inrichting van de stad, je altijd afhankelijk bent van het fatsoelijk gebruik van de stad en daar schort het helaas nog vaak aan.
sanne
-13-  sanne:
De uitritconstructie is waarschijnlijk ooit met de beste bedoelingen ingevoerd, maar blijkt nu in de praktijk volstrekt onduidelijk.
Ten eerste is het voor ontzettend veel bestuurders niet bekend dat zij bij een doorlopende stoeprand te maken hebben met een uitritconstructie en ten tweede las ik eenn tijdje terug (volgens mij hier op CS en daarna nog een uitbreide toelichting op iemands weblog) tot mijn stomme verbazing dat niet alle uitritconstructies uitritconstructies zijn! Zo bleek in dat stukje veel onduidelijkheid -ook op gemeentelijk niveau- over de kruising Spiegelstraat/Prinsengracht!

Waarom niet gewoon wat meer haaientanden invoeren? Die zijn voor iedereen duidelijk en bovendien heb je mijns inziens alleen een likje verf nodig. :-)
John Zwart
-14-  John Zwart:
Precies, dat dacht ik nou ook altijd, vooral duidelijk en effectief op asfalt: haaientanden, dan weet je meteen wat je te doen staat als je eroverheen rijdt: uitkijken in alle richtingen!
Lijkt ook veel effectiever bij de met verkeerslichten beveiligde kruisingen dan die bordjes “afslaand verkeer: let op doorgaande fietsers”.
Overigens kan de afstelling van de computers die de lichtinstallaties van gecompliceerde kruisingen besturen ook wel wat verbeterd worden.
Bijvoorbeeld als een automobilist vanaf de Vijzelstraat het Muntplein oversteekt en rechtsaf de Amstel op wil. Dan staat hij/zij eerst een tijd te wachten om het Muntplein op te rijden, mag dan enkele tientallen meters vooruit om vervolgens weer te moeten wachten, zodat hij/zij vanuit stilstand de Amstel moet oprijden, maar op hetzelfde moment heeft zich al een menigte fietsers naast de auto verzameld. Iedereen krijgt tegelijk groen licht... Weinig fantasie nodig wat er gebeurt: automobilisten proberen zo snel mogelijk op te trekken en rechtsaf te slaan, anders staat hij/zij en de auto's erachter de kruising te blokkeren tijdens de (korte) 'groen fase', maar helaas zijn er fietsers (en voetgangers op de zebra!) die op het licht anticiperen en al beginnen over te steken nog vóór het licht daadwerkelijk groen is. Zelfs de meest alerte en voorzichtige autorijder kan dan toch nog in conflict komen met de fietsers die de Amstel oversteken.
Als gevaar-waarschuwing kunnen HAAIETANDEN heel nuttig zijn.
Het verbaast mij overigens dat dit item al van drie jaar geleden dateert en kennelijk nog steeds heftig actueel is!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.