Daarnaast worden we lastiggevallen met plannen van een minister die met kromme constructies de 'doorstroming' wil bevorderen en het 'scheefwonen' wil tegengaan.
In het politieke debat is het buzzword 'daadkracht' veelvuldig hoorbaar, maar in de praktijk hebben alle partijen doorgaans meer daadkracht in hun mond dan in hun handen. Mij overvalt een gevoel van diep medelijden...
Aan deze megaklus lag het Algemeen Uitbreidings Plan van Cornelis van Eesteren uit 1934 ten grondslag. Licht, lucht en ruimte was daarbij het devies en zo onstonden vijf nieuwe tuinsteden, tegenwoordig samengebracht in drie stadsdelen. Deze tellen tezamen anno 2005 bijna 57000 woningen, op een totale Amsterdamse woningvoorraad van 376000.
Dus waar zijn de daadkrachtpatsers van weleer? Is er onder de nieuwe jongens en meisjes geen Wibaut, Van Eesteren of Schaefer meer? Of moeten we het voorlopig doen met watjes die gewichtig staan te kwijlen bij de Zuidas, maar ons niet van de eeuwige woningnood afhelpen? Geklooi in de marge!
Foto: W. Verburg.
zes reacties op "Daadkrachtpatsers"
Waar al bebouwing staat? Dan mag die niet gesloopt worden. Als het geen monument is, dan verzint de kraakbeweging wel een reden.
Waar nog geen bebouwing staat? Dan moet dat groen behouden blijven. Dat BEETJE groen als het tussen bebouwing ligt, dat natuurgebied als het erbuiten ligt.
WAARVAN kan gebouwd worden?
Er moeten steeds betaalbare huurwoningen komen, en niemand mag door stadsvernieuwing gedwongen worden om de buurt te verlaten. EN we willen ruimer wonen EN we willen geen hoogbouw (in verhouding tot de omgeving).
Eigenlijk willen we het aardoppervlak uitrekken, en de nieuwe grond laten bebouwen voor prijzen die niet in overeenstemming zijn met CAO-lonen voor de bouwers. En die ruime, betaalbare huurwoningen moeten van binnen netjes afgewerkt zijn, en van buiten kans maken op een architectuurprijs. Met groen eromheen.
Oh ja, er moeten ook nog goedkope doch goed-gesorteerde winkels bij in de buurt, die niet door vrachtauto's worden bevoorraad. Er moet wel voldoende parkeerruimte zijn, maar geen parkeergarages. En er moeten wel kinderen wonen, maar die moeten “terug naar waar ze vandaankomen” zodra ze puberteitsverschijnselen vertonen. Nou ja, dat scheelt weer een paar meter oppervlak voor schoollokalen.
(Volgens mij begint dit griezelig te lijken op reclame voor Almere.)
Daadkrachtpatsers? Als iemand alle neuzen dezelfde kant op weet te krijgen (en het uiteindelijke plan niet wordt afgeschoten door referendum of rechtsgang), dan verdient diegene een (wellicht postuum) lintje, en staat de hele bouwwereld verlekkerd klaar. Als ze dan maar wel degelijker bouwen dan daar in Slotervaart (waar ik ben opgegroeid)!
Hoe komen we weer terug in de werkelijkheid?
WAAR? Rond het IJ in Westerparks Houthaven- en Spaarndammerhoutprojecten en de noordelijke IJ-Oever, die rond het Shell-gebouw een Kop-van-Zuid achtige allure moet krijgen. Die hoogbouw komt er dus wel zoals ze ook rond Zuid-as en ArenaBoulevard vorm heeft gekregen.
WAARVAN? Vrije sector huurwoningen en koopappartementen zullen rond het IJ de sociale huurwoningen daar mogelijk maken voor de ontwikkelaars. Een paar fikse woontorens daar maken de saaie slaapstadflats die nu de stad binnen de ring veroveren overbodig. Misschien kan daar nu al een beetje rekening mee gehouden worden door de wannabe daadkrachtpatsers uit de stadsdelen van nu.
O JA! Slopen van achterhaalde, weinig waardevolle en verouderde woningbouw en dito kantoorgebouwen kan bij een gedegen projectvoering een verrijking voor de stad betekenen. En inderdaad, dan moet je niet direct de hoogte in willen, of beeldbepalende gebouwen gaan slopen. Er is nog altijd Almere en dichter bij huis IJburg.
KIJK ook eens bij het project van Furore en Het Oosten dat een gebouw wil neerzetten bij het Jacob van Lennepkanaal waar je kunt bieden op een aantal m2 dat je er zou willen huren. Met een beetje google-en vind je het wel terug. Of het mooi is weet ik niet, maar gedegen ziet het er wel uit.
Wie weet wordt het nog wel wat in Amsterdam. De vraag WANNEER heb je wijselijk achterwege gelaten.
Daarnaast is er plenty mogelijkheid tot hoogbouw die prima in het straatbeeld van Amsterdma kan passen. Dat die er nu nog niet is, komt omdat er nog veel te weinig ervaring mee is in Amsterdam. En dan bedoel ik niet de Bijlmerhoogbouw, maar stedelijke hoogbouw, ingepast in het straatbeeld (zodat je er bijna niets van merkt als je er langsloopt).Oefening baart kunst zou ik zo zeggen. maar dit vereist wederom een krachtig bestuur(-der) die deze bal oppakt.
En ach....zolang er geen tenten op de Dam staan met mensen die geen woning hebben valt het met die woningnood wel mee ....